להחמיר בחשמל של חבה"ח רק לעניין חימום אוכל

חייל של הרבי

משתמש ותיק
שמעתי פעם שמי שמיקל בעניין השימוש בחשמל של חבה"ח בשבת, עדיין יש טעם להשתדל ביותר להחמיר שלא לחמם אוכל באמצעות חשמל כזה.

האם באמת יש חילוק כזה בעניין החומרא?
והאם יש אנשים שמקפידים באופן הזה?
והאם יש לכם עצות פרקטיות כיצד ניתן להחמיר בזה למי שעדיין לא מחמיר בכל החשמל בבית.
 

nls

משתמש ותיק
כן בהחלט הרבה נוהגים כן, וגם אצלי שלצערי המצברים מתקלה טכנית לא עובדים כעת אני משתמש רק בבלעך ולא בפלאטה חשמלית. השימוש בבלעך מאוד פשוט משאירים להבה אחת הכי קטנה דולקת כל השבת (במקרה הצורך מדליקים גם השנייה בקטנה) ועליו מניחים את טס המתכת, פשוט וקל.

ברור שכמה שפחות צורכים חשמל, פחות יש את החילול השם שאנחנו מראים שרק מה שאצלנו קרוב לשיגעון אנחנו לא מחמירים (אור איפה שיש ילדים קטנים, ומזגן לגברים בימות הקיץ) ואיפה שאפשר בלי לא משתמשים בהם.

וגם המקרר ידוע בשם ר' משה פיינשטיין שזה רק שמירה על מצב קיים ומצד הנאה ממעשה שבת ליכא, משא"כ בפלאטה שמניחים עליה במהלך השבת מאכלי זה חימום אקטיבי ולא שמירה על מצב קיים.

בהצלחה
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
nls אמר:
כן בהחלט הרבה נוהגים כן וכו'
יש"כ גדול.
רק שאהיה מוכן נפשית - הגז הזה מגדיל את חשבון הגז משמעותית (לכאורה בכמה מאות שקלים)?

ומאיפה בדיוק מביאים טס מתכת? אפשר להשתמש בתבנית של התנור?
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
nls אמר:
כן בהחלט הרבה נוהגים כן וכו'
יש"כ גדול.
רק שאהיה מוכן נפשית - הגז הזה מגדיל את חשבון הגז משמעותית (לכאורה בכמה מאות שקלים)?

ומאיפה בדיוק מביאים טס מתכת? אפשר להשתמש בתבנית של התנור?
ממש לא כמה מאות שקלים הרבה הרבה פחות.
יש טעם להחמיר כי אם גוי הדליק לך את האור בבית אינך צריך לצאת מביתך אבל אם בישל לך אוכל אתה צריך לא לאכול.
 
 

ידידיה

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
יש טעם להחמיר כי אם גוי הדליק לך את האור בבית אינך צריך לצאת מביתך אבל אם בישל לך אוכל אתה צריך לא לאכול.
כמובן שאף אחד ממתירי החשמל בשבת לא העלה על דעתו שזה משום ש"אם גוי הדליק לך את האור בבית אינך צריך לצאת מביתך" שהרי כאן אתה מבקש זאת ומדליק את החשמל לפני שבת.
כך שברור שאין שום חילוק בין תאורה [וקירור] לבין חימום, אבל מ"מ פשוט שכל מיעוט בשימוש בחשמל הוא טוב גם אם לא מצליחים להמנע לגמרי.
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
nls אמר:
כן בהחלט הרבה נוהגים כן וכו'
יש"כ גדול.
רק שאהיה מוכן נפשית - הגז הזה מגדיל את חשבון הגז משמעותית (לכאורה בכמה מאות שקלים)?

ומאיפה בדיוק מביאים טס מתכת? אפשר להשתמש בתבנית של התנור?


