קסמים ולהטוטים בהלכה

הש"ע אוסר כל קסם, אפילו אם אינו שימוש בכוחות אלא רק אחיזת עיניים. ואף אחד מנושאי כליו אינו מתיר.
ידוע שבימינו כמעט איש לא חש לכך. ותמוהני מהו ההיתר הגורף?
מצאתי מאמר בעניין שמביא בסופו שיטות של פוסקים בני זמנינו המתירים, אבל אלה דעות בודדות ביחס לאוסרות, ומלבד זאת קשה לי לסמוך על המאמר כיוון שמביא את דעת הרמב"ם וכו', ופוסקים בני זמנינו, אך אינו מזכיר במילה את דעת השו"ע. ותמוהני, הכך בנוי מאמר הלכתי?

על כן אשמח לשמוע את דעת חכמי הפורום בעניין. האם מותר לעשות קסמים, והאם מותר ללכת להופעות של קוסמים. והמקורות.
ובאם לא, האם ישנה שיטה שכן מותר? (כגון שהקוסם מבהיר שזה טריקים ומלמד לדוגמא טריק אחד...)

ובנוסף, האם ישנם כישופים בימינו?
 

HaimL

משתמש ותיק
יש לפרש את דברי השו"ע והאוסרים במי שמאחז את עיני הבריות כדי שיחשבו באמת שהוא עושה שלא כדרך הטבע, רק שבאמת אינו עושה כשפים, אלא זריזות ידיים בעלמא. משא"כ, קוסמים דהשתא, שאינם אלא בדרנים, והכל יודעים שאין בזה אלא כישרון ולהטוטי ידיים, מי גרע מלוליין דמרקד אתלת אופן, וכל כה"ג.
 

יאיר

משתמש ותיק
בזמנו דיברתי עם שימי אילוזיני ואמר שהרב קרליץ אסר עליו לעשות קסמים מסויימים אך איני בטוח שהבנתי איזה סוג בדיוק.

ידוע שהרב עובדיה התיר בשופי אם מגלה את אחד הקסמים (למרות מש"כ בילקוט יוסף)

וכן עוד רבנים

למרות שלפני כעשרים שנה היתה ועדת רבנים שניסתה לאסור מסיבה אחרת והיא שלא יאמינו לניסים
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
הערת אגב באותו נושא, כך כתבתי בספרי.
 
אם אחיזת עינים היינו על ידי מהירות ידים או שעושה כישוף בעיניו של הרואה שיראה דבר שאינו- הב''ח בסעיף א-ט באות ב ד''ה ולפע''ד, הביא שיש מין אחיזת עינים שהוא ע''י כישוף בעיני הרואה, ויש להעיר דכן משמע בדברי רש''י בחולין נז. ד''ה באחוזת, שכתב גבי ההוא דנפל מאיגרא ואתא גוי ושחט את בנו לפניו באחוזת עינים, ופירש''י דלא נגע בבנו ולא הזיקו, ע''כ, וכיון דדרך רש''י לדקדק בדבריו איכא למידק למה הוסיף רש''י דלא נגע בו ועוד מנא ליה לרש''י הא, הא אם עשה כן בתחבולת מהירות ידיים א''כ מסתמא צריך לתפוס את בנו בידו אחת ולהעביר הסכין סמוך לצוארו וא''כ מסתמא נגע בבן, ועל כן נראה דס''ל לרש''י דעשה כן בכישוף בעיניו של האב שנדמה לו כן, ועל כן פירש''י דלא נגע בו.

1470 עמודים
הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf
 

HaimL

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
הערת אגב באותו נושא, כך כתבתי בספרי.
 
אם אחיזת עינים היינו על ידי מהירות ידים או שעושה כישוף בעיניו של הרואה שיראה דבר שאינו- הב''ח בסעיף א-ט באות ב ד''ה ולפע''ד, הביא שיש מין אחיזת עינים שהוא ע''י כישוף בעיני הרואה,
כך חשבתי בהתחלה, מלשון השו"ע (שכרך בהדי הדדי אחיזת עיניים וספר יצירה, ומשמע שאחיזת העיניים גופא היא ע"י ספ"י), אבל ממה שהובא שם למשל בש"ך, יש לקרוא את הסעיף שם כשתי הלכות נפרדות לחלוטין ובלי כל קשר ביניהן).
 
