מנהג בני ליטא בימינו לשיר בשמחת תורה "משה אמת ותורתו אמת" ולקפוץ לגובה

אבקשה טוב

משתמש ותיק
ראיתי שיש מחפשים מקור לזה שקופצים בשמחת תורה ב"משה אמת ותורתו אמת". ולי היה פשוט תמיד, שהמקור הוא בבלועי קורח, שאומרים "משה אמת ותורתו אמת והן בדאין".​
 

אבקשה טוב

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשלמא אמר:
לישנא בישא דהמן בתרגום שני

מעניין, כי ראיתי ביתד נאמן של סוכות, ששאלה זו נשאלה לאנשים גדולים, ולא מצאו אנשי חיל ידיהם
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
אבקשה טוב אמר:
שאומרים "משה אמת ותורתו אמת
יש לציין כי נוסח הגמרא הוא 'משה ותורתו אמת'
הנוסח שלנו מקורו אולי ממה שיש נוהגים לומר בשעת הגבהת התורה 'ה' א' אמת ומשה אמת ותורתו אמת'
 

מנצפך

משתמש רגיל
מישהו שלח לי מפורום אוצה"ח:

התפתחות מנהגים: מנהג הקפיצות ב'משה אמת'

1950: הרב מפוניבז' מוצא דרך מקורית לשמח את הבחורים בשמחת תורה ומחדש את 'ריקוד הקפיצות'
1952: ישיבות נוספות מאמצות את הריקוד
1980: הסטייפלר מתאמץ גם הוא לקפוץ
1995: ספרי הדרוש והחסידות מוצאים טעמים למנהג
2010: ספרי השו"ת מצטרפים
2013: קדושי משה אמת; בברוקלין נפצעים מספר תינוקות כתוצאה ממנהג הקפיצות
2015: נמצא מקור למנהג במדרש
2018: המנהג נקבע בספרות ההלכה
2021: המנהג כבר מופיע בוויקיפדיה

עתידות:
2025: קופת העיר; עשרה תלמידי חכמים יקפצו עבורכם בקבר משה רבינו
2030: סדר 'כוונות הקפיצה במשה אמת' המנוקד והמבואר
2040: קפיצות 'משה אמת' לנשים לאחר התפילה (11:30 משוער)
 

בשלמא

משתמש ותיק
מנצפך אמר:
מישהו שלח לי מפורום אוצה"ח:

התפתחות מנהגים: מנהג הקפיצות ב'משה אמת'

1995: ספרי הדרוש והחסידות מוצאים טעמים למנהג
2015: נמצא מקור למנהג במדרש
לא חושב שיש כאן משהו תורה מסיני אבל לא מתחבר אל הגישה הלעגנית של אותו לץ, יהא אשר יהא צורה ואופי של ריקוד מסויים במקום מסויים, יש לו חן משלו.
 
בכל זאת  2 הערות:

1995 - מקורות בבקשה.
2015 - מופיע כבר לפני כן, ראה למשל שמחת תורה (ורשנר תשס"ח).
 
 

אברך

משתמש ותיק
מנצפך אמר:
מישהו שלח לי מפורום אוצה"ח:

התפתחות מנהגים: מנהג הקפיצות ב'משה אמת'

1950: הרב מפוניבז' מוצא דרך מקורית לשמח את הבחורים בשמחת תורה ומחדש את 'ריקוד הקפיצות'
1952: ישיבות נוספות מאמצות את הריקוד
1980: הסטייפלר מתאמץ גם הוא לקפוץ
1995: ספרי הדרוש והחסידות מוצאים טעמים למנהג
2010: ספרי השו"ת מצטרפים
2013: קדושי משה אמת; בברוקלין נפצעים מספר תינוקות כתוצאה ממנהג הקפיצות
2015: נמצא מקור למנהג במדרש
2018: המנהג נקבע בספרות ההלכה
2021: המנהג כבר מופיע בוויקיפדיה

עתידות:
2025: קופת העיר; עשרה תלמידי חכמים יקפצו עבורכם בקבר משה רבינו
2030: סדר 'כוונות הקפיצה במשה אמת' המנוקד והמבואר
2040: קפיצות 'משה אמת' לנשים לאחר התפילה (11:30 משוער)
ליצנות ללא תוכן.
 
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
לא חושב שיש כאן משהו תורה מסיני אבל לא מתחבר אל הגישה הלעגנית של אותו לץ,
אברך אמר:
ליצנות ללא תוכן.
בשלמא אמר:
אבל מקהין את שיניו.
סליחה
אבל לא חשבתי שליטאים ריאליסטים יתייחסו בכזו רצינות למנהגים חביבים
 

בת עין

משתמש ותיק
אבקשה טוב אמר:
ראיתי שיש מחפשים מקור לזה שקופצים בשמחת תורה ב"משה אמת ותורתו אמת". ולי היה פשוט תמיד, שהמקור הוא בבלועי קורח, שאומרים "משה אמת ותורתו אמת והן בדאין".​

סתמת ולא פירשת,
וכוונתך היתה כנראה, לפי שנתבצר להם מקום מעל הגיהינום, ולהטה הקרקע מתחת רגליהם, לפיכך קפצו.
 

