חיבוק בבית מדרש, מותר?

בן ראם

משתמש ותיק
בדורינו התרבו גילויי החיבה, בעיקר בין אנשים צעירים ובחורים. האם מותר לחבק ולטפוח לחיבה בבית כנסת/בית מדרש, וכן  קלה נשיקה של ידידות באוויר או בקרבת הלחי, האם מותרת? אשמח לידיעות בעניין. ייש"כ
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
רמ"א או"ח הלכות תפלה סימן צ"ח ס"א
ואסור לאדם לנשק בניו הקטנים בבהכ"נ, כדי לקבוע בלבו שאין אהבה כאהבת המקום (בנימין זאב סי' קס"ג ואגודה פ' כיצד מברכין). 
וכתב בספר ילקוט יוסף
ילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים סימן צ - מקום התפלה
נא. אין לנשק את הילדים בבית הכנסת, כדי לקבוע בלבו שאין אהבה כאהבת המקום ברוך הוא. ואמנם מה שנהגו חלק מיוצאי עדת מרוקו, לנשק את העולים לספר תורה, אחר ירידתם מהתיבה, אין צריך למונעם מכך בתוקף, אחר שעושים כן לכבוד, ולא לשם חיבה. אך במקום שדברי החכם נשמעים, ראוי להסביר להם שאף על פי כן ראוי ונכון להמנע מכך כאן בארץ הקודש, שמאחר ובארץ ישראל לא הכל נהגו בזה, נראה הדבר כמי שמראה חיבה בבית הכנסת, ולכן ראוי להמנע מכך. ומכל מקום מותר לנשק ידי אביו או ידי רבו בבית הכנסת לכבוד והכנעה, אפילו בבית הכנסת. [ילקוט יוסף, מהדורת תשס"ד, סימן צ, הערה נא, תפלה כרך א', עמוד רל]. 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
א. מה הוספת על דברי (לא מוטב להביא את דברי הרמ"א מלהביא סיפור שבו הוא מוזכר בדרך אגב?)
ב. גם הציון במובאה הוא טעות וזה בסעיף א ולא ב
 

אור החכמה

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אור החכמה אמר:
א. מה הוספת על דברי (לא מוטב להביא את דברי הרמ"א מלהביא סיפור שבו הוא מוזכר בדרך אגב?)
ב. גם הציון במובאה הוא טעות וזה בסעיף א ולא ב
לא באתי להוסיף אלא להראות צד נוסף כי אהבה אחרת אינה סותרת בהכרח לאהבת השי"ת, וצ"ב הגדר המדויק בזה.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אור החכמה אמר:
א. מה הוספת על דברי (לא מוטב להביא את דברי הרמ"א מלהביא סיפור שבו הוא מוזכר בדרך אגב?)
ב. גם הציון במובאה הוא טעות וזה בסעיף א ולא ב
לא באתי להוסיף אלא להראות צד נוסף כי אהבה אחרת אינה סותרת בהכרח לאהבת השי"ת, וצ"ב הגדר המדויק בזה.
איפה ראית שאהבה אחרת סותרת?
ברמ"א לא מבואר דבר כזה לענ"ד..
 

אור החכמה

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אור החכמה אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
א. מה הוספת על דברי (לא מוטב להביא את דברי הרמ"א מלהביא סיפור שבו הוא מוזכר בדרך אגב?)
ב. גם הציון במובאה הוא טעות וזה בסעיף א ולא ב
לא באתי להוסיף אלא להראות צד נוסף כי אהבה אחרת אינה סותרת בהכרח לאהבת השי"ת, וצ"ב הגדר המדויק בזה.
איפה ראית שאהבה אחרת סותרת?
ברמ"א לא מבואר דבר כזה לענ"ד..
כך עכ"פ הבין ר' ברוך נכד הבעש"ט בדברי הרמ"א
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אור החכמה אמר:
לא באתי להוסיף אלא להראות צד נוסף כי אהבה אחרת אינה סותרת בהכרח לאהבת השי"ת, וצ"ב הגדר המדויק בזה.
איפה ראית שאהבה אחרת סותרת?
ברמ"א לא מבואר דבר כזה לענ"ד..
כך עכ"פ הבין ר' ברוך נכד הבעש"ט בדברי הרמ"א
יקרא מר את דברי הרמ"א ויראה לי היכן הדבר רמוז..
הצעיר שבחבורה אמר:
רמ"א או"ח הלכות תפלה סימן צ"ח ס"א
ואסור לאדם לנשק בניו הקטנים בבהכ"נ, כדי לקבוע בלבו שאין אהבה כאהבת המקום (בנימין זאב סי' קס"ג ואגודה פ' כיצד מברכין). 
 