 

יאיר

משתמש ותיק
יש היום כישוף אבל בעיקר בארץ הוא נדיר מאוד מאוד. בהודו מצוי. סיאנס זה סוג של כישוף? כל חילוני שני עשה...
הגר"א למד את כל תורת הכישוף

בזהר כתב ששמחזאי ועזאל עדיין קיימים ונמצאים מעבר להרי חושך ומלמדים בני אדם כישוף
 

יאיר

משתמש ותיק
אגב, בגמרא ובזהר איתא דבעלת אוב תוכיח שיום השבת מקודש משום שא"א להעלות אוב בשבת
ואכן גם סיאנס לא ניתן לעשות בשבת
 

קל וחומר של שטות

משתמש ותיק
פותח הנושא
ולמקרה שמותר לעשות קסמים של אחיזת עיניים וכדו'. מה עם קסמים של תפיסת המוח? היינו שבאמת משתמשים בפסיכולוגיה כדי לגרום למוח לכל מיני דברים?
אם אכן כך הוא הדבר ולא גם אותם אלה אך טריקים הם...
 

קל וחומר של שטות

משתמש ותיק
פותח הנושא
יאיר אמר:
אגב, בגמרא ובזהר איתא דבעלת אוב תוכיח שיום השבת מקודש משום שא"א להעלות אוב בשבת
ואכן גם סיאנס לא ניתן לעשות בשבת
בדוק ומנוסה? (לא על ידך חלילה...)
 
 

יאיר

משתמש ותיק
קל וחומר של שטות אמר:
יאיר אמר:
אגב, בגמרא ובזהר איתא דבעלת אוב תוכיח שיום השבת מקודש משום שא"א להעלות אוב בשבת
ואכן גם סיאנס לא ניתן לעשות בשבת
בדוק ומנוסה? (לא על ידך חלילה...)
כך שמעתי מאדם אמין מאוד שכנראה שאל גם אחרים שהתנסו. זה משהו שלא כ"כ קשה לברר אבל לא בררתי  כיון שברור לי שזה נכון
 
 

בת עין

משתמש ותיק
קל וחומר של שטות אמר:
ידוע שבימינו כמעט איש לא חש לכך. ותמוהני מהו ההיתר הגורף?

הרב וואזנר זצ"ל אסר, וכך מורים רוב תלמידיו אחריו.
 

יאיר

משתמש ותיק
מה ששמעתי זה שבשבת הכוס ישר נופלת ונשברת (אם זה על שולחן) וכמו שאם שואלים אם יש אלקים ושאלות דומות, הכוס מיד מתפוצצת ובמקום אחר הבאתי סרטונים של זה ודברים דומים.
 

יאיר

משתמש ותיק
בת עין אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
ידוע שבימינו כמעט איש לא חש לכך. ותמוהני מהו ההיתר הגורף?

הרב וואזנר זצ"ל אסר, וכך מורים רוב תלמידיו אחריו.
הבעיה היא שכמעט כל אדם בחיים גם כשהוא ילד או נער וגם כשהוא אב אומר לבנו "תראה איך אני עושה" = "תראה. נו, איך עשיתי את זה?..." ומראה לו דבר תמוה או דבר פלא.
 
 

בת עין

משתמש ותיק
יאיר אמר:
בת עין אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
ידוע שבימינו כמעט איש לא חש לכך. ותמוהני מהו ההיתר הגורף?

הרב וואזנר זצ"ל אסר, וכך מורים רוב תלמידיו אחריו.
הבעיה היא שכמעט כל אדם בחיים גם כשהוא ילד או נער וגם כשהוא אב אומר לבנו "תראה איך אני עושה" = "תראה. נו, איך עשיתי את זה?..." ומראה לו דבר תמוה או דבר פלא.
אכן, רבים הקשו על האיסור, וכי אסור להשתמש בטכנולוגיה ובכל מיני דברים נפלאים שנתחדשו היום?

