שאלה בענין התחייבות התנאים והכתובה

יושב אוהלים

משתמש ותיק
שאלה בעקבות אשכול זה: שאלה להלכה בשני מפרנסים

בנוסח 'התנאים' הסטנדרטי (אשכנזי) כתוב "הרב...העומד מצד בתו הכלה מתחייב להלביש את בתו הכלה בבגדי חול ושבת ויו"ט כמנהג בעלי בתים חשובים...

ובנוסח הכתובה כתוב שהבעל מתחייב לאשתו ""ואנא במימרא ובסיעתא דשמיא אפלח ואוקיר ואיזון ואפרנס ואכלכל ואסובר ואכסי יתיכי ליכי כהלכות גוברין יהודאין דפלחין ומוקירין וזנין ומפרנסין ומסוברין ומכסין ית נשיהון בקושטא"...

והנה איתא במשנה בכתובות ריש פרק  יב: 
הַנּוֹשֵׂא אֶת הָאִשָּׁה, וּפָסְקָה עִמּוֹ כְּדֵי שֶׁיָּזוּן אֶת בִּתָּהּ חָמֵשׁ שָׁנִים - חַיָּב לְזוּנָהּ חָמֵשׁ שָׁנִים.
נִשֵּׂאת לְאַחֵר, וּפָסְקָהּ עִמּוֹ כְּדֵי שֶׁיָּזוּן אֶת בִּתָּהּ חָמֵשׁ שָׁנִים - חַיָּב לְזוּנָהּ חָמֵשׁ שָׁנִים.
לֹא יֹאמַר הָרִאשׁוֹן: לִכְשֶׁתָּבוֹא אֶצְלִי אֲזוּנָהּ, אֶלָּא מוֹלִיךְ לָהּ מְזוֹנוֹתֶיהָ לִמְקוֹם אִמָּהּ.
וְכֵן לֹא יֹאמְרוּ שְׁנֵיהֶם: הֲרֵי אָנוּ זָנִין אוֹתָהּ כְּאֶחָד, אֶלָּא אֶחָד זָנָהּ, וְאֶחָד נוֹתֵן לָהּ דְּמֵי מְזוֹנוֹת:
נִשֵּׂאת, הַבַּעַל נוֹתֵן לָהּ מְזוֹנוֹת, וְהֵן נוֹתְנִין לָהּ דְּמֵי מְזוֹנוֹת.


הרי שאם מישהו התחייב לזון את האשה ואח"כ נישאה אז הבעל נותן לה מזונות, והמתחייב נותן לה דמי מזונות מלבד המזונות שנותן לה הבעל.

וא"כ לכאורה לפי המשנה הנ"ל בכל אשה שאביה התחייב בתנאים להלביש אותה בגדי חול ושבת ויו"ט, ואח"כ מתחייב בעלה בכתובה לתת לה כסות [כחיובו מה"ת בשאר כסות ועונה],
יתחייב אביה לתת לה דמי בגדים מלבד הבגדים שקונה לה בעלה.

אשמח לשמוע דעת הת"ח חברי הפורום בענין זה.

 
 
שכחת או שמא נשמט מילה אחת מאוד חשובה מנוסח שטר התנאים "קודם"
יושב אוהלים אמר:
"הרב...העומד מצד בתו הכלה מתחייב להלביש את בתו הכלה בבגדי חול ושבת ויו"ט "קודם החופה כנהוג" כמנהג בעלי בתים חשובים...
לעצם הענין, אם אכן האישה מקפידה לקבל פעמיים גם מבעלה וגם מאביה אז אכן זו זכותה (במקרה שאכן היו 2 התחייבויות!
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
חיים כולכם היום אמר:
שכחת או שמא נשמט מילה אחת מאוד חשובה מנוסח שטר התנאים "קודם"
זה נוסח התנאים שאני ומחותני חתמנו עליו באירוסי בתי תחי'.
איפה כתוב המילה "קודם"??

שטר תנאים.jpg
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חיים כולכם היום אמר:
שכחת או שמא נשמט מילה אחת מאוד חשובה מנוסח שטר התנאים "קודם"
זה נוסח התנאים שאני ומחותני חתמנו עליו באירוסי בתי תחי'.
איפה כתוב המילה "קודם"??

