טבילה בחוף ים פרטי

אריק

משתמש ותיק
אמר לי מנהל קהילה בחו"ל שאצליהם אין בעיר מקווה, ושכרו בית פרטי שיש לו חוף פרטי, ושם טובלים. כי זה מקום מוצנע. והשימוש בבית זה אך ורק לצורך המקווה.
ואמר לי שלפני תקופה קיבלו תרומה לבנות מקווה
האם דבר זה הוא לכתחילה שטובלים בים , או שמן הראוי אם יתאפשר לבנות מקווה ולא לטבול בים ?
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
נדה סו,ב
"אמר רב שמואל בר רב יצחק אשה לא תטבול בנמל"
שו"ע קצח לד- "לא תטבול במקום שיש חשש שיראוה בני אדם, מפני שמתוך כך ממהרת לטבול ואינה מדקדקת בטבילה;
ומיהו בדיעבד, עלתה לה טבילה".
במילים אחרות את אין חשש שיראוה אז אין הבדל בין זה למקווה רגיל ואם זה מקווה מחומם אז אולי עדיף ים גם בגלל טבילה בשבת של רחיצה בחמין שבדוחק סומכים על בקרבנו נתנאל ובלי קשר לא תמיד יודעים שאם המקווה מחומם צריך לברך מחוץ לאיפה שהמים כי זה נחשב למרחץ
 
משנה מסכת מקוואות פרק ה משנה ד
כל הימים כמקוה שנאמר (בראשית א') ולמקוה המים קרא ימים דברי ר' מאיר ר' יהודה אומר הים הגדול כמקוה לא נאמר ימים אלא שיש בו מיני ימים הרבה ר' יוסי אומר כל הימים מטהרים בזוחלין ופסולין לזבין ולמצורעים ולקדש מהם מי חטאת:
 
לישועתך קויתי השם אמר:
משנה מסכת מקוואות פרק ה משנה ד
כל הימים כמקוה שנאמר (בראשית א') ולמקוה המים קרא ימים דברי ר' מאיר ר' יהודה אומר הים הגדול כמקוה לא נאמר ימים אלא שיש בו מיני ימים הרבה ר' יוסי אומר כל הימים מטהרים בזוחלין ופסולין לזבין ולמצורעים ולקדש מהם מי חטאת:
נמצאת למד שזה כשר לטבילה
 
 

יעקב פלוס

משתמש רגיל
בטבילה בים ישנם כמה בעיות הלכתיות.
1. יש בקרעיתו טיט והוא חציצה, כך פוסק השו"ע קצח לג. ומקורו בנדה סו: אשה לא תטבול בנמל ונחלקו הראשונים בטעם הדבר, לרש"י משום חציצה.
2. דעת ר"ת שם שהוא מקום פתוח, ושמא תטבול במהירות מחמת הבושה ולא תטבול כהוגן. וכ"פ השו"ע שם סעיף לד.
להלכה בחשש חציצה בדיעבד לא מועיל בחשש פחד אם כבר טבלה, עלתה לה טבילה.
 

חיים ושלום

משתמש ותיק
יעקב פלוס אמר:
בטבילה בים ישנם כמה בעיות הלכתיות.
1. יש בקרעיתו טיט והוא חציצה, כך פוסק השו"ע קצח לג. ומקורו בנדה סו: אשה לא תטבול בנמל ונחלקו הראשונים בטעם הדבר, לרש"י משום חציצה.
2. דעת ר"ת שם שהוא מקום פתוח, ושמא תטבול במהירות מחמת הבושה ולא תטבול כהוגן. וכ"פ השו"ע שם סעיף לד.
להלכה בחשש חציצה בדיעבד לא מועיל בחשש פחד אם כבר טבלה, עלתה לה טבילה.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=24464
 
תלמיד נאמן כתב: 
היום, 18:39
אין בכל העולם אפי' רב אחד שפסק כך, ולא יכול להיות.
אינני יודע 'תלמיד נאמן' של מי אתה.
אבל אם תיכנס לעומק הנושא אז תראה שרבנים בכירים קראו לנשים לטבול בים כי אין המים מטהרים כלל !!
ואולי 'כל העולם' שלך מסתכם בכמות מסוימת של רבנים.
 