ואם תאמר שבטכנולוגיה אנחנו מבינים כיצד זה פועל, הרי רוב האנשים אינם מבינים, אלא סומכים על המומחים שהם מבינים כיצד הדבר פועל.
וכך גם בקסמים ובלהטוטים שונים, יודעים אנו שהעושים אותם יודעים כיצד זה פועל, ודי בכך. ובפרט אם מראה ומסביר לנו אחד מן הקסמים.

ועל כרחנו יש לחלק בין דבר הפשוט לרוב בני אדם, לבין דבר הצריך חכמה יתירה, ובכך מיושבת קושייתך.
 
 

קל וחומר של שטות

משתמש ותיק
פותח הנושא
בת עין אמר:
יאיר אמר:
בת עין אמר:
הרב וואזנר זצ"ל אסר, וכך מורים רוב תלמידיו אחריו.
הבעיה היא שכמעט כל אדם בחיים גם כשהוא ילד או נער וגם כשהוא אב אומר לבנו "תראה איך אני עושה" = "תראה. נו, איך עשיתי את זה?..." ומראה לו דבר תמוה או דבר פלא.
אכן, רבים הקשו על האיסור, וכי אסור להשתמש בטכנולוגיה ובכל מיני דברים נפלאים שנתחדשו היום?

ואם תאמר שבטכנולוגיה אנחנו מבינים כיצד זה פועל, הרי רוב האנשים אינם מבינים, אלא סומכים על המומחים שהם מבינים כיצד הדבר פועל.
וכך גם בקסמים ובלהטוטים שונים, יודעים אנו שהעושים אותם יודעים כיצד זה פועל, ודי בכך. ובפרט אם מראה ומסביר לנו אחד מן הקסמים.

ועל כרחנו יש לחלק בין דבר הפשוט לרוב בני אדם, לבין דבר הצריך חכמה יתירה, ובכך מיושבת קושייתך.
גוף עניין הקסמים הוא להראות כאילו עיקום של חוקי הטבע. אך אלקטרוניקה זה פשוט חוקי הטבע ולא מתיימר להיות משהו מיסטי...

ממש בלי שום קשר, אשמח לשאול אם כדי לפתוח אשכול של קיבוץ דברים (היינו כגון אשכול החידות או הסיפורים וכדו') צריך משהו מיוחד או שאפשר פשוט לפתוח בכל זמן...
 
 

יאיר

משתמש ותיק
בת עין אמר:
יאיר אמר:
בת עין אמר:
הרב וואזנר זצ"ל אסר, וכך מורים רוב תלמידיו אחריו.
הבעיה היא שכמעט כל אדם בחיים גם כשהוא ילד או נער וגם כשהוא אב אומר לבנו "תראה איך אני עושה" = "תראה. נו, איך עשיתי את זה?..." ומראה לו דבר תמוה או דבר פלא.
אכן, רבים הקשו על האיסור, וכי אסור להשתמש בטכנולוגיה ובכל מיני דברים נפלאים שנתחדשו היום?

ואם תאמר שבטכנולוגיה אנחנו מבינים כיצד זה פועל, הרי רוב האנשים אינם מבינים, אלא סומכים על המומחים שהם מבינים כיצד הדבר פועל.
וכך גם בקסמים ובלהטוטים שונים, יודעים אנו שהעושים אותם יודעים כיצד זה פועל, ודי בכך. ובפרט אם מראה ומסביר לנו אחד מן הקסמים.

ועל כרחנו יש לחלק בין דבר הפשוט לרוב בני אדם, לבין דבר הצריך חכמה יתירה, ובכך מיושבת קושייתך.

לא הבנתי את החילוק. אשמח לדעת החילוק ודיניו
 

יאיר

משתמש ותיק
קל וחומר של שטות אמר:
בת עין אמר:
יאיר אמר:
הבעיה היא שכמעט כל אדם בחיים גם כשהוא ילד או נער וגם כשהוא אב אומר לבנו "תראה איך אני עושה" = "תראה. נו, איך עשיתי את זה?..." ומראה לו דבר תמוה או דבר פלא.
אכן, רבים הקשו על האיסור, וכי אסור להשתמש בטכנולוגיה ובכל מיני דברים נפלאים שנתחדשו היום?