נחמן הקטן

משתמש ותיק
מנצפך אמר:
מישהו שלח לי מפורום אוצה"ח:

התפתחות מנהגים: מנהג הקפיצות ב'משה אמת'

1950: הרב מפוניבז' מוצא דרך מקורית לשמח את הבחורים בשמחת תורה ומחדש את 'ריקוד הקפיצות'
1952: ישיבות נוספות מאמצות את הריקוד
1980: הסטייפלר מתאמץ גם הוא לקפוץ
1995: ספרי הדרוש והחסידות מוצאים טעמים למנהג
2010: ספרי השו"ת מצטרפים
2013: קדושי משה אמת; בברוקלין נפצעים מספר תינוקות כתוצאה ממנהג הקפיצות
2015: נמצא מקור למנהג במדרש
2018: המנהג נקבע בספרות ההלכה
2021: המנהג כבר מופיע בוויקיפדיה

עתידות:
2025: קופת העיר; עשרה תלמידי חכמים יקפצו עבורכם בקבר משה רבינו
2030: סדר 'כוונות הקפיצה במשה אמת' המנוקד והמבואר
2040: קפיצות 'משה אמת' לנשים לאחר התפילה (11:30 משוער)
וכבר קדמו המן כפי שהובא לעיל :
בשלמא אמר:
אבקשה טוב אמר:
בשלמא אמר:
לישנא בישא דהמן בתרגום שני
קופצים ורוקדים כמו גדיים
תרגום שני.PNG

 
 

אבקשה טוב

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשלמא אמר:
אבקשה טוב אמר:
בשלמא אמר:
לישנא בישא דהמן בתרגום שני

מעניין, כי ראיתי ביתד נאמן של סוכות, ששאלה זו נשאלה לאנשים גדולים, ולא מצאו אנשי חיל ידיהם

קופצים ורוקדים כמו גדיים
תרגום שני.PNG
עדיין יש מקום להבהיר למה נהגו לקפץ גבוה דוקא באמירת המילים הללו
 
 

נחמן הקטן

משתמש ותיק
אבקשה טוב אמר:
בשלמא אמר:
אבקשה טוב אמר:
מעניין, כי ראיתי ביתד נאמן של סוכות, ששאלה זו נשאלה לאנשים גדולים, ולא מצאו אנשי חיל ידיהם

קופצים ורוקדים כמו גדיים
תרגום שני.PNG
עדיין יש מקום להבהיר למה נהגו לקפץ גבוה דוקא באמירת המילים הללו
באופן כללי, 
לעם ישראל יש אינטואציה מפותחת.

עכ"פ אנסה לתת כמה כיוונים :

א. יהודי מתחבר למפלה של קורח.
ב. משפט קצר וקליט ושמדבר על הנקודה הבסיסית.
ג. אולי גם הניגון מקפיץ.
 
 

אברך

משתמש ותיק
אישית אני שמח שיש את הקפיצות הללו, כי רצוני עז לקיים דברי המשנה ברורה (סימן תרסט ס"ק יא) שכתב
ולכן יש להתאמץ בזה לרקד ולזמר לכבוד התורה כמו שכתוב גבי דהע"ה מפזז ומכרכר בכל עוז לפני ד' וכ"כ משם האר"י ז"ל והעידו על האר"י ז"ל שאמר שהמעלה העליונה שהשיג באה לו ע"י שהיה משמח בכל עוז בשמחה של מצוה וגם על הגר"א ז"ל כתבו שהיה מרקד לפני הס"ת בכל כחו
וקצת קשה לי לקיים זאת ברקידה כל הזמן, מפני שאינני אוהב להזיע, וגם אינו עונג יו"ט. אבל לפחות בקפיצות של "מוישה אמת" אני מקיים את הנ"ל.
 

שניאור

משתמש ותיק
אבקשה טוב אמר:
ראיתי שיש מחפשים מקור לזה שקופצים בשמחת תורה ב"משה אמת ותורתו אמת". ולי היה פשוט תמיד, שהמקור הוא בבלועי קורח, שאומרים "משה אמת ותורתו אמת והן בדאין".​
רק בבית הכנסת שלי לא עושים את זה?
 
