הלכה למעשה בשפה ברורה


פותח הנושא
בלויא
הודעות: 236
הצטרף: 25 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי בלויא » 11 יולי 2021, 10:58

ב אב.
הוספה לשיעור של כ"ו תמוז בענין חזרה.
[כאן בפורום תיקנתי כבר ההודעה].

כדי שיהיה מותר לכתחילה להחזיר בשבת סיר על האש או על הפלטה,
יש תנאי נוסף, [מלבד התנאים של: מבושל כל צרכו, חם קצת, עודו בידו, האש מכוסה, לא הונח],
והוא,
שבזמן שהוריד את הסיר מהפלטה היה דעתו להחזירו לשם אח"כ.

כאמור זה דוקא כשמחזיר על הפלטה עצמה.
אם מחזיר על תבנית שמונחת על הפלטה, אין צריך לתנאי זה.


פותח הנושא
בלויא
הודעות: 236
הצטרף: 25 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי בלויא » 13 יולי 2021, 09:36

ג מנחם אב.

השנה שערב ט"ב זה שבת, אפשר יותר להקל ללמוד תורה בשבת אחר חצות, למי שקשה לו ללמוד רק דברים שמותר ללמוד בט"ב.
יש לסיים לאכול ולשתות לפני שקיעה, אבל אין נוהגים שום מנהגי אבילות עד צאת השבת.
יש ענין ע"פ סוד להרבות בשמחה בסעודה שלישית זו.

תגובות יתקבלו בתודה 


הצעיר שבחבורה
הודעות: 888
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 258 פעמים
קיבל תודה: 229 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 13 יולי 2021, 09:39

בלויא כתב:
13 יולי 2021, 09:36
ג מנחם אב.

השנה שערב ט"ב זה שבת, אפשר יותר להקל ללמוד תורה בשבת אחר חצות, למי שקשה לו ללמוד רק דברים שמותר ללמוד בט"ב.
יש לסיים לאכול ולשתות לפני שקיעה, אבל אין נוהגים שום מנהגי אבילות עד צאת השבת.
יש ענין ע"פ סוד להרבות בשמחה בסעודה שלישית זו.

תגובות יתקבלו בתודה 
ושמא... להחמיר...


פותח הנושא
בלויא
הודעות: 236
הצטרף: 25 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי בלויא » 13 יולי 2021, 09:41

ד מנחם אב.
במוצ"ש הקרובה מברכים בורא מאורי האש, למרות שעדיין לא מבדילים.
לפני שעושים מלאכה או חולצים נעליים אומרים ברוך המבדיל בין קודש לחול.
ילדים אוכלים ללא הבדלה.
אישה שאינה צמה תבדיל לעצמה. עדיף, אם אפשר, שבעלה יבדיל לה והיא תשתה היין.
מי שמבדיל בט"ב כי צריך לאכול, כדאי שיבדיל על בירה לבנה. אם קשה לו אפשר גם על יין.
למרות שע"פ סוד יש ענין לא לשתות מים לפני הבדלה, השנה אין ענין זה, ותיכף שיצא הצום אפשר לשתות מים.
אישה שבעלה מאחר לבוא מבית הכנסת במוצאי ט"ב, והיא צמה, ולא מספיק לה לשתות מים, יכולה להבדיל לעצמה.

תגובות והערות/הארות יתקבלו בשמחה 


הצעיר שבחבורה
הודעות: 888
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 258 פעמים
קיבל תודה: 229 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 13 יולי 2021, 09:43

בלויא כתב:
13 יולי 2021, 09:41
ד מנחם אב.
במוצ"ש הקרובה מברכים בורא מאורי האש, למרות שעדיין לא מבדילים.
לפני שעושים מלאכה או חולצים נעליים אומרים ברוך המבדיל בין קודש לחול.
ילדים אוכלים ללא הבדלה.
אישה שאינה צמה תבדיל לעצמה. עדיף, אם אפשר, שבעלה יבדיל לה והיא תשתה היין.
מי שמבדיל בט"ב כי צריך לאכול, כדאי שיבדיל על בירה לבנה. אם קשה לו אפשר גם על יין.
למרות שע"פ סוד יש ענין לא לשתות מים לפני הבדלה, השנה אין ענין זה, ותיכף שיצא הצום אפשר לשתות מים.
אישה שבעלה מאחר לבוא מבית הכנסת במוצאי ט"ב, והיא צמה, ולא מספיק לה לשתות מים, יכולה להבדיל לעצמה.