שטר תנאים.jpg
אף בלא שמובא בפירוש בנוסח, לענ"ד ברור שזו הכוונה, וחיוב האב הוא להלביש את בנו/בתו לחתונה...

שמא הנוסח הספרדי שונה במעט מהאשכנזי?
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חיים כולכם היום אמר:
שכחת או שמא נשמט מילה אחת מאוד חשובה מנוסח שטר התנאים "קודם"
זה נוסח התנאים שאני ומחותני חתמנו עליו באירוסי בתי תחי'.
איפה כתוב המילה "קודם"??

שטר תנאים.jpg
ועיין בספר נחלת שבעה

ספר נחלת שבעה שטרות סימן ח
נוסח ודיני תנאים ראשונים 

המגיד (א) מראשית אחרית. הוא יתן שם ושארית. לאלה דברי התנאים והברית. שנדברו והותנו בין שני הצדדים בשעת הקנין סודר. דהיינו בין כמר פלוני בר פלוני הבא בכח (ב) בנו הבחור פלוני מצד אחד. ובין כמר פלוני בן פלוני הבא בכח והרשאה מספקת מבתו פלונית (ועל פי שאלת פיה) צד שני. ראשית דבר, הבחור כמר פלוני הנ"ל ישא במזל טוב ויקדש את הבתולה מרת פלונית הנ"ל, ויסבלנה, ויכניסנה לחופה כדת משה וישראל והיא תקבל הקידושין ממנו. וכמר פלוני יכניס לנדן בנו החתן כמר פלוני סך פלוני קודם החופה. גם ילביש את בנו במלבושי כבוד שבת וחול כראוי ולפ"כ. גם יתן לבנו סבלונות וטבעת קידושין לפ"כ. גם ישתדל שטר חליצה מכל בניו קודם החופה בחנם (ג). וכמר פלוני בר פלוני הנ"ל יכניס לנדן בתו הכלה פלונית סך פלוני מזומנים קודם החופה. וילביש את בתו הכלה במלבושי כבוד שבת ויום טוב וחול ובגדים וצעיפים ורדידים לפ"כ. גם יתן לבתו סבלונות לפ"כ. וכמר פלוני הנ"ל יתן להזוג מזונות על שלחנו (ד) כאחד משאר אוכלי שלחנו שנה תמימה אחר החתונה. ולאחר כלות המזונות עוד שתי שנים דירה בביתו. וכמר פלוני הנ"ל יתן לבתו קודם החופה שטר חצי חלק זכר (ה) בן פשוט. וכן מזוגתו מרת פלונית. (ואם יש עוד תנאים ביניהם הכל לפי תנאם). ומחמת עידור וקטט ח"ו יתוקן קודם החופה (ו) כתקנות קהלות שו"ם. והמעשר יחלוקו (ז) כמנהג המדינה. והחתונה יהיה למזל טוב ולשעת ברכה והצלחה לזמן פלוני על הוצאת שניהם ובמקום הממוצע לשניהם. או בתוך זה הזמן (ח) מתי שיתרצו שניהם. ואם ח"ו יעבור אחד מן הצדדים על התנאים האלו, הן על כולה או על מקצתה (ט), יתן צד העובר לצד המקיים (י) עשרים רייכש טאליר. ועל זה נעשה ערב קבלן בעד החתן כמר פלוני בר פלוני. וערב קבלן בעד הכלה רבי פלוני בר פלוני. והצדדים קבלו עליהם בחרם חמור ובשבועה דאורייתא לפצות את הערבות (יא) שלא יגיע להם שום היזק ח"ו. וליתר שאת וליתר עוז באו הערבים קבלנים עצמם על החתום. והערבים קבלנים עשו קנין חליפין ספר (יב) במקום קנין סודר לאשר ולקיים כל הנ"ל. נעשה היום יום פלוני שנה פלונית פה בעיר פלונית. 
אמר המחבר, הצגתי לפניך נוסח קהלות פולין לבדו ואשכנז לבדו, את זה לעומת זה, ותראה כמה שינויים וחילוקים ביניהם. וטעם כל אחד יתבאר לפניך ושניהם כאחד טובים כל מקום לפי מנהגו. ובסוף דברי אלה תמצא מבואר למה אין אנו נוהגין בין באשכנז בין בפולין בנוסח תנאים לבעל העיטור, הובא בהגהות מרדכי דכתובות (אות רצ"ג). 

