לבוד מברזל או מעץ


פותח הנושא
לביא
הודעות: 497
הצטרף: 13 אוגוסט 2021, 18:23
מיקום: ירושלים עיה״ק
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי לביא » 14 ספטמבר 2021, 22:41

אולי בגלל שאני ספרדי, אך מעולם לא אבין זאת -

בשלמא אם אין מרפסת סוכה, אני מבין למה יש צורך באותן דפנות מעץ, כי איך יעשו את הלבוד ויעמידו את הסכך.
אך במרפסת סוכה שיש כבר לבוד מכח המעקה, או לחלופין מכח הקירות, ויש כבר ג׳ דפנות, למה לא להשקיע מעט בפרגולה שרק מעמידים עליה את הסכך, ולסמוך על הקירות ו/או המעקה (כשיש בו שיעור לבוד) לעניין הדפנות? ומעשה בכל מרפסות הסוכה שאני רואה כך.
אשמח אם מישהו יסביר לי את העניין ההלכתי בדבר.
(דלספרדים הדבר כשר לכתחילה)

(וייתכן כי אנכי נוגע מעט בדבר, הואיל וכך אני עושה במרפסת בביתי, דמלבד דאיכא ביה צד אחד עם מעקה, יש בו עוד ג׳ דפנות בצירוף ב׳ קירות ודופן עקום אחד)


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 2431
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 622 פעמים
קיבל תודה: 1045 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 14 ספטמבר 2021, 22:46

כי רוצים שהאנשים מבחוץ לא יראו מה שקורה בפנים.


פראנק
הודעות: 485
הצטרף: 02 נובמבר 2019, 20:11
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 148 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי פראנק » 14 ספטמבר 2021, 22:54

לזה יש בד. אבל אם דפנות יש פחות רוחות.


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 2431
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 622 פעמים
קיבל תודה: 1045 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 14 ספטמבר 2021, 23:00

פראנק כתב:
14 ספטמבר 2021, 22:54
לזה יש בד. אבל אם דפנות יש פחות רוחות.

כשמואר בפנים וחשוך בחוץ הבד שקוף.


פותח הנושא
לביא
הודעות: 497
הצטרף: 13 אוגוסט 2021, 18:23
מיקום: ירושלים עיה״ק
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי לביא » 14 ספטמבר 2021, 23:04

פינחס רוזנצוויג כתב:
14 ספטמבר 2021, 22:46
כי רוצים שהאנשים מבחוץ לא יראו מה שקורה בפנים.
לכן:
פראנק כתב:
14 ספטמבר 2021, 22:54
לזה יש בד. אבל עם דפנות יש פחות רוחות.
מהדקים אותם כמו שצריך וזה לא מתנופף בחוסר תכליתיות (כך אני עושה).

ואם מדברים על רוח, בסוכות העץ חנוק, וחלון לא מועיל עד כדי כך.
ובעניין צניעות, יש מהשכנים שלי שעושים סוכה אך ורק לבעל ולאשה, אבל במרפסת הסוכה שלהם שיש להם לבוד כדת מהמעקה, טורחים יום שלם לבנות את דפנות העץ.
(במקרה זה השכנים מהם אני שוכר את המרפסת עם הפרגולה, כשלהם אין אחת)
פינחס רוזנצוויג כתב:
14 ספטמבר 2021, 23:00
פראנק כתב:
14 ספטמבר 2021, 22:54
לזה יש בד. אבל אם דפנות יש פחות רוחות.
כשמואר בפנים וחשוך בחוץ הבד שקוף.
רואים שאף פעם לא שמת בדים, כי 1. יש לי בדים לבנים וזה לא שקוף 2. וגם אם יש מצבים שזה שקוף, זה לא שקוף כדי כך עד שרואים מה קורה בפנים, וכולי האי ואולי צלליות 3. בעיר יש תאורת רחוב כך שזה לא שכיח בלאו הכי


Elhanan
הודעות: 83
הצטרף: 24 ינואר 2021, 10:27
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי Elhanan » 14 ספטמבר 2021, 23:14

הרגשה יותר נעימה לאכול ולישון במקום סגור, בלי צלליות וכדו'.