תגובות והערות/הארות יתקבלו בשמחה 
הפוסקים חלוקים בזה לגבי ההבדלה...
 


פותח הנושא
בלויא
הודעות: 236
הצטרף: 25 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי בלויא » 13 יולי 2021, 13:20

הצעיר שבחבורה כתב:
13 יולי 2021, 09:43
בלויא כתב:
13 יולי 2021, 09:41
ד מנחם אב.
במוצ"ש הקרובה מברכים בורא מאורי האש, למרות שעדיין לא מבדילים.
לפני שעושים מלאכה או חולצים נעליים אומרים ברוך המבדיל בין קודש לחול.
ילדים אוכלים ללא הבדלה.
אישה שאינה צמה תבדיל לעצמה. עדיף, אם אפשר, שבעלה יבדיל לה והיא תשתה היין.
מי שמבדיל בט"ב כי צריך לאכול, כדאי שיבדיל על בירה לבנה. אם קשה לו אפשר גם על יין.
למרות שע"פ סוד יש ענין לא לשתות מים לפני הבדלה, השנה אין ענין זה, ותיכף שיצא הצום אפשר לשתות מים.
אישה שבעלה מאחר לבוא מבית הכנסת במוצאי ט"ב, והיא צמה, ולא מספיק לה לשתות מים, יכולה להבדיל לעצמה.

תגובות והערות/הארות יתקבלו בשמחה 
הפוסקים חלוקים בזה לגבי ההבדלה...
לאיזה נקודה כוונתכם ?
ייש"כ


הצעיר שבחבורה
הודעות: 888
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 258 פעמים
קיבל תודה: 229 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 13 יולי 2021, 13:30

בלויא כתב:
13 יולי 2021, 13:20
הצעיר שבחבורה כתב:
13 יולי 2021, 09:43
בלויא כתב:
13 יולי 2021, 09:41
ד מנחם אב.
במוצ"ש הקרובה מברכים בורא מאורי האש, למרות שעדיין לא מבדילים.
לפני שעושים מלאכה או חולצים נעליים אומרים ברוך המבדיל בין קודש לחול.
ילדים אוכלים ללא הבדלה.
אישה שאינה צמה תבדיל לעצמה. עדיף, אם אפשר, שבעלה יבדיל לה והיא תשתה היין.
מי שמבדיל בט"ב כי צריך לאכול, כדאי שיבדיל על בירה לבנה. אם קשה לו אפשר גם על יין.
למרות שע"פ סוד יש ענין לא לשתות מים לפני הבדלה, השנה אין ענין זה, ותיכף שיצא הצום אפשר לשתות מים.
אישה שבעלה מאחר לבוא מבית הכנסת במוצאי ט"ב, והיא צמה, ולא מספיק לה לשתות מים, יכולה להבדיל לעצמה.

תגובות והערות/הארות יתקבלו בשמחה 
הפוסקים חלוקים בזה לגבי ההבדלה...
לאיזה נקודה כוונתכם ?
ייש"כ
דעת מרן הגרח"ק, מידיעה אישית, שאין לעשות הבדלה כלל בט"ב, ומורה שיבדיל בתפילה ותו לא מידי.


פותח הנושא
בלויא
הודעות: 236
הצטרף: 25 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי בלויא » 13 יולי 2021, 13:46

הצעיר שבחבורה כתב:
13 יולי 2021, 13:30
בלויא כתב:
13 יולי 2021, 13:20
הצעיר שבחבורה כתב:
13 יולי 2021, 09:43

הפוסקים חלוקים בזה לגבי ההבדלה...
לאיזה נקודה כוונתכם ?
ייש"כ
דעת מרן הגרח"ק, מידיעה אישית, שאין לעשות הבדלה כלל בט"ב, ומורה שיבדיל בתפילה ותו לא מידי.
יישר כח.
כפי שכתבתי בתחילת נושא זה, המטרה אינה לסכם השיטות, אלא להביא הלכה למעשה, ללא דעות נוספות, במילים פשוטות, כפי הנהוג אצל החסידים.
יעי' מר בפסקי תשובות תקנ"ו סק"ד ובמקורות המובאים שם הערה 29.
שוב תודה.
 