המגיד [מראשית אחרית. הוא יתן שם ושארית. לאלה דברי התנאים והברית] שנדברו והותנו בין שני הצדדים. דהיינו בין הבחור פלוני בר פלוני בהסכמת אביו פלוני בר פלוני. ובין כמר פלוני בר פלוני העומד מצד בתו הבתולה מרת פלונית. ראשית דבר הבחור פלוני בר פלוני הנ"ל ישא במזל טוב את הבתולה מרת פלונית הנ"ל בחופה ובקידושין כדת משה וישראל. ואל יבריחו ואל יעלימו לא זה מזו ולא זו מזה שום הברחת ממון בעולם, רק ישלטו בנכסיהון שוה בשוה. וכמר פלוני אבי החתן הנ"ל ילביש את בנו החתן פלוני קודם החופה במלבושי כבוד. גם יתן לו מזומנים סך פלוני. וכמר פלוני אבי הכלה הנ"ל יכניס לנדן בתו הנ"ל סך פלוני קודם החופה ותכשיטין כסף וזהב בעד סך פלוני. גם ילביש אותה במלבושי כבוד לפי ערך הנדוניא קודם החופה. ומטה מוצעת ובגדי פשתן וצעיפים וטלית וקיטל הכל לפ"כ ולפי ערך הנדוניא. והחתונה תהא למזל טוב בזמן פלוני על הוצאות כמר פלוני אבי הכלה במקום פלוני. או בתוך זה הזמן מתי שיתרצו שני הצדדים הנ"ל. וכל הא דלעיל קבלו עליהם שני הצדדים הנ"ל לאשר ולקיים בחרם חמור ובשבועה דאוריתא ובקנס חצי הנדוניא. והקנס לא יפטור את החרם, והחרם לא יפטור את הקנס. וכמר פלוני אבי הכלה הנ"ל יתן להזוג מזונות על שלחנו שתי שנים רצופים אחר החתונה. ודירה בביתו ארבע שנים אחר החופה בצירוף שתי שנים של מזונות. ערב קבלן מצד החתן נעשה פלוני בר פלוני ופלוני בר פלוני. ומצד הכלה נעשה ערב קבלן פלוני בר פלוני ופלוני בר פלוני. והצדדים מחוייבים לפצות את הערבים מן הערבות שלא יגיע להם שום היזק ח"ו. וכמר פלוני הנ"ל יתן לבתו שטר חצי זכר. כנגדו ישתדל החתן מאחיו שטר חליצה בחנם. ומחמת קטט ועידור ח"ו יעמוד כתקנות קהלות שו"ם. וקנינא מן החתן פלוני ומן הערב קבלן להצד שכנגדו על כל הא דכתיב ומפורש לעיל במנא דכשר למקניא ביה. ומה שנעשה היום יום פלוני [שנה פלונית פה בעיר פלונית] הכל שריר וקים. 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
אף בלא שמובא בפירוש בנוסח, לענ"ד ברור שזו הכוונה, וחיוב האב הוא להלביש את בנו/בתו לחתונה...
הוא חייב להלביש אותה בגדי חול ובגדי שבת ובגדי יום טוב לחתונה?? אתמהה.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אף בלא שמובא בפירוש בנוסח, לענ"ד ברור שזו הכוונה, וחיוב האב הוא להלביש את בנו/בתו לחתונה...
הוא חייב להלביש אותה בגדי חול ובגדי שבת ובגדי יום טוב לחתונה?? אתמהה.
להכניס אותה עם נדוניה...
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
יושב אוהלים אמר:
חיים כולכם היום אמר:
שכחת או שמא נשמט מילה אחת מאוד חשובה מנוסח שטר התנאים "קודם"
זה נוסח התנאים שאני ומחותני חתמנו עליו באירוסי בתי תחי'.
איפה כתוב המילה "קודם"??