פותח הנושא
לביא
הודעות: 497
הצטרף: 13 אוגוסט 2021, 18:23
מיקום: ירושלים עיה״ק
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי לביא » 14 ספטמבר 2021, 23:18

Elhanan כתב:
14 ספטמבר 2021, 23:14
הרגשה יותר נעימה לאכול ולישון במקום סגור, בלי צלליות וכדו'.
דבר ראשון חיפשתי מקור הלכתי.
דבר שני, על אלו צלליות אתה מדבר?
דבר שלישי, הייתי כבר בסוכות כאלו בעבר, ואפילו שיש חלון יש הרגשה חנוקה שאין אוויר, איזו הרגשה נעימה?


Elhanan
הודעות: 83
הצטרף: 24 ינואר 2021, 10:27
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי Elhanan » 14 ספטמבר 2021, 23:54

א. אולי מי שמרגיש בנוח זה הידור ב"תשבו כין תדורו".
ב.העתקתי מדבריך.
ג. ענין של טעם.
לביא כתב:
14 ספטמבר 2021, 23:18
Elhanan כתב:
14 ספטמבר 2021, 23:14
הרגשה יותר נעימה לאכול ולישון במקום סגור, בלי צלליות וכדו'.
דבר ראשון חיפשתי מקור הלכתי.
דבר שני, על אלו צלליות אתה מדבר?
דבר שלישי, הייתי כבר בסוכות כאלו בעבר, ואפילו שיש חלון יש הרגשה חנוקה שאין אוויר, איזו הרגשה נעימה?
א. אולי מי שמרגיש בנוח זה הידור ב"תשבו כין תדורו".
ב.העתקתי מדבריך. אני מרגיש לא בנוח לישון בסוכה מבד, גם במרפסת סוכה
ג. ענין של טעם.


גופא דעובדא
הודעות: 250
הצטרף: 23 דצמבר 2019, 21:06
נתן תודה: 73 פעמים
קיבל תודה: 142 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי גופא דעובדא » 15 ספטמבר 2021, 00:47

יש איזה שמועה בשם הגר"א או מישהו אחר שאותיות סכה רומזים על צורת הסוכה דס' הוא ד' דפנות שהוא הלכתחילה וכ' מורה על ג' דפנות שהוא ג"כ כשר אך לא לכתחילה כמו הס' וה ה' רומז על ב' כהלכתן וג' אפי' טפח שהוא דיעבד. אינני יודע אם אכן הדברים מוסמכים ואם כצורתם וא"כ מבואר משמועה זו שכל כמה שהסוכה סגורה יותר היא יותר מהודרת וצ"ל דהוא משום תשבו כעין תדורו


יהודי
הודעות: 3915
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 542 פעמים
קיבל תודה: 963 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי יהודי » 15 ספטמבר 2021, 00:49

אולי הכוונה לדברי הגר"א שלבוד מועיל כדופן רק בד' דפנות.


שש אנוכי
הודעות: 239
הצטרף: 19 מרץ 2021, 15:23
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי שש אנוכי » 15 ספטמבר 2021, 00:54

כשהשמש חזקה דפנות מבודד טוב יותר
מנסיון


חייל של הרבי
הודעות: 2555
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
מיקום: קריית מלאכי
נתן תודה: 4712 פעמים
קיבל תודה: 1878 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי חייל של הרבי » 15 ספטמבר 2021, 01:25

לביא כתב:
14 ספטמבר 2021, 22:41
, ויש כבר ג׳ דפנות, 
יש המקפידים לעשות סוכה של ד' דפנות.
אכן ללא קפידא זו, כנראה אין טעם הלכתי שלא לסמוך על המעקה, ואדרבה יש בזה חביבות לההלכה שכך יוצאים ידי חובה.
 


