"חלאקה" - במבט הלכתי פשטני

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
בס"ד בקרוב יגיע בני הגדול לגיל ג' שנים ומצאתי את עצמי מלא שאלות כרימון אודות מנהג החלאקה ומהותו.
כי בש"ס ובפוסקים, בש"ע ובנו"כ, כמעט ואין כתוב כלום אודות זה, וכל מה שראיתי מביאים זה מספרי קבלה וחסידות, שחלילה איני מזלזל בקדושתם ובהוראותיהם, אבל כאברך פשוט אין לי יד ורגל בהם, ובחיי היום יום אינני נוהג כמותם בכמעט כלום.

ומתוך מבוכה זו באתי, לשמוע מחו"ר הפורום דכאן אם ידוע להם איזה מנהג או איזו הנהגה טובה וראויה, שכדאי לנהוג בעת הגיע הבן לגיל שלוש שנים.
בדגש על הוראות והנהגות ע"פ הנגלה, תורה שבכתב ושבעל פה. מן הספרים הידועים שההלכה נקבעת על פיהם.

בתודה וברכה מראש
 

פפפפ

משתמש ותיק
המנהג המקורי מובא ברוקח כמדומה או במחזור ויטרי שניהם מראשוני אשכנז, כך שאתה יכול לנהוג כך ללא חשש לא תהפך לחסיד או ספרדי
 

פינת יקרת

משתמש ותיק
הצג קובץ מצורף Hebrewbooks_org_46552.pdf הצג קובץ מצורף חלאקה1.pdf


עי' בשני המקורות האלו ותרווה רב נחת

(לא מזמן הגיע בני לגיל שלוש ועקב כך שיום הולדתו בר"ח התעוררה שאלה האם ניתן לספרו אז או דצריך לדחות התספורת משום צוואת ר"י החסיד ובקבצים המצורפים מצאתי שדנו בזה גדולי עולם כך שניתן לומר שנידונים הלכתיים בהקשר לחלאקה אינם אקסימורון).

נ.ב. בתחילת ספר 'מסורת' המפורסם יש מבעל הרוקח ומהיעב"ץ ועוד הדרכה מה עושים באותו יום בו הילד מגיע לגיל 3.

בהצלחה ותזכו לגדלו ותורה לחופה ולמעש"ט בעז"ה.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
איש מזרע אהרן אמר:
האם יש מקור הלכתי לתספורת ראשונה בגיל שלוש?
למיטב ידיעתי, לא.
ויש המסתמכים על..
ביאור הגר"א יורה דעה סימן רמה
(ליקוט) ומ"מ כו'. תנחומא פ' קדושים וערלתם ערלתו וגו' הכתוב מדבר בתינוק שלש שנים יהיה לכם ערלים שא"י לא להשיח ולא לדבר ובשנה הרביעית יהיה כל פריו קדש שאביו מקדשו לתורה הלולים לה' שמהלל להקב"ה ובשנה החמישית כו' והעיקר כמ"ש בגמ' משעה שמתחיל לדבר כו' (ע"כ): 
 

משולש

משתמש ותיק
פפפפ אמר:
המנהג המקורי מובא ברוקח כמדומה או במחזור ויטרי שניהם מראשוני אשכנז, כך שאתה יכול לנהוג כך ללא חשש לא תהפך לחסיד או ספרדי
נראה לי ברוקח, אבל זה לא קשור לחלאקא. אלא ללימוד תורה מגיל שלוש.
הראשון שידוע לי שמציין חגיגות תספורת אצל היהודים זה המהרח"ו שמספר על "המנהג הידוע" אצל ההמון בזמנו לעשות חגיגת תספורת בגיל שלוש, והוא מספר שגם האריז"ל רבו עשה כמנהג המקום וחגג את תספורת בנו.

 
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
משולש אמר:
הראשון שידוע לי שמציין חגיגות תספורת אצל היהודים זה המהרח"ו שמספר על "המנהג הידוע" אצל ההמון בזמנו לעשות חגיגת תספורת בגיל שלוש, והוא מספר שגם האריז"ל רבו עשה כמנהג המקום וחגג את תספורת בנו.
בטוח שכתוב שם גיל שלוש?
הוליך את בנו הקטן שם עם כל אנשי ביתו, ושם גילחו את ראשו כמנהג הידוע, ועשה שם יום משתה ושמחה
 

שחל

משתמש ותיק
עי' שו"ע או"ח תקל"א ס"ו

סעיף ו
קטן מותר לגלח במועד, אפילו נולד קודם הרגל; (ואפילו בפרהסיא שרי) (וכן משמע ממרדכי).
 

