אמירת צדקתך כשהכלה בביהכנ’’ס

הצעיר באלפי

משתמש רגיל
יש לדון בציור שרק הכלה נמצא בעזר’’נ והתחן אינו בביהכ’’נ אם זה פוטר אמירת צדקתך?
 

יעקב יעקב

משתמש ותיק
כלה בעזר"נ, כחתן מחוץ לבהכ"נ דמיא.


כידוע, שהיה המנהג בעבר הלא רחוק (כאשר היו מצרים המתפללים על התחנון שנשמט מהם, ולא להפך ח"ו),
שהיה החתן יוצא לפני רצה כדי שיוכלו הציבור לומר תחנון. 
ראה מג"א קלא, יב [ושם איירי על יום חמישי...]
 

בן עזאי

משתמש ותיק
בהגה' הרד"ל בתשו' הגאונים אי' דאין אומרים תחנון גם בבית הכלה, וכ"כ בס' מאורי אור [להג"ר אהרן ב"ר אברלי ווירמ"ש] ושלחן שלמה [מירקיש], ומביא הרד"ל סייעתא מהר"ן סוכה דאומרים ברכת חתנים גם בבית הכלה בלבד, אולם בהגהות טהרת השולחן סי' קל"א נסתפק בזה.

ולענין כלה בעזר"נ, ז"ל השבו הלוי ח"ה סוס"י י"ב

ומה ששאל אם יש כלה בעזרת נשים אם היא סבה שלא לומר נפילת אפים בבית הכנסת, והעיר מדברי השע"ת סי' קל"א ס"ק י"ב לענין ברית בעזרה, אין מקום לדבר מזה כי פשוט שאין כלה לבד פוטרת מנפילת אפים כיון שאינה בצרוף אתם ועוד טעמים ולרוב הפשיטות אקצר, עכ"ל.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
גם לא. הוא מצטרף עמם למנין ואין הוא מועיל להשלים מנין.

ומסתמא שא' מהטעמים האחרים שהתכוון השבט הלוי, דלאו אורח ארעא שאנשים 'שמחים' עם הכלה,
ועל דרך שאמרו חז"ל (ב"ב עד: ילקוט ישעי' תלד) 'לויתן זה יצרת לשחק בו, לאו אורח ארעא הוא דחדי בהדי נקבה' ולכן הרג הנקבה ולא הזכר.
הלא לא המדובר לשמח כלה אלא לשמוח עמה דו"ק.
 
חלק עליון תַחתִית