פותח הנושא
לביא
הודעות: 497
הצטרף: 13 אוגוסט 2021, 18:23
מיקום: ירושלים עיה״ק
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי לביא » 15 ספטמבר 2021, 01:58

Elhanan כתב:
14 ספטמבר 2021, 23:54
א. אולי מי שמרגיש בנוח זה הידור ב"תשבו כין תדורו".
ב.העתקתי מדבריך. אני מרגיש לא בנוח לישון בסוכה מבד, גם במרפסת סוכה
א. לא נראה לי שאלו ש״מהדרים בכך״ יודעים כמה זה יותר ״תשבו כעין תדורו״ כשאתה לא מוקף בקירות עץ, והרי קירות ביתינו לא עשויות מעץ, וא״כ אדרבה יהיה יותר הידור לעשות סוכה בקירות ממש (אך לפ״ז מעקה יהיה פחות מהודר, אך יש לפלפל בזה ורק פתחתי את הנידון).
ב. לא דיברתי על סוכה מבד, אלא שהמקום הפרוץ לרה״ר יהיה מכוסה בבד ותו לא. כשיש פרגולה המיועדת רק להנחת הסכך עליה זה פשוט יותר. (ואולי כשאעשה זאת, אצלם ואראה לכם איך אני עושה זאת).
שש אנוכי כתב:
15 ספטמבר 2021, 00:54
כשהשמש חזקה דפנות מבודד טוב יותר
אכן, אם לא עושים פתרון מסוים לעניין זה, לא מרגישים בבוקר אפילו את המאוורר ששמים עליך, אך אפשר לעשות לזה פתרון פשוט ולא צריך להסתבך.
חייל של הרבי כתב:
15 ספטמבר 2021, 01:25
אכן ללא קפידא זו, כנראה אין טעם הלכתי שלא לסמוך על המעקה, ואדרבה יש בזה חביבות לההלכה שכך יוצאים ידי חובה.
ועוד יש בזה חביבות שלא צריך לבזבז יום שלם רק לחבר קירות, ומגיעים לחג פחות מותשים מהמלאכה, ועם יותר תורה ביד.

ובימי בחרותי כשהייתי בישיבה בסוכות, כך עשו את הסוכות, בין בישיבה ובין במגורים.


שחל
הודעות: 74
הצטרף: 09 אוגוסט 2021, 03:25
נתן תודה: 74 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי שחל » 15 ספטמבר 2021, 03:49

@לביא
תמצית דברי קודמי, שהצדק עמך, ואכן זה ענין פרקטי גרידא וכלל לא הלכתי.

אוסיף שאולי יש בזה קצת ענין רגשי, שבגלל שהתרגלו מילדות לדפנות מעץ עם כיסוי בד וקישוטים - יש הרגשת חיסרון בסוכה מבד. אבל כמובן שאין זה שיקול הלכתי כלל אלא רגשי, דוגמת מי שהתרגל מילדות ש'טעם של שבת' מורגש דווקא בתבשיל פלוני שאמו הרגילתו לכך מילדותו.


פותח הנושא
לביא
הודעות: 497
הצטרף: 13 אוגוסט 2021, 18:23
מיקום: ירושלים עיה״ק
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי לביא » 15 ספטמבר 2021, 03:55

שחל כתב:
15 ספטמבר 2021, 03:49
אוסיף שאולי יש בזה קצת ענין רגשי, שבגלל שהתרגלו מילדות לדפנות מעץ עם כיסוי בד וקישוטים - יש הרגשת חיסרון בסוכה מבד. אבל כמובן שאין זה שיקול הלכתי כלל אלא רגשי, דוגמת מי שהתרגל מילדות ש'טעם של שבת' מורגש דווקא בתבשיל פלוני שאמו הרגילתו לכך מילדותו.
לפ״ז לאנשים כיף בשביל עניין רגשי לעמול יום שלם על חיבור קירות וכו׳, במקום ללמוד תורה.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 1564
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 396 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 15 ספטמבר 2021, 09:55

אם אני זוכר נכון, מופיע בהלכה הידור לבנות סוכה מד' דפנות שלמות ולא להתבסס על הל"מ... ובכלל זה גם גוד ולבוד ודופן עקומה...


