בשלמא אמר:לישנא בישא דהמן בתרגום שני
יש לציין כי נוסח הגמרא הוא 'משה ותורתו אמת'אבקשה טוב אמר:שאומרים "משה אמת ותורתו אמת
במדרשי חז"ל נמצא כנוסח השגור.מבשן אשיב אמר:הנוסח שלנו מקורו אולי ממה שיש נוהגים לומר בשעת הגבהת התורה 'ה' א' אמת ומשה אמת ותורתו אמת'
אשמח לציטוט/מקורבשלמא אמר:במדרשי חז"ל
מבשן אשיב אמר:אשמח לציטוט/מקורבשלמא אמר:במדרשי חז"ל
לא חושב שיש כאן משהו תורה מסיני אבל לא מתחבר אל הגישה הלעגנית של אותו לץ, יהא אשר יהא צורה ואופי של ריקוד מסויים במקום מסויים, יש לו חן משלו.מנצפך אמר:מישהו שלח לי מפורום אוצה"ח:
התפתחות מנהגים: מנהג הקפיצות ב'משה אמת'
1995: ספרי הדרוש והחסידות מוצאים טעמים למנהג
2015: נמצא מקור למנהג במדרש
בשלמא אמר:בכל זאת 2 הערות:
1995 - מקורות בבקשה.
2015 - מופיע כבר לפני כן, ראה למשל שמחת תורה (ורשנר תשס"ח).
ליצנות ללא תוכן.מנצפך אמר:מישהו שלח לי מפורום אוצה"ח:
התפתחות מנהגים: מנהג הקפיצות ב'משה אמת'
1950: הרב מפוניבז' מוצא דרך מקורית לשמח את הבחורים בשמחת תורה ומחדש את 'ריקוד הקפיצות'
1952: ישיבות נוספות מאמצות את הריקוד
1980: הסטייפלר מתאמץ גם הוא לקפוץ
1995: ספרי הדרוש והחסידות מוצאים טעמים למנהג
2010: ספרי השו"ת מצטרפים
2013: קדושי משה אמת; בברוקלין נפצעים מספר תינוקות כתוצאה ממנהג הקפיצות
2015: נמצא מקור למנהג במדרש
2018: המנהג נקבע בספרות ההלכה
2021: המנהג כבר מופיע בוויקיפדיה
עתידות:
2025: קופת העיר; עשרה תלמידי חכמים יקפצו עבורכם בקבר משה רבינו
2030: סדר 'כוונות הקפיצה במשה אמת' המנוקד והמבואר
2040: קפיצות 'משה אמת' לנשים לאחר התפילה (11:30 משוער)
עשירית האיפה אמר:בשלמא אמר:בכל זאת 2 הערות:
1995 - מקורות בבקשה.
2015 - מופיע כבר לפני כן, ראה למשל שמחת תורה (ורשנר תשס"ח).
אין מקשין על הבדחן!
בשלמא אמר:לא חושב שיש כאן משהו תורה מסיני אבל לא מתחבר אל הגישה הלעגנית של אותו לץ,
אברך אמר:ליצנות ללא תוכן.
סליחהבשלמא אמר:אבל מקהין את שיניו.
אבקשה טוב אמר:ראיתי שיש מחפשים מקור לזה שקופצים בשמחת תורה ב"משה אמת ותורתו אמת". ולי היה פשוט תמיד, שהמקור הוא בבלועי קורח, שאומרים "משה אמת ותורתו אמת והן בדאין".
וכבר קדמו המן כפי שהובא לעיל :מנצפך אמר:מישהו שלח לי מפורום אוצה"ח:
התפתחות מנהגים: מנהג הקפיצות ב'משה אמת'
1950: הרב מפוניבז' מוצא דרך מקורית לשמח את הבחורים בשמחת תורה ומחדש את 'ריקוד הקפיצות'
1952: ישיבות נוספות מאמצות את הריקוד
1980: הסטייפלר מתאמץ גם הוא לקפוץ
1995: ספרי הדרוש והחסידות מוצאים טעמים למנהג
2010: ספרי השו"ת מצטרפים
2013: קדושי משה אמת; בברוקלין נפצעים מספר תינוקות כתוצאה ממנהג הקפיצות
2015: נמצא מקור למנהג במדרש
2018: המנהג נקבע בספרות ההלכה
2021: המנהג כבר מופיע בוויקיפדיה
עתידות:
2025: קופת העיר; עשרה תלמידי חכמים יקפצו עבורכם בקבר משה רבינו
2030: סדר 'כוונות הקפיצה במשה אמת' המנוקד והמבואר
2040: קפיצות 'משה אמת' לנשים לאחר התפילה (11:30 משוער)
בשלמא אמר:קופצים ורוקדים כמו גדייםאבקשה טוב אמר:בשלמא אמר:לישנא בישא דהמן בתרגום שני
תרגום שני.PNG
עדיין יש מקום להבהיר למה נהגו לקפץ גבוה דוקא באמירת המילים הללובשלמא אמר:אבקשה טוב אמר:בשלמא אמר:לישנא בישא דהמן בתרגום שני
מעניין, כי ראיתי ביתד נאמן של סוכות, ששאלה זו נשאלה לאנשים גדולים, ולא מצאו אנשי חיל ידיהם
קופצים ורוקדים כמו גדיים
תרגום שני.PNG
באופן כללי,אבקשה טוב אמר:עדיין יש מקום להבהיר למה נהגו לקפץ גבוה דוקא באמירת המילים הללובשלמא אמר:אבקשה טוב אמר:מעניין, כי ראיתי ביתד נאמן של סוכות, ששאלה זו נשאלה לאנשים גדולים, ולא מצאו אנשי חיל ידיהם
קופצים ורוקדים כמו גדיים
תרגום שני.PNG
וקצת קשה לי לקיים זאת ברקידה כל הזמן, מפני שאינני אוהב להזיע, וגם אינו עונג יו"ט. אבל לפחות בקפיצות של "מוישה אמת" אני מקיים את הנ"ל.ולכן יש להתאמץ בזה לרקד ולזמר לכבוד התורה כמו שכתוב גבי דהע"ה מפזז ומכרכר בכל עוז לפני ד' וכ"כ משם האר"י ז"ל והעידו על האר"י ז"ל שאמר שהמעלה העליונה שהשיג באה לו ע"י שהיה משמח בכל עוז בשמחה של מצוה וגם על הגר"א ז"ל כתבו שהיה מרקד לפני הס"ת בכל כחו
מה הכוונה?מנצפך אמר:2013: קדושי משה אמת; בברוקלין נפצעים מספר תינוקות כתוצאה ממנהג הקפיצות
נבשר אמר:מה הכוונה?מנצפך אמר:2013: קדושי משה אמת; בברוקלין נפצעים מספר תינוקות כתוצאה ממנהג הקפיצות
רק בבית הכנסת שלי לא עושים את זה?אבקשה טוב אמר:ראיתי שיש מחפשים מקור לזה שקופצים בשמחת תורה ב"משה אמת ותורתו אמת". ולי היה פשוט תמיד, שהמקור הוא בבלועי קורח, שאומרים "משה אמת ותורתו אמת והן בדאין".