שטר תנאים.jpg
ועיין בספר נחלת שבעה

ספר נחלת שבעה שטרות סימן ח
נוסח ודיני תנאים ראשונים 

המגיד (א) מראשית אחרית. הוא יתן שם ושארית. לאלה דברי התנאים והברית. שנדברו והותנו בין שני הצדדים בשעת הקנין סודר. דהיינו בין כמר פלוני בר פלוני הבא בכח (ב) בנו הבחור פלוני מצד אחד. ובין כמר פלוני בן פלוני הבא בכח והרשאה מספקת מבתו פלונית (ועל פי שאלת פיה) צד שני. ראשית דבר, הבחור כמר פלוני הנ"ל ישא במזל טוב ויקדש את הבתולה מרת פלונית הנ"ל, ויסבלנה, ויכניסנה לחופה כדת משה וישראל והיא תקבל הקידושין ממנו. וכמר פלוני יכניס לנדן בנו החתן כמר פלוני סך פלוני קודם החופה. גם ילביש את בנו במלבושי כבוד שבת וחול כראוי ולפ"כ. גם יתן לבנו סבלונות וטבעת קידושין לפ"כ. גם ישתדל שטר חליצה מכל בניו קודם החופה בחנם (ג). וכמר פלוני בר פלוני הנ"ל יכניס לנדן בתו הכלה פלונית סך פלוני מזומנים קודם החופה. וילביש את בתו הכלה במלבושי כבוד שבת ויום טוב וחול ובגדים וצעיפים ורדידים לפ"כ. גם יתן לבתו סבלונות לפ"כ. וכמר פלוני הנ"ל יתן להזוג מזונות על שלחנו (ד) כאחד משאר אוכלי שלחנו שנה תמימה אחר החתונה. ולאחר כלות המזונות עוד שתי שנים דירה בביתו. וכמר פלוני הנ"ל יתן לבתו קודם החופה שטר חצי חלק זכר (ה) בן פשוט. וכן מזוגתו מרת פלונית. (ואם יש עוד תנאים ביניהם הכל לפי תנאם). ומחמת עידור וקטט ח"ו יתוקן קודם החופה (ו) כתקנות קהלות שו"ם. והמעשר יחלוקו (ז) כמנהג המדינה. והחתונה יהיה למזל טוב ולשעת ברכה והצלחה לזמן פלוני על הוצאת שניהם ובמקום הממוצע לשניהם. או בתוך זה הזמן (ח) מתי שיתרצו שניהם. ואם ח"ו יעבור אחד מן הצדדים על התנאים האלו, הן על כולה או על מקצתה (ט), יתן צד העובר לצד המקיים (י) עשרים רייכש טאליר. ועל זה נעשה ערב קבלן בעד החתן כמר פלוני בר פלוני. וערב קבלן בעד הכלה רבי פלוני בר פלוני. והצדדים קבלו עליהם בחרם חמור ובשבועה דאורייתא לפצות את הערבות (יא) שלא יגיע להם שום היזק ח"ו. וליתר שאת וליתר עוז באו הערבים קבלנים עצמם על החתום. והערבים קבלנים עשו קנין חליפין ספר (יב) במקום קנין סודר לאשר ולקיים כל הנ"ל. נעשה היום יום פלוני שנה פלונית פה בעיר פלונית. 
אמר המחבר, הצגתי לפניך נוסח קהלות פולין לבדו ואשכנז לבדו, את זה לעומת זה, ותראה כמה שינויים וחילוקים ביניהם. וטעם כל אחד יתבאר לפניך ושניהם כאחד טובים כל מקום לפי מנהגו. ובסוף דברי אלה תמצא מבואר למה אין אנו נוהגין בין באשכנז בין בפולין בנוסח תנאים לבעל העיטור, הובא בהגהות מרדכי דכתובות (אות רצ"ג). 