אני משתמש בבלעך, ומלבד זאת מבשל הרבה במשך השבוע, ומגיע ללא יותר מ150 ש"ח בחודש (נדמה לי פחות אבל לא בטוח).
טס מתכת קונים בחנות. יש אלומיניום ויש נחושת, מניסיון שלי אלומינים יותר זול ויותר יעיל.
אגב, ראיתי פרסום של משהו חדש - בלעך עבה מאד (5/10 מ"מ), שמפזר את החום יותר טוב.
כמדומה שאי אפשר להשתמש בכיסוי המובנה של התנור כי הוא חונק את האש. בתבנית אפשר להשתמש (אולי היא עלולה קצת להנזק, לא יודע).
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ידידיה אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
יש טעם להחמיר כי אם גוי הדליק לך את האור בבית אינך צריך לצאת מביתך אבל אם בישל לך אוכל אתה צריך לא לאכול.
כמובן שאף אחד ממתירי החשמל בשבת לא העלה על דעתו שזה משום ש"אם גוי הדליק לך את האור בבית אינך צריך לצאת מביתך" שהרי כאן אתה מבקש זאת ומדליק את החשמל לפני שבת.
כך שברור שאין שום חילוק בין תאורה [וקירור] לבין חימום, אבל מ"מ פשוט שכל מיעוט בשימוש בחשמל הוא טוב גם אם לא מצליחים להמנע לגמרי.
מעניין.
בזמנו שאלתי את הרב יצחק אייזיק לנדא שליט"א על כל הנושא של חשמל בשבת.
וענה שזה דוחק גדול להתיר אבל הרבה נוהגים היתר עקב הקושי שבדבר.
והמשיך ואמר ספציפית לגבי חימום אוכל שבזה יש עניין טפי להחמיר.

​​​​​​
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
רבותיי מה לגבי חימום מים? יש פתרונות? יש אולי מיחם שמיועד לעמוד על בלעך?
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
רבותיי מה לגבי חימום מים? יש פתרונות?
דוד מים עם ברז המונח על הבלעך... אבל צריך להיות עם נעילה שאם הוא נופל לא נשפכים המים, אחרת זו סכנה גדולה לכויות בפרט לילדים, והיו דברים מעולם רח"ל. יש כאלו היום בחנויות.
 
 

nls

משתמש ותיק
השימוש בבלעך לא יקר מבחינת גז בכלל, לא יודע להגיד לך במספרים מדוייקים, אבל אצלנו מבשלים המון בבית (6 נפשות בלי עין הרע שירבו) ואשתי עושה כמעט הכל על הכיריים (התנור ליופי בעיקר) ואנחנו לא מגיעים ל200 ש"ח לחודשיים
 

nls

משתמש ותיק
בלעך בריכוזים החרדיים אפשר למצוא בכל טמבור או חנות לכלי בית, האלומיניום מומלץ בחום הוא מצויין ממש שנים אני משתמש באותו אחד. הנחושת יותר כבד ומתחמם יותר מהם ונקודתי פחות מומלץ.
כמובן לא לשכוח להשאיר את הלהבה על המצב הקטן ביותר! קצת יותר מזה זה כבר ממש יכול להרוס אוכל ולחמם את הבית ולא כדאי, מניסיון של שנים, זה מספיק מאוד. כשיש הרבה סירים על הבלעך אנחנו משאירים 2 להבות הקטנות ביותר ופתוחות על מצב האש הנמוך ביותר ואז ממש הכל מתחמם מהר וטוב, אבל לרוב לא צריך 2 מספיק אחד.
 

nls

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
יש טעם להחמיר כי אם גוי הדליק לך את האור בבית אינך צריך לצאת מביתך אבל אם בישל לך אוכל אתה צריך לא לאכול.
כמובן שאף אחד ממתירי החשמל בשבת לא העלה על דעתו שזה משום ש"אם גוי הדליק לך את האור בבית אינך צריך לצאת מביתך" שהרי כאן אתה מבקש זאת ומדליק את החשמל לפני שבת.
כך שברור שאין שום חילוק בין תאורה [וקירור] לבין חימום, אבל מ"מ פשוט שכל מיעוט בשימוש בחשמל הוא טוב גם אם לא מצליחים להמנע לגמרי.

הרב מעיין המתגבר התכוין שחזינן שהנאה מאור פחות חמורה מהנאה מאוכל שמתבשל, ולא להתיר מחמת זה חשמל מחברת החשמל.
 