 

דניאלי

משתמש ותיק
שניאור אמר:
אבקשה טוב אמר:
ראיתי שיש מחפשים מקור לזה שקופצים בשמחת תורה ב"משה אמת ותורתו אמת". ולי היה פשוט תמיד, שהמקור הוא בבלועי קורח, שאומרים "משה אמת ותורתו אמת והן בדאין".​
רק בבית הכנסת שלי לא עושים את זה?
גם אם אתה תשרוד בלי זה, שוה בשביל הילדים זה בעיקר מה שהם זוכרים...
 

שניאור

משתמש ותיק
דניאלי אמר:
שניאור אמר:
אבקשה טוב אמר:
ראיתי שיש מחפשים מקור לזה שקופצים בשמחת תורה ב"משה אמת ותורתו אמת". ולי היה פשוט תמיד, שהמקור הוא בבלועי קורח, שאומרים "משה אמת ותורתו אמת והן בדאין".​
רק בבית הכנסת שלי לא עושים את זה?
גם אם אתה תשרוד בלי זה, שוה בשביל הילדים זה בעיקר מה שהם זוכרים...
כל אחד והזכרונות שלו, הזכרונות שלי בתור ילד משמח"ת הם דברים אחרים.
 
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
אברך אמר:
אישית אני שמח שיש את הקפיצות הללו, כי רצוני עז לקיים דברי המשנה ברורה (סימן תרסט ס"ק יא) שכתב
ולכן יש להתאמץ בזה לרקד ולזמר לכבוד התורה כמו שכתוב גבי דהע"ה מפזז ומכרכר בכל עוז לפני ד' וכ"כ משם האר"י ז"ל והעידו על האר"י ז"ל שאמר שהמעלה העליונה שהשיג באה לו ע"י שהיה משמח בכל עוז בשמחה של מצוה וגם על הגר"א ז"ל כתבו שהיה מרקד לפני הס"ת בכל כחו
וקצת קשה לי לקיים זאת ברקידה כל הזמן, מפני שאינני אוהב להזיע, וגם אינו עונג יו"ט. אבל לפחות בקפיצות של "מוישה אמת" אני מקיים את הנ"ל.
 יש ענין להזיע,
וגם בתפילה לאחר ההקפות מתפללים על ההזעה שיהא לכפרה
 
 

שלו'

משתמש ותיק
כמדומני ששמעתי פעם שבבימ"ד פחד יצחק לא נהגו בזה, וכמדומני שיש מי שאמר שמרן הגרי"ד שליט"א לא ניחא לי בזה, אך לא זכור לי אם אמרו טעם,
אולי יש כאן מהיודעים?
[כרגע השם שעולה בזכרוני שאולי ידע - הרב @ספר וסופר ].
 

דניאלי

משתמש ותיק
שניאור אמר:
דניאלי אמר:
שניאור אמר:
רק בבית הכנסת שלי לא עושים את זה?
גם אם אתה תשרוד בלי זה, שוה בשביל הילדים זה בעיקר מה שהם זוכרים...
כל אחד והזכרונות שלו, הזכרונות שלי בתור ילד משמח"ת הם דברים אחרים.
נכון, ועדיין אין תחליף ל'משה אמת'...
 
אבקשה טוב אמר:
מחפשים מקור
עדיין לא הבנתי מדוע עושים זכר לקורח שזה דמות שלילית לכאורה, הרי זה בגדר שענה אמן בעל כרחו, האם לזה אנו צריכים לעשות זכר?
גם מבני בניו של המן למדו תורה ולא עשו לזה זכר.
 

4568734

משתמש ותיק
מנצפך אמר:
מישהו שלח לי מפורום אוצה"ח:

התפתחות מנהגים: מנהג הקפיצות ב'משה אמת'

1950: הרב מפוניבז' מוצא דרך מקורית לשמח את הבחורים בשמחת תורה ומחדש את 'ריקוד הקפיצות'
1952: ישיבות נוספות מאמצות את הריקוד
1980: הסטייפלר מתאמץ גם הוא לקפוץ
1995: ספרי הדרוש והחסידות מוצאים טעמים למנהג
2010: ספרי השו"ת מצטרפים
2013: קדושי משה אמת; בברוקלין נפצעים מספר תינוקות כתוצאה ממנהג הקפיצות
2015: נמצא מקור למנהג במדרש
2018: המנהג נקבע בספרות ההלכה
2021: המנהג כבר מופיע בוויקיפדיה

עתידות:
2025: קופת העיר; עשרה תלמידי חכמים יקפצו עבורכם בקבר משה רבינו
2030: סדר 'כוונות הקפיצה במשה אמת' המנוקד והמבואר
2040: קפיצות 'משה אמת' לנשים לאחר התפילה (11:30 משוער)
2050: סט ספרים 'הלכות קפיצת משה אמת' ג' חלקים - יוצא לאור, עם תשובות גדולי הפוסקים...
 
 
חלק עליון תַחתִית