המגיד [מראשית אחרית. הוא יתן שם ושארית. לאלה דברי התנאים והברית] שנדברו והותנו בין שני הצדדים. דהיינו בין הבחור פלוני בר פלוני בהסכמת אביו פלוני בר פלוני. ובין כמר פלוני בר פלוני העומד מצד בתו הבתולה מרת פלונית. ראשית דבר הבחור פלוני בר פלוני הנ"ל ישא במזל טוב את הבתולה מרת פלונית הנ"ל בחופה ובקידושין כדת משה וישראל. ואל יבריחו ואל יעלימו לא זה מזו ולא זו מזה שום הברחת ממון בעולם, רק ישלטו בנכסיהון שוה בשוה. וכמר פלוני אבי החתן הנ"ל ילביש את בנו החתן פלוני קודם החופה במלבושי כבוד. גם יתן לו מזומנים סך פלוני. וכמר פלוני אבי הכלה הנ"ל יכניס לנדן בתו הנ"ל סך פלוני קודם החופה ותכשיטין כסף וזהב בעד סך פלוני. גם ילביש אותה במלבושי כבוד לפי ערך הנדוניא קודם החופה. ומטה מוצעת ובגדי פשתן וצעיפים וטלית וקיטל הכל לפ"כ ולפי ערך הנדוניא. והחתונה תהא למזל טוב בזמן פלוני על הוצאות כמר פלוני אבי הכלה במקום פלוני. או בתוך זה הזמן מתי שיתרצו שני הצדדים הנ"ל. וכל הא דלעיל קבלו עליהם שני הצדדים הנ"ל לאשר ולקיים בחרם חמור ובשבועה דאוריתא ובקנס חצי הנדוניא. והקנס לא יפטור את החרם, והחרם לא יפטור את הקנס. וכמר פלוני אבי הכלה הנ"ל יתן להזוג מזונות על שלחנו שתי שנים רצופים אחר החתונה. ודירה בביתו ארבע שנים אחר החופה בצירוף שתי שנים של מזונות. ערב קבלן מצד החתן נעשה פלוני בר פלוני ופלוני בר פלוני. ומצד הכלה נעשה ערב קבלן פלוני בר פלוני ופלוני בר פלוני. והצדדים מחוייבים לפצות את הערבים מן הערבות שלא יגיע להם שום היזק ח"ו. וכמר פלוני הנ"ל יתן לבתו שטר חצי זכר. כנגדו ישתדל החתן מאחיו שטר חליצה בחנם. ומחמת קטט ועידור ח"ו יעמוד כתקנות קהלות שו"ם. וקנינא מן החתן פלוני ומן הערב קבלן להצד שכנגדו על כל הא דכתיב ומפורש לעיל במנא דכשר למקניא ביה. ומה שנעשה היום יום פלוני [שנה פלונית פה בעיר פלונית] הכל שריר וקים. 

השאלה על כל אלה שחותמים על נוסח שטר התנאים המודפס שהבאתי שמוכרים בכל החנויות ורובם משתמשים בו, ולא כתוב בו כך האם אכן יתחייבו גם המחותן וגם החתן בביגוד הכלה?
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אף בלא שמובא בפירוש בנוסח, לענ"ד ברור שזו הכוונה, וחיוב האב הוא להלביש את בנו/בתו לחתונה...
הוא חייב להלביש אותה בגדי חול ובגדי שבת ובגדי יום טוב לחתונה?? אתמהה.
להכניס אותה עם נדוניה...
 

על זה גופא אני תמיה, אתה מוכן לעשות פרשנות ולהתלמדן ולהגיד פירושים במה שכתוב כי כך מסתבר שהתכוון בהתחייבותו, ואני מודה שכך מסתבר, וא"כ למה במשנה שכתובות שמאוד מאוד מסתבר שכשאמר איזון את בתך חמש שנים כוונתו היתה שידאג למזונותיה, ואם מישהו אחר דואג למזונותיה זה גם בכלל בזה, (והמשנה עצמה מוכח שכך מסתבר, דאל"כ מאי קמ"ל פשיטא היא), ועוד שמסתבר שהתכוון שיזון את בתה כל זמן היא נשואה לו, ולא אחרי שתעזוב אותו ותתחתן עם מישהו אחר, ובכל זאת לא אומרים "פרשנות" וסברות, אלא מה שאמר זה מה שהוא חייב, וכיון שהתחייב לזונה 5 שנים אז הוא חייב בדמי מזונותיה 5 שנים.
ומאי שנא הא מהא??
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
יושב אוהלים אמר:
הוא חייב להלביש אותה בגדי חול ובגדי שבת ובגדי יום טוב לחתונה?? אתמהה.
להכניס אותה עם נדוניה...
על זה גופא אני תמיה, אתה מוכן לעשות פרשנות ולהתלמדן ולהגיד פירושים במה שכתוב כי כך מסתבר שהתכוון בהתחייבותו, ואני מודה שכך מסתבר, וא"כ למה במשנה שכתובות שמאוד מאוד מסתבר שכשאמר איזון את בתך חמש שנים כוונתו היתה שידאג למזונותיה, ואם מישהו אחר דואג למזונותיה זה גם בכלל בזה, (והמשנה עצמה מוכח שכך מסתבר, דאל"כ מאי קמ"ל פשיטא היא), ועוד שמסתבר שהתכוון שיזון את בתה כל זמן היא נשואה לו, ולא אחרי שתעזוב אותו ותתחתן עם מישהו אחר, ובכל זאת לא אומרים "פרשנות" וסברות, אלא מה שאמר זה מה שהוא חייב, וכיון שהתחייב לזונה 5 שנים אז הוא חייב בדמי מזונותיה 5 שנים.

