קנה מצוה ואחד חטף לו אותה

אשרי העם

משתמש ותיק
קורה ואדם קונה מכספו מצוה, כגון פתיחת הארון, או עליה, ובטעות אחד אחר פותח הארון וכיו"ב. האם חייב לשלם על זה או לא, מסברא פשוטה ודאי שלא חייב, דהרי לא קיבל כלום. אולם שמעתי שיש חתם סופר שכותב שמי שחטף לחברו את זכות אמירת הקדיש - זכות הקדיש עולה למי שקנה אותה, ולא הפסיד כלום.
האם ידוע למישהו היכן מקור דברי חת"ס אלו?
ואם הפוסקים דנו בשאלה מעין זו?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אשרי העם אמר:
קורה ואדם קונה מכספו מצוה, כגון פתיחת הארון, או עליה, ובטעות אחד אחר פותח הארון וכיו"ב. האם חייב לשלם על זה או לא, מסברא פשוטה ודאי שלא חייב, דהרי לא קיבל כלום. אולם שמעתי שיש חתם סופר שכותב שמי שחטף לחברו את זכות אמירת הקדיש - זכות הקדיש עולה למי שקנה אותה, ולא הפסיד כלום.
האם ידוע למישהו היכן מקור דברי חת"ס אלו?
ואם הפוסקים דנו בשאלה מעין זו?
זה נסתר מסוגיא ערוכה בב''ק צא:, שקדם אחר וכיסה את הדם חייב לו עשרה זהובים.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
אשרי העם אמר:
קורה ואדם קונה מכספו מצוה, כגון פתיחת הארון, או עליה, ובטעות אחד אחר פותח הארון וכיו"ב. האם חייב לשלם על זה או לא, מסברא פשוטה ודאי שלא חייב, דהרי לא קיבל כלום. אולם שמעתי שיש חתם סופר שכותב שמי שחטף לחברו את זכות אמירת הקדיש - זכות הקדיש עולה למי שקנה אותה, ולא הפסיד כלום.
האם ידוע למישהו היכן מקור דברי חת"ס אלו?
ואם הפוסקים דנו בשאלה מעין זו?
זה נסתר מסוגיא ערוכה שקדם אחר וכיסה את הדם חייב לו עשרה זהובים.
לא ברור שזה נסתר, כי שם התכלית הייתה לקיים את המצווה, וגם מה שמועיל שליחות, מצווה בו יותר מבשלוחו. אבל ייתכן שהגאון החת"ס ז"ל, כוונתו, שהרי הקדיש אינו מצווה, אלא נאמר לע"נ, והע"נ פועל לטובת מי שקנו את הזכות לומר לעילוי נשמתו.
 
 

אבוה דשמואל

משתמש רגיל
מעולם הוקשה לי על סוגיא זו, מה עם "חישב לעשות מצווה ונאנס ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה", וא"כ מאי פסידא איכא?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אבוה דשמואל אמר:
מעולם הוקשה לי על סוגיא זו, מה עם "חישב לעשות מצווה ונאנס ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה", וא"כ מאי פסידא איכא?
אהובי, כאילו אינו באמת.
גם כתוב שהלומד תורת חטאת כאילו הקריב חטאת, א''כ למה רבי ישמעאל בן אלישע כתב על פינקסו שיביא חטאת שמינה...
 
 

אבוה דשמואל

משתמש רגיל
כמעיין המתגבר אמר:
אבוה דשמואל אמר:
מעולם הוקשה לי על סוגיא זו, מה עם "חישב לעשות מצווה ונאנס ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה", וא"כ מאי פסידא איכא?
אהובי, כאילו אינו באמת.
גם כתוב שהלומד תורת חטאת כאילו הקריב חטאת, א''כ למה רבי ישמעאל בן אלישע כתב על פינקסו שיביא חטאת שמינה...
 

יישר.
וכעת, הנך מוזמן לפתוח אשכול נפרד: "מהו כאילו?". וכי חז"ל הגזימו כשכתבו זאת?
ואכן היטבת לשאול: אם ה'כאילו' הוא אותו דבר ממש, למה רבי ישמעאל בן אלישע וכו'.
אגב, התוס' בב"ק צא: מסתמכים על "גדול העונה אמן יותר מן המברך" כדי לפטור את החוטף ברכה מחברו. ושמא גם שם תאמר: עם כל הכבוד, הוא הרי לא בירך... גדול כן, אבל רק בבחינות מסוימות...
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אבוה דשמואל אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
אבוה דשמואל אמר:
מעולם הוקשה לי על סוגיא זו, מה עם "חישב לעשות מצווה ונאנס ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה", וא"כ מאי פסידא איכא?
אהובי, כאילו אינו באמת.
גם כתוב שהלומד תורת חטאת כאילו הקריב חטאת, א''כ למה רבי ישמעאל בן אלישע כתב על פינקסו שיביא חטאת שמינה...