גם אם אתה תשרוד בלי זה, שוה בשביל הילדים זה בעיקר מה שהם זוכרים...שניאור אמר:רק בבית הכנסת שלי לא עושים את זה?אבקשה טוב אמר:ראיתי שיש מחפשים מקור לזה שקופצים בשמחת תורה ב"משה אמת ותורתו אמת". ולי היה פשוט תמיד, שהמקור הוא בבלועי קורח, שאומרים "משה אמת ותורתו אמת והן בדאין".
כל אחד והזכרונות שלו, הזכרונות שלי בתור ילד משמח"ת הם דברים אחרים.דניאלי אמר:גם אם אתה תשרוד בלי זה, שוה בשביל הילדים זה בעיקר מה שהם זוכרים...שניאור אמר:רק בבית הכנסת שלי לא עושים את זה?אבקשה טוב אמר:ראיתי שיש מחפשים מקור לזה שקופצים בשמחת תורה ב"משה אמת ותורתו אמת". ולי היה פשוט תמיד, שהמקור הוא בבלועי קורח, שאומרים "משה אמת ותורתו אמת והן בדאין".
יש ענין להזיע,אברך אמר:אישית אני שמח שיש את הקפיצות הללו, כי רצוני עז לקיים דברי המשנה ברורה (סימן תרסט ס"ק יא) שכתב
וקצת קשה לי לקיים זאת ברקידה כל הזמן, מפני שאינני אוהב להזיע, וגם אינו עונג יו"ט. אבל לפחות בקפיצות של "מוישה אמת" אני מקיים את הנ"ל.ולכן יש להתאמץ בזה לרקד ולזמר לכבוד התורה כמו שכתוב גבי דהע"ה מפזז ומכרכר בכל עוז לפני ד' וכ"כ משם האר"י ז"ל והעידו על האר"י ז"ל שאמר שהמעלה העליונה שהשיג באה לו ע"י שהיה משמח בכל עוז בשמחה של מצוה וגם על הגר"א ז"ל כתבו שהיה מרקד לפני הס"ת בכל כחו
נכון, ועדיין אין תחליף ל'משה אמת'...שניאור אמר:כל אחד והזכרונות שלו, הזכרונות שלי בתור ילד משמח"ת הם דברים אחרים.דניאלי אמר:גם אם אתה תשרוד בלי זה, שוה בשביל הילדים זה בעיקר מה שהם זוכרים...שניאור אמר:רק בבית הכנסת שלי לא עושים את זה?
עדיין לא הבנתי מדוע עושים זכר לקורח שזה דמות שלילית לכאורה, הרי זה בגדר שענה אמן בעל כרחו, האם לזה אנו צריכים לעשות זכר?אבקשה טוב אמר:מחפשים מקור
2050: סט ספרים 'הלכות קפיצת משה אמת' ג' חלקים - יוצא לאור, עם תשובות גדולי הפוסקים...מנצפך אמר:מישהו שלח לי מפורום אוצה"ח:
התפתחות מנהגים: מנהג הקפיצות ב'משה אמת'
1950: הרב מפוניבז' מוצא דרך מקורית לשמח את הבחורים בשמחת תורה ומחדש את 'ריקוד הקפיצות'
1952: ישיבות נוספות מאמצות את הריקוד
1980: הסטייפלר מתאמץ גם הוא לקפוץ
1995: ספרי הדרוש והחסידות מוצאים טעמים למנהג
2010: ספרי השו"ת מצטרפים
2013: קדושי משה אמת; בברוקלין נפצעים מספר תינוקות כתוצאה ממנהג הקפיצות
2015: נמצא מקור למנהג במדרש
2018: המנהג נקבע בספרות ההלכה
2021: המנהג כבר מופיע בוויקיפדיה
עתידות:
2025: קופת העיר; עשרה תלמידי חכמים יקפצו עבורכם בקבר משה רבינו
2030: סדר 'כוונות הקפיצה במשה אמת' המנוקד והמבואר
2040: קפיצות 'משה אמת' לנשים לאחר התפילה (11:30 משוער)