בנם של קדושים
הודעות: 40
הצטרף: 14 דצמבר 2020, 15:21
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי בנם של קדושים » 13 יולי 2021, 14:13

בלויא כתב:
23 יוני 2021, 15:34
י"ג תמוז.
כל קריאת התורה צריכה להיות מינימום 10 פסוקים. כיון שיש מקומות בהם אי אפשר ע"פ ההלכה להתחיל או לסיים 'עלייה', לכן לפעמים קוראים יותר, כדי שיהיה אפשרות לעשות את מספר העליות הנדרש. בשבת במנחה ובימים שני וחמישי בשבוע קוראים בד"כ עד 'שני' של הפרשה שייקראו בשבת הקרובה.
חוץ מהשבוע למשל שלא קוראים רק עד שני
 


פותח הנושא
בלויא
הודעות: 236
הצטרף: 25 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי בלויא » 13 יולי 2021, 14:24

בנם של קדושים כתב:
13 יולי 2021, 14:13
בלויא כתב:
23 יוני 2021, 15:34
י"ג תמוז.
כל קריאת התורה צריכה להיות מינימום 10 פסוקים. כיון שיש מקומות בהם אי אפשר ע"פ ההלכה להתחיל או לסיים 'עלייה', לכן לפעמים קוראים יותר, כדי שיהיה אפשרות לעשות את מספר העליות הנדרש. בשבת במנחה ובימים שני וחמישי בשבוע קוראים בד"כ עד 'שני' של הפרשה שייקראו בשבת הקרובה.
חוץ מהשבוע למשל שלא קוראים רק עד שני

יישר כח על הקדשת זמנכם היקר לקרוא מה שכתבתי ולהעיר.
למה לא קוראים השבוע עד שני ?
 


משה נפתלי
הודעות: 2134
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 820 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי משה נפתלי » 13 יולי 2021, 14:28

בלויא כתב:
24 יוני 2021, 12:31
אם אין כהן בבית הכנסת, נותנים את העליה הזו ל'ישראל'.
ובסדור רש"י (סימן תיח) כתוב: אם אין שם כהן, קורא הגדול שבציבור במקומו.


פותח הנושא
בלויא
הודעות: 236
הצטרף: 25 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי בלויא » 14 יולי 2021, 07:06

משה נפתלי כתב:
13 יולי 2021, 14:28
בלויא כתב:
24 יוני 2021, 12:31
אם אין כהן בבית הכנסת, נותנים את העליה הזו ל'ישראל'.
ובסדור רש"י (סימן תיח) כתוב: אם אין שם כהן, קורא הגדול שבציבור במקומו.
יישר כח. 

אזכיר שוב, שאני מעריך מאוד כל תגובה [רצינית כמובן, כמו זו..],
ומודה מאוד למגיבים שמשקיעים מזמנם ומאונם.
תודה 
 


רבינא
הודעות: 429
הצטרף: 17 נובמבר 2020, 18:20
נתן תודה: 1040 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי רבינא » 14 יולי 2021, 07:14

משה נפתלי כתב:
13 יולי 2021, 14:28
בלויא כתב:
24 יוני 2021, 12:31
אם אין כהן בבית הכנסת, נותנים את העליה הזו ל'ישראל'.
ובסדור רש"י (סימן תיח) כתוב: אם אין שם כהן, קורא הגדול שבציבור במקומו.
לא ראיתי שמקפידים


משה נפתלי
הודעות: 2134
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 820 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי משה נפתלי » 14 יולי 2021, 09:07

רבינא כתב:
14 יולי 2021, 07:14
לא ראיתי שמקפידים.
ברם, מעשה היה באדם שקנה עליית שלישי במאתים ש"ח, אך הואיל ולא היה שם כהן עלו לפניו שני ישראלים, ומאחר שכן מאן הקונה לשלם, בטענה: מקח טעות הוא כיין ונמצא חומץ! שהרי במקום שאין כהן – העלייה הנכבדה היא עליית ראשון, ונמצאתי עולה לעלייה פשוטה.
ובא מעשה לפני הגרי"ב דסקל, ופטר את הקונה מלשלם (מצד הדין), על יסוד פסק זה של רש"י.
 