פיש

משתמש רגיל
איני בסוגיא אבל כמדומה לפי הזכרון שיש גם חיסרון שיש חשש שהאשה תעצום עיניה בחוזקה למנוע כניסת מים מלוחים וזה חשש חציצה
 

לביא

משתמש ותיק
אריק אמר:
האם דבר זה הוא לכתחילה שטובלים בים , או שמן הראוי אם יתאפשר לבנות מקווה ולא לטבול בים ?
דבר ראשון יוודאו שהמקום יהיה צנוע ולא צפוי שיהיו שם בני אדם פתאום, אחרת לר״ת יהיה אסור. (יו״ד קצח ס״לד)
דבר שני, תשים זמורות לרגליה, ובדיעבד יכולה לשים קרוקס שהמים יכולים להכנס, ואז גם אין בעיה לרש״י. (יו״ד קצח ס״לג)
אם אי אפשר להשתמש אלא בנעליים שמקבלים טומאה, בדיעבד יש לסמוך על ס״ס - שמא דשמ״ט צריך להיות קבוע או לא, ושמא הלכה לא כהראב״ד. (טה״ב)
אם אי אפשר שהמקום יהיה צנוע, יש להקל שתכנס למים עם בגדים משוחררים שהמים יכולים להכנס דרכם. (יו״ד קצח סי׳מו, ש״ך, יבי״א; מוכח מהגמרא שאפילו לכתחילה, ומ״ש הרמב״ם והשו״ע בלשון דיעבד כיוון שאין דרך לטבול עם בגדים, וכן מוכח מהרא״ש. טה״ב)
ותשתדל לעמוד על מקום יציב, והמחמירה לא לעמוד על נסרים תע״ב.(יו״ד קצח ס״לא-לב, ט״ז, ש״ך)
תשתדל לא לעצום עיניים חזק יותר מדי משום המליחות, אלא ברפיון. (יו״ד קצח ס״לט; ואע״פ שבעלמא הלכה כסתם, הרא״ש בעצמו כותב להחמיר כרש״י. ויעויין בב״י)
וה״ה לגבי הפה שלא תקמוץ אותו יותר מדי מחמת המליחות. (שו״ע יו״ד בצח ס״לח; ויעוין בש״ך)

ייתכן ששכחתי פרט כלשהו, א״כ הזכירו לי, כתבתי את כל זה על קצה הלשון.
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
דרבמדיקר אמר:
עדיף ים גם בגלל טבילה בשבת
כמדומה שבשבת אסור לטבול בים כלל גזירה שמא יעשה חבית של שייטין.
גזרת חבית של שייטין זה כאשר שוחה במים וראה בערובין אשה מערמת וטובלת בבגד בבגדיה ושם מדובר בשבת ובנהר כמובא להלכה בסימן שב ולא מוזכר חבית של שייטין
 
 
דרבמדיקר אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
דרבמדיקר אמר:
עדיף ים גם בגלל טבילה בשבת
כמדומה שבשבת אסור לטבול בים כלל גזירה שמא יעשה חבית של שייטין.
גזרת חבית של שייטין זה כאשר שוחה במים וראה בערובין אשה מערמת וטובלת בבגד בבגדיה ושם מדובר בשבת ובנהר כמובא להלכה בסימן שב ולא מוזכר חבית של שייטין
 
לא מצאת ראיה שאיירי בנהר, אבל אני חושב שבדין אתה צודק ומותר לטבול בים.
 