ברוךווייס
הודעות: 293
הצטרף: 19 ינואר 2021, 17:45
נתן תודה: 121 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי ברוךווייס » 15 ספטמבר 2021, 11:24

לביא כתב:
14 ספטמבר 2021, 22:41
אולי בגלל שאני ספרדי, אך מעולם לא אבין זאת -

בשלמא אם אין מרפסת סוכה, אני מבין למה יש צורך באותן דפנות מעץ, כי איך יעשו את הלבוד ויעמידו את הסכך.
אך במרפסת סוכה שיש כבר לבוד מכח המעקה, או לחלופין מכח הקירות, ויש כבר ג׳ דפנות, למה לא להשקיע מעט בפרגולה שרק מעמידים עליה את הסכך, ולסמוך על הקירות ו/או המעקה (כשיש בו שיעור לבוד) לעניין הדפנות? ומעשה בכל מרפסות הסוכה שאני רואה כך.
אשמח אם מישהו יסביר לי את העניין ההלכתי בדבר.
(דלספרדים הדבר כשר לכתחילה)

(וייתכן כי אנכי נוגע מעט בדבר, הואיל וכך אני עושה במרפסת בביתי, דמלבד דאיכא ביה צד אחד עם מעקה, יש בו עוד ג׳ דפנות בצירוף ב׳ קירות ודופן עקום אחד)
אכן כך אני עושה

רק לציין שבאמת אני גר בקומה שאף אחד לא צופה עלי ולא שומע ממני כמעט כלום
 


ברוךווייס
הודעות: 293
הצטרף: 19 ינואר 2021, 17:45
נתן תודה: 121 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי ברוךווייס » 15 ספטמבר 2021, 11:27

יהודי כתב:
15 ספטמבר 2021, 00:49
אולי הכוונה לדברי הגר"א שלבוד מועיל כדופן רק בד' דפנות.

כבודו מתכווין לדברי המג"א (לתרץ על קושיית המהרש"א בסוכה טו:)

רק לציין שאם כן הנושא הוא לא שלבוד לא מועיל אלא שמחיצה שהיא רק עומדת ולא גם שוכב לא מועיל.  ומפורש בגמרא שאם יש חלק ז על ז זה כן מועיל ולכן אם יש קיר של 70 ס"מ (כמו רוב המרפסות) זה בכלל לא שייך לנידון


יהודי
הודעות: 3915
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 542 פעמים
קיבל תודה: 963 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי יהודי » 15 ספטמבר 2021, 11:42

גם המג"א נוקט כך.
אלא שהביא משמיה דהגר"א, ולכך הבאתי דבריו.


שחל
הודעות: 74
הצטרף: 09 אוגוסט 2021, 03:25
נתן תודה: 74 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי שחל » 15 ספטמבר 2021, 11:47

לביא כתב:
15 ספטמבר 2021, 03:55
שחל כתב:
15 ספטמבר 2021, 03:49
אוסיף שאולי יש בזה קצת ענין רגשי, שבגלל שהתרגלו מילדות לדפנות מעץ עם כיסוי בד וקישוטים - יש הרגשת חיסרון בסוכה מבד. אבל כמובן שאין זה שיקול הלכתי כלל אלא רגשי, דוגמת מי שהתרגל מילדות ש'טעם של שבת' מורגש דווקא בתבשיל פלוני שאמו הרגילתו לכך מילדותו.
לפ״ז לאנשים כיף בשביל עניין רגשי לעמול יום שלם על חיבור קירות וכו׳, במקום ללמוד תורה.
כן.

עכשיו חושבני שיש הידור מצד אחר, הלא קיי"ל תשבו כעין תדורו, וכלים היפים ומצעות היפות מעלן לסוכה, והיינו שהמטרה שירגיש כמו בביתו האמיתי, וכמו בחדר המהודר שבביתו. וא"כ ודאי שיש הידור שיהיה קירות ממש ולא בד, לא גרע מספה יפה.


תלמיד נאמן
הודעות: 2248
הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
נתן תודה: 267 פעמים
קיבל תודה: 561 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי תלמיד נאמן » 15 ספטמבר 2021, 11:53

ברוךווייס כתב:
15 ספטמבר 2021, 11:27
יהודי כתב:
15 ספטמבר 2021, 00:49
אולי הכוונה לדברי הגר"א שלבוד מועיל כדופן רק בד' דפנות.