יושב אוהלים
הודעות: 8553
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 932 פעמים
קיבל תודה: 2172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 14 יולי 2021, 09:59

משה נפתלי כתב:
14 יולי 2021, 09:07
רבינא כתב:
14 יולי 2021, 07:14
לא ראיתי שמקפידים.
ברם, מעשה היה באדם שקנה עליית שלישי במאתים ש"ח, אך הואיל ולא היה שם כהן עלו לפניו שני ישראלים, ומאחר שכן מאן הקונה לשלם, בטענה: מקח טעות הוא כיין ונמצא חומץ! שהרי במקום שאין כהן – העלייה הנכבדה היא עליית ראשון, ונמצאתי עולה לעלייה פשוטה.
ובא מעשה לפני הגרי"ב דסקל, ופטר את הקונה מלשלם (מצד הדין), על יסוד פסק זה של רש"י.
מי שקנה שעון בחנות, וחשב שזה השעון הכי יוקרתי שיש בחנות, ואח"כ התברר לו שיש 2 שעונים יותר יוקרתיים, האם גם יהיה פטור מלשלם כי זה מקח טעות?
 


דרומאי
הודעות: 5037
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1266 פעמים
קיבל תודה: 1317 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי דרומאי » 14 יולי 2021, 10:10

הצעיר שבחבורה כתב:
13 יולי 2021, 13:30
בלויא כתב:
13 יולי 2021, 13:20
הצעיר שבחבורה כתב:
13 יולי 2021, 09:43

הפוסקים חלוקים בזה לגבי ההבדלה...
לאיזה נקודה כוונתכם ?
ייש"כ
דעת מרן הגרח"ק, מידיעה אישית, שאין לעשות הבדלה כלל בט"ב, ומורה שיבדיל בתפילה ותו לא מידי.
וכן נוהג הוא בעצמו, ומשום דלענין ת"ב עצמו קי"ל כהרמב"ן. מיהו סוגיא דעלמא לאו הכי.
 


דרומאי
הודעות: 5037
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1266 פעמים
קיבל תודה: 1317 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי דרומאי » 14 יולי 2021, 10:12

בלויא כתב:
13 יולי 2021, 09:41
ד מנחם אב.
במוצ"ש הקרובה מברכים בורא מאורי האש, למרות שעדיין לא מבדילים.
לפני שעושים מלאכה או חולצים נעליים אומרים ברוך המבדיל בין קודש לחול.
א. ילדים אוכלים ללא הבדלה.
ב. אישה שאינה צמה תבדיל לעצמה. עדיף, אם אפשר, שבעלה יבדיל לה והיא תשתה היין.
ג. מי שמבדיל בט"ב כי צריך לאכול, כדאי שיבדיל על בירה לבנה. אם קשה לו אפשר גם על יין.
ד. למרות שע"פ סוד יש ענין לא לשתות מים לפני הבדלה, השנה אין ענין זה, ותיכף שיצא הצום אפשר לשתות מים.
אישה שבעלה מאחר לבוא מבית הכנסת במוצאי ט"ב, והיא צמה, ולא מספיק לה לשתות מים, יכולה להבדיל לעצמה.

תגובות והערות/הארות יתקבלו בשמחה 


א. לא ידעתי טעם לזה, אם הגעו לחינוך למה לא יבדילו לעצמם. וכן אני נוהג.
ב. למה עדיף שבעלה יבדיל לה? ואדרבה, יש לחשוש כיון שהוא מתענה שמא אינו יכול להבדיל על היין דהוי כנזיר.
ג. להלכה נוקטים שעדיף יין מחמר מדינה, יש לחשוש שאין חמר מדינה בזמננו.
ד. לא ידעתי מקור לאיסור שתיית מים קודם הבדלה על פי סוד.
 


