חשמל המיוצר בשבת

well

משתמש ותיק
לחברי הפורום - ניסיתי לחפש בפורום האם פעם התקיים כאן דיון בנושא שימוש בחשמל בשבת, ולא הצלחתי למצוא.
מאחר והאוסרים מפרסמים דעתם בכל דרך אפשרית, אודה לחברי הפורום אם יאירו את עיני - על מה מסתמכים אלו שמקילים בכך [רוב ציבור שותו"מ]?
אני לא מדבר כרגע על הענין של חילול השם שהוא נושא שמטבע הדברים לא מוגדר באופן ברור ונתון לוויכוח אלא לפן ההלכתי של מעשה שבת.
אם יש למישהו חומר מסודר של דעות המתירים אשמח לקבל אותו.
וכמו כן מי הם הרבנים המקילים נכון להיום.
תודה!
 

נותן טעם לשבח

משתמש ותיק
הפורום רווי אשכולות בענינים אלו.
וכפי הנראה מהם, לא ידוע על טעם מתיישב על הלב להתיר בתנאים של המציאות היום.
אלא שההשלכות של לימוד הסוגיא לא קלים ליישום הלכה למעשה...
 

well

משתמש ותיק
פותח הנושא
אודה לך אם תפנה אותי לאשכול כזה.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
well אמר:
לחברי הפורום - ניסיתי לחפש בפורום האם פעם התקיים כאן דיון בנושא שימוש בחשמל בשבת, ולא הצלחתי למצוא.
מאחר והאוסרים מפרסמים דעתם בכל דרך אפשרית, אודה לחברי הפורום אם יאירו את עיני - על מה מסתמכים אלו שמקילים בכך [רוב ציבור שותו"מ]?
אני לא מדבר כרגע על הענין של חילול השם שהוא נושא שמטבע הדברים לא מוגדר באופן ברור ונתון לוויכוח אלא לפן ההלכתי של מעשה שבת.
אם יש למישהו חומר מסודר של דעות המתירים אשמח לקבל אותו.
וכמו כן מי הם הרבנים המקילים נכון להיום.
תודה!
ראה סקירה תמציתית שכתבתי בענין כאן:
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=5252&p=62278&hilit=%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C+%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA#p62278

מצו"ב הקונטרס של הרב יואל שילה. הצג קובץ מצורף אש תמיד - להדפסה.pdf
 

כהן

משתמש ותיק
סברות המתירים הם בצירופים וספיקות שמתאימים יותר להתרת עגונה מאשר להלכות שבת לכתחלה. אף אחד מאיתנו לא אוכל עוף או כל מוצר אחר שיש בו אפילו עשירית הבעיות שיש בחשמל בשבת. וכל שכן שאף אחד לא יטול אתרוג שיש בו ספק ספיקא אולי הוא אינו מורכב וכדומה.
אדם שנתקע או מתארח וכדומה יכול וצריך להשתמש בהיתרים אלו וטוב שיש אותם אבל לנהוג כך לכתחלה? אתמהה
 

מ אלישע

משתמש ותיק
כהן אמר:
אדם שנתקע או מתארח וכדומה יכול וצריך להשתמש בהיתרים אלו וטוב שיש אותם אבל לנהוג כך לכתחלה? אתמהה
האם גם להתארח אפשר רק בשעת הדחק?
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
כהן אמר:
סברות המתירים הם בצירופים וספיקות שמתאימים יותר להתרת עגונה מאשר להלכות שבת לכתחלה. אף אחד מאיתנו לא אוכל עוף או כל מוצר אחר שיש בו אפילו עשירית הבעיות שיש בחשמל בשבת. וכל שכן שאף אחד לא יטול אתרוג שיש בו ספק ספיקא אולי הוא אינו מורכב וכדומה.
אדם שנתקע או מתארח וכדומה יכול וצריך להשתמש בהיתרים אלו וטוב שיש אותם אבל לנהוג כך לכתחלה? אתמהה
אם עוף בד"צ הי' עולה המון כסף (כמו העלות שנדרשת כדי לעבור לחשמל כשר, בפרט למי שלא גר בשכונה שיש בה גנרטור), כנראה שהיו מאיתנו הרבה שאוכלים עוף רבנות. 
בפועל בהשקעה של אולי 300 שקל בשנה אפשר לצרוך בקביעות עוף בכשרות גבוהה ולא רבנות. (נגיד שזה 25 ש"ח לק"ג במקום 18 ש"ח)
 
 