ומאי שנא הא מהא??
לא הבנתי.
שם הוא התחייב במפורש ל5 שנים... כאן כל חיובו הוא רק שתכנס לנישואין כדרך "בעלי בתים חשובים", ולא מחמת חיוב הבעל הוא נפטר מלהלבישה, אלא שעל זה לא התחייב מעולם...
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
כאן כל חיובו הוא רק שתכנס לנישואין
במחיכ"ת מאיפה המצאת את התוספת הזאת של "שתכנס לנישואין" זה לא כתוב בנוסח ההתחייבות, אלא זה מסברא שזה כוונתו, וא"כ גם בחמש שנים הסברא הוא כמו שכתבתי, אלא שקמ"ל מתני' שלא הולכים לפי ה"סברא" אלא לפי לשון ההתחייבות, והדק"ל.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
כאן כל חיובו הוא רק שתכנס לנישואין
במחיכ"ת מאיפה המצאת את התוספת הזאת של "שתכנס לנישואין" זה לא כתוב בנוסח ההתחייבות, אלא זה מסברא שזה כוונתו, וא"כ גם בחמש שנים הסברא הוא כמו שכתבתי, אלא שקמ"ל מתני' שלא הולכים לפי ה"סברא" אלא לפי לשון ההתחייבות, והדק"ל.
יודע מה?

כתוב "להלביש" וכבר הלביש... איפה כתוב שיצטרך להלביש פעם נוספת??
 
זה הכוונה לקודם החתונה , זה לא כתובה שההתחייבויות שלה זה לאחרי החתונה אלא שטר תנאים, כנראה נפל שיבוש מאחד טועה לנוסח השטר
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
חיים כולכם היום אמר:
זה הכוונה לקודם החתונה , זה לא כתובה שההתחייבויות שלה זה לאחרי החתונה אלא שטר תנאים, כנראה נפל שיבוש מאחד טועה לנוסח השטר

יושב אוהלים אמר:
השאלה על כל אלה שחותמים על נוסח שטר התנאים המודפס שהבאתי שמוכרים בכל החנויות ורובם משתמשים בו, ולא כתוב בו כך האם אכן יתחייבו גם המחותן וגם החתן בביגוד הכלה?
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
ודע מה?

כתוב "להלביש" וכבר הלביש... איפה כתוב שיצטרך להלביש פעם נוספת??

יודע מה? [אולי יואיל נא כבודו להסביר מה פירוש ההקדמה הזאת??]

גם מחיובי כתובה מתחייב הבעל לתת לה כסות, וכי סגי ליה בפעם א' בחיים?
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
ודע מה?

כתוב "להלביש" וכבר הלביש... איפה כתוב שיצטרך להלביש פעם נוספת??

יודע מה? [אולי יואיל נא כבודו להסביר מה פירוש ההקדמה הזאת??]

גם מחיובי כתובה מתחייב הבעל לתת לה כסות, וכי סגי ליה בפעם א' בחיים?
וגם בחיוב עונה???