אור החכמה

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אור החכמה אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
איפה ראית שאהבה אחרת סותרת?
ברמ"א לא מבואר דבר כזה לענ"ד..
כך עכ"פ הבין ר' ברוך נכד הבעש"ט בדברי הרמ"א
יקרא מר את דברי הרמ"א ויראה לי היכן הדבר רמוז..
הצעיר שבחבורה אמר:
רמ"א או"ח הלכות תפלה סימן צ"ח ס"א
ואסור לאדם לנשק בניו הקטנים בבהכ"נ, כדי לקבוע בלבו שאין אהבה כאהבת המקום (בנימין זאב סי' קס"ג ואגודה פ' כיצד מברכין). 
אני מסכים עם תמיהתך...
ואדרבא, מוכח מהרמ"א שיש אהבה אחרת אלא שאינה כאהבת המקום
 
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אור החכמה אמר:
א. מה הוספת על דברי (לא מוטב להביא את דברי הרמ"א מלהביא סיפור שבו הוא מוזכר בדרך אגב?)
ב. גם הציון במובאה הוא טעות וזה בסעיף א ולא ב
לא באתי להוסיף אלא להראות צד נוסף כי אהבה אחרת אינה סותרת בהכרח לאהבת השי"ת, וצ"ב הגדר המדויק בזה.

כל אהבה הכתובה בתורה, הוא בהכרח רצון ה'. אך כדי שזה יהי' באופן הראוי והנכון, צריך הרבה לעמול.
 

אור החכמה

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אור החכמה אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
איפה ראית שאהבה אחרת סותרת?
ברמ"א לא מבואר דבר כזה לענ"ד..
כך עכ"פ הבין ר' ברוך נכד הבעש"ט בדברי הרמ"א
יקרא מר את דברי הרמ"א ויראה לי היכן הדבר רמוז..
הצעיר שבחבורה אמר:
רמ"א או"ח הלכות תפלה סימן צ"ח ס"א
ואסור לאדם לנשק בניו הקטנים בבהכ"נ, כדי לקבוע בלבו שאין אהבה כאהבת המקום (בנימין זאב סי' קס"ג ואגודה פ' כיצד מברכין). 
לענ"ד הביאור בדברי ר' ברוך הוא כך:
הרי הרמ"א כותב שלא לנשק בבהכ"נ כדי לקבוע בלבו שאין אהבה כאהבת המקום, ולכאו' נשיקת בניו אינה סתירה לאהבת המקום? אלא התשובה היא שאכן אינה סתירה אלא שהמטרה היא שייחרט בלבו את גודל אהבת השי"ת כך שאין לו כביכול זמן כשהוא נמצא בביה"כ לעסוק באהבה אחרת שהיא פחותה יותר, ומסתבר שזה מה שהתכוון רבי ברוך שאצלו כנראה כל העולם היה כבהכ"נ - כלומר שבכל מקום לא רצה לעסוק באהבה אחרת מלבד אהבת המקום מחמת גדולתה על שאר האהבות.
 
