יושב אוהלים
משתמש ותיק
שאלה בעקבות אשכול זה: שאלה להלכה בשני מפרנסים
בנוסח 'התנאים' הסטנדרטי (אשכנזי) כתוב "הרב...העומד מצד בתו הכלה מתחייב להלביש את בתו הכלה בבגדי חול ושבת ויו"ט כמנהג בעלי בתים חשובים...
ובנוסח הכתובה כתוב שהבעל מתחייב לאשתו ""ואנא במימרא ובסיעתא דשמיא אפלח ואוקיר ואיזון ואפרנס ואכלכל ואסובר ואכסי יתיכי ליכי כהלכות גוברין יהודאין דפלחין ומוקירין וזנין ומפרנסין ומסוברין ומכסין ית נשיהון בקושטא"...
והנה איתא במשנה בכתובות ריש פרק יב:
הַנּוֹשֵׂא אֶת הָאִשָּׁה, וּפָסְקָה עִמּוֹ כְּדֵי שֶׁיָּזוּן אֶת בִּתָּהּ חָמֵשׁ שָׁנִים - חַיָּב לְזוּנָהּ חָמֵשׁ שָׁנִים.
נִשֵּׂאת לְאַחֵר, וּפָסְקָהּ עִמּוֹ כְּדֵי שֶׁיָּזוּן אֶת בִּתָּהּ חָמֵשׁ שָׁנִים - חַיָּב לְזוּנָהּ חָמֵשׁ שָׁנִים.
לֹא יֹאמַר הָרִאשׁוֹן: לִכְשֶׁתָּבוֹא אֶצְלִי אֲזוּנָהּ, אֶלָּא מוֹלִיךְ לָהּ מְזוֹנוֹתֶיהָ לִמְקוֹם אִמָּהּ.
וְכֵן לֹא יֹאמְרוּ שְׁנֵיהֶם: הֲרֵי אָנוּ זָנִין אוֹתָהּ כְּאֶחָד, אֶלָּא אֶחָד זָנָהּ, וְאֶחָד נוֹתֵן לָהּ דְּמֵי מְזוֹנוֹת:
נִשֵּׂאת, הַבַּעַל נוֹתֵן לָהּ מְזוֹנוֹת, וְהֵן נוֹתְנִין לָהּ דְּמֵי מְזוֹנוֹת.
הרי שאם מישהו התחייב לזון את האשה ואח"כ נישאה אז הבעל נותן לה מזונות, והמתחייב נותן לה דמי מזונות מלבד המזונות שנותן לה הבעל.
וא"כ לכאורה לפי המשנה הנ"ל בכל אשה שאביה התחייב בתנאים להלביש אותה בגדי חול ושבת ויו"ט, ואח"כ מתחייב בעלה בכתובה לתת לה כסות [כחיובו מה"ת בשאר כסות ועונה],
יתחייב אביה לתת לה דמי בגדים מלבד הבגדים שקונה לה בעלה.
אשמח לשמוע דעת הת"ח חברי הפורום בענין זה.
בנוסח 'התנאים' הסטנדרטי (אשכנזי) כתוב "הרב...העומד מצד בתו הכלה מתחייב להלביש את בתו הכלה בבגדי חול ושבת ויו"ט כמנהג בעלי בתים חשובים...
ובנוסח הכתובה כתוב שהבעל מתחייב לאשתו ""ואנא במימרא ובסיעתא דשמיא אפלח ואוקיר ואיזון ואפרנס ואכלכל ואסובר ואכסי יתיכי ליכי כהלכות גוברין יהודאין דפלחין ומוקירין וזנין ומפרנסין ומסוברין ומכסין ית נשיהון בקושטא"...
והנה איתא במשנה בכתובות ריש פרק יב:
הַנּוֹשֵׂא אֶת הָאִשָּׁה, וּפָסְקָה עִמּוֹ כְּדֵי שֶׁיָּזוּן אֶת בִּתָּהּ חָמֵשׁ שָׁנִים - חַיָּב לְזוּנָהּ חָמֵשׁ שָׁנִים.
נִשֵּׂאת לְאַחֵר, וּפָסְקָהּ עִמּוֹ כְּדֵי שֶׁיָּזוּן אֶת בִּתָּהּ חָמֵשׁ שָׁנִים - חַיָּב לְזוּנָהּ חָמֵשׁ שָׁנִים.
לֹא יֹאמַר הָרִאשׁוֹן: לִכְשֶׁתָּבוֹא אֶצְלִי אֲזוּנָהּ, אֶלָּא מוֹלִיךְ לָהּ מְזוֹנוֹתֶיהָ לִמְקוֹם אִמָּהּ.
וְכֵן לֹא יֹאמְרוּ שְׁנֵיהֶם: הֲרֵי אָנוּ זָנִין אוֹתָהּ כְּאֶחָד, אֶלָּא אֶחָד זָנָהּ, וְאֶחָד נוֹתֵן לָהּ דְּמֵי מְזוֹנוֹת:
נִשֵּׂאת, הַבַּעַל נוֹתֵן לָהּ מְזוֹנוֹת, וְהֵן נוֹתְנִין לָהּ דְּמֵי מְזוֹנוֹת.
הרי שאם מישהו התחייב לזון את האשה ואח"כ נישאה אז הבעל נותן לה מזונות, והמתחייב נותן לה דמי מזונות מלבד המזונות שנותן לה הבעל.
וא"כ לכאורה לפי המשנה הנ"ל בכל אשה שאביה התחייב בתנאים להלביש אותה בגדי חול ושבת ויו"ט, ואח"כ מתחייב בעלה בכתובה לתת לה כסות [כחיובו מה"ת בשאר כסות ועונה],
יתחייב אביה לתת לה דמי בגדים מלבד הבגדים שקונה לה בעלה.
אשמח לשמוע דעת הת"ח חברי הפורום בענין זה.