כהן

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
כהן אמר:
סברות המתירים הם בצירופים וספיקות שמתאימים יותר להתרת עגונה מאשר להלכות שבת לכתחלה. אף אחד מאיתנו לא אוכל עוף או כל מוצר אחר שיש בו אפילו עשירית הבעיות שיש בחשמל בשבת. וכל שכן שאף אחד לא יטול אתרוג שיש בו ספק ספיקא אולי הוא אינו מורכב וכדומה.
אדם שנתקע או מתארח וכדומה יכול וצריך להשתמש בהיתרים אלו וטוב שיש אותם אבל לנהוג כך לכתחלה? אתמהה
אם עוף בד"צ הי' עולה המון כסף (כמו העלות שנדרשת כדי לעבור לחשמל כשר, בפרט למי שלא גר בשכונה שיש בה גנרטור), כנראה שהיו מאיתנו הרבה שאוכלים עוף רבנות. 
בפועל בהשקעה של אולי 300 שקל בשנה אפשר לצרוך בקביעות עוף בכשרות גבוהה ולא רבנות. (נגיד שזה 25 ש"ח לק"ג במקום 18 ש"ח)

זה לא רק עוף, זה כל המוצרים שהם בדץ ולא רבנות, וכן ד' מינים בסוכות הפערים עצומים בין כשר בסיסי לבין ההידורים שנוהגים בני התורה ואפילו שאינם בני תורה, וכן מצה שמורה עבודת יד ריחיים של יד שיש שאוכלים כל שבעה לעומת מצה מכונה שכשירה מן הדין ההפרשים עצומים ויכולים לכסות את העלות של גנרטור לכל השנה.
עוד לא דיברתי על הנופש שהרבה יוצאים כעת (שכמובן זוהי חובה גמורה וחס ושלום לחשוב לבטל את זה שזהו כמו אויר לנשימה ממש) ומשלמים אלפי שקלים אם בארץ ואם בחול אבל כשמגיכעם לגנרטור פתאום 'אפס כסף'.
כמו כן הרבה קונים חנוכיה מכסף באלפי שקלים האם לזה יש כסף?
אפשר להמשיך עוד ועוד. 
הענין הוא סדר עדיפויות ועד כמה חשוב לנו חשמל כשר.
מי שקשה לו לפחות בשלב ראשוני שישים את האוכל על בלעך ולא על פלטה שהאוכל לפחות יהיה כשר
 

נותן טעם לשבח

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
מצו"ב הקונטרס של הרב יואל שילה.אש תמיד - להדפסה.pdf
רק לי מפריע השם היומרני? (מקווה שבשלב הבא הוא לא ינסה להגדיר את עובדי חברת החשמל שהם בבחינת 'כהנים בעבודתם')

 
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
כהן אמר:
סברות המתירים הם בצירופים וספיקות שמתאימים יותר להתרת עגונה מאשר להלכות שבת לכתחלה. אף אחד מאיתנו לא אוכל עוף או כל מוצר אחר שיש בו אפילו עשירית הבעיות שיש בחשמל בשבת. וכל שכן שאף אחד לא יטול אתרוג שיש בו ספק ספיקא אולי הוא אינו מורכב וכדומה.
אדם שנתקע או מתארח וכדומה יכול וצריך להשתמש בהיתרים אלו וטוב שיש אותם אבל לנהוג כך לכתחלה? אתמהה
אם עוף בד"צ הי' עולה המון כסף (כמו העלות שנדרשת כדי לעבור לחשמל כשר, בפרט למי שלא גר בשכונה שיש בה גנרטור), כנראה שהיו מאיתנו הרבה שאוכלים עוף רבנות. 
בפועל בהשקעה של אולי 300 שקל בשנה אפשר לצרוך בקביעות עוף בכשרות גבוהה ולא רבנות. (נגיד שזה 25 ש"ח לק"ג במקום 18 ש"ח)
 

מחירי מצברים יורדים כל הזמן. כבר כמה שנים כבר שיש אפילו קונים מצברים אע"פ שאפשר להם להצטרף לג'נרטר שכונתי. דירה במקום שאין ג'נרטר אינו כ"כ שיקול היום.
מצבר או גנרטור?
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
כהן אמר:
חייל של הרבי אמר:

זה לא רק עוף, זה כל המוצרים שהם בדץ ולא רבנות, וכן ד' מינים בסוכות הפערים עצומים בין כשר בסיסי לבין ההידורים שנוהגים בני התורה ואפילו שאינם בני תורה, וכן מצה שמורה עבודת יד ריחיים של יד שיש שאוכלים כל שבעה לעומת מצה מכונה שכשירה מן הדין ההפרשים עצומים ויכולים לכסות את העלות של גנרטור לכל השנה.
עוד לא דיברתי על הנופש שהרבה יוצאים כעת (שכמובן זוהי חובה גמורה וחס ושלום לחשוב לבטל את זה שזהו כמו אויר לנשימה ממש) ומשלמים אלפי שקלים אם בארץ ואם בחול אבל כשמגיכעם לגנרטור פתאום 'אפס כסף'.
כמו כן הרבה קונים חנוכיה מכסף באלפי שקלים האם לזה יש כסף?
אפשר להמשיך עוד ועוד. 
הענין הוא סדר עדיפויות ועד כמה חשוב לנו חשמל כשר.
מי שקשה לו לפחות בשלב ראשוני שישים את האוכל על בלעך ולא על פלטה שהאוכל לפחות יהיה כשר
כבודו מדבר על הוצאות שקורות מדי כמה זמן, ולא על הוצאה ענקית חד פעמית פלוס הוצאות תחזוק וכו'. כמו שקשה להרבה אנשים לקנות רכב כך קשה להם לקנות מצבר, אפילו שבסוכות הם קנו אתרוג מהודר וכו'. ובגלל שלפי רוב הרבנים זה מותר נוכח הדחק, והציבור (ברובו) רגיל בקולא זו, לכן לא מטפסים על ההרים להחמיר. זה מצער, אבל לא שערורי' כזו גדולה כמו שכבודו מתאר. מותר לרצות להדר בכשרות ובמצות וכו' כי זה בהישג יד, ולא להדר בעניין זה.

לגבי עניין הבלעך, באמת כדאי יותר להכניס עניין זה למודעות. אבל ההתבטאות כאילו רק כך האוכל כשר, היא פשוט לא נכונה הלכתית (לפי רוב הפוסקים) ויש בה משום עלבון והוצאת לעז על רבבות יהודים יר"ש. עם גישה כזו לא תשכנע יהודי אחד לעבור לבלעך (אני כבר עברתי בזכות דברי טעם שאמרו לי בדרכי נועם)
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:

מחירי מצברים יורדים כל הזמן. כבר כמה שנים כבר שיש אפילו קונים מצברים אע"פ שאפשר להם להצטרף לג'נרטר שכונתי. דירה במקום שאין ג'נרטר אינו כ"כ שיקול היום.
מצבר או גנרטור?
אני לא יודע מה נקרא שהמחירים יורדים, ולא יודע כמה הי' יקר פעם. אבל זה יקר מאוד. אם רוצים אפשרות למזגן רוב השבת (ושבת ויו"ט מחוברים אז עוד יותר) זה מצריך מצבר יקר מאוד מאוד.

 
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
אחד התלמידים אמר:
חייל של הרבי אמר:

מחירי מצברים יורדים כל הזמן. כבר כמה שנים כבר שיש אפילו קונים מצברים אע"פ שאפשר להם להצטרף לג'נרטר שכונתי. דירה במקום שאין ג'נרטר אינו כ"כ שיקול היום.
מצבר או גנרטור?
אני לא יודע מה נקרא שהמחירים יורדים, ולא יודע כמה הי' יקר פעם. אבל זה יקר מאוד. אם רוצים אפשרות למזגן רוב השבת (ושבת ויו"ט מחוברים אז עוד יותר) זה מצריך מצבר יקר מאוד מאוד.

זה כבר טענה שלא להתשמש בחשמל כשר כלל, ואינו קשור לטענתך המקורית על הקושי של מי שגר בשכונה בלי גנרטר.
גם עצם הטענה חלשה. היום מחירים ירדו לתחום הסביר. לפני עשרים שנה רק עשירים היו יכולים להרשות לעצמם מזגן עם חשמל כשר. היום הרבה אברכים מן השורה עומדים בזה.
ומאידך רמת החיים עלתה הרבה. פעם רק בעלי הכנסות גבוה היו להם מכונית. היום לא נדיר שיהיה לאברך כולל. ולשפוט ע"פ הפרסמות בעיתונאים חרדיים, נופש במלון ואפילו בחו"ל כבר דבר שבשגרה להרבה אנשים בציבור שלנו. וכהנה וכהנה. רק כשמגיעים למשהו כמו חשמל כשר [שבלא"ה חוזר משמים] אין כסף. הניחוש שלי, באופן כללי דוקא אלו עם כסף עבור נופש בחו"ל וכדומה, הם המשתמשים בחשמל המיוצר ע"י חילול שבת משום שחשמל כשר יקר יותר.
ומשום שפעם פעמיים בשנה יהיה יו"ט סמוך לשבת וגם יהיה חם באופן שממש יצטרך מזגן [הגם שלפני שלושים שנה כולם הסתדרו בלי מזגן כלל, אפילו בבני ברק], אין הצדקה שלא להשתמש בחשמל כשר שאר שבתות השנה.
 