עץ הדעת

משתמש ותיק
יעקב פלוס אמר:
בטבילה בים ישנם כמה בעיות הלכתיות.
1. יש בקרעיתו טיט והוא חציצה, כך פוסק השו"ע קצח לג. ומקורו בנדה סו: אשה לא תטבול בנמל ונחלקו הראשונים בטעם הדבר, לרש"י משום חציצה.
2. דעת ר"ת שם שהוא מקום פתוח, ושמא תטבול במהירות מחמת הבושה ולא תטבול כהוגן. וכ"פ השו"ע שם סעיף לד.
להלכה בחשש חציצה בדיעבד לא מועיל בחשש פחד אם כבר טבלה, עלתה לה טבילה.
מה הקשר בין נמל שדייקא שם יש טיט אם מחמת הסחף של האוניות עיין רש"י שם 
אך בחוף הים אין טיט 

וכן נמל יש הרבה אנשים משא"כ בחוף הים שזה בדר"כ מקום שומם  
בקיצור אין לחפש חומרות יתירות בכל דבר 
 
 

אריק

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרבמדיקר אמר:
ואם זה מקווה מחומם אז אולי עדיף ים גם בגלל טבילה בשבת של רחיצה בחמין שבדוחק סומכים על בקרבנו נתנאל ובלי קשר לא תמיד יודעים שאם המקווה מחומם צריך לברך מחוץ לאיפה שהמים כי זה נחשב למרחץ
אולי יש חסרון נוסף במקווה מחומם
ש"וע יו"ד סי' ר"א סע' ע"ה
יש מי שאוסר להטיל יורה מלאה מים חמין לתוך המקוה לחממו וכן למלאת מקוה מים חמין ולחברו לנהר בשפופרת הנאד:
הגה: ויש מקילין ומתירין להטיל חמין למקוה כדי לחממו (הגהות מרדכי דהל' נדה בשם ראבי"ה וריב"א) ומכל מקום יש להחמיר אם לא במקום שנהגו להקל אז אין למחות בידן (בנימין זאב)
 

יואל שילה

משתמש ותיק
בבבל יש טיט דביק בנהרות, זו לא המציאות בכל מקום. לא סביר שהחול והאבנים המצוים בים התיכון חוצצים
סביר שבבית המיועד לכך - הכשירו מקום לטבילה באופן שיהיה צנוע, ואולי גם יצקו מעט בטון על קרקעית הים
ידוע במועצות הדתיות בערים השוכנות לאורך הים - שיש ירידה בימי הקיץ בכמות הטבילות במקוואות
 

לביא

משתמש ותיק
יואל שילה אמר:
בבבל יש טיט דביק בנהרות, זו לא המציאות בכל מקום. לא סביר שהחול והאבנים המצוים בים התיכון חוצצים
סביר שבבית המיועד לכך - הכשירו מקום לטבילה באופן שיהיה צנוע, ואולי גם יצקו מעט בטון על קרקעית הים
ידוע במועצות הדתיות בערים השוכנות לאורך הים - שיש ירידה בימי הקיץ בכמות הטבילות במקוואות
מי דיבר על בבל? רש״י מפרש שנמל זהו מקום שבו הספינות נקבעות שמעלות טיט, עיין היטב בדבריו. ממילא ה״ה לכל מקום ולא רק בבל.
וראיה שלאחר מכן שמואל שעביד פצנתיה לבנתיה היה בנהר כפרש״י שם.

ואף שר״ת פליגי ארש״י, כלומר דלא חושש לטיט בנהרות ובימים, מרן העתיק שיטת רש״י בקצח ס״לג, וכנראה מדיישב בב״י את שיטת רש״י ואף מצא לו סיעתא מהראב״ד, עיין בב״י היטב.
ומרן לא חילק בין בבל לשאר ארצות כדבריך.
ויש עוד להאריך בזה, אך חבל לי כשאתה יכול לעיין בעצמך.
 

יואל שילה

משתמש ותיק
לא הבנתי את השגה
לפי הפירוש בראשונים שהבעיה היא הטיט הנדבק לרגלים - הרי דמיירי במקום שבו זו חציצה, כמובן
ולא מיירי בנמל שרצפתו בטון ואין בו טיט דביק
בבבל יש טיט דביק, כפי שרואים בכמה וכמה מקומות בגמ', ולכן ציינתי שביאור זה אכן מתאים למקומות שבהם הטיט דביק ויש חשש חציצה, כמו בבל
אבל בחוף חיפה לא היו אומרים שאין לטבול בנהר, לפי הביאור שהבעיה היא חציצה
כפי שלביאור שהבעיה היא צניעות - לא מיירי במקום שהכינו מחיצות לצניעות
 