משה נפתלי
הודעות: 2134
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 820 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי משה נפתלי » 14 יולי 2021, 10:27

יושב אוהלים כתב:
14 יולי 2021, 09:59
מי שקנה שעון בחנות, וחשב שזה השעון הכי יוקרתי שיש בחנות, ואח"כ התברר לו שיש 2 שעונים יותר יוקרתיים, האם גם יהיה פטור מלשלם כי זה מקח טעות?
עליית שלישי נמכרת בתור העלייה הכי נכבדה, והואיל ולבסוף התברר שאין היא אלא עלייה רגילה – הרי זה כמוכר יין ונמצא חומץ.


יושב אוהלים
הודעות: 8553
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 932 פעמים
קיבל תודה: 2172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 14 יולי 2021, 10:54

משה נפתלי כתב:
14 יולי 2021, 10:27
יושב אוהלים כתב:
14 יולי 2021, 09:59
מי שקנה שעון בחנות, וחשב שזה השעון הכי יוקרתי שיש בחנות, ואח"כ התברר לו שיש 2 שעונים יותר יוקרתיים, האם גם יהיה פטור מלשלם כי זה מקח טעות?
עליית שלישי נמכרת בתור העלייה הכי נכבדה, והואיל ולבסוף התברר שאין היא אלא עלייה רגילה – הרי זה כמוכר יין ונמצא חומץ.

אם זה ביום חול אין הכרח כלל שעליית שלישי נמכרת בתור העלייה הכי נכבדה, אלא בגלל שזה העלייה היחידה שאפשר לישראל לקנותו כאשר יש כהן ולוי.
וכי אם אדם קנה משהו, ואח"כ טוען שהוא חשב שזה היחיד שזה הסוג היחיד שמוכרים בחנות זו, והתברר לו אח"כ שיש עוד מקרים, (ומאמינים לו שזה כך) האם יכול לטעון מקח טעות?


קדמא ואזלא
הודעות: 1203
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 579 פעמים
קיבל תודה: 611 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 14 יולי 2021, 11:02

דרומאי כתב:
14 יולי 2021, 10:12

ד. לא ידעתי מקור לאיסור שתיית מים קודם הבדלה על פי סוד.

viewtopic.php?f=8&t=7415&p=210738&hilit ... %94#p96533
 


הצעיר שבחבורה
הודעות: 888
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 258 פעמים
קיבל תודה: 229 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 14 יולי 2021, 11:04

יושב אוהלים כתב:
14 יולי 2021, 09:59
משה נפתלי כתב:
14 יולי 2021, 09:07
רבינא כתב:
14 יולי 2021, 07:14
לא ראיתי שמקפידים.
ברם, מעשה היה באדם שקנה עליית שלישי במאתים ש"ח, אך הואיל ולא היה שם כהן עלו לפניו שני ישראלים, ומאחר שכן מאן הקונה לשלם, בטענה: מקח טעות הוא כיין ונמצא חומץ! שהרי במקום שאין כהן – העלייה הנכבדה היא עליית ראשון, ונמצאתי עולה לעלייה פשוטה.
ובא מעשה לפני הגרי"ב דסקל, ופטר את הקונה מלשלם (מצד הדין), על יסוד פסק זה של רש"י.
מי שקנה שעון בחנות, וחשב שזה השעון הכי יוקרתי שיש בחנות, ואח"כ התברר לו שיש 2 שעונים יותר יוקרתיים, האם גם יהיה פטור מלשלם כי זה מקח טעות?

יש לומר, שלא קנה את עליית שלישי, אלא את עליית ישראל הראשונה...


דרומאי
הודעות: 5037
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1266 פעמים
קיבל תודה: 1317 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי דרומאי » 14 יולי 2021, 11:07

קדמא ואזלא כתב:
14 יולי 2021, 11:02
דרומאי כתב:
14 יולי 2021, 10:12

ד. לא ידעתי מקור לאיסור שתיית מים קודם הבדלה על פי סוד.
viewtopic.php?f=8&t=7415&p=210738&hilit ... %94#p96533

היינו דוקא בין השמשות ומשום סכנה, כן משמע מדבריו.
 


