המרן הירושלמי
משתמש רגיל
מהו המקור למנהג החסידים להתפלל אחרי זמן תפילה בשבת ?
אין מקור שיכול להתיר את זה, אסור בלא שום הוראת היתר, ותו לא מידי.המרן הירושלמי אמר:מהו המקור למנהג החסידים להתפלל אחרי זמן תפילה בשבת ?
עיין בספר ישראל והזמנים (הארפענעס) שמאריך בזההמרן הירושלמי אמר:מהו המקור למנהג החסידים להתפלל אחרי זמן תפילה בשבת ?
זה לא מקור אבל אולי קשור...המרן הירושלמי אמר:מהו המקור למנהג החסידים להתפלל אחרי זמן תפילה בשבת ?
מי שנוהג כל השבוע להתפלל בבוקר בבוקר דהיינו בהנץ החמה ממילא בשבת מאחר קמעא, וישן בשעת הנץ, ויתפלל שעה או אפילו שעתיים אחר הנץ, אבל לאחר זמן תפילה ודאי שאין שום צד להתיר, ולואי שתהיה השכמה שלנו כאיחור שלהם.אור החכמה אמר:זה לא מקור אבל אולי קשור...המרן הירושלמי אמר:מהו המקור למנהג החסידים להתפלל אחרי זמן תפילה בשבת ?
מרדכי מסכת שבת פרק כל כתבי רמז שצח
על מה שנהגו העולם שכל ימי השבוע מתעוררין בבקר לבית הכנסת להתפלל או ללמוד ובשבת ישנים יותר בשחרית זהו טעמו של דבר שבכל ימי השבוע נאמר בתמיד של שחר בבקר בבקר ובתמיד של שחר דשבת לא נאמר בבקר אלא וביום השבת ולשון זה משמע איחור כדמשמע ביומא [דף לג ב] וטעם זה שמע ר"י בר' יהודה בעיר רומא מפי רב האי גאון:
לומד מכל אדם אמר:מי שנוהג כל השבוע להתפלל בבוקר בבוקר דהיינו בהנץ החמה ממילא בשבת מאחר קמעא, וישן בשעת הנץ, ויתפלל שעה או אפילו שעתיים אחר הנץ, אבל לאחר זמן תפילה ודאי שאין שום צד להתיר, ולואי שתהיה השכמה שלנו כאיחור שלהם.אור החכמה אמר:זה לא מקור אבל אולי קשור...המרן הירושלמי אמר:מהו המקור למנהג החסידים להתפלל אחרי זמן תפילה בשבת ?
מרדכי מסכת שבת פרק כל כתבי רמז שצח
על מה שנהגו העולם שכל ימי השבוע מתעוררין בבקר לבית הכנסת להתפלל או ללמוד ובשבת ישנים יותר בשחרית זהו טעמו של דבר שבכל ימי השבוע נאמר בתמיד של שחר בבקר בבקר ובתמיד של שחר דשבת לא נאמר בבקר אלא וביום השבת ולשון זה משמע איחור כדמשמע ביומא [דף לג ב] וטעם זה שמע ר"י בר' יהודה בעיר רומא מפי רב האי גאון:
להתפלל אחר ארבע שעות? מותר! ונקרא שהתפלל שחרית ואינו צריך תשלומין. רק לא קיים מצוות תפילה בזמנה.כמעיין המתגבר אמר:אין מקור שיכול להתיר את זה, אסור בלא שום הוראת היתר, ותו לא מידי.המרן הירושלמי אמר:מהו המקור למנהג החסידים להתפלל אחרי זמן תפילה בשבת ?
בת עין אמר:מקורו מהמגיד ממעזריטש.
חייל של הרבי אמר:בת עין אמר:מקורו מהמגיד ממעזריטש.
היכן נמצא? מדובר על שבת בדווקא? איני מכיר מנהג כזה שמחלקים בין שבת לחול
מחכים אמר:אבל גם בחב"ד השקיע בשב"ק יותר בהכנות לתפילה כמפורסם.
ואין לזה שום קשר לזה ששבת יומא דנשמתא וממילא צריך להשקיע יותר בתפילה?חייל של הרבי אמר:מחכים אמר:אבל גם בחב"ד השקיע בשב"ק יותר בהכנות לתפילה כמפורסם.
תיארתי לי שזה מפני טרדת שמירת הסדרים (לתמימים) או טרדת הפרנסה (לאברכים) דימי החול, משא"כ בשב"ק שאפשר להאריך בשופי.
אבל מצד עצם חובת ההכנות לא שמעתי חילוק כזה, ואינו ראי' זה שלא שמעתי.
אולי.מחכים אמר:ואין לזה שום קשר לזה ששבת יומא דנשמתא וממילא צריך להשקיע יותר בתפילה?חייל של הרבי אמר:מחכים אמר:
וסימן לדבר: חמור נוער.כמעיין המתגבר אמר:אסור בלא שום הוראת היתר, ותו לא מידי.
משה נפתלי אמר:וסימן לדבר: חמור נוער.כמעיין המתגבר אמר:אסור בלא שום הוראת היתר, ותו לא מידי.
לדעתי [ולצערי] לא מן הנמנע...אמונת אומן אמר:מעניין אותי, אם הדבר היה מונהג ע"י החזו"א או אפילו הרב שך, אם הרב @כמעיין המתגבר היה מתבטא בפסקנות כזו, ותל''מ.
אמונת אומן אמר:הרב @כמעיין המתגבר
ידיעותיך בהלכה הן מהמפורסמות,
יחד עם זאת בולט כו"כ פעמים הנושא של בטחון עצמי מופרז המתבטא גם מול ראשונים ואחרונים, ואורייתא קא מרתחא ביה במר.
היתר של בורים ועמי ארצותברזלים אמר:כתנא קמא עד חצות.
נותן טעם לשבח אמר:היתר של בורים ועמי ארצותברזלים אמר:כתנא קמא עד חצות.
להלכה נפסק בגמ' ובכל הפוסקים כר' יהודה
ראשונים ואחרונים לחיי, התורה שייכת לכל יהודי,הצעיר שבחבורה אמר:לדעתי [ולצערי] לא מן הנמנע...אמונת אומן אמר:מעניין אותי, אם הדבר היה מונהג ע"י החזו"א או אפילו הרב שך, אם הרב @כמעיין המתגבר היה מתבטא בפסקנות כזו, ותל''מ.
וכפי שכתב הרב @אמונת אומן
ואיהו מותיב לה ואיהו מפרק לה
אמונת אומן אמר:הרב @כמעיין המתגבר
ידיעותיך בהלכה הן מהמפורסמות,
יחד עם זאת בולט כו"כ פעמים הנושא של בטחון עצמי מופרז המתבטא גם מול ראשונים ואחרונים, ואורייתא קא מרתחא ביה במר.
לא הבנתיך, הלא פשוט שאסור לכתחילה לאחר זמן תפילה כמבואר בפוסקים חדשים גם ישנים, ואף השואל לא שאל אלא על שבת.חייל של הרבי אמר:להתפלל אחר ארבע שעות? מותר! ונקרא שהתפלל שחרית ואינו צריך תשלומין. רק לא קיים מצוות תפילה בזמנה.כמעיין המתגבר אמר:אין מקור שיכול להתיר את זה, אסור בלא שום הוראת היתר, ותו לא מידי.המרן הירושלמי אמר:מהו המקור למנהג החסידים להתפלל אחרי זמן תפילה בשבת ?
ושמא כבודו טוען שאין צד היתר להחליט מראש להתפלל אחר ארבע שעות, על זה כבר אפשר לדון