ואם תאמר שבטכנולוגיה אנחנו מבינים כיצד זה פועל, הרי רוב האנשים אינם מבינים, אלא סומכים על המומחים שהם מבינים כיצד הדבר פועל.
וכך גם בקסמים ובלהטוטים שונים, יודעים אנו שהעושים אותם יודעים כיצד זה פועל, ודי בכך. ובפרט אם מראה ומסביר לנו אחד מן הקסמים.

ועל כרחנו יש לחלק בין דבר הפשוט לרוב בני אדם, לבין דבר הצריך חכמה יתירה, ובכך מיושבת קושייתך.
גוף עניין הקסמים הוא להראות כאילו עיקום של חוקי הטבע. אך אלקטרוניקה זה פשוט חוקי הטבע ולא מתיימר להיות משהו מיסטי...

ממש בלי שום קשר, אשמח לשאול אם כדי לפתוח אשכול של קיבוץ דברים (היינו כגון אשכול החידות או הסיפורים וכדו') צריך משהו מיוחד או שאפשר פשוט לפתוח בכל זמן...
חופשי חופשי
אתה רואה שכל אחד שבא לו, פותח פה על ימין ועל שמאל אשכול מוזר
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יאיר אמר:
אגב, בגמרא ובזהר איתא דבעלת אוב תוכיח שיום השבת מקודש משום שא"א להעלות אוב בשבת
ואכן גם סיאנס לא ניתן לעשות בשבת
בציבורינו לא שכיח סיאנס כי זה אל תפנו אל המתים, אבל באמת אני קצת מפקפק איך יכול להיות שהמדע בכל העולם כופר בה' ומאמין רק באבולוציה אם הוא יכול לעשות סיאנס, כידוע המדע אינו משקר את עצמו בדרך כלל על כל פנים אם יש הוכחות ברורות, ואני קצת מפקפק שאולי זה לא ממש כמו שמספרים שמי שרוצה עושה וכו'.
 
 

בת עין

משתמש ותיק
קל וחומר של שטות אמר:
גוף עניין הקסמים הוא להראות כאילו עיקום של חוקי הטבע. אך אלקטרוניקה זה פשוט חוקי הטבע ולא מתיימר להיות משהו מיסטי...

אך גם הקסמים בסופם של דבר הם בנויים על חוקי הטבע, אלא שהוא מנסה להראות כאילו הם מעל לטבע,

ולמשל אם אחד מאיתנו יקח מכשיר אלקטרוני ויביאהו אל אחד השבטים הפרימיטיביים באפריקה, ויראהו להם במטרה שיחשבו שהוא עושה דבר מעל לטבע, לדבריך יש בכך איסור שהרי הוא מתיימר לעשות כאן משהו מיסטי,
ולדעתי זה וודאי מותר, ואין סברא שדבר שמותר כאן ייאסר לעשות במקום אחר כשחושבים שזה מיסטי,
ולכן לדעתי ההבדל האמתי הוא בין דבר שכל אחד יודע לעשותו, לבין דבר שצריך חכמה יתירה, ולכן כל מיני קסמים שילדים יודעים לעשותם ודאי מותרים.
 

בת עין

משתמש ותיק
יאיר אמר:
לא הבנתי את החילוק. אשמח לדעת החילוק ודיניו

כמו שכתבתי למעלה, שאיסור אחיזת העינים הוא רק בדבר שיש בו חכמה יתירה, כגון שצריך לכך זריזות ידים שאין כל אדם יודע לעשותו,
אך דבר הפשוט לכל, גם אם בפועל לא כל אחד יודע לעשותו (אך אם ילמדוהו ידע), הרי זה מותר.

(כך שמעתי מאחד הרבנים שליט"א, שכן הוא מורה ובא).
 

יאיר

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
יאיר אמר:
אגב, בגמרא ובזהר איתא דבעלת אוב תוכיח שיום השבת מקודש משום שא"א להעלות אוב בשבת
ואכן גם סיאנס לא ניתן לעשות בשבת
בציבורינו לא שכיח סיאנס כי זה אל תפנו אל המתים, אבל באמת אני קצת מפקפק איך יכול להיות שהמדע בכל העולם כופר בה' ומאמין רק באבולוציה אם הוא יכול לעשות סיאנס, כידוע המדע אינו משקר את עצמו בדרך כלל על כל פנים אם יש הוכחות ברורות, ואני קצת מפקפק שאולי זה לא ממש כמו שמספרים שמי שרוצה עושה וכו'.