סתם איש

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
אחד התלמידים אמר:
חייל של הרבי אמר:

מחירי מצברים יורדים כל הזמן. כבר כמה שנים כבר שיש אפילו קונים מצברים אע"פ שאפשר להם להצטרף לג'נרטר שכונתי. דירה במקום שאין ג'נרטר אינו כ"כ שיקול היום.
מצבר או גנרטור?
אני לא יודע מה נקרא שהמחירים יורדים, ולא יודע כמה הי' יקר פעם. אבל זה יקר מאוד. אם רוצים אפשרות למזגן רוב השבת (ושבת ויו"ט מחוברים אז עוד יותר) זה מצריך מצבר יקר מאוד מאוד.
בדיקה שלי מהתקופה האחרונה יש אפשרות לשלושים שעות מזגן, מה שאומר שאפשר להשאיר מזגנים בשני חדרים להרבה שעות, כמובן חוץ מתאורה מקרר מקפיא, יוצא באיזור 20 אלף ש"ח. אולי נשמע הרבה אבל גנרטור עולה בערך אותו דבר בחישוב הכללי. אבל יש פריסה נוחה של תשלומים וזה אכן יוצא לשנה פחות מהנופש השנתי.....
 

יואל שילה

משתמש ותיק
נותן טעם לשבח אמר:
מבקש אמת אמר:
מצו"ב הקונטרס של הרב יואל שילה.אש תמיד - להדפסה.pdf
רק לי מפריע השם היומרני? (מקווה שבשלב הבא הוא לא ינסה להגדיר את עובדי חברת החשמל שהם בבחינת 'כהנים בעבודתם')
כשמחפשים להשמיץ לעיני כל ישראל - עושים זאת בקלילות עם אצבעות קלילות על המקלדת

כוונה כזו אפילו לא עלתה על דעתי
אלא כוונתי היתה שיש שם אש הבוערת תמיד, המכונה בלשוננו 24/7
מעניין אם למשמיץ יש חיבור גנרטור, או שעכ"פ עושה את עצתי שם - להפעיל את כל מכשיריו מערב שבת בלי לכבותם עם שעון שבת

השיעור שלי משבוע שעבר על השימוש בחשמל המיוצר בשבת עלה כעת לקול הלשון
https://www.kolhalashon.com/new/Media/PlayShiur.aspx?FileName=33396609&Video=True
 
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
well אמר:
לחברי הפורום - ניסיתי לחפש בפורום האם פעם התקיים כאן דיון בנושא שימוש בחשמל בשבת, ולא הצלחתי למצוא.
מאחר והאוסרים מפרסמים דעתם בכל דרך אפשרית, אודה לחברי הפורום אם יאירו את עיני - על מה מסתמכים אלו שמקילים בכך [רוב ציבור שותו"מ]?
אני לא מדבר כרגע על הענין של חילול השם שהוא נושא שמטבע הדברים לא מוגדר באופן ברור ונתון לוויכוח אלא לפן ההלכתי של מעשה שבת.
אם יש למישהו חומר מסודר של דעות המתירים אשמח לקבל אותו.
וכמו כן מי הם הרבנים המקילים נכון להיום.
תודה!
אגב, בספר הליכות אבן ישראל למרן הגרי"י פישר זצוק"ל 
כתוב שמותר ללמוד לאור החשמל בשבת
דמצוות לאו ליהנות ניתנו, וא"כ אין כאן איסור הנאה ממעשה שבת.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
שמותר ללמוד לאור החשמל בשבת
דמצוות לאו ליהנות ניתנו, וא"כ אין כאן איסור הנאה ממעשה שבת.
ודלא כמפורש בט"ז' (יו"ד סי' רכא סקמ"ג) שבלימוד התורה לא נאמר הכלל דמצוות לאו ליהנות ניתנו. וכן כתוב גם בחי' ר' אברהם מן ההר (נדרים מח.)
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
בפועל בהשקעה של אולי 300 שקל בשנה אפשר לצרוך בקביעות עוף בכשרות גבוהה ולא רבנות. (נגיד שזה 25 ש"ח לק"ג במקום 18 ש"ח)
תוספת של 7 ש"ח (25 ש"ח לק"ג במקום 18 ש"ח) כפול 1.5 ק"ג (משקל עוף ממוצע)=10.50 ש"ח לעוף - 300 ש"ח בשנה זה מחיר של 28.6 עופות, שזה פחות מ-2.5 עופות לחודש! - האם מע"כ מכיר משפחה שמשתמשים רק ב- כ- חצי עוף לשבוע? אתמהה.