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
זכור לי שיש פוסקים שכל איסור נשיקה בבית הכנסת זה לקטנים

אין לי ספרים כרגע אבל אחפש יותר מאוחר
 

HaimL

משתמש ותיק
מחלוקת רש"י ותוספות בגיטין,

דתניא כשנאמרו דברים לפני ר' יוסי קרא עליו המקרא הזה (משלי כד, כו) שפתים ישק משיב דברים נכוחים
---
דאילו לרש"י ז"ל, ראוי הוא לנשק, משמע, אם היה כאן, אז הייתי מנשקו. ולתוספות ז"ל אותם שסביבותיו משיקים שפתותיהם זו לזו, אבל אין מנשקים אותו... 🙂
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
מחלוקת רש"י ותוספות בגיטין,

דתניא כשנאמרו דברים לפני ר' יוסי קרא עליו המקרא הזה (משלי כד, כו) שפתים ישק משיב דברים נכוחים
---
דאילו לרש"י ז"ל, ראוי הוא לנשק, משמע, אם היה כאן, אז הייתי מנשקו. ולתוספות ז"ל אותם שסביבותיו משיקים שפתותיהם זו לזו, אבל אין מנשקים אותו... 🙂
ושמא אף לרש"י היינו אם מותר היה לנשקו...
ושמא כיון שהיינו מחיבת התורה ולא מחיבת האדם ליכא למיחש בהא...
 

כותר

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
 ומכל מקום מותר לנשק ידי אביו או ידי רבו בבית הכנסת לכבוד והכנעה, אפילו בבית הכנסת. [ילקוט יוסף, מהדורת תשס"ד, סימן צ, הערה נא, תפלה כרך א', עמוד רל]. 


נשיקת ידי חכם, הואיל ואתא לידן אצטט כאן מספר שער הכוונות (דרושי שבת יא) שמדבר דברים גבוהים על חשיבות ענין זה:

"ואמנם סדר הנשיקה הוא שהקטן נושק יד הגדול. והכוונה היא כיון שהקטן בא להתברך מן הגדול -- לכן צריך שבתחילה יגרום הקטן ביסום ומיתוק גבורות הגדול הזה ע"י הנשיקה כנזכר ועל ידי כן מתעורר אחר כך הרחמים של הגדול המברך את הקטן."
עיי"ש הכל.
 
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
א. באיזה עזרה היה?
ב. מנין שדין העזרה כדין בית הכנסת לענין זה?
א. לא יודע, כך הבנתי, שבא להקריב.
ב. בספר 'סימן חיים' חקרו האם דין הכותל כדין ביהכנ"ס...
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
איכא בשוקא אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
א. באיזה עזרה היה?
ב. מנין שדין העזרה כדין בית הכנסת לענין זה?
א. לא יודע, כך הבנתי, שבא להקריב.
ב. בספר 'סימן חיים' חקרו האם דין הכותל כדין ביהכנ"ס...
א. בא להקריב ולכן היה בהר הבית, אך יתכן שכבר דבר עמו בעזרת נשים
ב. דין הכותל אינו עניין לכאן, הרי הוא מחוץ להר הבית, אלא משום שנעשה מקום תפילה לאחר החורבן דנו בו.
 

במבי

משתמש ותיק
pkd אמר:
בספר "מגד גבעות עולם" כותב: הגר"מ (ר"מ פיינשטין) היה מנשק את נכדיו בביהמ"ד דמתיבתא תפא"י, ושמעתי שסבר שדין זה שלא להראות חיבה בביהמ"ד הוא רק בעת התפילה (ובשו"ע מובא דין זה בהלכות תפילה ולא בהלכות ביהכנ"ס), אבל שלא בזמן תפילה מותר, ואף אני בהיותי חתן קיבלני כנהוג ולא הקפיד על דין זה בביהמ"ד



האם מישהו פעם שמע סברא כמו הסברא הנ"ל?



במבי אמר:
ומעשה שהיה באירוסין שלי שהיו בבית כנסת ברחוב ירושלים בב"ב הגיע הגרש"י בורנשטיין זצ"ל ונתן לי נשיקה.
ייתכן שלא שם לב שזה היה ביה"כ אך קשה לומר זאת.
 

יהודי

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
בדורינו התרבו גילויי החיבה, בעיקר בין אנשים צעירים ובחורים. האם מותר לחבק ולטפוח לחיבה בבית כנסת/בית מדרש, וכן  קלה נשיקה של ידידות באוויר או בקרבת הלחי, האם מותרת? אשמח לידיעות בעניין. ייש"כ
היכן התרבו? בבתי כנסיות נורמטיביים?
 