תשאל חילונים ותראה. זה דבר ידוע אצל כולם שם ואין מה לפקפק בזה. רק בויקיפדיה מנסים להמציא הסברים הזויים כדי להמשיך לכפור בלב נקי ללא נקיפות מצפון אך מתעלמים שיש דברים שאין עליהם שום הסבר כמו סיאנס בשבת, כוס מתפוצצת וכוס זזה לבד ללא מגע יד אדם.
וזה מה שהופך את הבחירה החילונית להרבה יותר אבסורדית כי הנה ההוכחה הכי טובה שיש.
ועוד יותר אבסורד זה אלה שעשו סיאנס וממשיכים לכפור וכמו מתים קלינים שחזרו לחיים וחוו חוויה מצמררת/מדהימה חוץ גופית (נשמתם יצאה וחלקם היו בעולם העליון וכדומה) ובראשם הכופר הגדול יוסי שריד שר"י שסיפר ברדיו איך הוא עדיין כופר למרות מה שחווה ושזה נגד אמונתו אפילו עכשיו...
 

נחמן הקטן

משתמש ותיק
יאיר אמר:
מה ששמעתי זה שבשבת הכוס ישר נופלת ונשברת (אם זה על שולחן) וכמו שאם שואלים אם יש אלקים ושאלות דומות, הכוס מיד מתפוצצת ובמקום אחר הבאתי סרטונים של זה ודברים דומים.
אולי תביא גם פה את הסרטונים הנ"ל.

[אולי יש פגם לראות סרטונים של סיאנס וכישוף ???]
 
 
יאיר אמר:
וכמו מתים קלינים שחזרו לחיים וחוו חוויה מצמררת/מדהימה חוץ גופית
חווית סף המות היא אכן מדהימה, אבל כמובן היא חוייה פסיכולוגית, גם מי שחווה אותה, היא דוהה אצלו עם הזמן לידי חלום עמום, מה שמלמד שהיא פסיכולוגית ולא מציאותית.
את זה אני כותב אחרי שדברתי עם ת"ח עצום אחד, בקי גדול בענינים אלו, והוא אמר לי בפירוש שהתיאור שהם מתארים אינו מתאים עם מה שידוע לנו על מה שקורה בעולם העליון, ולכן לא מסתבר שזה אמת.
 
יאיר אמר:
תשאל חילונים ותראה. זה דבר ידוע אצל כולם שם ואין מה לפקפק בזה
סיאנס??? בלה בלה, אתה צריך לקרוא את המאמר של אפרים קישון על סיאנס.
כן, דברתי עם חלוניים, אין כזה דבר סיאנס. נקודה.
 

קל וחומר של שטות

משתמש ותיק
פותח הנושא
יאיר אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
יאיר אמר:
אגב, בגמרא ובזהר איתא דבעלת אוב תוכיח שיום השבת מקודש משום שא"א להעלות אוב בשבת
ואכן גם סיאנס לא ניתן לעשות בשבת
בציבורינו לא שכיח סיאנס כי זה אל תפנו אל המתים, אבל באמת אני קצת מפקפק איך יכול להיות שהמדע בכל העולם כופר בה' ומאמין רק באבולוציה אם הוא יכול לעשות סיאנס, כידוע המדע אינו משקר את עצמו בדרך כלל על כל פנים אם יש הוכחות ברורות, ואני קצת מפקפק שאולי זה לא ממש כמו שמספרים שמי שרוצה עושה וכו'.

תשאל חילונים ותראה. זה דבר ידוע אצל כולם שם ואין מה לפקפק בזה. רק בויקיפדיה מנסים להמציא הסברים הזויים כדי להמשיך לכפור בלב נקי ללא נקיפות מצפון אך מתעלמים שיש דברים שאין עליהם שום הסבר כמו סיאנס בשבת, כוס מתפוצצת וכוס זזה לבד ללא מגע יד אדם.
וזה מה שהופך את הבחירה החילונית להרבה יותר אבסורדית כי הנה ההוכחה הכי טובה שיש.
ועוד יותר אבסורד זה אלה שעשו סיאנס וממשיכים לכפור וכמו מתים קלינים שחזרו לחיים וחוו חוויה מצמררת/מדהימה חוץ גופית (נשמתם יצאה וחלקם היו בעולם העליון וכדומה) ובראשם הכופר הגדול יוסי שריד שר"י שסיפר ברדיו איך הוא עדיין כופר למרות מה שחווה ושזה נגד אמונתו אפילו עכשיו...