אריק

משתמש ותיק
פותח הנושא
יואל שילה אמר:
בבבל יש טיט דביק בנהרות, זו לא המציאות בכל מקום. לא סביר שהחול והאבנים המצוים בים התיכון חוצצים
סביר שבבית המיועד לכך - הכשירו מקום לטבילה באופן שיהיה צנוע, ואולי גם יצקו מעט בטון על קרקעית הים
ידוע במועצות הדתיות בערים השוכנות לאורך הים - שיש ירידה בימי הקיץ בכמות הטבילות במקוואות
א. בנידון דידן לא מדובר בים התיכון.
ב. וכי אתה חושב שהירידה בימות הקיץ במספר הטובלות קשורה לכך שנשים טובלות בים ? הרי צריך בלנית ? יותר נראה לי לתלות את זה בסיבות אחרות, כמו נסיעות של מיליונים לנופש בחו"ל, וכדומה.
 
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
אריק אמר:
ב. וכי אתה חושב שהירידה בימות הקיץ במספר הטובלות קשורה לכך שנשים טובלות בים ? הרי צריך בלנית ? יותר נראה לי לתלות את זה בסיבות אחרות, כמו נסיעות של מיליונים לנופש בחו"ל, וכדומה.
ובאו"א כמבואר בלמ"ס שיש יותר לידות בחודשים אלול-כסלו.
 

לביא

משתמש ותיק
יואל שילה אמר:
לא הבנתי את השגה
לפי הפירוש בראשונים שהבעיה היא הטיט הנדבק לרגלים - הרי דמיירי במקום שבו זו חציצה, כמובן
ולא מיירי בנמל שרצפתו בטון ואין בו טיט דביק
בבבל יש טיט דביק, כפי שרואים בכמה וכמה מקומות בגמ', ולכן ציינתי שביאור זה אכן מתאים למקומות שבהם הטיט דביק ויש חשש חציצה, כמו בבל
אבל בחוף חיפה לא היו אומרים שאין לטבול בנהר, לפי הביאור שהבעיה היא חציצה
כפי שלביאור שהבעיה היא צניעות - לא מיירי במקום שהכינו מחיצות לצניעות
בגמרא כתוב שלא לטבול בנמל, לפרש״י שהבעיה טיט אתה רוצה לצמצם שכל הבעיה היא רק בבל, זה לא נכון, לא רק בגלל שהגמרא סתמא מדברת בכל נמל, ומהמימרא שלאח״כ שמיירי בנהר בכלל, אלא אף מהשו״ע דסתם. ולדבריך השו״ע היה צריך לכתוב ב-בבל, כיוון שלא עשה זאת מה שאתה כותב זה לא נכון.
מה שאתה מבאי שיש בבבל טיט דביק, לא קשור לעניינננו, כי לשיטה הזו לא מצינו חילוק, וכדמבואר.
וממילא יוצא שיש בעיה לטבול בחוף בחיפה.
ודוק.
אריק אמר:
א. בנידון דידן לא מדובר בים התיכון.
אין זה נפ״מ, לרש״י הבעיה זה כל נמל.
 

יואל שילה

משתמש ותיק
לא הבנתי את ההשגות
כשכתוב בגמ' 'נמל' - היינו כאילו כתוב 'חציצה', לשיטת ראשונים זו
לשיטה האחרת כתוב כאן 'צניעות'
היכן שזה שייך - זה שייך
היכן שלא שייך - זה לא שייך
בביתן על החוף, שיצקו בטון על קרקעית הים, והכל צנוע ללא חציצה - זה לא שייך, גם אם יש הרבה אניות ליד
רק ציינתי שבנהרות בבל יש טיט דביק, ולכן הסיטואציה מובנת לי

לא זכור לי שהחול בחוף חיפה דביק, אם כי ככל הזכור לי הייתי שם לפני כשלשים שנה בפעם האחרונה...
 