ועוד אם בעופות אתה רק מחשבן את ההפרש בין עוף בהכשר רגיל לעוף בהכשר מהודר, אתה גם צריך לחשבן רק את ההפרש בין שימוש בגנרטור לשימוש בחשמל - ולא כל עלות השימוש בגנרטור.

 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
well אמר:
אני לא מדבר כרגע על הענין של חילול השם שהוא נושא שמטבע הדברים לא מוגדר באופן ברור ונתון לוויכוח
בקונטרס של הרב שילה המובא כאן כתוב שרי"נ קופרשטוק ז"ל, מח"ס 'מאורות נתן' - בענין חשמל בשבת שאל בשעתו את החזו"א מדוע לא כתב לאסור את ההשתמשות בחשמל בש"ק מפני איסור מעשה שבת, והשיב לו 'אם אגיד טעם אחר יבואו לחלוק ולהתווכח, אבל בזה אין אפשרות להתווכח'".
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
כהן אמר:
בהשקעה של אולי 300 שקל בשנה אפשר לצרוך בקביעות עוף בכשרות גבוהה ולא רבנות. (נגיד שזה 25 ש"ח לק"ג במקום 18 ש"ח)
תוספת של 7 ש"ח (25 ש"ח לק"ג במקום 18 ש"ח) כפול 1.5 ק"ג (משקל עוף ממוצע)=10.50 ש"ח לעוף - 300 ש"ח בשנה זה מחיר של 28.6 עופות, שזה פחות מ-2.5 עופות לחודש! - האם מע"כ מכיר משפחה שמשתמשים רק ב- כ- חצי עוף לשבוע? אתמהה.

ועוד אם בעופות אתה רק מחשבן את ההפרש בין עוף בהכשר רגיל לעוף בהכשר מהודר, אתה גם צריך לחשבן רק את ההפרש בין שימוש בגנרטור לשימוש בחשמל - ולא כל עלות השימוש בגנרטור.
יצויין שהתגובה היא על דברים שאני כתבתי, ולא הרב 'כהן'.

באופן כללי אני מסכים.
בנימה אישית, כרגע מאוד קשה עליי המעבר לחשמל מהודר לשבת (הן מבחינה כלכלית והן מבחינת בני הבית ואכמ"ל), אבל ב"ה אנחנו כבר מחמירים - בלי נדר - בחימום אוכל שיהי' על גז ולא על חשמל,
ואין לי ספק שיגיע יום שנחמיר - בלי נדר - בכל החשמל שיהי' מהודר (עם מצבר וכיוצ"ב), זה לחלוטין בתכנון שלי ורק צריכים קצת סיעתא דשמיא.

ויצויין לשבח הפורום הזה, שבו אפשר ללמוד ולהיפגש עם מגזרים אחרים שמחזיקים היטב במצוה כלשהי, שבסביבתי הקרובה אין לזה מודעות, ובזכות זה גברה אצלי המודעות לעניין ואי"ה זה יוליד תוצאות טובות.  ותודתי נתונה לכל מי שעסקו בהסברת העניין בדרכי נועם.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק

חייל של הרבי

משתמש ותיק
האם יש דעות ברורות מפוסקים גדולים, לגבי שימוש במעשר/חומש לצורך חשמל מהודר לעצמו? כמדומה שהרה"ג יצחק יוסף מתיר זאת.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
שימוש במעשר/חומש לצורך חשמל מהודר לעצמו
יש מחלוקת ידועה אם מעשר הוא רק לצדקה לעניים, (ולא לעצמו גם אם הוא עני), או גם לעשיית שאר מצוות, (ואז אפשר גם לעצמו) ולכאורה שאלתך יהא תלוי בזה.
 

לביא

משתמש ותיק
כהן אמר:
אדם שנתקע או מתארח וכדומה יכול וצריך להשתמש בהיתרים אלו וטוב שיש אותם אבל לנהוג כך לכתחלה? אתמהה
הדעה הזו הייתה נכונה לו גנרטור חשמלי היה זול כמו עוף בד״צ, או שזה היה חד-פעמי כמו לולב.
כל מה שהמתירים הביאו הוא סמך למה יש להקל לאלו שאין להם ברווח.
ומידיעה אישית, אלו שמחמירים גנרטורים, או שבלעה״ר הם יושבים טוב, או שהם מקצצים בדברים אחרים לא פחות חשובים.
(משפחה כזו שאני מכיר, בשיא החורף לא יכולים להרשות לעצמם כמות מספיקה של נייר טועלט)
 
חלק עליון תַחתִית