ידידיה

משתמש ותיק
חזק וברוך אמר:
טס מתכת קונים בחנות. יש אלומיניום ויש נחושת, מניסיון שלי אלומינים יותר זול ויותר יעיל.
אגב, ראיתי פרסום של משהו חדש - בלעך עבה מאד (5/10 מ"מ), שמפזר את החום יותר טוב.
מעניין, אני שמעתי מכמה מקומות שנחושת יותר מחמם, והדמים מודיעים.
 
 

ידידיה

משתמש ותיק
nls אמר:
ידידיה אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
יש טעם להחמיר כי אם גוי הדליק לך את האור בבית אינך צריך לצאת מביתך אבל אם בישל לך אוכל אתה צריך לא לאכול.
כמובן שאף אחד ממתירי החשמל בשבת לא העלה על דעתו שזה משום ש"אם גוי הדליק לך את האור בבית אינך צריך לצאת מביתך" שהרי כאן אתה מבקש זאת ומדליק את החשמל לפני שבת.
כך שברור שאין שום חילוק בין תאורה [וקירור] לבין חימום, אבל מ"מ פשוט שכל מיעוט בשימוש בחשמל הוא טוב גם אם לא מצליחים להמנע לגמרי.

הרב מעיין המתגבר התכוין שחזינן שהנאה מאור פחות חמורה מהנאה מאוכל שמתבשל, ולא להתיר מחמת זה חשמל מחברת החשמל.
אין חילוק בין הנאה מאור להנאה מאוכל חוץ מזה שאור הוא הנאה שבאה מאליה ואוכל צריך לאכול, וכאן חילוק זה לא שייך.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
יש טעם להחמיר כי אם גוי הדליק לך את האור בבית אינך צריך לצאת מביתך אבל אם בישל לך אוכל אתה צריך לא לאכול.
כמובן שאף אחד ממתירי החשמל בשבת לא העלה על דעתו שזה משום ש"אם גוי הדליק לך את האור בבית אינך צריך לצאת מביתך" שהרי כאן אתה מבקש זאת ומדליק את החשמל לפני שבת.
כך שברור שאין שום חילוק בין תאורה [וקירור] לבין חימום, אבל מ"מ פשוט שכל מיעוט בשימוש בחשמל הוא טוב גם אם לא מצליחים להמנע לגמרי.
כמדומני שגם אם אדם עבר ואמר לגוי לעשות כן אינו צריך לצאת מביתו.
 
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
nls אמר:
בלעך בריכוזים החרדיים אפשר למצוא בכל טמבור או חנות לכלי בית, האלומיניום מומלץ בחום הוא מצויין ממש שנים אני משתמש באותו אחד. הנחושת יותר כבד ומתחמם יותר מהם ונקודתי פחות מומלץ.
כמובן לא לשכוח להשאיר את הלהבה על המצב הקטן ביותר! קצת יותר מזה זה כבר ממש יכול להרוס אוכל ולחמם את הבית ולא כדאי, מניסיון של שנים, זה מספיק מאוד. כשיש הרבה סירים על הבלעך אנחנו משאירים 2 להבות הקטנות ביותר ופתוחות על מצב האש הנמוך ביותר ואז ממש הכל מתחמם מהר וטוב, אבל לרוב לא צריך 2 מספיק אחד.