לביא

משתמש ותיק
יואל שילה אמר:
לא הבנתי את ההשגות
כשכתוב בגמ' 'נמל' - היינו כאילו כתוב 'חציצה', לשיטת ראשונים זו
לשיטה האחרת כתוב כאן 'צניעות'
היכן שזה שייך - זה שייך
היכן שלא שייך - זה לא שייך
בביתן על החוף, שיצקו בטון על קרקעית הים, והכל צנוע ללא חציצה - זה לא שייך, גם אם יש הרבה אניות ליד
רק ציינתי שבנהרות בבל יש טיט דביק, ולכן הסיטואציה מובנת לי

לא זכור לי שהחול בחוף חיפה דביק, אם כי ככל הזכור לי הייתי שם לפני כשלשים שנה בפעם האחרונה...
כבודו עושה רושם שהוא מעיין אבל הוא לא.
יעיין מר בנדה סז ע״א, בגמרא, ברש״י ובתוס׳ סו ע״ב בד״ה האחרון, ברא״ש ובר״ן, בב״י ובשו״ע והש״ך עליה, ואז יחכים אותנו מר מחכמתו, בנתייים כל מה שכתבת ליתא, דמה דפליגי ארש״י הוא כיוון שהמים קדמו לטיט ולא שאין טיט. יעיין מר היטב.
 

יואל שילה

משתמש ותיק
א', קיבלתי את התוכחה [למרות העקיצה המיותרת הנלווית], כעת כתבתי מהזכרון - אינני מסוגל בכל נושא שעולה לפתוח שוב הכל
ב'- לא הבנתי את ההשגה, מי אמר שהויכוח עם רש"י הוא על מציאות?
ג'- כל שכתבתי הוא שטעם זה לא רלוונטי בכל מקום, והיכן שאין חציצה הרי שאין חציצה, כגון היכן שיצקו בטון בקרקעית, ובדרך המובילה לשם, וזו לא 'גזירת הכתוב ללא טעם'.
 

לביא

משתמש ותיק
יואל שילה אמר:
א', קיבלתי את התוכחה [למרות העקיצה המיותרת הנלווית], כעת כתבתי מהזכרון - אינני מסוגל בכל נושא שעולה לפתוח שוב הכל
ב'- לא הבנתי את ההשגה, מי אמר שהויכוח עם רש"י הוא על מציאות?
ג'- כל שכתבתי הוא שטעם זה לא רלוונטי בכל מקום, והיכן שאין חציצה הרי שאין חציצה, כגון היכן שיצקו בטון בקרקעית, ובדרך המובילה לשם, וזו לא 'גזירת הכתוב ללא טעם'.
א׳ - לא הוכחתי, פשוט מדבריך נראה שאתה לא מיושב בסוגיא כלל ועיקר. למדתי את הסעיף הזה לפני חצי שנה ואני לא מיושב שם כל כך, ובכ״ז אני רואה שאתה כותב דברים שלא נכונים.
ב׳ - מדבריך היה נראה שאתה מחלק במציאות, הראשונים מבינים לא כך ודברי רש״י נכונים היו לולא היה דין מים מקדימים. אה״נ שלפי יישוב הב״י יש חילוק בין טיט לטיט, אבל לא בין מקום למקום, אבל כבודו רוצה לעשות חילוק יותר קיצוני ולומר שבארץ זה לא שייך. וודאי שזה שייך כי רש״י כתב שהטיט הוא מהספינות שנמצאות ומהציור שהגמרא מביאה אח״כ אפילו לאו דווקא ספינות ולפי הציור שם מדובר לפי סוג הטיט, ובהחלט ייתכן שיצוייר הציור של רש״י בכל מקום, אפילו בביתן ליד החוף, במיוחד לפי פירוש הרמב״ם שמרן חושש לו בסעיף מה עיין בב״י מה שהקשה, ובזמנו תרצתי שס״ל לרמב״ם כמו רש״י בעניין. ואכמ״ל.
ג׳ - במקרה שייצקו בתחתית אה״נ אבל לא צריך להגיע לזה לפי הש״ך שמתיר אפילו בלי זה...
 

