יעקב שלם אמר:
זה נושא מדרבנן, ויש עוד צירוף.יושב אוהלים אמר:יעקב שלם אמר:תודה רבה
כל אלו שמתפללים מנחה לכתחילה עד זמן ר"ת.
תלמיד נאמן אמר:זה נושא מדרבנן, ויש עוד צירוף.יושב אוהלים אמר:יעקב שלם אמר:תודה רבה
כל אלו שמתפללים מנחה לכתחילה עד זמן ר"ת.
חפר אמר:גם בדאורייתא לגבי ברית מילה נוהגים בצאנז להקל עד כחצי שעה אחרי השקיעה
שמעתי סיפור על אברך שאביו הי' חסיד צאנז, והוא לא, ושאל את הגריש"א זצ"ל שכיון שאביו נהג כמנהג צאנז, והמילה שלו היתה ביום השמיני מהיום הקודם למרות שנולד אחרי השקיעה, (אני לא זוכר כמה דקות, אבל בזמן שרק בצאנז נוהגים שהוא עדיין יום), האם הוא צריך להטיף דם ברית כמי שנימול בשביעי.יעקב שלם אמר:חפר אמר:גם בדאורייתא לגבי ברית מילה נוהגים בצאנז להקל עד כחצי שעה אחרי השקיעה
מידיעה?
השאלה היא אם זה היה בארץ או בחו"ל.יושב אוהלים אמר:שמעתי סיפור על אברך שאביו הי' חסיד צאנז, והוא לא, ושאל את הגריש"א זצ"ל שכיון שאביו נהג כמנהג צאנז, והמילה שלו היתה ביום השמיני מהיום הקודם למרות שנולד אחרי השקיעה, (אני לא זוכר כמה דקות, אבל בזמן שרק בצאנז נוהגים שהוא עדיין יום), האם הוא צריך להטיף דם בית כמי שנימול בשביעי.יעקב שלם אמר:חפר אמר:גם בדאורייתא לגבי ברית מילה נוהגים בצאנז להקל עד כחצי שעה אחרי השקיעה
מידיעה?
והורה לו הגריש"א ז"ל שכיון שאביו היה חסיד צאנז, והוא נהג כך על פי מנהגו, (והנימול היה אז תינוק שפטור מן המצוות, וחיוב המילה היה אז רק על האב), אינו צריך להטיף דם ברית.
כך אמר לי חסיד צאנזיעקב שלם אמר:חפר אמר:גם בדאורייתא לגבי ברית מילה נוהגים בצאנז להקל עד כחצי שעה אחרי השקיעה
מידיעה?
אמונת אומן אמר:השאלה היא אם זה היה בארץ או בחו"ל.יושב אוהלים אמר:שמעתי סיפור על אברך שאביו הי' חסיד צאנז, והוא לא, ושאל את הגריש"א זצ"ל שכיון שאביו נהג כמנהג צאנז, והמילה שלו היתה ביום השמיני מהיום הקודם למרות שנולד אחרי השקיעה, (אני לא זוכר כמה דקות, אבל בזמן שרק בצאנז נוהגים שהוא עדיין יום), האם הוא צריך להטיף דם בית כמי שנימול בשביעי.יעקב שלם אמר:מידיעה?
והורה לו הגריש"א ז"ל שכיון שאביו היה חסיד צאנז, והוא נהג כך על פי מנהגו, (והנימול היה אז תינוק שפטור מן המצוות, וחיוב המילה היה אז רק על האב), אינו צריך להטיף דם ברית.
בחו"ל מסתמא יש הרבה.
מן הסתם בכגון דא גם סמך על הרמ"א דס"ל דבדיעבד מל תוך זמנו א"צ הטפת דם ברית,יושב אוהלים אמר:שמעתי סיפור על אברך שאביו הי' חסיד צאנז, והוא לא, ושאל את הגריש"א זצ"ל שכיון שאביו נהג כמנהג צאנז, והמילה שלו היתה ביום השמיני מהיום הקודם למרות שנולד אחרי השקיעה, (אני לא זוכר כמה דקות, אבל בזמן שרק בצאנז נוהגים שהוא עדיין יום), האם הוא צריך להטיף דם בית כמי שנימול בשביעי.
והורה לו הגריש"א ז"ל שכיון שאביו היה חסיד צאנז, והוא נהג כך על פי מנהגו, (והנימול היה אז תינוק שפטור מן המצוות, וחיוב המילה היה אז רק על האב), אינו צריך להטיף דם ברית.
