יושב אוהלים
משתמש ותיק
לאחרונה מצאתי כתוב:
ובעניותי לא הבנתי את הבעיה בזה, ולמה גנז הגרשז"א זצ"ל את הרעיון, ואסביר:
הרי עיקר המלאכה הקשה הוא ההשחזה והעמדת להב הסכין שלא יהא בו שום פגימה דקה מן הדקה. ולכאורה אין ענין הלכתי שמלאכה זו ייעשה בדווקא על ידי 'כח גברא', (ואין בזה דין "לשמה"), ולכאורה אפשר להגיע לדיוק השחזה חלקה ומדוייקת ביותר על ידי מכשירים חשמליים.
ולפי הכתוב מה שהפריע להגרשז"א ז"ל היה ענין חובת ה'בדיקה' שצריך מעקב ובדיקה של אדם שהתוצאה אכן יצאה כהלכתה, ושאכן אין בסכין שום פגימה. ולזה לא יועיל בדיקה על ידי מכשיר.
ובא הגרש"ז לחלק בין זה לבדיקת כשרות סתם על ידי מחשב שבדיקת המחשב ניתן למעקב האדם בעת קריאת התורה, דהיינו שגם ס"ת שנמצא כשרה על ידי בדיקת מחשב, הרי אפשר למצוא טעויות בשעת קריאתה, (וצ"ב מה יענה בתפלין ומזוזות שאין בהם קריאה), משא"כ בשחיטה בסכין שהועמדה על ידי מכונה אין אחריה שום מעקב שאפשר לראות אם המכשיר עשה כהוגן או לא, ואם אכן אין שום פגם בסכין.
ולכאורה לפי זה אם יבדקו הבודקים את הסכין אחרי העמדתו במכונה אין סיבה לבעיה הנ"ל. ואת"ל שגם זה עבודה קשה היא, אבל למה לגנוז את כל רעיון ההעמדה על ידי מכונה, הרי בין כך צריכים לבדוק את הסכינים ומה קשור ענין חיוב הבדיקה להתרת ההעמדה על ידי מכונה?
אשמח אם אחד מחו"ר הפורום יוכלו להאיר עיני בהבנת דבר זה.
[/quote]
ובעניותי לא הבנתי את הבעיה בזה, ולמה גנז הגרשז"א זצ"ל את הרעיון, ואסביר:
הרי עיקר המלאכה הקשה הוא ההשחזה והעמדת להב הסכין שלא יהא בו שום פגימה דקה מן הדקה. ולכאורה אין ענין הלכתי שמלאכה זו ייעשה בדווקא על ידי 'כח גברא', (ואין בזה דין "לשמה"), ולכאורה אפשר להגיע לדיוק השחזה חלקה ומדוייקת ביותר על ידי מכשירים חשמליים.
ולפי הכתוב מה שהפריע להגרשז"א ז"ל היה ענין חובת ה'בדיקה' שצריך מעקב ובדיקה של אדם שהתוצאה אכן יצאה כהלכתה, ושאכן אין בסכין שום פגימה. ולזה לא יועיל בדיקה על ידי מכשיר.
ובא הגרש"ז לחלק בין זה לבדיקת כשרות סתם על ידי מחשב שבדיקת המחשב ניתן למעקב האדם בעת קריאת התורה, דהיינו שגם ס"ת שנמצא כשרה על ידי בדיקת מחשב, הרי אפשר למצוא טעויות בשעת קריאתה, (וצ"ב מה יענה בתפלין ומזוזות שאין בהם קריאה), משא"כ בשחיטה בסכין שהועמדה על ידי מכונה אין אחריה שום מעקב שאפשר לראות אם המכשיר עשה כהוגן או לא, ואם אכן אין שום פגם בסכין.
ולכאורה לפי זה אם יבדקו הבודקים את הסכין אחרי העמדתו במכונה אין סיבה לבעיה הנ"ל. ואת"ל שגם זה עבודה קשה היא, אבל למה לגנוז את כל רעיון ההעמדה על ידי מכונה, הרי בין כך צריכים לבדוק את הסכינים ומה קשור ענין חיוב הבדיקה להתרת ההעמדה על ידי מכונה?
אשמח אם אחד מחו"ר הפורום יוכלו להאיר עיני בהבנת דבר זה.
[/quote]