יואל שילה

משתמש ותיק
לא הצלחתי להבין את עומק ההשגות
אני לא אומר מאומה, פרט להצביע על כך שהנידון הוא כשיש חציצה
וכשאין חציצה - אז אין נידון [פרט לצניעות, מירתתא, וכל כיו"ב נידונים אחרים]
את חוף הים של 'שבי ציון' אני מכיר - שם יש סלעים ולא בוץ דביק
 

לביא

משתמש ותיק
יואל שילה אמר:
את חוף הים של 'שבי ציון' אני מכיר - שם יש סלעים ולא בוץ דביק
וגם ע״ז דיבר רש״י כדמוכח מפרושו בגמרא.
ואני מתכוון לשלוח אותך לעיון, לא להשיג בעלמא בלי שתבין,ברור שלא תבין את המקורות שאני שולח אותך אליהם אם לא תפתח אותם.
 

אריק

משתמש ותיק
פותח הנושא
אריק אמר:
אמר לי מנהל קהילה בחו"ל שאצליהם אין בעיר מקווה, ושכרו בית פרטי שיש לו חוף פרטי, ושם טובלים. כי זה מקום מוצנע. והשימוש בבית זה אך ורק לצורך המקווה.
ואמר לי שלפני תקופה קיבלו תרומה לבנות מקווה
ברוך השם עכשיו נשלמה בנייתו של המקווה - ומניחים כעת על גג המקווה החדש שלג מסיביר,
יפתח המקווה אי"ה בקרוב...
כבר נרשמו לטבילה בימים הקרובים.
 

יואל שילה

משתמש ותיק
לביא אמר:
ואני מתכוון לשלוח אותך לעיון, לא להשיג בעלמא בלי שתבין,ברור שלא תבין את המקורות שאני שולח אותך אליהם אם לא תפתח אותם.
הייתי ילד טוב ופתחתי את כל מה שציינת, וכעת דברי התחזקו שבעתיים
הר"ן כתב להדיא:
"פרש"י ז"ל מפני טיט הנהרות שלא יחוץ ולפי זה נצטרך לומר שהיה עבה ביותר דהא תנן בפ"ט דמקואות דאין טיט חוצץ אלא טיט היון דהיינו טיט הבורות וטיט היוצרין... ומהאי טעמא נמי אמרי' בפרק תינוקת אשה לא תטבול בנמל לפי שהוא מקום רואים ואיכא למיחש לכדכתיבנא אלא שאף שם פרש"י ז"ל מפני הטיט שהוא חוצץ ולא מחוור שאין בנמל טיט יותר משאר נהרות"
השו"ע קצ"ח ל"ג כתב להדיא:
"לא תטבול במקוה שיש בקרקעיתו טיט, משום חציצה, אלא אם כן תתן עליו זמורות וכיוצא בהם, דבר שאינו מקבל שום טומאה"
והש"ך ביאר:
"ואף על גב דלעיל סי"ד פסק דאינו חוצץ אלא טיט היון ויוצרים ודרכים ושאר כל הטיט כשהוא לח אינו חוצץ שהרי הוא נמחה במים י"ל דהכא נמי מיירי במקוה שיש טיט עבה כמו טיט היון וכ"כ ב"י לדעת רש"י ע"ש (ועד"ר סל"ד) ואפשר ע"ז סמכו עכשיו וטובלין במקוה שיש טיט משום דסתם טיט אינו כמו טיט היון וכמ"ש ב"י בשם הר"ן"
הרי להדיא כמו שכתבתי, שאין גזירת הכתוב לא לטבול בנהר, אלא לא לטבול במקום שיש חציצה, ובבבל היתה חציצה רצינית של טיט דביק, וזה לא נכון בכל מקום, כמ"ש השו"ע שמועיל לכסות את הקרקעית
 

לביא

משתמש ותיק
יואל שילה אמר:
הרי להדיא כמו שכתבתי, שאין גזירת הכתוב לא לטבול בנהר, אלא לא לטבול במקום שיש חציצה, ובבבל היתה חציצה רצינית של טיט דביק, וזה לא נכון בכל מקום, כמ"ש השו"ע שמועיל לכסות את הקרקעית
לא אמרתי שלא מועיל לכסות את הקרקעית, אלא שלא נצרך, הש״ך אמר דברו היטב.
 
חלק עליון תַחתִית