הסכם יששכר וזבולון עם מחלל שבת

אריק

משתמש ותיק
התקשר השבוע מחלל שבת לאברך בכולל שלנו, ואמר שרוצה לעשות עם האברכים הסכם יששכר וזבולון להחזיק בהם מה שיצטרכו [כיון שיש לו ממון רב], ולאחר דין ודברים ארוכים, אמר לו אותו אברך בזה הלשון "אנחנו רוצים שאתה תבוא ללמוד איתנו בעצמך, שאתה תתקרב לבורא עולם, אנחנו מעריכים את הרצון הטוב שלך, אבל לא יעזור שתתרום כסף ותמשיך במעשיך, אם אתה לא תדאג לעצמך מי ידאג לך, ואמר לו שלא מעוניינים לקחת ממנו כסף".
התפתחה מהומה קטנה בכולל, ויש כמה שמצדדים שהיה צריך לזכותו במצוות צדקה ולא לדחותו. אך האחרים אומרים "לא צריך אותו, כסף שלו מסריח".
מי צודק ?
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
האין זה הפשט של רשע יכין צדיק ילבש זה המהות של עמי הארצות שהם יכולים להיות קשורים לת"ח כמובא ברמב"ם בכמה מקומות, אמת שאכן אותו אברך לא מעניין אותו הכסף אבל לענ"ד טעה ביסוד, ראינו שהאבות לא זילזלו בו פחים קטנים וכו'
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
אריק אמר:
התקשר השבוע מחלל שבת לאברך בכולל שלנו, ואמר שרוצה לעשות עם האברכים הסכם יששכר וזבולון להחזיק בהם מה שיצטרכו [כיון שיש לו ממון רב], ולאחר דין ודברים ארוכים, אמר לו אותו אברך בזה הלשון "אנחנו רוצים שאתה תבוא ללמוד איתנו בעצמך, שאתה תתקרב לבורא עולם, אנחנו מעריכים את הרצון הטוב שלך, אבל לא יעזור שתתרום כסף ותמשיך במעשיך, אם אתה לא תדאג לעצמך מי ידאג לך, ואמר לו שלא מעוניינים לקחת ממנו כסף".
התפתחה מהומה קטנה בכולל, ויש כמה שמצדדים שהיה צריך לזכותו במצוות צדקה ולא לדחותו. אך האחרים אומרים "לא צריך אותו, כסף שלו מסריח".
מי צודק ?
ברמ"א יו"ד רנד,ב כתב שאין לקבל נדבה לביהכנ"ס מן המומר, והש"ך מביא מהמבי"ט שמתיר. לענ"ד מסתבר שבמקרה המצוי של מחלל שבת שהוא בגדר תינוק שנשבה (גם אם לא מבחינה הלכתית, לפחות מבחינה רעיונית) גם הרמ"א יודה שמותר.

ויעויין עוד בשדי חמד (כללים מערכת המי"ם כלל קנו) שהביא סתירה בספר חסידים בענין זה, והעלה שיש לחלק בין מומר לעכו"ם למומר לשאר עבירות. ויש לדון לגבי מומר לחלל שבת שדינו כמומר לעכו"ם.

 
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
אריק אמר:
ברמ"א יו"ד רנד,ב כתב שאין לקבל נדבה לביהכנ"ס מן המומר, והש"ך מביא מהמבי"ט שמתיר. לענ"ד מסתבר שבמקרה המצוי של מחלל שבת שהוא בגדר תינוק שנשבה (גם אם לא מבחינה הלכתית, לפחות מבחינה רעיונית) גם הרמ"א יודה שמותר.

ויעויין עוד בשדי חמד (כללים מערכת המי"ם כלל קנו) שהביא סתירה בספר חסידים בענין זה, והעלה שיש לחלק בין מומר לעכו"ם למומר לשאר עבירות. ויש לדון לגבי מומר לחלל שבת שדינו כמומר לעכו"ם.
אין לדמות להתם, מבואר בנו"כ שמומר לצדקה עדיף מנכרי כיון שאין ביבוש קצירה תישברנה, ונכרי לביהכנ"ס עדיף ממומר כיון דדומה לקרבן.
 
