וכתב בספר ילקוט יוסףואסור לאדם לנשק בניו הקטנים בבהכ"נ, כדי לקבוע בלבו שאין אהבה כאהבת המקום (בנימין זאב סי' קס"ג ואגודה פ' כיצד מברכין).
ילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים סימן צ - מקום התפלה
נא. אין לנשק את הילדים בבית הכנסת, כדי לקבוע בלבו שאין אהבה כאהבת המקום ברוך הוא. ואמנם מה שנהגו חלק מיוצאי עדת מרוקו, לנשק את העולים לספר תורה, אחר ירידתם מהתיבה, אין צריך למונעם מכך בתוקף, אחר שעושים כן לכבוד, ולא לשם חיבה. אך במקום שדברי החכם נשמעים, ראוי להסביר להם שאף על פי כן ראוי ונכון להמנע מכך כאן בארץ הקודש, שמאחר ובארץ ישראל לא הכל נהגו בזה, נראה הדבר כמי שמראה חיבה בבית הכנסת, ולכן ראוי להמנע מכך. ומכל מקום מותר לנשק ידי אביו או ידי רבו בבית הכנסת לכבוד והכנעה, אפילו בבית הכנסת. [ילקוט יוסף, מהדורת תשס"ד, סימן צ, הערה נא, תפלה כרך א', עמוד רל].
א. מה הוספת על דברי (לא מוטב להביא את דברי הרמ"א מלהביא סיפור שבו הוא מוזכר בדרך אגב?)אור החכמה אמר:א.png
ב.png
לא באתי להוסיף אלא להראות צד נוסף כי אהבה אחרת אינה סותרת בהכרח לאהבת השי"ת, וצ"ב הגדר המדויק בזה.הצעיר שבחבורה אמר:א. מה הוספת על דברי (לא מוטב להביא את דברי הרמ"א מלהביא סיפור שבו הוא מוזכר בדרך אגב?)אור החכמה אמר:א.png
ב.png
ב. גם הציון במובאה הוא טעות וזה בסעיף א ולא ב
איפה ראית שאהבה אחרת סותרת?אור החכמה אמר:לא באתי להוסיף אלא להראות צד נוסף כי אהבה אחרת אינה סותרת בהכרח לאהבת השי"ת, וצ"ב הגדר המדויק בזה.הצעיר שבחבורה אמר:א. מה הוספת על דברי (לא מוטב להביא את דברי הרמ"א מלהביא סיפור שבו הוא מוזכר בדרך אגב?)אור החכמה אמר:א.png
ב.png
ב. גם הציון במובאה הוא טעות וזה בסעיף א ולא ב
כך עכ"פ הבין ר' ברוך נכד הבעש"ט בדברי הרמ"אהצעיר שבחבורה אמר:איפה ראית שאהבה אחרת סותרת?אור החכמה אמר:לא באתי להוסיף אלא להראות צד נוסף כי אהבה אחרת אינה סותרת בהכרח לאהבת השי"ת, וצ"ב הגדר המדויק בזה.הצעיר שבחבורה אמר:א. מה הוספת על דברי (לא מוטב להביא את דברי הרמ"א מלהביא סיפור שבו הוא מוזכר בדרך אגב?)
ב. גם הציון במובאה הוא טעות וזה בסעיף א ולא ב
ברמ"א לא מבואר דבר כזה לענ"ד..
יקרא מר את דברי הרמ"א ויראה לי היכן הדבר רמוז..אור החכמה אמר:כך עכ"פ הבין ר' ברוך נכד הבעש"ט בדברי הרמ"אהצעיר שבחבורה אמר:איפה ראית שאהבה אחרת סותרת?אור החכמה אמר:לא באתי להוסיף אלא להראות צד נוסף כי אהבה אחרת אינה סותרת בהכרח לאהבת השי"ת, וצ"ב הגדר המדויק בזה.
ברמ"א לא מבואר דבר כזה לענ"ד..
הצעיר שבחבורה אמר:רמ"א או"ח הלכות תפלה סימן צ"ח ס"א
ואסור לאדם לנשק בניו הקטנים בבהכ"נ, כדי לקבוע בלבו שאין אהבה כאהבת המקום (בנימין זאב סי' קס"ג ואגודה פ' כיצד מברכין).