לביא

משתמש ותיק
נשיקה בלחי ראוי להמנע כפי שהובא כאן מהרמ״א.

לגבי חיבוקים או כל מיני בין איש לרעהו, על פניו זה בד״כ בין חברים וכד׳ ויש אולי לחלק בין גילוי חיבה של נשיקה בלחי לבין צ׳אפחה חיבוק וכד׳.
יהודי אמר:
היכן התרבו? בבתי כנסיות נורמטיביים?
זה יותר נפוץ לענ״ד אצל הספרדים.
 

בן ראם

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
מחלוקת רש"י ותוספות בגיטין,

דתניא כשנאמרו דברים לפני ר' יוסי קרא עליו המקרא הזה (משלי כד, כו) שפתים ישק משיב דברים נכוחים
---
דאילו לרש"י ז"ל, ראוי הוא לנשק, משמע, אם היה כאן, אז הייתי מנשקו. ולתוספות ז"ל אותם שסביבותיו משיקים שפתותיהם זו לזו, אבל אין מנשקים אותו... 🙂
נחמד. האם בית מדרש הוא כבית כסת לעניין זה?
 
 

מגשש

משתמש חדש
במבי אמר:
pkd אמר:
בספר "מגד גבעות עולם" כותב: הגר"מ (ר"מ פיינשטין) היה מנשק את נכדיו בביהמ"ד דמתיבתא תפא"י, ושמעתי שסבר שדין זה שלא להראות חיבה בביהמ"ד הוא רק בעת התפילה (ובשו"ע מובא דין זה בהלכות תפילה ולא בהלכות ביהכנ"ס), אבל שלא בזמן תפילה מותר, ואף אני בהיותי חתן קיבלני כנהוג ולא הקפיד על דין זה בביהמ"ד



האם מישהו פעם שמע סברא כמו הסברא הנ"ל?


 
במבי אמר:
ומעשה שהיה באירוסין שלי שהיו בבית כנסת ברחוב ירושלים בב"ב הגיע הגרש"י בורנשטיין זצ"ל ונתן לי נשיקה.
ייתכן שלא שם לב שזה היה ביה"כ אך קשה לומר זאת.
כמדומה שראיתי כן בספר הליכות שלמה [סברת הגרש"ז] אבל אינו תחת ידי כעת.
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
מנין שדין העזרה כדין בית הכנסת לענין זה?
מבלי לדון בכללות הנושא: פשוט שהעזרה (גם עזרת־הנשים, ואף ההר לחודי') חמירא טובא מביהכנ"ס בכל דיני קלות ראש וכה"ג.
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
מנין שדין העזרה כדין בית הכנסת לענין זה?
מבלי לדון בכללות הנושא: פשוט שהעזרה (גם עזרת־הנשים, ואף ההר לחודי') חמירא טובא מביהכנ"ס בכל דיני קלות ראש וכה"ג.
לכאורה אי"ז עניין לכך שאסור להראות אהבה לאחר כדי שידע שאין אהבה כאהבת המקום, לא?
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
בדורינו התרבו גילויי החיבה, בעיקר בין אנשים צעירים ובחורים. האם מותר לחבק ולטפוח לחיבה בבית כנסת/בית מדרש, וכן  קלה נשיקה של ידידות באוויר או בקרבת הלחי, האם מותרת? אשמח לידיעות בעניין. ייש"כ
כך כתבתי.
 
אם מותר לנשק אדם בביהכנ''ס- כתב הרמ''א בסעיף א, שאסור לאדם לנשק בניו הקטנים בביהכנ''ס כדי לקבוע בלבו שאין אהבה כאהבת המקום, ע''כ, וטעם זה לא שייך אלא בנשיקה שהיא מאהבה אמיתית כגון בניו הקטנים, אבל כשמנשק לחבירו לחבירות בעלמא לכאו' לית ביה חששא, וכ''ש שמנשק יד רבו דשרי דהיינו אהבת המקום.

1479 עמודים

הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf


 
 
חלק עליון תַחתִית