קדמא ואזלא
הודעות: 1203
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 579 פעמים
קיבל תודה: 611 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 14 יולי 2021, 11:14

דרומאי כתב:
14 יולי 2021, 11:07
קדמא ואזלא כתב:
14 יולי 2021, 11:02
דרומאי כתב:
14 יולי 2021, 10:12

ד. לא ידעתי מקור לאיסור שתיית מים קודם הבדלה על פי סוד.
viewtopic.php?f=8&t=7415&p=210738&hilit ... %94#p96533
היינו דוקא בין השמשות ומשום סכנה, כן משמע מדבריו.

כף החיים או''ח רצ''ט ו
שם. חוץ ממים.
מיהו לפ"ד הגאונים בשע"ת שבסוף ס' נהרות דמשק סי' ף' דף ו' סע"ג מתבאר דאפי' מים אין לשתות קודם הבדלה על הכוס יעו"ש. וכ"כ הרב מדרש תלפיות או' ד' ענף הבדלה דקי"ח ע"ד וז"ל אסור לשתות מים קודם הבדלה ואם שותה ימות באסכרה. וה"ה בין השמשות של מו"ש. ואם היה אוכל על שלחנו בסעודה ג' ונמשכה סעודתו עד זמן הראוי לומר הבדלה אזי יכול לשתות עכ"ל. וכ"כ לעיל סי' רצ"א או' טו"ב בשם האר"י ז"ל יעו"ש:
 


דרומאי
הודעות: 5037
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1266 פעמים
קיבל תודה: 1317 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי דרומאי » 14 יולי 2021, 11:15

קדמא ואזלא כתב:
14 יולי 2021, 11:14
דרומאי כתב:
14 יולי 2021, 11:07
היינו דוקא בין השמשות ומשום סכנה, כן משמע מדבריו.
כף החיים או''ח רצ''ט ו
שם. חוץ ממים. מיהו לפ"ד הגאונים בשע"ת שבסוף ס' נהרות דמשק סי' ף' דף ו' סע"ג מתבאר דאפי' מים אין לשתות קודם הבדלה על הכוס יעו"ש. וכ"כ הרב מדרש תלפיות או' ד' ענף הבדלה דקי"ח ע"ד וז"ל אסור לשתות מים קודם הבדלה ואם שותה ימות באסכרה. וה"ה בין השמשות של מו"ש. ואם היה אוכל על שלחנו בסעודה ג' ונמשכה סעודתו עד זמן הראוי לומר הבדלה אזי יכול לשתות עכ"ל. וכ"כ לעיל סי' רצ"א או' טו"ב בשם האר"י ז"ל יעו"ש:

עיין בדבריו בסימן רצ"א שמפרש דוקא בין השמשות.
 


קדמא ואזלא
הודעות: 1203
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 579 פעמים
קיבל תודה: 611 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 14 יולי 2021, 11:20

דרומאי כתב:
14 יולי 2021, 11:15
קדמא ואזלא כתב:
14 יולי 2021, 11:14
דרומאי כתב:
14 יולי 2021, 11:07

היינו דוקא בין השמשות ומשום סכנה, כן משמע מדבריו.
כף החיים או''ח רצ''ט ו
שם. חוץ ממים. מיהו לפ"ד הגאונים בשע"ת שבסוף ס' נהרות דמשק סי' ף' דף ו' סע"ג מתבאר דאפי' מים אין לשתות קודם הבדלה על הכוס יעו"ש. וכ"כ הרב מדרש תלפיות או' ד' ענף הבדלה דקי"ח ע"ד וז"ל אסור לשתות מים קודם הבדלה ואם שותה ימות באסכרה. וה"ה בין השמשות של מו"ש. ואם היה אוכל על שלחנו בסעודה ג' ונמשכה סעודתו עד זמן הראוי לומר הבדלה אזי יכול לשתות עכ"ל. וכ"כ לעיל סי' רצ"א או' טו"ב בשם האר"י ז"ל יעו"ש:
עיין בדבריו בסימן רצ"א שמפרש דוקא בין השמשות.

ראיתי, וזה אכן דלא כדמשמע ברצ''ט.
ומהיכן לדעתך נובע המנהג שאין שותים היום מים לפני הבדלה, וכמדו' שרוב העולם נוהג כך?
 