בד"כ אפשר להסתדר עם להבה אחת, שמספיקה לצורך סעודת היום. מתחת להמאכל לסעודת הלילה, אפשר להדליק כמה נרונים שדולקים ד' שעות, וזול יותר מהלדקת להבה נוספת כל השבת.
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
חזק וברוך אמר:
טס מתכת קונים בחנות. יש אלומיניום ויש נחושת, מניסיון שלי אלומינים יותר זול ויותר יעיל.
אגב, ראיתי פרסום של משהו חדש - בלעך עבה מאד (5/10 מ"מ), שמפזר את החום יותר טוב.
מעניין, אני שמעתי מכמה מקומות שנחושת יותר מחמם, והדמים מודיעים.
הדמים לא מודיעים, פשוט בשוק המתכות הנחשת יקרה יותר מאלומיניום...
לדעתי יש לזה עדיין ביקוש רק מפני שלפני עשרות שנים לא היה בכלל אלומיניום והשתמשו רק בנחושת, ויש כאלו שהורגלו.
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אחד התלמידים אמר:
nls אמר:
בלעך בריכוזים החרדיים אפשר למצוא בכל טמבור או חנות לכלי בית, האלומיניום מומלץ בחום הוא מצויין ממש שנים אני משתמש באותו אחד. הנחושת יותר כבד ומתחמם יותר מהם ונקודתי פחות מומלץ.
כמובן לא לשכוח להשאיר את הלהבה על המצב הקטן ביותר! קצת יותר מזה זה כבר ממש יכול להרוס אוכל ולחמם את הבית ולא כדאי, מניסיון של שנים, זה מספיק מאוד. כשיש הרבה סירים על הבלעך אנחנו משאירים 2 להבות הקטנות ביותר ופתוחות על מצב האש הנמוך ביותר ואז ממש הכל מתחמם מהר וטוב, אבל לרוב לא צריך 2 מספיק אחד.


בד"כ אפשר להסתדר עם להבה אחת, שמספיקה לצורך סעודת היום. מתחת להמאכל לסעודת הלילה, אפשר להדליק כמה נרונים שדולקים ד' שעות, וזול יותר מהלדקת להבה נוספת כל השבת.
בכלל, למה לא לכתחילה להדליק 4 נרות נשמה מתחת לבלעך? יספיק לכל השבת בוודאי ועושה את אותה הפעולה, לא כן?
 
 

nls

משתמש ותיק
הנר נשמה גבוה ואין מספיק מקום בין קרקעית הכיריים לבלעך, הבלעך יושב ממש על החצובות רק נרונית קטנה (כמו שחב"ד מחלקים) נכנסת
 

אבי חי

משתמש ותיק
כשמדליקים נרונים צריך להזהר שיש מספיק אוורור, אחרת הנרונים עלולים לכבות, או חמור מכך, להתלקח ללהבה גדולה.

איני מבין טכנית איך נזהרים, אני עשיתי כמה ניסויים ביום חול עד שראיתי איזה פיזור צריך.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבי חי אמר:
כשמדליקים נרונים צריך להזהר שיש מספיק אוורור, אחרת הנרונים עלולים לכבות, או חמור מכך, להתלקח ללהבה גדולה.

איני מבין טכנית איך נזהרים, אני עשיתי כמה ניסויים ביום חול עד שראיתי איזה פיזור צריך.
כוונתך שהמטבח יהיה מאוורר (חלונות פתוחים?)? או שיהיה מרווח בין הבלעך להנרות? או שיהיה מרווח בין נר לנר?
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
אבי חי אמר:
כשמדליקים נרונים צריך להזהר שיש מספיק אוורור, אחרת הנרונים עלולים לכבות, או חמור מכך, להתלקח ללהבה גדולה.

איני מבין טכנית איך נזהרים, אני עשיתי כמה ניסויים ביום חול עד שראיתי איזה פיזור צריך.
כוונתך שהמטבח יהיה מאוורר (חלונות פתוחים?)? או שיהיה מרווח בין הבלעך להנרות? או שיהיה מרווח בין נר לנר?
תפוס לשון אחרון

אשריך!

(סליחה על הניסוח המבולבל, מפני טרדת הזמן)
 
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
אחד התלמידים אמר:
nls אמר:
בלעך בריכוזים החרדיים אפשר למצוא בכל טמבור או חנות לכלי בית, האלומיניום מומלץ בחום הוא מצויין ממש שנים אני משתמש באותו אחד. הנחושת יותר כבד ומתחמם יותר מהם ונקודתי פחות מומלץ.
כמובן לא לשכוח להשאיר את הלהבה על המצב הקטן ביותר! קצת יותר מזה זה כבר ממש יכול להרוס אוכל ולחמם את הבית ולא כדאי, מניסיון של שנים, זה מספיק מאוד. כשיש הרבה סירים על הבלעך אנחנו משאירים 2 להבות הקטנות ביותר ופתוחות על מצב האש הנמוך ביותר ואז ממש הכל מתחמם מהר וטוב, אבל לרוב לא צריך 2 מספיק אחד.