אין ספק בנוגע למטא פיזיקה. או לפחות בכך שבימינו יש דברים שלא ניתן להסבירם באמצעות הפיזיקה הקונבנציונאלית. (וכגון תודעה) אך אותם הכופרים הטיפשים אינם מוצאים סיבה להוכחת מציאות אלוקים מכך שקיימת מטא פיזיקה, מה גם שתמיד אפשר לומר שזה משהו שניתן להסבר, אך איננו יודעים ההסבר עדיין...
ד.א. בעצם היווצרות העולם על פי המדע ישנם כשלים, לדוגמא: המפץ מוכיח היווצרות של חומר ואנטי חומר בכמות שווה. כשחומר בא במגע עם אנטי חומר הם משמידים זה את זה בפיצוץ בעל אנרגיה רבה. אם כן כיצד זה שיש חומר?
למדע אין הסבר, אך הוא בודק אותו במאיצי חלקיקים כדוגמת מאיצים במרכז המחקר "CERN"

וכשל פחות רחוק, המדע יודע להסביר תהליכים. הוא לא יודע להסביר למה שהם יקרו.
כשאני מזיז את היד-מופעל עליה אנרגיה קינטית. אך למה שיופעל עליה אנרגיה קינטית? אנרגיה זה "הכוח שמניע דברים" אך למה שיניע דברים? אתמהה! (אולי יש למדע הסבר. אני מתקשה להכיל...)

אם כן נמצאנו למדים שכשל בהסבר המדעי אינו מהווה לשיטתם כשל, שכן זהו המדע-לגלות בהדרגה את הדברים הלא-מובנים לנו...
 

קל וחומר של שטות

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
יאיר אמר:
וכמו מתים קלינים שחזרו לחיים וחוו חוויה מצמררת/מדהימה חוץ גופית
חווית סף המות היא אכן מדהימה, אבל כמובן היא חוייה פסיכולוגית, גם מי שחווה אותה, היא דוהה אצלו עם הזמן לידי חלום עמום, מה שמלמד שהיא פסיכולוגית ולא מציאותית.
את זה אני כותב אחרי שדברתי עם ת"ח עצום אחד, בקי גדול בענינים אלו, והוא אמר לי בפירוש שהתיאור שהם מתארים אינו מתאים עם מה שידוע לנו על מה שקורה בעולם העליון, ולכן לא מסתבר שזה אמת.

ידועים גם הסיפורים על אותם שחוו חטיפה ע"י חייזרים וכדו'.
וישנו ההסבר המתקבל על הדעת: "שיתוק שינה (sleep paralysis)" : 
ההסבר העיקרי לדיווחים המרובים על חטיפות כביכול בידי חייזרים מבוסס על תופעה שנקראת שיתוק שינה. שנת הלילה שלנו מורכבת ממספר מחזורים בני שעה וחצי, כשכל אחד מהם מורכב ממספר שלבים בעלי אורך משתנה. אחד משלבים אלה נקרא שנת חלום או שנת תע"מ (תנועת עיניים מהירה), וזאת משום שבמהלכו מתרחשים מרבית חלומותינו, ומשום שמאפיינת אותו תנועת עיניים מהסוג שלרוב מאפיין מצב של עירות. מייחד נוסף של שלב שינה זה הוא שיתוק של השרירים הרצוניים (למעט שרירי העיניים והסרעפת), אשר מונע מאתנו לבצע בפועל את חלומותינו. במרבית המקרים התעוררות משנת חלום גוררת עמה ביטול מיידי של שיתוק השרירים, אך לעתים תהליך ההתעוררות אינו מתבצע בשלמותו, ואף כי המודעות העצמית חוזרת אלינו, ואנו משוכנעים שהתעוררנו, שיתוק השרירים עדיין נמשך זמן מה. בחלק מפעמים אלו אותו מנגנון במוח אשר מייצר את חלומותינו ממשיך לייצר עבורנו במצב זה הזיות חושיות הכוללות מראות, צלילים, תחושות מגע וכדומה, הזיות אשר נקראות הזיות היפנופומפיות (hypnopompic). מאחר שאיננו מורגלים במודעות עצמית במהלך השינה, אנו משוכנעים שאכן התעוררנו, מודעים להיותנו שוכבים במיטה, ומתייחסים להזיות אלו כאל אירועים ממשיים. חוויית השיתוק, אשר אינה נעימה, מעוררת חששות ופחדים שבאים לידי ביטוי בתוכן ההזיות, שעשוי לכלול תחושת נוכחות מאיימת בחדר, הרגשה שמישהו מתקרב אלינו, מתיישב על המיטה שלנו, נוגע בנו, מטלטל אותנו, לוחץ על החזה שלנו או אף מתיישב עליו, וכל זאת תחת התחושה המעיקה של אי-יכולתנו לזוז או לצעוק.
  
