האם מותר לשלוח חפץ עם חתן?

שלו'

משתמש ותיק
האם מותר לשלוח חפץ עם חתן?
דהנה שנינו בפרקי דר"א פט"ז דחתן דומה למלך, ובב"י אה"ע ריש סי' ס"ד הובא בשם פרדר"א [ולפנינו ליתא, ע' במפרשים]: מה מלך אינו עושה מלאכה אף חתן אינו עושה מלאכה.

והנה אמנם לקיחת חפץ מהכא להתם מסתמא אינה ה'מלאכה' המדוברת כאן, אך מ"מ לכא' כיון שיש לנהוג עמו כמלך – הרי ממלך בודאי לא מבקשים לקחת עבורי חפץ!

וצ"ע.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
שלו' אמר:
האם מותר לשלוח חפץ עם חתן?
דהנה שנינו בפרקי דר"א פט"ז דחתן דומה למלך, ובב"י אה"ע ריש סי' ס"ד הובא בשם פרדר"א [ולפנינו ליתא, ע' במפרשים]: מה מלך אינו עושה מלאכה אף חתן אינו עושה מלאכה.

והנה אמנם לקיחת חפץ מהכא להתם מסתמא אינה ה'מלאכה' המדוברת כאן, אך מ"מ לכא' כיון שיש לנהוג עמו כמלך – הרי ממלך בודאי לא מבקשים לקחת עבורי חפץ!

וצ"ע.
פשיטא דהיינו רק למלאכה של פרנסה, ומ''מ אם זה מפריע לו בשמחה זה אסור מדין מה ששנוי עליך אל תעשה לחבירך, אבל אם מסכים בשמחה פשיטא דמותר.
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
הי' זה בשבת ה'אויפרופעניש', שבכמה ענינים כבר נחשב מאז ל'חתן' (ובפרט שמסירת ה'משקה' בפועל היתה ביום החופה עצמו).
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
הי' זה בשבת ה'אויפרופעניש', שבכמה ענינים כבר נחשב מאז ל'חתן' (ובפרט שמסירת ה'משקה' בפועל היתה ביום החופה עצמו).
א. יל"ע מאימת חתן דומה למלך
ב. כל זה אינו מבואר בהמובא לעיל
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ב. אכן זו ידיעה קצרה (מתוך כתבה נרחבת...) שהתפרסמה לאחרונה, ויישר כחו שגררני לפרט...
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חימקו אמר:
מלך גם לא נוהג ברכב, אז יצטרך נהג לכל השבע ברכות.
מסתמא אין איסור הלכתי למלך לנהוג ברכב.
מסתמא יש איסור לסתם אדם לבקש ממלך לעשות שליחויות של העברת חפצים עבורו.
כך שאין השוואה בין הדברים
 

חימקו

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חימקו אמר:
מלך גם לא נוהג ברכב, אז יצטרך נהג לכל השבע ברכות.
מסתמא אין איסור הלכתי למלך לנהוג ברכב.
מסתמא יש איסור לסתם אדם לבקש ממלך לעשות שליחויות של העברת חפצים עבורו.
כך שאין השוואה בין הדברים

גם לשלוח חפץ זה אינו מלאכה, לכן ההשוואה נכונה.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בפדר"א שם כתוב:
החתן דומה למלך מה המלך הכל מקלסין אותו שבעת ימי המשתה כך חתן הכל מקלסין אותו שבעת ימי המשתה,
מה המלך לובש בגדי כבוד כך החתן לובש בגדי כבוד,
מה המלך שמחה ומשתה לפניו כל הימים כך החתן שמחה ומשתה לפניו כל שבעת ימים,
מה המלך אינו יוצא לשוק לבדו כך החתן אינו יוצא לשוק לבדו,
מה המלך פניו מאירות כאור החמה כך חתן פניו מאירות כאור החמה שנ' והוא כחתן יוצא מחופתו:

ואם מוסיפים גם איסור מלאכה אז זה רק מלאכה, ולא דבר שאינו מלאכה.

הרי רק לאלה הדברים נאמר חתן דומה למלך, ולא לכל דבר.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
בפדר"א שם כתוב:
החתן דומה למלך מה המלך הכל מקלסין אותו שבעת ימי המשתה כך חתן הכל מקלסין אותו שבעת ימי המשתה,
מה המלך לובש בגדי כבוד כך החתן לובש בגדי כבוד,
מה המלך שמחה ומשתה לפניו כל הימים כך החתן שמחה ומשתה לפניו כל שבעת ימים,
מה המלך אינו יוצא לשוק לבדו כך החתן אינו יוצא לשוק לבדו,
מה המלך פניו מאירות כאור החמה כך חתן פניו מאירות כאור החמה שנ' והוא כחתן יוצא מחופתו:

ואם מוסיפים גם איסור מלאכה אז זה רק מלאכה, ולא דבר שאינו מלאכה.

הרי רק לאלה הדברים נאמר חתן דומה למלך, ולא לכל דבר.
ובשו"ע לא הזכיר מכל הנ"ל אלא איסור מלאכה...
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
יושב אוהלים אמר:
בפדר"א שם כתוב:
החתן דומה למלך מה המלך הכל מקלסין אותו שבעת ימי המשתה כך חתן הכל מקלסין אותו שבעת ימי המשתה,
מה המלך לובש בגדי כבוד כך החתן לובש בגדי כבוד,
מה המלך שמחה ומשתה לפניו כל הימים כך החתן שמחה ומשתה לפניו כל שבעת ימים,
מה המלך אינו יוצא לשוק לבדו כך החתן אינו יוצא לשוק לבדו,
מה המלך פניו מאירות כאור החמה כך חתן פניו מאירות כאור החמה שנ' והוא כחתן יוצא מחופתו:

ואם מוסיפים גם איסור מלאכה אז זה רק מלאכה, ולא דבר שאינו מלאכה.

הרי רק לאלה הדברים נאמר חתן דומה למלך, ולא לכל דבר.
ובשו"ע לא הזכיר מכל הנ"ל אלא איסור מלאכה...

והרי אמרנו ששליחת חפץ אינו נקרא מלאכה לענין זה, א"כ גם לפדר"א וגם לשו"ע אין כאן בית מיחש.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
יושב אוהלים אמר:
בפדר"א שם כתוב:
החתן דומה למלך מה המלך הכל מקלסין אותו שבעת ימי המשתה כך חתן הכל מקלסין אותו שבעת ימי המשתה,
מה המלך לובש בגדי כבוד כך החתן לובש בגדי כבוד,
מה המלך שמחה ומשתה לפניו כל הימים כך החתן שמחה ומשתה לפניו כל שבעת ימים,
מה המלך אינו יוצא לשוק לבדו כך החתן אינו יוצא לשוק לבדו,
מה המלך פניו מאירות כאור החמה כך חתן פניו מאירות כאור החמה שנ' והוא כחתן יוצא מחופתו:

ואם מוסיפים גם איסור מלאכה אז זה רק מלאכה, ולא דבר שאינו מלאכה.

הרי רק לאלה הדברים נאמר חתן דומה למלך, ולא לכל דבר.
ובשו"ע לא הזכיר מכל הנ"ל אלא איסור מלאכה...

והרי אמרנו ששליחת חפץ אינו נקרא מלאכה לענין זה, א"כ גם לפדר"א וגם לשו"ע אין כאן בית מיחש.
הרי שהסכמנו שנינו לדעה אחת.
 
חלק עליון תַחתִית