משולש

משתמש ותיק
אני לא בטוח שכתוב שם גיל שלוש, האם תוכל להביא את הציטוט המלא?
בכל מקרה רואים חגיגת יום תגלחת בנו.

ותודה הרב @שחל אכן בשו"ע ונושאי כליו משמע די מפורש שמספרים את הילד מיד כששערותיו גדלות אפילו הוא בן כמה ימים.
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
משולש אמר:
אני לא בטוח שכתוב שם גיל שלוש, האם תוכל להביא את הציטוט המלא?
ענין מנהג שנהג ישראל ללכת ביום ל"ג בעומר על קברי רשב"י ור"א בנו אשר קבורים במירון, ואוכלים ושותים ושמחים שם, אני ראיתי למורי ז"ל(האר"י)שהלך לשם פעם אחת ביום ל"ג בעומר וכל אנשי ביתו וישב שם שלשה ימים ראשונים של השבוע, והרב יונתן שאגיש העיד לי שבשנה האחת קודם שהלכתי ללמוד עם מורי ז"ל שהוליך את בנו הקטן עם כל אנשי ביתו ושם גילחו את ראשו כמנהג הידוע, וכתבתי כל זה להורות שיש שורש למנהג הזה הנזכר
מקור הלכתי אחד:
שערי תשובה או"ח תקלא סק"א אמר:
גם כן שעושין שמחה בהתגלחת הראשונה של קטן שמחנכין אותה במצו' להיות לו פיאות הראש
וגם כאן לא מוזכר גיל!
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
בס"ד בקרוב יגיע בני הגדול לגיל ג' שנים ומצאתי את עצמי מלא שאלות כרימון אודות מנהג החלאקה ומהותו.
כי בש"ס ובפוסקים, בש"ע ובנו"כ, כמעט ואין כתוב כלום אודות זה, וכל מה שראיתי מביאים זה מספרי קבלה וחסידות, שחלילה איני מזלזל בקדושתם ובהוראותיהם, אבל כאברך פשוט אין לי יד ורגל בהם, ובחיי היום יום אינני נוהג כמותם בכמעט כלום.

ומתוך מבוכה זו באתי, לשמוע מחו"ר הפורום דכאן אם ידוע להם איזה מנהג או איזו הנהגה טובה וראויה, שכדאי לנהוג בעת הגיע הבן לגיל שלוש שנים.
בדגש על הוראות והנהגות ע"פ הנגלה, תורה שבכתב ושבעל פה. מן הספרים הידועים שההלכה נקבעת על פיהם.

בתודה וברכה מראש
בנטעי גבריאל יש ספר שלם
 

לביא

משתמש ותיק
לענ״ד מי שלא מקפיד להשאיר פאות לא מסופרות, לא צריך להחמיר לעשות את זה גם לילד שלו.
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
נטעי גבריאל
 
מכל מלמדי השכלתי אמר:
וכל מה שראיתי מביאים זה מספרי קבלה וחסידות, שחלילה איני מזלזל בקדושתם ובהוראותיהם, אבל כאברך פשוט אין לי יד ורגל בהם, ובחיי היום יום אינני נוהג כמותם בכמעט כלום.

בדגש על הוראות והנהגות ע"פ הנגלה, תורה שבכתב ושבעל פה. מן הספרים הידועים שההלכה נקבעת על פיהם.
 