דרומאי
הודעות: 5037
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1266 פעמים
קיבל תודה: 1317 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי דרומאי » 14 יולי 2021, 11:22

קדמא ואזלא כתב:
14 יולי 2021, 11:20
דרומאי כתב:
14 יולי 2021, 11:15
קדמא ואזלא כתב:
14 יולי 2021, 11:14

כף החיים או''ח רצ''ט ו
שם. חוץ ממים. מיהו לפ"ד הגאונים בשע"ת שבסוף ס' נהרות דמשק סי' ף' דף ו' סע"ג מתבאר דאפי' מים אין לשתות קודם הבדלה על הכוס יעו"ש. וכ"כ הרב מדרש תלפיות או' ד' ענף הבדלה דקי"ח ע"ד וז"ל אסור לשתות מים קודם הבדלה ואם שותה ימות באסכרה. וה"ה בין השמשות של מו"ש. ואם היה אוכל על שלחנו בסעודה ג' ונמשכה סעודתו עד זמן הראוי לומר הבדלה אזי יכול לשתות עכ"ל. וכ"כ לעיל סי' רצ"א או' טו"ב בשם האר"י ז"ל יעו"ש:
עיין בדבריו בסימן רצ"א שמפרש דוקא בין השמשות.
ראיתי, וזה אכן דלא כדמשמע ברצ''ט.
ומהיכן לדעתך נובע המנהג שאין שותים היום מים לפני הבדלה, וכמדו' שרוב העולם נוהג כך?
גדולי ישראל וחכמיהם שותים מים לפני הבדלה.
 


לבי במערב
הודעות: 6123
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 4401 פעמים
קיבל תודה: 3089 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי לבי במערב » 14 יולי 2021, 11:24

דרומאי כתב:
14 יולי 2021, 11:15
עיין בדבריו בסימן רצ"א שמפרש דוקא בין השמשות.
בדעת האריז"ל. הנז' הוא מדברי מוהר"א הכהן האיתמרי, ב'מדרש תלפיות'.


קדמא ואזלא
הודעות: 1203
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 579 פעמים
קיבל תודה: 611 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 14 יולי 2021, 11:27

דרומאי כתב:
14 יולי 2021, 11:22
קדמא ואזלא כתב:
14 יולי 2021, 11:20
דרומאי כתב:
14 יולי 2021, 11:15

עיין בדבריו בסימן רצ"א שמפרש דוקא בין השמשות.
ראיתי, וזה אכן דלא כדמשמע ברצ''ט.
ומהיכן לדעתך נובע המנהג שאין שותים היום מים לפני הבדלה, וכמדו' שרוב העולם נוהג כך?
גדולי ישראל וחכמיהם שותים מים לפני הבדלה.

יתכן שאני טועה. אתה כותב זאת מידיעה?
 


קדמא ואזלא
הודעות: 1203
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 579 פעמים
קיבל תודה: 611 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 14 יולי 2021, 11:30

לבי במערב כתב:
14 יולי 2021, 11:24
דרומאי כתב:
14 יולי 2021, 11:15
עיין בדבריו בסימן רצ"א שמפרש דוקא בין השמשות.
בדעת האריז"ל. הנז' הוא מדברי מוהר"א הכהן האיתמרי, ב'מדרש תלפיות'.
אכן, והוא מוסף ע''ז 'וכן עמא דבר', נראה שכן נהגו לשתות שלא בביה''ש.
 


דרומאי
הודעות: 5037
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1266 פעמים
קיבל תודה: 1317 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה למעשה בשפה ברורה

שליחה על ידי דרומאי » 14 יולי 2021, 11:30

קדמא ואזלא כתב:
14 יולי 2021, 11:27
דרומאי כתב:
14 יולי 2021, 11:22
קדמא ואזלא כתב:
14 יולי 2021, 11:20

ראיתי, וזה אכן דלא כדמשמע ברצ''ט.
ומהיכן לדעתך נובע המנהג שאין שותים היום מים לפני הבדלה, וכמדו' שרוב העולם נוהג כך?
גדולי ישראל וחכמיהם שותים מים לפני הבדלה.
יתכן שאני טועה. אתה כותב זאת מידיעה?


כל ימי גדלתי בין החכמים ולא ראיתי נמנעים משתיית מים קודם הבדלה, אדרבה ראיתי הרבה מהם שותים מים קודם הבדלה.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 9 אורחים