הנהגה טובה שנעשה נדר - בקפידת הכשרים

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אדם שמקפיד לאכול רק מהכשרים מסויימים, וההכשרים האלו מקפידים על משהו מסויים, שאותו אדם לא מחוייב בו מדינא (כגון שהוא אשכנזי וההכשרים האלו מקפידים על בישול ישראל לשיטת הב"י, או על בשר חלק וכיוצ"ב).

האם אותו אדם התחייב בחומרות אלו מדין הנהגה טובה שנעשה נדר (אם לא שהתנה שזה בלי נדר). ואבהיר שאני שואל אף על מצב שהוא בכלל אינו יודע שהם מחמירים בדבר זה, ולא חשב על זה כלל.

שאע"פ שלא כיוון בלבו לנהוג הנהגה זו, כיוון כוונה כללית להחמיר בחומרות ההכשר הזה.


 
 

אור זורח

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
אדם שמקפיד לאכול רק מהכשרים מסויימים, וההכשרים האלו מקפידים על משהו מסויים, שאותו אדם לא מחוייב בו מדינא (כגון שהוא אשכנזי וההכשרים האלו מקפידים על בישול ישראל לשיטת הב"י, או על בשר חלק וכיוצ"ב).

האם אותו אדם התחייב בחומרות אלו מדין הנהגה טובה שנעשה נדר (אם לא שהתנה שזה בלי נדר). ואבהיר שאני שואל אף על מצב שהוא בכלל אינו יודע שהם מחמירים בדבר זה, ולא חשב על זה כלל.

שאע"פ שלא כיוון בלבו לנהוג הנהגה זו, כיוון כוונה כללית להחמיר בחומרות ההכשר הזה.
אינני רואה בזה שום חשש כיון שהוא כוונתו היתה לשמור על החומרות שלו ומה איכפת לו מה שהם אחרים שומרים עוד חומרות
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
חייל של הרבי אמר:
אדם שמקפיד לאכול רק מהכשרים מסויימים, וההכשרים האלו מקפידים על משהו מסויים, שאותו אדם לא מחוייב בו מדינא (כגון שהוא אשכנזי וההכשרים האלו מקפידים על בישול ישראל לשיטת הב"י, או על בשר חלק וכיוצ"ב).

האם אותו אדם התחייב בחומרות אלו מדין הנהגה טובה שנעשה נדר (אם לא שהתנה שזה בלי נדר). ואבהיר שאני שואל אף על מצב שהוא בכלל אינו יודע שהם מחמירים בדבר זה, ולא חשב על זה כלל.

שאע"פ שלא כיוון בלבו לנהוג הנהגה זו, כיוון כוונה כללית להחמיר בחומרות ההכשר הזה.
אינני רואה בזה שום חשש כיון שהוא כוונתו היתה לשמור על החומרות שלו ומה איכפת לו מה שהם אחרים שומרים עוד חומרות
גם לענ"ד נראה כן, שכיון שלא היה בדעתו להקפיד על חומרות אלו, אלא שרצה להקפיד בדברים אחרים ולכך הקפיד לאכול רק מהכשרים אלו, ומסתברא שאין כאן חשש נדר.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
שמעתי ממרן הגרח"ק שליט"א שבחור שנהגו בביתו בחומרות לאכול רק מיני אוכלים מסויימים וכו', זה לא מחייב אותו בנדר, כיון שמה שלא אכל את הדברים האחרים זה לא בגלל הנהגה שלו להקפיד על זה, אלא בגלל שבביתו זה מה שאכלו, ולא היה אוכל אחר, וזה לא נקרא שנמנע לאכול דברים אלו.
וכמו"כ לכאורה יש לומר בניד"ד, שאם הסיבה שאכל רק מאכלים אלו הוא בגלל סיבה אחרת שההכשר הזה מקפיד עליו, ואין להכשר הזה מוצרים עם החומרא הזאת בלי החומרא השניה שהוא לא ידע עליו, א"כ מה שהוא הקפיד גם על החומרא השניה זה לא משום הנהגה על החומרא הזאת, אלא משום שלא היה אוכל אחר בהכשר שהוא רצה לאכול, שלא היה להם את החומרא הזאת, ולפי דברי מרן הגרח"ק הנ"ל זה לא נקרא שנהג בחומרא זו.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
שמעתי ממרן הגרח"ק שליט"א שבחור שנהגו בביתו בחומרות לאכול רק מיני אוכלים מסויימים וכו', זה לא מחייב אותו בנדר, כיון שמה שלא אכל את הדברים האחרים זה לא בגלל הנהגה שלו להקפיד על זה, אלא בגלל שבביתו זה מה שאכלו, ולא היה אוכל אחר, וזה לא נקרא שנמנע לאכול דברים אלו.
וכמו"כ לכאורה יש לומר בניד"ד, שאם הסיבה שאכל רק מאכלים אלו הוא בגלל סיבה אחרת שההכשר הזה מקפיד עליו, ואין להכשר הזה מוצרים עם החומרא הזאת בלי החומרא השניה שהוא לא ידע עליו, א"כ מה שהוא הקפיד גם על החומרא השניה זה לא משום הנהגה על החומרא הזאת, אלא משום שלא היה אוכל אחר בהכשר שהוא רצה לאכול, שלא היה להם את החומרא הזאת, ולפי דברי מרן הגרח"ק הנ"ל זה לא נקרא שנהג בחומרא זו.
יש"כ להרב @יושב אוהלים שמזכה אותנו בסיפורים מכלי ראשון מר' חיים שליט"א, כמדומה שזו לא הפעם הראשונה שאני נהנה מסיפורים של כבודו
 
 
חייל של הרבי אמר:
אדם שמקפיד לאכול רק מהכשרים מסויימים, וההכשרים האלו מקפידים על משהו מסויים, שאותו אדם לא מחוייב בו מדינא (כגון שהוא אשכנזי וההכשרים האלו מקפידים על בישול ישראל לשיטת הב"י, או על בשר חלק וכיוצ"ב).

האם אותו אדם התחייב בחומרות אלו מדין הנהגה טובה שנעשה נדר (אם לא שהתנה שזה בלי נדר). ואבהיר שאני שואל אף על מצב שהוא בכלל אינו יודע שהם מחמירים בדבר זה, ולא חשב על זה כלל.

שאע"פ שלא כיוון בלבו לנהוג הנהגה זו, כיוון כוונה כללית להחמיר בחומרות ההכשר הזה.

עיין מ"ב סוף סימן ש"ח.
 
חלק עליון תַחתִית