האם "זמן" קרי"ש מדאורייתא ?

נחמן הקטן

משתמש ותיק
האם "זמן" קרי"ש עד ג' שעות הוא מדרבנן או מדאורייתא.

זכור לי שיש כס"מ שמחדש שזה מדרבנן, האם נפסק כמותו, ומה דעת שאר הפוסקים ?
 

עמנואל

משתמש ותיק
בפרי חדש סו בשם אהלי תם (למה"ר תם בן יחיא) וראשון לציון (לבעל האוה"ח) מכריעים ככס"מ. ועיין ערך השולחן למהר"י טייב שמדייק מהרשב"א ברכות יא א כשיטתו של הכסף משנה.
ז"ל הרשב"א: "אם כן לימא בבקר ובערב: נראה לי דלאו דוקא "בבקר ובערב", ד"בערב" משמע אפילו מבעוד יום, מן המנחה ולמעלה כדכתיב "תזבח את הפסח בערב", וכן בין הערבים. אלא הכי קאמר בבקר ובערב אי נמי ביום ובלילה."
 

אור מופלא

משתמש רגיל
ותימה הלא משנה ערוכה היא 'הקורא מכאן ואילך לא הפסיד כאדם הקורא בתורה'.
ולפי הכס"מ אינו רק כקורא בתורה אלא מקיים מצות ק"ש דאורייתא.
ועוד, מכאן ואילך חייב לקרות מיבעי ליה, ולא הקורא.
והנה לגבי ק"ש של ערבית האריכה משנתינו במעשה בבני ר"ג, שאפי' אחר חצות יקרא.
ולגבי ק"ש של שחרית, סתמו במשנה ובגמ' עד ג' שעות. ואין אפי' זכר לדבר שמכאן ואילך חייב לקרות.
 

בן עזאי

משתמש ותיק
אור מופלא אמר:
ותימה הלא משנה ערוכה היא 'הקורא מכאן ואילך לא הפסיד כאדם הקורא בתורה'.
ולפי הכס"מ אינו רק כקורא בתורה אלא מקיים מצות ק"ש דאורייתא.
לא הפסיד ברכותיה, ודו"ק, [אכן אכתי יל"ע לרב חסדא דאינו מברך].
 

יאיר

משתמש ותיק
אור מופלא אמר:
ותימה הלא משנה ערוכה היא 'הקורא מכאן ואילך לא הפסיד כאדם הקורא בתורה'.
ולפי הכס"מ אינו רק כקורא בתורה אלא מקיים מצות ק"ש דאורייתא.
ועוד, מכאן ואילך חייב לקרות מיבעי ליה, ולא הקורא.
והנה לגבי ק"ש של ערבית האריכה משנתינו במעשה בבני ר"ג, שאפי' אחר חצות יקרא.
ולגבי ק"ש של שחרית, סתמו במשנה ובגמ' עד ג' שעות. ואין אפי' זכר לדבר שמכאן ואילך חייב לקרות.
בשורה האחרונה זה גם לפי הכס"מ? אם כן, לא הבנתי איך זה לא סותר ואשמח להסבר.
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
אור מופלא אמר:
ותימה הלא משנה ערוכה היא 'הקורא מכאן ואילך לא הפסיד כאדם הקורא בתורה'.
ולפי הכס"מ אינו רק כקורא בתורה אלא מקיים מצות ק"ש דאורייתא.

יעויין בכס"מ, הוא מסביר את הכל....,
ויש גם ראייה מכאן שאם הוא הפסיד מצווה דאורייתא, איך אפשר לקרוא לזה 'לא הפסיד' ????
 

גבורות שמשון

משתמש ותיק
דגש קל אמר:
בעניין זה - בתשובות להגרי"ח זוננפלד רבה של י-ם מחדש שאילו היה יכול היה קובע שהיות והיום הרבה אנשים ישנים לאחר ג' שעות - גם הזמן קרי"ש משתנה מן התורה
מעניין מאד.
יש לך מראה מקום מדוייק?
 
 

יעקב ר

משתמש ותיק
ועל מה סמכו חסידים (בעבר וגם כיום) לקרוא ק"ש לאחר זמנה (אני שואל על אותם שלא קוראים קודם התפילה ב"זמנה")?
שמעתי שיש שיטה של הרבה מקאמארנא זצ"ל שזמן ק"ש שחרית הוא עד חצות היום.
אשמח לדיוק ולמקורות.
 

