נמצאת למד שזה כשר לטבילהלישועתך קויתי השם אמר:משנה מסכת מקוואות פרק ה משנה ד
כל הימים כמקוה שנאמר (בראשית א') ולמקוה המים קרא ימים דברי ר' מאיר ר' יהודה אומר הים הגדול כמקוה לא נאמר ימים אלא שיש בו מיני ימים הרבה ר' יוסי אומר כל הימים מטהרים בזוחלין ופסולין לזבין ולמצורעים ולקדש מהם מי חטאת:
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=24464יעקב פלוס אמר:בטבילה בים ישנם כמה בעיות הלכתיות.
1. יש בקרעיתו טיט והוא חציצה, כך פוסק השו"ע קצח לג. ומקורו בנדה סו: אשה לא תטבול בנמל ונחלקו הראשונים בטעם הדבר, לרש"י משום חציצה.
2. דעת ר"ת שם שהוא מקום פתוח, ושמא תטבול במהירות מחמת הבושה ולא תטבול כהוגן. וכ"פ השו"ע שם סעיף לד.
להלכה בחשש חציצה בדיעבד לא מועיל בחשש פחד אם כבר טבלה, עלתה לה טבילה.
אינני יודע 'תלמיד נאמן' של מי אתה.
כמדומה שבשבת אסור לטבול בים כלל גזירה שמא יעשה חבית של שייטין.דרבמדיקר אמר:עדיף ים גם בגלל טבילה בשבת
דבר ראשון יוודאו שהמקום יהיה צנוע ולא צפוי שיהיו שם בני אדם פתאום, אחרת לר״ת יהיה אסור. (יו״ד קצח ס״לד)אריק אמר:האם דבר זה הוא לכתחילה שטובלים בים , או שמן הראוי אם יתאפשר לבנות מקווה ולא לטבול בים ?
גזרת חבית של שייטין זה כאשר שוחה במים וראה בערובין אשה מערמת וטובלת בבגד בבגדיה ושם מדובר בשבת ובנהר כמובא להלכה בסימן שב ולא מוזכר חבית של שייטיןפינחס רוזנצוויג אמר:כמדומה שבשבת אסור לטבול בים כלל גזירה שמא יעשה חבית של שייטין.דרבמדיקר אמר:עדיף ים גם בגלל טבילה בשבת
לא מצאת ראיה שאיירי בנהר, אבל אני חושב שבדין אתה צודק ומותר לטבול בים.דרבמדיקר אמר:גזרת חבית של שייטין זה כאשר שוחה במים וראה בערובין אשה מערמת וטובלת בבגד בבגדיה ושם מדובר בשבת ובנהר כמובא להלכה בסימן שב ולא מוזכר חבית של שייטיןפינחס רוזנצוויג אמר:כמדומה שבשבת אסור לטבול בים כלל גזירה שמא יעשה חבית של שייטין.דרבמדיקר אמר:עדיף ים גם בגלל טבילה בשבת
מה הקשר בין נמל שדייקא שם יש טיט אם מחמת הסחף של האוניות עיין רש"י שםיעקב פלוס אמר:בטבילה בים ישנם כמה בעיות הלכתיות.
1. יש בקרעיתו טיט והוא חציצה, כך פוסק השו"ע קצח לג. ומקורו בנדה סו: אשה לא תטבול בנמל ונחלקו הראשונים בטעם הדבר, לרש"י משום חציצה.
2. דעת ר"ת שם שהוא מקום פתוח, ושמא תטבול במהירות מחמת הבושה ולא תטבול כהוגן. וכ"פ השו"ע שם סעיף לד.
להלכה בחשש חציצה בדיעבד לא מועיל בחשש פחד אם כבר טבלה, עלתה לה טבילה.
אולי יש חסרון נוסף במקווה מחומםדרבמדיקר אמר:ואם זה מקווה מחומם אז אולי עדיף ים גם בגלל טבילה בשבת של רחיצה בחמין שבדוחק סומכים על בקרבנו נתנאל ובלי קשר לא תמיד יודעים שאם המקווה מחומם צריך לברך מחוץ לאיפה שהמים כי זה נחשב למרחץ
מי דיבר על בבל? רש״י מפרש שנמל זהו מקום שבו הספינות נקבעות שמעלות טיט, עיין היטב בדבריו. ממילא ה״ה לכל מקום ולא רק בבל.יואל שילה אמר:בבבל יש טיט דביק בנהרות, זו לא המציאות בכל מקום. לא סביר שהחול והאבנים המצוים בים התיכון חוצצים
סביר שבבית המיועד לכך - הכשירו מקום לטבילה באופן שיהיה צנוע, ואולי גם יצקו מעט בטון על קרקעית הים
ידוע במועצות הדתיות בערים השוכנות לאורך הים - שיש ירידה בימי הקיץ בכמות הטבילות במקוואות
א. בנידון דידן לא מדובר בים התיכון.יואל שילה אמר:בבבל יש טיט דביק בנהרות, זו לא המציאות בכל מקום. לא סביר שהחול והאבנים המצוים בים התיכון חוצצים
סביר שבבית המיועד לכך - הכשירו מקום לטבילה באופן שיהיה צנוע, ואולי גם יצקו מעט בטון על קרקעית הים
ידוע במועצות הדתיות בערים השוכנות לאורך הים - שיש ירידה בימי הקיץ בכמות הטבילות במקוואות
ובאו"א כמבואר בלמ"ס שיש יותר לידות בחודשים אלול-כסלו.אריק אמר:ב. וכי אתה חושב שהירידה בימות הקיץ במספר הטובלות קשורה לכך שנשים טובלות בים ? הרי צריך בלנית ? יותר נראה לי לתלות את זה בסיבות אחרות, כמו נסיעות של מיליונים לנופש בחו"ל, וכדומה.