א"כ צ"ע למה הגריש"א "עבד עליו" ואמר לו טעם אחר?מחכים אמר:בכגון דא גם סמך על הרמ"א דס"ל דבדיעבד מל תוך זמנו א"צ הטפת דם ברית,
האבא קיים אבל הוא לא קייםיושב אוהלים אמר:א"כ צ"ע למה הגריש"א "עבד עליו" ואמר לו טעם אחר?מחכים אמר:בכגון דא גם סמך על הרמ"א דס"ל דבדיעבד מל תוך זמנו א"צ הטפת דם ברית,
טעם הגריש"א דודקא די מובן, שהרי האב היה מותר לו להתנהג על פי מנהגו וממילא הוא קיים את מצוותו ביום השמיני לפי מנהגו, ונעשית מצוות מילה כראוי.
איני יודע בדיוק מב סבר הרב אלישיביושב אוהלים אמר:א"כ צ"ע למה הגריש"א "עבד עליו" ואמר לו טעם אחר?מחכים אמר:בכגון דא גם סמך על הרמ"א דס"ל דבדיעבד מל תוך זמנו א"צ הטפת דם ברית,
טעם הגריש"א דודקא די מובן, שהרי האב היה מותר לו להתנהג על פי מנהגו וממילא הוא קיים את מצוותו ביום השמיני לפי מנהגו, ונעשית מצוות מילה כראוי.
מחכים אמר:אבל סברא זו לדידי צ"ע, כי כלפי הבן עצמו, לשיטתו הוי ערל
איני יודע אם ניתן להגדיר א"ה כערלה ממש (ויל"ע בזה וכעת איני יודע), אבל עכ"פ מחוייב בעצמו בהטפת דם ברית לדעת הש"ך וסיעתו, ולכאורה מחוייב כרת אם לא מטיף בעצמו דם בריתnls אמר:מחכים אמר:אבל סברא זו לדידי צ"ע, כי כלפי הבן עצמו, לשיטתו הוי ערל
אין שום צד שהוא ערל
אפילו תינוק שנולד מהול עושים הטפת ברית שמא יש ערלה כבושה איך יעלה על הדעת לחייב כרת מי שודאי אין לו ערלהמחכים אמר:איני יודע אם ניתן להגדיר א"ה כערלה ממש (ויל"ע בזה וכעת איני יודע), אבל עכ"פ מחוייב בעצמו בהטפת דם ברית לדעת הש"ך וסיעתו, ולכאורה מחוייב כרת אם לא מטיף בעצמו דם בריתnls אמר:מחכים אמר:אבל סברא זו לדידי צ"ע, כי כלפי הבן עצמו, לשיטתו הוי ערל
אין שום צד שהוא ערל
יושב אוהלים אמר:שמעתי סיפור על אברך שאביו הי' חסיד צאנז, והוא לא, ושאל את הגריש"א זצ"ל שכיון שאביו נהג כמנהג צאנז, והמילה שלו היתה ביום השמיני מהיום הקודם למרות שנולד אחרי השקיעה, (אני לא זוכר כמה דקות, אבל בזמן שרק בצאנז נוהגים שהוא עדיין יום), האם הוא צריך להטיף דם בית כמי שנימול בשביעי.יעקב שלם אמר:חפר אמר:
והורה לו הגריש"א ז"ל שכיון שאביו היה חסיד צאנז, והוא נהג כך על פי מנהגו, (והנימול היה אז תינוק שפטור מן המצוות, וחיוב המילה היה אז רק על האב), אינו צריך להטיף דם ברית.
מבואר בזה (ואיני זוכר המ"מ אבל ישנם כמה סימנים בשאג"א בעניין זה) דנולד מהול, הרי בלאו החשש של ערלה כבושה ל"ש למולו משא"כ אם היה בו שם ערל, ונימול שלא כהלכה, ל"ה מילה, ומחוייב במילה ולאו מצד ספק ערלה כבושה, ועד"ז מילה לשם ע"ז)nls אמר:אפילו תינוק שנולד מהול עושים הטפת ברית שמא יש ערלה כבושה איך יעלה על הדעת לחייב כרת מי שודאי אין לו ערלה
הם גם עושים מלאכות בכניסת שבת עד זמן ר"ת?יושב אוהלים אמר:כל אלו שמתפללים מנחה לכתחילה עד זמן ר"ת.