 

פיש

משתמש רגיל
בספר יששכר וזבולון עמוד קט"ז מרחיב בזה ומביא משו"ת מנחת יצחק חלק ו ס' ק וכן מאגרות משה או"ח ח"ג ס' לו ששניהם אסרו לעשות שותפות כזה עם מחלל שבת
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
איכא בשוקא אמר:
מבקש אמת אמר:
אריק אמר:
ברמ"א יו"ד רנד,ב כתב שאין לקבל נדבה לביהכנ"ס מן המומר, והש"ך מביא מהמבי"ט שמתיר. לענ"ד מסתבר שבמקרה המצוי של מחלל שבת שהוא בגדר תינוק שנשבה (גם אם לא מבחינה הלכתית, לפחות מבחינה רעיונית) גם הרמ"א יודה שמותר.

ויעויין עוד בשדי חמד (כללים מערכת המי"ם כלל קנו) שהביא סתירה בספר חסידים בענין זה, והעלה שיש לחלק בין מומר לעכו"ם למומר לשאר עבירות. ויש לדון לגבי מומר לחלל שבת שדינו כמומר לעכו"ם.
אין לדמות להתם, מבואר בנו"כ שמומר לצדקה עדיף מנכרי כיון שאין ביבוש קצירה תישברנה, ונכרי לביהכנ"ס עדיף ממומר כיון דדומה לקרבן.
 
פיש אמר:
בספר יששכר וזבולון עמוד קט"ז מרחיב בזה ומביא משו"ת מנחת יצחק חלק ו ס' ק וכן מאגרות משה או"ח ח"ג ס' לו ששניהם אסרו לעשות שותפות כזה עם מחלל שבת
יש כאן ב' נושאים, א' האם ליטול צדקה ונפק''מ אף לקופת העיר, ב' יששכר וזבולון האם יותר חמור.
ובאמת אין כל כך סברא לומר שיששכר וזבולון יותר חמור מצדקה.
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
איכא בשוקא אמר:
מבקש אמת אמר:
אריק אמר:
ברמ"א יו"ד רנד,ב כתב שאין לקבל נדבה לביהכנ"ס מן המומר, והש"ך מביא מהמבי"ט שמתיר. לענ"ד מסתבר שבמקרה המצוי של מחלל שבת שהוא בגדר תינוק שנשבה (גם אם לא מבחינה הלכתית, לפחות מבחינה רעיונית) גם הרמ"א יודה שמותר.

ויעויין עוד בשדי חמד (כללים מערכת המי"ם כלל קנו) שהביא סתירה בספר חסידים בענין זה, והעלה שיש לחלק בין מומר לעכו"ם למומר לשאר עבירות. ויש לדון לגבי מומר לחלל שבת שדינו כמומר לעכו"ם.
אין לדמות להתם, מבואר בנו"כ שמומר לצדקה עדיף מנכרי כיון שאין ביבוש קצירה תישברנה, ונכרי לביהכנ"ס עדיף ממומר כיון דדומה לקרבן.
לא הבנתי איך זה סותר את מה שכתבתי. אם לגבי מומר צדקה עדיפה מנדבה, הרי שאם המבי"ט מתיר לקבל נדבה ממומר כ"ש שיתיר לקבל צדקה, ואף הרמ"א אפשר שאינו חולק כי אם בנדבה לביהכנ"ס ולא בצדקה, וכ"ש הכא דמסתמא הוי כתינוק שנשבה.

וכעת ראיתי שמהמג"א קנד,יח משמע שהרמ"א אינו חולק על המבי"ט משום שהרמ"א מדבר על חפץ מסויים שדומה לקרבן ואילו המבי"ט מדבר על כסף, ואמנם המחצית השקל לא הבין כך בדעתו, אבל פשטות דבריו מורים כן, וכן נקט המשנ"ב בסקמ"ח.
 
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
לא הבנתי איך זה סותר את מה שכתבתי. אם לגבי מומר צדקה עדיפה מנדבה, הרי שאם המבי"ט מתיר לקבל נדבה ממומר כ"ש שיתיר לקבל צדקה, ואף הרמ"א אפשר שאינו חולק כי אם בנדבה לביהכנ"ס ולא בצדקה, וכ"ש הכא דמסתמא הוי כתינוק שנשבה.