כבודו מתכווין לדברי המג"א (לתרץ על קושיית המהרש"א בסוכה טו:)

רק לציין שאם כן הנושא הוא לא שלבוד לא מועיל אלא שמחיצה שהיא רק עומדת ולא גם שוכב לא מועיל.  ומפורש בגמרא שאם יש חלק ז על ז זה כן מועיל ולכן אם יש קיר של 70 ס"מ (כמו רוב המרפסות) זה בכלל לא שייך לנידון




רק החזו"א נוקט כך, אבל האחרונים כגון המג"א והמשנ"ב לא כתבו זאת, אלא כתבו להצריך ד' דפנות (וזה אין ברוב המרפסות).

ולכן התמיהה היא להיפך על מי שמסתמך על מעקה.

ובעיקר מה שכתבתם שיש קיר 70 ס"מ, האם כוונתכם שיש שם סכך ?

מצוה לפרסם מש"כ הרמ"א שהמנהג שיהיו שלוש דפנות שלמות (ולא ע"י לבוד וכו'). ויש לדון אם במרפסת סוכה אפשר להקל יותר וצ"ע.
 


פותח הנושא
לביא
הודעות: 497
הצטרף: 13 אוגוסט 2021, 18:23
מיקום: ירושלים עיה״ק
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי לביא » 15 ספטמבר 2021, 15:11

שחל כתב:
15 ספטמבר 2021, 11:47
עכשיו חושבני שיש הידור מצד אחר, הלא קיי"ל תשבו כעין תדורו, וכלים היפים ומצעות היפות מעלן לסוכה, והיינו שהמטרה שירגיש כמו בביתו האמיתי, וכמו בחדר המהודר שבביתו. וא"כ ודאי שיש הידור שיהיה קירות ממש ולא בד, לא גרע מספה יפה.
לא הבינותי דבריך הק׳,
חדא, הבד הוא רק לשם הצניעות כפי שהובהר ולא לשם הקיר.
ועוד שמנא לך שאתה לא תרגיש בבית בסוכה שכזו? הסוכה שלי תמיד מרגישה כמו חדר נוסף בבית ומעולם לא הפריע לי העובדה שיש בד או שאני יושן במרפסת, ואדרבה כך אני מרגיש יותר בבית מאשר לבנות דופנות מעץ שמחזירים אותי אחורה בזמן לתקופות קדומות שזה היה נהוג.
תלמיד נאמן כתב:
15 ספטמבר 2021, 11:53
ולכן התמיהה היא להיפך על מי שמסתמך על מעקה.
אין בזה שום תמיהה, רבים מהפוסקים תופסים כך בפשיטות, ויתרה מזאת משמע שהדעות שהבאתם זה לעניין חומרא, לא לעניין לכתחילה.
תלמיד נאמן כתב:
15 ספטמבר 2021, 11:53
ובעיקר מה שכתבתם שיש קיר 70 ס"מ, האם כוונתכם שיש שם סכך ?
הסכך יונח אח״כ על פרגולה או מעמיד כשר אחר, אם היה שם סכך כל השנה פשוט שזה אינו כשר.
ברוךווייס כתב:
15 ספטמבר 2021, 11:24
רק לציין שבאמת אני גר בקומה שאף אחד לא צופה עלי ולא שומע ממני כמעט כלום
פחות או יותר גם אני כך, בנוסף לזה שאני בקומה אחרונה בבניין של 4 קומות, ובכ״ז מי שרוצה ומתאמץ יכול להסתכל במרפסת שלי, ולזה אני שם לבוד כאמור.


תלמיד נאמן
הודעות: 2248
הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
נתן תודה: 267 פעמים
קיבל תודה: 561 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי תלמיד נאמן » 15 ספטמבר 2021, 17:20

לביא כתב:
15 ספטמבר 2021, 15:11
תלמיד נאמן כתב: ↑היום, 11:53
ולכן התמיהה היא להיפך על מי שמסתמך על מעקה.
אין בזה שום תמיהה, רבים מהפוסקים תופסים כך בפשיטות, ויתרה מזאת משמע שהדעות שהבאתם זה לעניין חומרא, לא לעניין לכתחילה.
תלמיד נאמן כתב: ↑היום, 11:53
ובעיקר מה שכתבתם שיש קיר 70 ס"מ, האם כוונתכם שיש שם סכך ?
הסכך יונח אח״כ על פרגולה או מעמיד כשר אחר, אם היה שם סכך כל השנה פשוט שזה אינו כשר.
לנקודה הראשונה, אינני יודע מי הם החולקים, אשמח אם כב' יבאר יותר.
לנקודה השניה, כוונתי אם יש שם מקום לסכך, יש הרבה מרפסות שהיכן שיש קיר אין מקום להניח סכך.


