אדם שהתחיל בשבת ברכת הטוב והמטיב ושכח לומר רצה

חימקו

משתמש ותיק
קימ"ל שאם לא התחיל "האל הטוב", יכול להמשיך ולומר "אשר נתן וכו" (משנ"ב ס' קפח ס"ק כג בשם החיי אדם ועיין שם בבאור הלכה שהקשה על החיי אדם ונשאר בצע"ג)
מה הדין אם התחיל לומר האל הטוב ונזכר תכ"ד ואמר אשר נתן האם בדיעבד יצא יד"ח (או שאין לך אלא חידושו של החיי אדם) או שכבר הפסיד וצריך לחזור מההתחלה?
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
צריך לחזור מהתחלה, דמ"ש מ"מ שאמר שם השם וכבר אינו יכול לחזור (
לדוגמא אם יגיד יעלה ויבוא אחרי יהיו לרצון בשמו"ע פשוט שחוזר לראש ולא עלתה לו)
ורק כאן כל עוד לא אמר הא-ל הטוב חידשו שיכול עדיין לומר אשר נתן.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
חימקו אמר:
קימ"ל שאם לא התחיל "האל הטוב", יכול להמשיך ולומר "אשר נתן וכו" (משנ"ב ס' קפח ס"ק כג בשם החיי אדם ועיין שם בבאור הלכה שהקשה על החיי אדם ונשאר בצע"ג)
מה הדין אם התחיל לומר האל הטוב ונזכר תכ"ד ואמר אשר נתן האם בדיעבד יצא יד"ח (או שאין לך אלא חידושו של החיי אדם) או שכבר הפסיד וצריך לחזור מההתחלה?
לכאו' בכל התורה תוך כדי דיבור מהני, אמנם מלשון הש''ס והטוש''ע דאם פתח בהטוב והמטיב אין לו תקנה ולא אישתמיט בשום מקום חילוק אם הוא תוך כדי דיבור מבואר דאפי' לחיי אדם הכא שאני וכסברת הביאור הלכה.
 
 
חלק עליון תַחתִית