מחכים אמר:מבואר בזה (ואיני זוכר המ"מ אבל ישנם כמה סימנים בשאג"א בעניין זה) דנולד מהול, הרי בלאו החשש של ערלה כבושה ל"ש למולו משא"כ אם היה בו שם ערל, ונימול שלא כהלכה, ל"ה מילה, ומחוייב במילה ולאו מצד ספק ערלה כבושה, ועד"ז מילה לשם ע"ז)nls אמר:אפילו תינוק שנולד מהול עושים הטפת ברית שמא יש ערלה כבושה איך יעלה על הדעת לחייב כרת מי שודאי אין לו ערלה
התשובה היתה ההפך : מרן הגריש"א זצ"ל פסק שהבחור חייב הטפת דם ברית !!!יושב אוהלים אמר:שמעתי סיפור על אברך שאביו הי' חסיד צאנז, והוא לא, ושאל את הגריש"א זצ"ל שכיון שאביו נהג כמנהג צאנז, והמילה שלו היתה ביום השמיני מהיום הקודם למרות שנולד אחרי השקיעה, (אני לא זוכר כמה דקות, אבל בזמן שרק בצאנז נוהגים שהוא עדיין יום), האם הוא צריך להטיף דם בית כמי שנימול בשביעי.יעקב שלם אמר:חפר אמר:גם בדאורייתא לגבי ברית מילה נוהגים בצאנז להקל עד כחצי שעה אחרי השקיעה
מידיעה?
והורה לו הגריש"א ז"ל שכיון שאביו היה חסיד צאנז, והוא נהג כך על פי מנהגו, (והנימול היה אז תינוק שפטור מן המצוות, וחיוב המילה היה אז רק על האב), אינו צריך להטיף דם ברית.
מי שנולד מהול ואביו מת, האם חייב בהטפת דם בריתציון הלא תשאלי אמר:התשובה היתה ההפך : מרן הגריש"א זצ"ל פסק שהבחור חייב הטפת דם ברית !!!יושב אוהלים אמר:שמעתי סיפור על אברך שאביו הי' חסיד צאנז, והוא לא, ושאל את הגריש"א זצ"ל שכיון שאביו נהג כמנהג צאנז, והמילה שלו היתה ביום השמיני מהיום הקודם למרות שנולד אחרי השקיעה, (אני לא זוכר כמה דקות, אבל בזמן שרק בצאנז נוהגים שהוא עדיין יום), האם הוא צריך להטיף דם בית כמי שנימול בשביעי.יעקב שלם אמר:מידיעה?
והורה לו הגריש"א ז"ל שכיון שאביו היה חסיד צאנז, והוא נהג כך על פי מנהגו, (והנימול היה אז תינוק שפטור מן המצוות, וחיוב המילה היה אז רק על האב), אינו צריך להטיף דם ברית.
וטעמיו ונימוקיו כתובים בקובץ תשובות !
אכן קושיותך קושיא טובה ...חפר אמר:מי שנולד מהול ואביו מת, האם חייב בהטפת דם בריתציון הלא תשאלי אמר:התשובה היתה ההפך : מרן הגריש"א זצ"ל פסק שהבחור חייב הטפת דם ברית !!!יושב אוהלים אמר:שמעתי סיפור על אברך שאביו הי' חסיד צאנז, והוא לא, ושאל את הגריש"א זצ"ל שכיון שאביו נהג כמנהג צאנז, והמילה שלו היתה ביום השמיני מהיום הקודם למרות שנולד אחרי השקיעה, (אני לא זוכר כמה דקות, אבל בזמן שרק בצאנז נוהגים שהוא עדיין יום), האם הוא צריך להטיף דם בית כמי שנימול בשביעי.
והורה לו הגריש"א ז"ל שכיון שאביו היה חסיד צאנז, והוא נהג כך על פי מנהגו, (והנימול היה אז תינוק שפטור מן המצוות, וחיוב המילה היה אז רק על האב), אינו צריך להטיף דם ברית.
וטעמיו ונימוקיו כתובים בקובץ תשובות !
נשמח למ"מציון הלא תשאלי אמר:התשובה היתה ההפך : מרן הגריש"א זצ"ל פסק שהבחור חייב הטפת דם ברית !!!
וטעמיו ונימוקיו כתובים בקובץ תשובות
- תוספות מסכת יבמות דף מו עמוד במחכים אמר:מבואר בזה (ואיני זוכר המ"מ