לומד מכל אדם

משתמש ותיק
שמעתי מהג"ר יעקב הלל שליט"א שבירר הנושא היטב ואין מקור אמיתי לעניין, ובפרט לא בגיל שלש, רק היה המנהג שנים לעשות שמחה כשמספרים השערות  לכאו'  משמע שהשמחה היא על חינוך לפאת הראש, ושמתחיל להתחנך למצוות, וגם האר"י לא עלה למירון בשביל זה אלא בשביל יום ל"ג בעומר שהוא יום מסירת התורה דרשב"י (ולא ההילולא), וכיון שכבר עלה חגג גם החלאקה לבנו, כי כך היה המנהג שהיו חוגגים בקברים, ואח"כ (לפני כ400 שנה) נשתנה המנהג והיו חוגגים לכל ילדי האיזור בחול המועד בבית הכנסת להרבות שמחת המועד כמובא בפוסקים בהל' חוה"מ, אך מ"מ ציין שודאי אין שום עניין בגיל שלש ואם יש עניין זה דוקא בגיל שנתיים או חמש או שבע כמדומני (אולי מדין חינוך), וכמדומה שיש לו תשובה בזה בשו"ת וישב הים.
ומ"מ במבט הלכתי פשטני הוא דין חינוך לפאת הראש כדמשמע בשערי תשובה או"ח תקלא וז"ל שם -"והענין של השמחה הוא מנהג א"י גם כן שעושין שמחה בהתגלחת הראשונה של קטן שמחנכין אותה במצו' להיות לו פיאות הראש"
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
לומד מכל אדם אמר:
ומ"מ במבט הלכתי פשטני הוא דין חינוך לפאת הראש כדמשמע בשערי תשובה או"ח תקלא וז"ל שם -"והענין של השמחה הוא מנהג א"י גם כן שעושין שמחה בהתגלחת הראשונה של קטן שמחנכין אותה במצו' להיות לו פיאות הראש"
איש מזרע אהרן אמר:
האם מצאנו עוד דוגמה של חינוך אקטיבי במצוַת לא תעשה?
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
למד לשונך לומר אמר:
איש מזרע אהרן אמר:
האם יש מקור הלכתי לתספורת ראשונה בגיל שלוש?
האם יש מקור הלכתי לחבישת כיפה גם כשאתה יושב או שוכב או יושן ואינך הולך ד' אמות ?
בודאי. דעת ש"ע הרב ועוד דכיום בלא כיפה יש איסור מדינא
 
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
למד לשונך לומר אמר:
איש מזרע אהרן אמר:
האם יש מקור הלכתי לתספורת ראשונה בגיל שלוש?
האם יש מקור הלכתי לחבישת כיפה גם כשאתה יושב או שוכב או יושן ואינך הולך ד' אמות ?
'הלכתי' אין הכוונה חובה גמורה, אלא מקור תורני קדום ומבוסס, ואינו רק מנהג עם הסברים וטעמים שונים.
אכן כן, לכיסוי ראש יש מקור מוסמך מהגמרא, "כסי רישך כי היכי דתיהוי עלך אימתא דשמיא".
הרב השואל דכאן שאל האם ישנו מקור כזה גם למנהג ה'חלאקה'.
 
 

למד לשונך לומר

משתמש רגיל
מכל מלמדי השכלתי אמר:
למד לשונך לומר אמר:
איש מזרע אהרן אמר:
האם יש מקור הלכתי לתספורת ראשונה בגיל שלוש?
האם יש מקור הלכתי לחבישת כיפה גם כשאתה יושב או שוכב או יושן ואינך הולך ד' אמות ?
בודאי. דעת ש"ע הרב ועוד דכיום בלא כיפה יש איסור מדינא
גם ללא הליכה? גם באמצע שינה?
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
לביא אמר:
לענ״ד מי שלא מקפיד להשאיר פאות לא מסופרות, לא צריך להחמיר לעשות את זה גם לילד שלו.
לפענ"ד, מלבד החשש הפרקטי (מבחינת הסתכלות החֶבְרה וכו') - גם במישור העקרוני אינו נכון לנהוג כן. ואכמ"ל.
 

עמנואל

משתמש ותיק
מעניין שלכל יהודי מכל עדה ושבט מבצעים במעל חייו ומותו שני טקסים שלא זכו לשם ולמקור יהודי קאנוני

1. בערבית (יהודית..) - חלקה
2. ביידיש.. - וורט
 

ברכה ושלום

משתמש רשום
דרך אגב אם איני טועה המילה "חלאקה" מקורה בערבית, ומעניין מהיכן הגיע מילה זאת בהקשר לתגלחת הילדים בני השלוש.
ייתכן שזה בגלל שעיקר המנהג נוסד בארץ ישראל (ע"י תלמידי האר"י) ולכן נקרא בשפת המקום העיקרית
 
חלק עליון תַחתִית