בד"כ אפשר להסתדר עם להבה אחת, שמספיקה לצורך סעודת היום. מתחת להמאכל לסעודת הלילה, אפשר להדליק כמה נרונים שדולקים ד' שעות, וזול יותר מהלדקת להבה נוספת כל השבת.
בכלל, למה לא לכתחילה להדליק 4 נרות נשמה מתחת לבלעך? יספיק לכל השבת בוודאי ועושה את אותה הפעולה, לא כן?
 

אני מכיר אחד שעשה כן לעת הצורך כמה פעמים והצליח. אבל באופן קבוע, לא נראה שזה משתלם באופן כלכלי.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אחד התלמידים אמר:
חייל של הרבי אמר:

אני מכיר אחד שעשה כן לעת הצורך כמה פעמים והצליח. אבל באופן קבוע, לא נראה שזה משתלם באופן כלכלי.
דווקא נר נשמה עולה משהו כמו שקל וחצי.
נגיד שכמות נכבדה של נרות לבלעך עולה 10 ש"ח, זה נראה לי לא יקר בכלל ביחס לגז.

אגב גם קראתי שזה מאוד מסוכן השימוש בגז ועלול לגרום להדלפת גז ולפיצוץ ח"ו (כי ריבוי השימוש גורם דליפה)
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
nls אמר:
הנר נשמה גבוה ואין מספיק מקום בין קרקעית הכיריים לבלעך, הבלעך יושב ממש על החצובות רק נרונית קטנה (כמו שחב"ד מחלקים) נכנסת

עשיתי כעת ניסוי בביתי. הוצאתי נר נשמה מהכוס הגדולה שלו, הוצאתי את הפתילה מלמטה, חתכתי מתחתיתו כשליש מגודלו, החזרתי את הפתילה, גזרתי את עודף הפתילה, והנחתי את הנר - במקום בכוס שלו - בתוך מין קערית אלומיניום חד"פ (שמיועדת לאפיית מאפינס וכד'), וכל זה נכנס היטב מתחת לחצובות, ואף הדלקתי והנחתי על זה סיר לשם הניסוי (האש של הנר מלכלכת מאוד בניגוד לאש של גז, אבל זה ילכלך את הבלעך בתחתיתו), והצליח.
 
העלות של הגז היא זניחה, הרבה יותר יקר הגז של הבישול בערב שבת, שדולק חמש ושש עות שלושה ויותר להבות גדולות, מאשר גז הכי קטן הכי נמוך 24 שעות.
שימוש בנרות חימום הוא סכנה גדולה של שריפה כי החום יכול להצית את הפרפין של הנר ועלול להיות שריפה גדולה.
יש להשיג ארון חימום מיוחד לנרות נשמה, לא ניסיתי.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
שימוש בנרות חימום הוא סכנה גדולה של שריפה כי החום יכול להצית את הפרפין של הנר ועלול להיות שריפה גדולה.
אז אנא עזרו לי להבין -
והרי גם השימוש בגז הוא מסוכן לדעת המומחים בתחום (וראיתי פסקי דין לאסור את זה מטעם שני הרבנים הראשיים ומטעם העד"ח),
אז רק פלטה חשמלית בטוחה לשימוש? 
 

ידידיה

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
וראיתי פסקי דין לאסור את זה מטעם שני הרבנים הראשיים ומטעם העד"ח
אוי. בטוח שא"א למצוא שום היתר? למכור לגוי, ספק דרבנן, משהו?
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ידידיה אמר:
חייל של הרבי אמר:
וראיתי פסקי דין לאסור את זה מטעם שני הרבנים הראשיים ומטעם העד"ח
אוי. בטוח שא"א למצוא שום היתר? למכור לגוי, ספק דרבנן, משהו?
לא הבנתי מה מצחיק את כבודו. היו מקרים שמשפחות נהרגו בפיצוצים, או בשאיפת גז.
אז משרד האנרגיה הודיע שהבלעך מסוכן. והרבנים הזהירו כך גם כן (בצורה של פסק הלכה).

אם יש לכבודו פתרון מעשי איך משתמשים באופן בטוח, תע"ב.
 
 
חלק עליון תַחתִית