וכעת ראיתי שמהמג"א קנד,יח משמע שהרמ"א אינו חולק על המבי"ט משום שהרמ"א מדבר על חפץ מסויים שדומה לקרבן ואילו המבי"ט מדבר על כסף, ואמנם המחצית השקל לא הבין כך בדעתו, אבל פשטות דבריו מורים כן, וכן נקט המשנ"ב בסקמ"ח.
לא באתי לסתור כי אם לסייע להתיר, דהכא כ"ש שיהא מותר, ואין לדמותו למומר שאסר הרמ"א.
 

פיש

משתמש רגיל
כמעיין המתגבר אמר:
איכא בשוקא אמר:
מבקש אמת אמר:
ברמ"א יו"ד רנד,ב כתב שאין לקבל נדבה לביהכנ"ס מן המומר, והש"ך מביא מהמבי"ט שמתיר. לענ"ד מסתבר שבמקרה המצוי של מחלל שבת שהוא בגדר תינוק שנשבה (גם אם לא מבחינה הלכתית, לפחות מבחינה רעיונית) גם הרמ"א יודה שמותר.

ויעויין עוד בשדי חמד (כללים מערכת המי"ם כלל קנו) שהביא סתירה בספר חסידים בענין זה, והעלה שיש לחלק בין מומר לעכו"ם למומר לשאר עבירות. ויש לדון לגבי מומר לחלל שבת שדינו כמומר לעכו"ם.
אין לדמות להתם, מבואר בנו"כ שמומר לצדקה עדיף מנכרי כיון שאין ביבוש קצירה תישברנה, ונכרי לביהכנ"ס עדיף ממומר כיון דדומה לקרבן.
 
פיש אמר:
בספר יששכר וזבולון עמוד קט"ז מרחיב בזה ומביא משו"ת מנחת יצחק חלק ו ס' ק וכן מאגרות משה או"ח ח"ג ס' לו ששניהם אסרו לעשות שותפות כזה עם מחלל שבת
יש כאן ב' נושאים, א' האם ליטול צדקה ונפק''מ אף לקופת העיר, ב' יששכר וזבולון האם יותר חמור.
ובאמת אין כל כך סברא לומר שיששכר וזבולון יותר חמור מצדקה.
ודאי ששותפות קבוע גרע ע"ש
 
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
נושא צדדי:

האם יש בתמיכת תורה משום 'המאור שבה מחזירה למוטב'?

אם כן, אז הוא צריך להסכים כדי שזה יחזיר את היהודי.....

לגופו של עניין, אולי היה צריך לומר לו שהוא מסכים בתנאי שילמד איתו זמן מועט מדי יום/שבוע ואז ירויח את שניהם
 

יאיר

משתמש ותיק
גם לי היה מקרה כזה.
הכי חשוב זה קודם כל לומר לו את האמת,
שאין זה מתיר לו להמשיך לעבור עבירות וזה לא מכפר לו כי שכר מצוה מצוה ושכר עבירה עבירה
ובטח שזה לא מצילו מגיהנם ומכניסו לגן עדן
כי הוא חושב שעי"ז הוא "מסודר" לעולם הבא ולא היא.

אין היום דין תינוק שנשבה בחילונים כי כולם יכולים לברר האמת בכל רגע שרוצים ותינוק שנשבה בין הגויים הוא אנוס לגמרי. ופשוט
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
יאיר אמר:
אין היום דין תינוק שנשבה בחילונים כי כולם יכולים לברר האמת בכל רגע שרוצים ותינוק שנשבה בין הגויים הוא אנוס לגמרי. ופשוט
מה שנחלקו בו גדולי עולם פשיטא ליה למר.
אמנם הגריש"א ס"ל כוותך.
 

המרן הירושלמי

משתמש רגיל
יאיר אמר:
גם לי היה מקרה כזה.
הכי חשוב זה קודם כל לומר לו את האמת,
שאין זה מתיר לו להמשיך לעבור עבירות וזה לא מכפר לו כי שכר מצוה מצוה ושכר עבירה עבירה
ובטח שזה לא מצילו מגיהנם ומכניסו לגן עדן
כי הוא חושב שעי"ז הוא "מסודר" לעולם הבא ולא היא.

