יושב אוהלים
משתמש ותיק
מעשה שהיה כך היה:
יהודי קנה כמה ימים לפני ל"ג בעומר 3 כרטיסי נסיעה למירון ביום ל"ג בעומר (לו ולשני ילדיו). בהמשך התברר שילדיו לא יוכלו להצטרף אליו לנסיעה, ואמר לעצמו "אם בין כך אני נוסע בלי הילדים כבר עדיף לי לנסוע בליל ל"ג בעומר במקום ביום.
הגיע היהודי לתחנת יציאת האוטובוסים בליל ל"ג בעומר, והכריז "אני מוכן לתת 3 כרטיסי נסיעה למירון ביום ל"ג בעומר, תמורת כרטיס א' לנסיעה בליל ל"ג בעומר".
השאלה: האם אין בזה איסור רבית, לתת כרטיס א' לנסיעה היום, ולקבל תמורתו 3 כרטיסה נסיעה למחר?
ביאור השאלה:
לפום ריהטא נראה שאין כאן בית מיחש, כיון ש-3 הכרטיסים ניתנים באותו זמן שהוא מקבל את הכרטיס ה-1, א"כ אין כאן אלא החלפה-בו-זמנית, ולא הלואה של כרטיס א' תמורת פרעון של 3 כרטיסים.
אמנם: כל בר דעת מבין ש'כרטיס נסיעה' אינו אלא ראיה שיש למחזיק הכרטיס זכות לנסוע בזמן שמופיע על הכרטיס, וא"כ גם כאשר מחךליפים ביניהם כרטיסי נסיעה בו זמנית, הרי בעצם לא החליפו "כרטיסי נסיעה", אלא "אפשרויות של נסיעה".
וכמו שפשוט שאם יאמר אדם לחברו תן לי כיכר לחם 1 היום, ותמורתו תקבל עכשיו "זכות לקבל ממני 3 ככרות למחר", שבודאי יש בזה איסור רבית, למרות שכבר עכשיו נתן לחברו את האפשרות לקבל 3 כיכרות מחר, כיון שבפועל אין חברו מקבל את 3 הכיכרות עד למחר, והוא מקבל את הכיכר ה-1 עכשיו, נמצא שיש כאן הלוואת כיכר א' תמורת 3 ככרות שמקבל מחר, ויש בזה איסור רבית קצוצה מן התורה.
וה"נ בניד"ד שנותן לחברו נסיעה 1 בליל ל"ג בעומר, ע"מ שיקבל תמורתו 3 נסיעות למחרת ביום ל"ג בעומר. ומה שההסכם הזה מתבצעת בפועל על ידי שכל אפשרויות הנסיעות רשומים בכרטיסים, אין זה הופך את זה לכאילו כבר קיבל את 3 הנסיעות של מחר עכשיו בזמן שהוא נותן לו את כרטיס הנסיעה של הלילה.
אשמח לשמוע דעת חברי הת"ח בשאלה זו.
[נ.ב. להלכה ולמעשה הורתי להיתר, ורק באתי לשמוע דעת חו"ר הפורום וטעמם]
יהודי קנה כמה ימים לפני ל"ג בעומר 3 כרטיסי נסיעה למירון ביום ל"ג בעומר (לו ולשני ילדיו). בהמשך התברר שילדיו לא יוכלו להצטרף אליו לנסיעה, ואמר לעצמו "אם בין כך אני נוסע בלי הילדים כבר עדיף לי לנסוע בליל ל"ג בעומר במקום ביום.
הגיע היהודי לתחנת יציאת האוטובוסים בליל ל"ג בעומר, והכריז "אני מוכן לתת 3 כרטיסי נסיעה למירון ביום ל"ג בעומר, תמורת כרטיס א' לנסיעה בליל ל"ג בעומר".
השאלה: האם אין בזה איסור רבית, לתת כרטיס א' לנסיעה היום, ולקבל תמורתו 3 כרטיסה נסיעה למחר?
ביאור השאלה:
לפום ריהטא נראה שאין כאן בית מיחש, כיון ש-3 הכרטיסים ניתנים באותו זמן שהוא מקבל את הכרטיס ה-1, א"כ אין כאן אלא החלפה-בו-זמנית, ולא הלואה של כרטיס א' תמורת פרעון של 3 כרטיסים.
אמנם: כל בר דעת מבין ש'כרטיס נסיעה' אינו אלא ראיה שיש למחזיק הכרטיס זכות לנסוע בזמן שמופיע על הכרטיס, וא"כ גם כאשר מחךליפים ביניהם כרטיסי נסיעה בו זמנית, הרי בעצם לא החליפו "כרטיסי נסיעה", אלא "אפשרויות של נסיעה".
וכמו שפשוט שאם יאמר אדם לחברו תן לי כיכר לחם 1 היום, ותמורתו תקבל עכשיו "זכות לקבל ממני 3 ככרות למחר", שבודאי יש בזה איסור רבית, למרות שכבר עכשיו נתן לחברו את האפשרות לקבל 3 כיכרות מחר, כיון שבפועל אין חברו מקבל את 3 הכיכרות עד למחר, והוא מקבל את הכיכר ה-1 עכשיו, נמצא שיש כאן הלוואת כיכר א' תמורת 3 ככרות שמקבל מחר, ויש בזה איסור רבית קצוצה מן התורה.
וה"נ בניד"ד שנותן לחברו נסיעה 1 בליל ל"ג בעומר, ע"מ שיקבל תמורתו 3 נסיעות למחרת ביום ל"ג בעומר. ומה שההסכם הזה מתבצעת בפועל על ידי שכל אפשרויות הנסיעות רשומים בכרטיסים, אין זה הופך את זה לכאילו כבר קיבל את 3 הנסיעות של מחר עכשיו בזמן שהוא נותן לו את כרטיס הנסיעה של הלילה.
אשמח לשמוע דעת חברי הת"ח בשאלה זו.
[נ.ב. להלכה ולמעשה הורתי להיתר, ורק באתי לשמוע דעת חו"ר הפורום וטעמם]