אני מסכים עם תמיהתך...הצעיר שבחבורה אמר:יקרא מר את דברי הרמ"א ויראה לי היכן הדבר רמוז..אור החכמה אמר:כך עכ"פ הבין ר' ברוך נכד הבעש"ט בדברי הרמ"אהצעיר שבחבורה אמר:איפה ראית שאהבה אחרת סותרת?
ברמ"א לא מבואר דבר כזה לענ"ד..
הצעיר שבחבורה אמר:רמ"א או"ח הלכות תפלה סימן צ"ח ס"א
ואסור לאדם לנשק בניו הקטנים בבהכ"נ, כדי לקבוע בלבו שאין אהבה כאהבת המקום (בנימין זאב סי' קס"ג ואגודה פ' כיצד מברכין).
אור החכמה אמר:לא באתי להוסיף אלא להראות צד נוסף כי אהבה אחרת אינה סותרת בהכרח לאהבת השי"ת, וצ"ב הגדר המדויק בזה.הצעיר שבחבורה אמר:א. מה הוספת על דברי (לא מוטב להביא את דברי הרמ"א מלהביא סיפור שבו הוא מוזכר בדרך אגב?)אור החכמה אמר:א.png
ב.png
ב. גם הציון במובאה הוא טעות וזה בסעיף א ולא ב
לענ"ד הביאור בדברי ר' ברוך הוא כך:הצעיר שבחבורה אמר:יקרא מר את דברי הרמ"א ויראה לי היכן הדבר רמוז..אור החכמה אמר:כך עכ"פ הבין ר' ברוך נכד הבעש"ט בדברי הרמ"אהצעיר שבחבורה אמר:איפה ראית שאהבה אחרת סותרת?
ברמ"א לא מבואר דבר כזה לענ"ד..
הצעיר שבחבורה אמר:רמ"א או"ח הלכות תפלה סימן צ"ח ס"א
ואסור לאדם לנשק בניו הקטנים בבהכ"נ, כדי לקבוע בלבו שאין אהבה כאהבת המקום (בנימין זאב סי' קס"ג ואגודה פ' כיצד מברכין).
ושמא אף לרש"י היינו אם מותר היה לנשקו...HaimL אמר:מחלוקת רש"י ותוספות בגיטין,
דתניא כשנאמרו דברים לפני ר' יוסי קרא עליו המקרא הזה (משלי כד, כו) שפתים ישק משיב דברים נכוחים
---
דאילו לרש"י ז"ל, ראוי הוא לנשק, משמע, אם היה כאן, אז הייתי מנשקו. ולתוספות ז"ל אותם שסביבותיו משיקים שפתותיהם זו לזו, אבל אין מנשקים אותו...
הצעיר שבחבורה אמר:ומכל מקום מותר לנשק ידי אביו או ידי רבו בבית הכנסת לכבוד והכנעה, אפילו בבית הכנסת. [ילקוט יוסף, מהדורת תשס"ד, סימן צ, הערה נא, תפלה כרך א', עמוד רל].
א. באיזה עזרה היה?איכא בשוקא אמר:וכיון שהעלו ראיות אלו הייכי נישק שמעון הצדיק על ראשו דהנזיר, הלא היה בעזרה?
א. לא יודע, כך הבנתי, שבא להקריב.הצעיר שבחבורה אמר:א. באיזה עזרה היה?
ב. מנין שדין העזרה כדין בית הכנסת לענין זה?
א. בא להקריב ולכן היה בהר הבית, אך יתכן שכבר דבר עמו בעזרת נשיםאיכא בשוקא אמר:א. לא יודע, כך הבנתי, שבא להקריב.הצעיר שבחבורה אמר:א. באיזה עזרה היה?
ב. מנין שדין העזרה כדין בית הכנסת לענין זה?
ב. בספר 'סימן חיים' חקרו האם דין הכותל כדין ביהכנ"ס...
pkd אמר:בספר "מגד גבעות עולם" כותב: הגר"מ (ר"מ פיינשטין) היה מנשק את נכדיו בביהמ"ד דמתיבתא תפא"י, ושמעתי שסבר שדין זה שלא להראות חיבה בביהמ"ד הוא רק בעת התפילה (ובשו"ע מובא דין זה בהלכות תפילה ולא בהלכות ביהכנ"ס), אבל שלא בזמן תפילה מותר, ואף אני בהיותי חתן קיבלני כנהוג ולא הקפיד על דין זה בביהמ"ד
האם מישהו פעם שמע סברא כמו הסברא הנ"ל?