יישר.
וכעת, הנך מוזמן לפתוח אשכול נפרד: "מהו כאילו?". וכי חז"ל הגזימו כשכתבו זאת?
ואכן היטבת לשאול: אם ה'כאילו' הוא אותו דבר ממש, למה רבי ישמעאל בן אלישע וכו'.
אגב, התוס' בב"ק צא: מסתמכים על "גדול העונה אמן יותר מן המברך" כדי לפטור את החוטף ברכה מחברו. ושמא גם שם תאמר: עם כל הכבוד, הוא הרי לא בירך... גדול כן, אבל רק בבחינות מסוימות...
יש הבדל בין כאילו לבין יותר מן המברך (בלא כאילו).
כאילו הוא מצב ביניים.
 
 

אוריאל

משתמש ותיק
אשרי העם אמר:
קורה ואדם קונה מכספו מצוה, כגון פתיחת הארון, או עליה, ובטעות אחד אחר פותח הארון וכיו"ב. האם חייב לשלם על זה או לא, מסברא פשוטה ודאי שלא חייב, דהרי לא קיבל כלום. אולם שמעתי שיש חתם סופר שכותב שמי שחטף לחברו את זכות אמירת הקדיש - זכות הקדיש עולה למי שקנה אותה, ולא הפסיד כלום.
האם ידוע למישהו היכן מקור דברי חת"ס אלו?
ואם הפוסקים דנו בשאלה מעין זו?
דברי החת"ס הללו הלא המה כתובים על בספרו שו"ת יו"ד סימן שמ"ה, שם כתב דמי שאומר קדיש ששייך לחבירו, הקדיש הזה עולה לחבירו. ותלמידו המובהק הוא ניהו הגאון מהר"ם שיק (או"ח נ"ז) נשאל בזה מאי שנא מכל החוטף ברכה מחבירו שמשלם לחבירו עשר זהובים, ועיין שם מה שכתב בזה.
לענין מעשה עיין בספר אבני אש להגרא"י זילברשטיין שליט"א [בנו של הגאון רבי יצחק שליט"א], ששאל לריש"א דגלותא מרן הגרי"ש זצ"ל בענין מי שגנב לחבירו את העליה אם על הקונה לשלם לבית הכנסת בגלל דברי החת"ס האלו, או שלא מכיון שלא קיבל דבר, וכתב שם שענה לו הגרי"ש דאדם הנודר ממון עבור עליה דעתו לשלם רק אם אכן יעלה בפועל, ובנדרים הלך אחר לשון בני אדם, ומינה לשאלת פותח האשכול.

 
 

אשרי העם

משתמש ותיק
פותח הנושא
אוריאל אמר:
אשרי העם אמר:
קורה ואדם קונה מכספו מצוה, כגון פתיחת הארון, או עליה, ובטעות אחד אחר פותח הארון וכיו"ב. האם חייב לשלם על זה או לא, מסברא פשוטה ודאי שלא חייב, דהרי לא קיבל כלום. אולם שמעתי שיש חתם סופר שכותב שמי שחטף לחברו את זכות אמירת הקדיש - זכות הקדיש עולה למי שקנה אותה, ולא הפסיד כלום.
האם ידוע למישהו היכן מקור דברי חת"ס אלו?
ואם הפוסקים דנו בשאלה מעין זו?
דברי החת"ס הללו הלא המה כתובים על בספרו שו"ת יו"ד סימן שמ"ה, שם כתב דמי שאומר קדיש ששייך לחבירו, הקדיש הזה עולה לחבירו. ותלמידו המובהק הוא ניהו הגאון מהר"ם שיק (או"ח נ"ז) נשאל בזה מאי שנא מכל החוטף ברכה מחבירו שמשלם לחבירו עשר זהובים, ועיין שם מה שכתב בזה.
לענין מעשה עיין בספר אבני אש להגרא"י זילברשטיין שליט"א [בנו של הגאון רבי יצחק שליט"א], ששאל לריש"א דגלותא מרן הגרי"ש זצ"ל בענין מי שגנב לחבירו את העליה אם על הקונה לשלם לבית הכנסת בגלל דברי החת"ס האלו, או שלא מכיון שלא קיבל דבר, וכתב שם שענה לו הגרי"ש דאדם הנודר ממון עבור עליה דעתו לשלם רק אם אכן יעלה בפועל, ובנדרים הלך אחר לשון בני אדם, ומינה לשאלת פותח האשכול.
ייש"כ, עזרת לי מאד!
 
 
חלק עליון תַחתִית