בגמרא כתוב שלא לטבול בנמל, לפרש״י שהבעיה טיט אתה רוצה לצמצם שכל הבעיה היא רק בבל, זה לא נכון, לא רק בגלל שהגמרא סתמא מדברת בכל נמל, ומהמימרא שלאח״כ שמיירי בנהר בכלל, אלא אף מהשו״ע דסתם. ולדבריך השו״ע היה צריך לכתוב ב-בבל, כיוון שלא עשה זאת מה שאתה כותב זה לא נכון.יואל שילה אמר:לא הבנתי את השגה
לפי הפירוש בראשונים שהבעיה היא הטיט הנדבק לרגלים - הרי דמיירי במקום שבו זו חציצה, כמובן
ולא מיירי בנמל שרצפתו בטון ואין בו טיט דביק
בבבל יש טיט דביק, כפי שרואים בכמה וכמה מקומות בגמ', ולכן ציינתי שביאור זה אכן מתאים למקומות שבהם הטיט דביק ויש חשש חציצה, כמו בבל
אבל בחוף חיפה לא היו אומרים שאין לטבול בנהר, לפי הביאור שהבעיה היא חציצה
כפי שלביאור שהבעיה היא צניעות - לא מיירי במקום שהכינו מחיצות לצניעות
אין זה נפ״מ, לרש״י הבעיה זה כל נמל.אריק אמר:א. בנידון דידן לא מדובר בים התיכון.
כבודו עושה רושם שהוא מעיין אבל הוא לא.יואל שילה אמר:לא הבנתי את ההשגות
כשכתוב בגמ' 'נמל' - היינו כאילו כתוב 'חציצה', לשיטת ראשונים זו
לשיטה האחרת כתוב כאן 'צניעות'
היכן שזה שייך - זה שייך
היכן שלא שייך - זה לא שייך
בביתן על החוף, שיצקו בטון על קרקעית הים, והכל צנוע ללא חציצה - זה לא שייך, גם אם יש הרבה אניות ליד
רק ציינתי שבנהרות בבל יש טיט דביק, ולכן הסיטואציה מובנת לי
לא זכור לי שהחול בחוף חיפה דביק, אם כי ככל הזכור לי הייתי שם לפני כשלשים שנה בפעם האחרונה...
א׳ - לא הוכחתי, פשוט מדבריך נראה שאתה לא מיושב בסוגיא כלל ועיקר. למדתי את הסעיף הזה לפני חצי שנה ואני לא מיושב שם כל כך, ובכ״ז אני רואה שאתה כותב דברים שלא נכונים.יואל שילה אמר:א', קיבלתי את התוכחה [למרות העקיצה המיותרת הנלווית], כעת כתבתי מהזכרון - אינני מסוגל בכל נושא שעולה לפתוח שוב הכל
ב'- לא הבנתי את ההשגה, מי אמר שהויכוח עם רש"י הוא על מציאות?
ג'- כל שכתבתי הוא שטעם זה לא רלוונטי בכל מקום, והיכן שאין חציצה הרי שאין חציצה, כגון היכן שיצקו בטון בקרקעית, ובדרך המובילה לשם, וזו לא 'גזירת הכתוב ללא טעם'.
וגם ע״ז דיבר רש״י כדמוכח מפרושו בגמרא.יואל שילה אמר:את חוף הים של 'שבי ציון' אני מכיר - שם יש סלעים ולא בוץ דביק
ברוך השם עכשיו נשלמה בנייתו של המקווה - ומניחים כעת על גג המקווה החדש שלג מסיביר,אריק אמר:אמר לי מנהל קהילה בחו"ל שאצליהם אין בעיר מקווה, ושכרו בית פרטי שיש לו חוף פרטי, ושם טובלים. כי זה מקום מוצנע. והשימוש בבית זה אך ורק לצורך המקווה.
ואמר לי שלפני תקופה קיבלו תרומה לבנות מקווה
הייתי ילד טוב ופתחתי את כל מה שציינת, וכעת דברי התחזקו שבעתייםלביא אמר:ואני מתכוון לשלוח אותך לעיון, לא להשיג בעלמא בלי שתבין,ברור שלא תבין את המקורות שאני שולח אותך אליהם אם לא תפתח אותם.
לא אמרתי שלא מועיל לכסות את הקרקעית, אלא שלא נצרך, הש״ך אמר דברו היטב.יואל שילה אמר:הרי להדיא כמו שכתבתי, שאין גזירת הכתוב לא לטבול בנהר, אלא לא לטבול במקום שיש חציצה, ובבבל היתה חציצה רצינית של טיט דביק, וזה לא נכון בכל מקום, כמ"ש השו"ע שמועיל לכסות את הקרקעית
שהרגלים רטובות החול שעל החוף נדבק.יואל שילה אמר:לא זכור לי שהחול בחוף חיפה דביק,