גבורות שמשון

משתמש ותיק
יעקב ר אמר:
ועל מה סמכו חסידים (בעבר וגם כיום) לקרוא ק"ש לאחר זמנה (אני שואל על אותם שלא קוראים קודם התפילה ב"זמנה")?
שמעתי שיש שיטה של הרבה מקאמארנא זצ"ל שזמן ק"ש שחרית הוא עד חצות היום.
אשמח לדיוק ולמקורות.
אף אחד מהחסידים לא קורא קריאת שמע לאחר זמנה (לא בעבר ולא היום),
עוד מעט תכתוב שהחסידים בעבר וגם כיום לא אוכלים מצות בליל הסדר 
לא יודע מי המציא את השטות הזאת
שיטת הרה"ק מקארמנא הוא שלש שעות שוות ולא זמניות, כשי' הש"ך ביו"ד
 
 

גבורות שמשון

משתמש ותיק
איש מזרע אהרן אמר:
גבורות שמשון אמר:
יש לך מראה מקום מדוייק?
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20038&st=&pgnum=82

מלשונו שם משמע דיש חיוב דאורייתא גם אחרי ג' שעות, 
ואולי הוא רק לחומרא, דהיינו דגם מי שלא קרא קריאת שמע עד ג' שעות, עדיין יש עליו חיוב קריאה
אבל לקולא, דהיינו שמראש לא יקרא עד אחר ג' שעות, באופן כזה לא דיבר

ובכל אופן תודה רבה על המראה מקום
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
גבורות שמשון אמר:
אף אחד מהחסידים לא קורא קריאת שמע לאחר זמנה (לא בעבר ולא היום),

יש הרבה חסידים שקוראים ק"ש לאחר זמנה
וגם יש הרבה ליטאים שקוראים לאחר זמנה

זה שזה לא בעיה רק חסידית לא מצריכה לעוות את המציאות
מי שבימים שק"ש (גר"א) ב-8:30 והוא קם ב9 ודאי קורא לאחר הזמן

כנראה התכוון הכותב שאצל החסידים יש צורה שזה נראה יותר 'לכתחילה' שיש מניינים מאוחרים וכו'
(מחמת שהחסידים האמיתיים לומדים לפני התפילה לאחר שקראו ק"ש ואח"כ מתפללים מצטרפים אליהם הקמים מאוחר ומתפללים עימם......)
 

המצפה

משתמש ותיק
יעקב ר אמר:
גבורות שמשון אמר:
אף אחד מהחסידים לא קורא קריאת שמע לאחר זמנה (לא בעבר ולא היום),
לצחוק או לבכות?

תגובה זו ראויה רק אם כ"ת יגיב באופן שווה למשפט "אף אחד מהיהודים שומרי תומ"צ לא קורא קרי"ש לאחר זמנה"...

גם החסידים, מאז ולתמיד, מקפידים על קרי"ש בזמנה, אם יש יהודים שנכשלים בזה, אין זה מחמת חסידותם, כפי שאין זה מחמת ליטאותם...
 

בשלמא

משתמש ותיק
יעקב ר אמר:
גבורות שמשון אמר:
אף אחד מהחסידים לא קורא קריאת שמע לאחר זמנה (לא בעבר ולא היום),
לצחוק או לבכות?
לבכות. 

פורשין ובוכין על שחשדו

(כולם קוראים בזמנה, קודם התפילה)

אגב שמעתי מר' לוק שיחי' בעל לוחות הק"ש, שבזמנו הרה"ק הבית ישראל זצ"ל לא נתן רשות להמודיע לכתוב את הזמן השני של ק"ש.
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
עשירית האיפה אמר:
בשלמא אמר:
(כולם קוראים בזמנה, קודם התפילה)

ולוואי
(על המודגש כמובן)
חבל, חשבתי על: יתפלל אדם כל היום.

בכו"א כוונתי על כל כלל ישראל שותומ"צ, מעולם לא נשמע קולא או זלזול במצוה זו, עכ"פ וודאי שלא אצל חסידים ואנשי מעשה. 
 
 

יעקב ר

משתמש ותיק
הנידון הוא לא המציאות, אין על מה להתווכח. (אפשר לבכות).
שאלתי אם יש להם על מה לסמוך.
 

בשלמא

משתמש ותיק
עשירית האיפה אמר:
בשלמא אמר:
 מעולם לא נשמע קולא או זלזול במצוה זו,

אני מבין שלא הייתה בשטיבלך כלשהוא לאחר זמן ק"ש בזמן האחרון.........

נכון. אני לא כ"כ מתפלל בשטיבלך בכו"א גם המאחרים בתפילה קורים בזמנה לפני כן.