 שיתוק שינה המלווה בהזיות מסוג זה הוא תופעה אוניברסלית (מחקרים מראים שכ-30% מהאנשים חווים זאת לפחות פעם אחת בחייהם, ומספר קטן של אנשים חווים זאת כמעט מדי לילה), אולם התוכן הספציפי של ההזיות הוא לרוב תלוי תרבות, ומושפע בין השאר גם מגורמים פסיכולוגיים (כמו גם חלומותינו הרגילים). כך, למשל, בתרבויות שבהן רווחת האמונה במכשפות, הנוכחות המאיימת בחדר עשויה להיות מכשפה זקנה, בעוד שבתרבויות אחרות יהיו אלה שדים או טרולים. בארה"ב, שבה סיפורים על עב"מים וחטיפות בידי חייזרים הפכו לחלק בלתי-נפרד מהתרבות האמריקאית, עשויות ההזיות ההיפנופומפיות לכלול דמויות שנראות כאילו נלקחו הישר מעטיפותיהם של ספרי מדע-בדיוני. התיאוריה המבוססת על הסבר זה נתמכת על-ידי העובדה, שברוב המכריע של המקרים, סיפורי ה"חטיפה" אכן כוללים תיאור של שיתוק: ה'נחטף' מנסה לזוז או לצעוק, אך ללא הצלחה, ומן הסתם מייחס את שיתוקו להפעלה של נשק חייזרי כלשהו. כמו כן ההשפעה התרבותית והפסיכולוגית באה לידי ביטוי בעובדה שמרבית הדיווחים מסוג זה נתקבלו זמן קצר לאחר ששודרו תוכניות טלוויזיה העוסקות ב"חטיפות" בידי חייזרים, או לאחר שראו אור רבי-מכר בנושא. נראה שחוויות אלו, בשל עוצמת מוחשיותן, היוו במהלך ההיסטוריה האנושית מקור עשיר לסיפורים על אודות שדים ושאר ישויות לא ארציות."
(הספריה הווירטואלית של מטח)

 
 

לביא

משתמש ותיק
יאיר אמר:
ידוע שהרב עובדיה התיר בשופי אם מגלה את אחד הקסמים (למרות מש"כ בילקוט יוסף)

וכן עוד רבנים
דעת מרן הגר״ע זה שאם אומר מראש שזה הכל תעתועי ראיה זה מותר.
הוא מדקדק את זה ג״כ מהרמב״ם דרך אגב.
 

יאיר

משתמש ותיק
נחמן הקטן אמר:
יאיר אמר:
מה ששמעתי זה שבשבת הכוס ישר נופלת ונשברת (אם זה על שולחן) וכמו שאם שואלים אם יש אלקים ושאלות דומות, הכוס מיד מתפוצצת ובמקום אחר הבאתי סרטונים של זה ודברים דומים.
אולי תביא גם פה את הסרטונים הנ"ל.

[אולי יש פגם לראות סרטונים של סיאנס וכישוף ???]

יש לך אולי גישה לפורום לדעת?
 
חלק עליון תַחתִית