במבי אמר:ומעשה שהיה באירוסין שלי שהיו בבית כנסת ברחוב ירושלים בב"ב הגיע הגרש"י בורנשטיין זצ"ל ונתן לי נשיקה.
ייתכן שלא שם לב שזה היה ביה"כ אך קשה לומר זאת.
היכן התרבו? בבתי כנסיות נורמטיביים?בן ראם אמר:בדורינו התרבו גילויי החיבה, בעיקר בין אנשים צעירים ובחורים. האם מותר לחבק ולטפוח לחיבה בבית כנסת/בית מדרש, וכן קלה נשיקה של ידידות באוויר או בקרבת הלחי, האם מותרת? אשמח לידיעות בעניין. ייש"כ
זה יותר נפוץ לענ״ד אצל הספרדים.יהודי אמר:היכן התרבו? בבתי כנסיות נורמטיביים?
גם. בחורים. זה מיובא מתרבות דתית לאומית לענ"ד.יהודי אמר:היכן התרבו? בבתי כנסיות נורמטיביים?
נחמד. האם בית מדרש הוא כבית כסת לעניין זה?HaimL אמר:מחלוקת רש"י ותוספות בגיטין,
דתניא כשנאמרו דברים לפני ר' יוסי קרא עליו המקרא הזה (משלי כד, כו) שפתים ישק משיב דברים נכוחים
---
דאילו לרש"י ז"ל, ראוי הוא לנשק, משמע, אם היה כאן, אז הייתי מנשקו. ולתוספות ז"ל אותם שסביבותיו משיקים שפתותיהם זו לזו, אבל אין מנשקים אותו...
כמדומה שראיתי כן בספר הליכות שלמה [סברת הגרש"ז] אבל אינו תחת ידי כעת.במבי אמר:pkd אמר:בספר "מגד גבעות עולם" כותב: הגר"מ (ר"מ פיינשטין) היה מנשק את נכדיו בביהמ"ד דמתיבתא תפא"י, ושמעתי שסבר שדין זה שלא להראות חיבה בביהמ"ד הוא רק בעת התפילה (ובשו"ע מובא דין זה בהלכות תפילה ולא בהלכות ביהכנ"ס), אבל שלא בזמן תפילה מותר, ואף אני בהיותי חתן קיבלני כנהוג ולא הקפיד על דין זה בביהמ"ד
האם מישהו פעם שמע סברא כמו הסברא הנ"ל?
במבי אמר:ומעשה שהיה באירוסין שלי שהיו בבית כנסת ברחוב ירושלים בב"ב הגיע הגרש"י בורנשטיין זצ"ל ונתן לי נשיקה.
ייתכן שלא שם לב שזה היה ביה"כ אך קשה לומר זאת.
מבלי לדון בכללות הנושא: פשוט שהעזרה (גם עזרת־הנשים, ואף ההר לחודי') חמירא טובא מביהכנ"ס בכל דיני קלות ראש וכה"ג.הצעיר שבחבורה אמר:מנין שדין העזרה כדין בית הכנסת לענין זה?
לכאורה אי"ז עניין לכך שאסור להראות אהבה לאחר כדי שידע שאין אהבה כאהבת המקום, לא?לבי במערב אמר:מבלי לדון בכללות הנושא: פשוט שהעזרה (גם עזרת־הנשים, ואף ההר לחודי') חמירא טובא מביהכנ"ס בכל דיני קלות ראש וכה"ג.הצעיר שבחבורה אמר:מנין שדין העזרה כדין בית הכנסת לענין זה?
כך כתבתי.בן ראם אמר:בדורינו התרבו גילויי החיבה, בעיקר בין אנשים צעירים ובחורים. האם מותר לחבק ולטפוח לחיבה בבית כנסת/בית מדרש, וכן קלה נשיקה של ידידות באוויר או בקרבת הלחי, האם מותרת? אשמח לידיעות בעניין. ייש"כ
מה ראית לחלק?איכא בשוקא אמר:לכאורה אי"ז עניין לכך שאסור להראות אהבה לאחר כדי שידע שאין אהבה כאהבת המקום, לא?