נדיב לב
הודעות: 6497
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 310 פעמים
קיבל תודה: 3990 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי נדיב לב » אתמול, 05:12

השערה שלי ותל"מ. בארצות המזרח שטופות השמש והחום [ובימות הקיץ ישנו וסעדו על הגגות כמדומני ראיתי בבא"ח שמעיד על זה] מטבע המציאות נהגו לעשות הסוכה מבדים ולא מעץ שאוצר את החום. משא"כ בארצות אירופא הקרות, שבלא"ה פעמים רבות לא ישבו בסוכה בגלל זה, העדיפו לעשות סוכה מוגנת כמה שיותר. וכ"א אחז ב'נוהג' אבותיו גם כשבאו לארץ שטופת השמש לא פחות.


אהרן פישר
הודעות: 584
הצטרף: 17 מרץ 2021, 05:24
נתן תודה: 124 פעמים
קיבל תודה: 162 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי אהרן פישר » אתמול, 07:34

הרמ"א מביא שהמנהג הוא לעשות מחיצות שלימות, והיינו ארבעה, לא שלש כמו שהוזכר לעיל עיי"ש סימן תר"ל, 
אין לתלות בזה בוקי סריקי עם טעמים של מזג האוויר וכדו'
ועיין מה שהביא המ"ב מהרי"צ גיאות. (ולענין עדות המזרח, עיין שהכף החיים מצטט המ"ב בזה)
 


ברוךווייס
הודעות: 293
הצטרף: 19 ינואר 2021, 17:45
נתן תודה: 121 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבוד מברזל או מעץ

שליחה על ידי ברוךווייס » אתמול, 09:32

אהרן פישר כתב:
אתמול, 07:34
הרמ"א מביא שהמנהג הוא לעשות מחיצות שלימות, והיינו ארבעה, לא שלש כמו שהוזכר לעיל עיי"ש סימן תר"ל, 
אין לתלות בזה בוקי סריקי עם טעמים של מזג האוויר וכדו'
ועיין מה שהביא המ"ב מהרי"צ גיאות. (ולענין עדות המזרח, עיין שהכף החיים מצטט המ"ב בזה)
הרמ"א כותב במפורש שזה בגלל שלא הכל בקיאין בדיני מחיצות

השאלה מה הפשט ברי"ץ גיאות שלכתח, עושים ג מחיצות שלימות שנראה שזה עניין אחר לחלוטין שקשור לעיקר דיני סוכה
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • "רשת" מעץ, יש בה משום גזירת נסרים?
    על ידי יצחק » 04 ספטמבר 2021, 23:37 » ב הלכה ומנהג
    1 תגובות
    55 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חימקו
    04 ספטמבר 2021, 23:50
  • מאיזה שיעור אמרינן "לבוד"?
    על ידי הכהן » 02 אוקטובר 2020, 09:50 » ב הלכה ומנהג
    29 תגובות
    332 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי הצעיר שבחבורה
    29 אוגוסט 2021, 16:40
  • האם יש לבוד בימים?
    על ידי שלו' » 10 פברואר 2021, 14:09 » ב בית המדרש
    13 תגובות
    264 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי לענין
    18 אוגוסט 2021, 20:59
  • האם סוכה העשויה ע"י 'לבוד' - ראויה לדירה?
    על ידי כהן » 08 יולי 2021, 11:24 » ב סוכה
    50 תגובות
    294 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חפר
    15 יולי 2021, 15:52
  • סוכה דף ו - האם לר' יהודה אין גוד לבוד וד"ע ?
    על ידי מרדכי דב זינגר » 15 יולי 2021, 02:02 » ב סוכה
    4 תגובות
    55 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי בן יהוידע
    15 יולי 2021, 12:41

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אבי.אביב, משהדוד, עקיבא, פיש, שמואל | 6 אורחים