אין היום דין תינוק שנשבה בחילונים כי כולם יכולים לברר האמת בכל רגע שרוצים ותינוק שנשבה בין הגויים הוא אנוס לגמרי. ופשוט

אחרי שאמרת לו את הנ"ל הבעיה לקחת ממנו יותר גדול כי אז הוא ודאי לא תינוק שנשבה גם לדעת החזון איש ואולי מוטב יהיו שוגגין (אם אתה יודע שהוא ימשיך)
 

יאיר

משתמש ותיק
איכא בשוקא אמר:
יאיר אמר:
אין היום דין תינוק שנשבה בחילונים כי כולם יכולים לברר האמת בכל רגע שרוצים ותינוק שנשבה בין הגויים הוא אנוס לגמרי. ופשוט
מה שנחלקו בו גדולי עולם פשיטא ליה למר.
אמנם הגריש"א ס"ל כוותך.

מי חלק ומתי? אם זה בשנים האחרונות חוזרני בי
 

יאיר

משתמש ותיק
המרן הירושלמי אמר:
יאיר אמר:
גם לי היה מקרה כזה.
הכי חשוב זה קודם כל לומר לו את האמת,
שאין זה מתיר לו להמשיך לעבור עבירות וזה לא מכפר לו כי שכר מצוה מצוה ושכר עבירה עבירה
ובטח שזה לא מצילו מגיהנם ומכניסו לגן עדן
כי הוא חושב שעי"ז הוא "מסודר" לעולם הבא ולא היא.

אין היום דין תינוק שנשבה בחילונים כי כולם יכולים לברר האמת בכל רגע שרוצים ותינוק שנשבה בין הגויים הוא אנוס לגמרי. ופשוט

אחרי שאמרת לו את הנ"ל הבעיה לקחת ממנו יותר גדול כי אז הוא ודאי לא תינוק שנשבה גם לדעת החזון איש ואולי מוטב יהיו שוגגין (אם אתה יודע שהוא ימשיך)

למה, הוא לא ידע שאסור לחלל שבת?

אני זה שחידשתי לו את זה?..
 

יאיר

משתמש ותיק
יישר כח

אבל מה שהובא שם נכון לעד לפני כמה שנים

אך לא לדורנו דור דעת האנטרנט, גוגל ויוטיוב שניתן לברר האמת תוך דקות ודלא כשנים הקודמות. ודו"ק
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אינני רואה סיבה לחלק בזה,
והראי' - ש'גם' בדור האינטרנט, ילדים המתחנכים בחנוך הכללי והכפרני עלולים למצוא עצמם בשנות העשרים המאוחרות לחייהם כשאינם מכירים את הפסוק 'שמע ישראל'(!).

ואת"ל, אדרבא: בדור האינטרנט, כשהמידע הכפרני זורם מכל צד ופינה, יש מקום לדון אף את מי שנולד בבית חרדי כ'תינוק שנשבה' למהדרין.
 

יאיר

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
אינני רואה סיבה לחלק בזה,
והראי' - ש'גם' בדור האינטרנט, ילדים המתחנכים בחנוך הכללי והכפרני עלולים למצוא עצמם בשנות העשרים המאוחרות לחייהם כשאינם מכירים את הפסוק 'שמע ישראל'(!).

ואת"ל, אדרבא: בדור האינטרנט, כשהמידע הכפרני זורם מכל צד ופינה, יש מקום לדון אף את מי שנולד בבית חרדי כ'תינוק שנשבה' למהדרין.
אז כולנו תנוקות שנשבו.. שוב תינוק שנשבה זה אנוס!
וודאי שי מקום לחלק וזו ורק זו הסיבה שאמרתי שאין היום דין תינוק שנשבה. וזו לא דעה שלי.

ושמע ישראל אינו ראיה. מי שלא מחפש, מעוניין ורוצה ללמוד, לא ילמד. מי שרוצה להכיר ולברר האמת יכול לעשות זאת בלי בעיה, מה שאין כן בדור הקודם.
 
 
חלק עליון תַחתִית