ואם יש מי שמאחר אין זה קשור לא לחסידים ולא לחסידות.
​​​​​​​וממילא להוציא לעז בהכללה כאילו "החסידים" לא קורים קרי"ש בזמנה, הרי לדעת הח"ח העבירה חמורה שבעתיים מלאחר זמן קרי"ש.

 
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
בכו"א גם המאחרים בתפילה קורים בזמנה לפני כן.
חלקם (הגדול) - ודאי, רובם - אני מקווה, כולם - לצערנו ודאי לא......
 
בשלמא אמר:
ואם יש מי שמאחר אין זה קשור לא לחסידים ולא לחסידות.
וממילא להוציא לעז בהכללה כאילו "החסידים" לא קורים קרי"ש בזמנה, הרי לדעת הח"ח העבירה חמורה שבעתיים מלאחר זמן קרי"ש.
על זה כבר כתבתי:
עשירית האיפה אמר:
גבורות שמשון אמר:
אף אחד מהחסידים לא קורא קריאת שמע לאחר זמנה (לא בעבר ולא היום),
יש הרבה חסידים שקוראים ק"ש לאחר זמנה
וגם יש הרבה ליטאים שקוראים לאחר זמנה

זה שזה לא בעיה רק חסידית לא מצריכה לעוות את המציאות
מי שבימים שק"ש (גר"א) ב-8:30 והוא קם ב9 ודאי קורא לאחר הזמן

כנראה התכוון הכותב שאצל החסידים יש צורה שזה נראה יותר 'לכתחילה' שיש מניינים מאוחרים וכו'
(מחמת שהחסידים האמיתיים לומדים לפני התפילה לאחר שקראו ק"ש ואח"כ מתפללים מצטרפים אליהם הקמים מאוחר ומתפללים עימם......)

 
 

יאיר

משתמש ותיק
גבורות שמשון אמר:
יעקב ר אמר:
ועל מה סמכו חסידים (בעבר וגם כיום) לקרוא ק"ש לאחר זמנה (אני שואל על אותם שלא קוראים קודם התפילה ב"זמנה")?
שמעתי שיש שיטה של הרבה מקאמארנא זצ"ל שזמן ק"ש שחרית הוא עד חצות היום.
אשמח לדיוק ולמקורות.
אף אחד מהחסידים לא קורא קריאת שמע לאחר זמנה (לא בעבר ולא היום),
עוד מעט תכתוב שהחסידים בעבר וגם כיום לא אוכלים מצות בליל הסדר
לא יודע מי המציא את השטות הזאת

או לא ישנים בסוכה..
 

גבורות שמשון

משתמש ותיק
יאיר אמר:
גבורות שמשון אמר:
יעקב ר אמר:
ועל מה סמכו חסידים (בעבר וגם כיום) לקרוא ק"ש לאחר זמנה (אני שואל על אותם שלא קוראים קודם התפילה ב"זמנה")?
שמעתי שיש שיטה של הרבה מקאמארנא זצ"ל שזמן ק"ש שחרית הוא עד חצות היום.
אשמח לדיוק ולמקורות.
אף אחד מהחסידים לא קורא קריאת שמע לאחר זמנה (לא בעבר ולא היום),
עוד מעט תכתוב שהחסידים בעבר וגם כיום לא אוכלים מצות בליל הסדר
לא יודע מי המציא את השטות הזאת

או לא ישנים בסוכה..
או שמגלחים את הזקן בתער ועוברים על חמשה לאווין...
 
 

יאיר

משתמש ותיק
לא נפתח את המקורות שהביא אליאך בח"ג במהדורה ראשונה. אך להכחיש האמת הוא שקר
 

יאיר

משתמש ותיק
גבורות שמשון אמר:
יאיר אמר:
גבורות שמשון אמר:
אף אחד מהחסידים לא קורא קריאת שמע לאחר זמנה (לא בעבר ולא היום),
עוד מעט תכתוב שהחסידים בעבר וגם כיום לא אוכלים מצות בליל הסדר
לא יודע מי המציא את השטות הזאת

או לא ישנים בסוכה..
או שמגלחים את הזקן ועוברים על חמשה לאווין...
 

כשמגלחים כראוי לא עוברים על דאורייתא מעיקר הדין.
אם כי גם אני נגד זה
 

יאיר

משתמש ותיק
לא אכנס לזה אבל מי שבאמת מעוניין להבין על מה יצא הקצף בענין הנ"ל "חייב" לראות מה שהביא אליאך שם
 
חלק עליון תַחתִית