לא הבנתי, חיובי כתובה הוא לדאוג לה לכסות במשך נישואיהם, האב מתחייב נדוניה לבתו... מה עניין זה אצל זה??
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
האב מתחייב נדוניה לבתו... מה עניין זה אצל זה??
כך אתה "מפרשן" את הדברים, אבל זה לא מה שכתוב בנוסח התנאים שאני חתמתי עליו, (ושהרבה הרבה אחרים קונים בחנויות מוכרי הספרים וחותמים עליו), ואם אפשר לפרשן דברים על פי סברא שזהו כוונתו, א"כ גם במתחייב במשנה נפרש דבריו על פי סברא. ומ"ש הא מהא?
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
האב מתחייב נדוניה לבתו... מה עניין זה אצל זה??
כך אתה "מפרשן" את הדברים, אבל זה לא מה שכתוב בנוסח התנאים שאני חתמתי עליו, (ושהרבה הרבה אחרים קונים בחנויות מוכרי הספרים וחותמים עליו), ואם אפשר לפרשן דברים על פי סברא שזהו כוונתו, א"כ גם במתחייב במשנה נפרש דבריו על פי סברא. ומ"ש הא מהא?
מה כתוב שם??
שמתחייב להלביש...
לא יותר מזה!!!
וכבר הלביש ודי בזה!!!
ומה ענין זה אצל חיוב כסות לבעל שהוא מן התורה...?
או מזונות שהתחייב בפירוש לחמש שנים...?
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
כתוב 'החתן' ו'הכלה' ומשמעותן קודם הנישואין.
ואם היה מתחייב לקנות לחתן דירה בת ג' חדרים היית גם אומר שמחוייב לקנות לו אותה קודם החתונה, הרי זה פשוט שזה בא לומר שהתחייב לתת למי שהוא כעת "החתן".
 

מצפה למשיח

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
בנוסח 'התנאים' הסטנדרטי (אשכנזי) כתוב "הרב...העומד מצד בתו הכלה מתחייב להלביש את בתו הכלה בבגדי חול ושבת ויו"ט כמנהג בעלי בתים חשובים...
הכוונה שאם החתן והכלה לא יהיה להם כסף לזה לקנות בגדי שבת ויום טוב הוא ישלם והדברים פשוטים וברורים מאוד
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
כתוב 'החתן' ו'הכלה' ומשמעותן קודם הנישואין.
ואם היה מתחייב לקנות לחתן דירה בת ג' חדרים היית גם אומר שמחוייב לקנות לו אותה קודם החתונה, הרי זה פשוט שזה בא לומר שהתחייב לתת למי שהוא כעת "החתן".
האם מתחייב לקנות יותר מפעם אחת??
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
יושב אוהלים אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
כתוב 'החתן' ו'הכלה' ומשמעותן קודם הנישואין.
ואם היה מתחייב לקנות לחתן דירה בת ג' חדרים היית גם אומר שמחוייב לקנות לו אותה קודם החתונה, הרי זה פשוט שזה בא לומר שהתחייב לתת למי שהוא כעת "החתן".
האם מתחייב לקנות יותר מפעם אחת??
 
לא דיברתי על כמה פעמים דיברתי על המצאה שלך שפירוש המילה חתן מורה שהוא צריך להלביש בדווקא כשהוא חתן ולא אח"כ.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
יושב אוהלים אמר:
ואם היה מתחייב לקנות לחתן דירה בת ג' חדרים היית גם אומר שמחוייב לקנות לו אותה קודם החתונה, הרי זה פשוט שזה בא לומר שהתחייב לתת למי שהוא כעת "החתן".
האם מתחייב לקנות יותר מפעם אחת??
לא דיברתי על כמה פעמים דיברתי על המצאה שלך שפירוש המילה חתן מורה שהוא צריך להלביש בדווקא כשהוא חתן ולא אח"כ.
שלי??
ואגב, מסתבר שחייב לפני החתונה אלא אם המקובל לא כך...
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
סליחה, התגובה שלי היתה למש"כ לי הרב @פינחס רוזנצוויג נ"י,
פינחס רוזנצוויג אמר:
כתוב 'החתן' ו'הכלה' ומשמעותן קודם הנישואין.
ואתה הגבת למה שכתבתי לו, ולא שמתי לב שזה לא הוא שעונה לי, והכוונה היתה לרעיון שנכתב בתגובה.
 
חלק עליון תַחתִית