למה (לפי שתי שיטות מתוך שלש) אנו עושים תמיד את החופה לפני הקידושין?

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
במחילתכם לא בדקתי כעת, אבל לפי האצור בזכרוני מקדמת דנא - ישנן 3 שיטות מהי חופה. 

1. ההינומא שמכסה אותה בה.
2. האהל החגיגי שאנו קורים אותו חופה ותחתיו עושים את האירוע שנקרא חופה (והוא כולל גם קידושין כידוע). 
3. חדר הייחוד. 

ובכן, לשיטה הראשונה הכי קשה!
שכן החתן מכסה את הכלה בכיסוי הלז ממש לפני הכל והיא עדיין לא אשתו ולא ארוסתו כלל. 
לשיטה השניה גם קשה למחצה, כי קודם כל היא נכנסת תחת האהל המכונה חופה ורק אחר כך הוא מקדש.  ((בסוגריים שאלה צדדית קטנה, תמיד כתוב 'מכניסה לחופה' . האמנם הוא המכניס? היא באה עצמאית במו רגליה עם אמא ועם השוייגער...))

רק לשיטה שזה חדר ייחוד - לא קשה הנ"ל.
אבל בעצם קשה קושיה אחרת חמורה לא פחות - איך מברכים 7 ברכות לפני ה'חופה' = חדר ייחוד לדעה זו.
וצריך עיון גדול! וכי יעלה על הדעת לברך דיין האמת בגוסס לפני הפטירה? 
אז איך מברכים לפני שנתייחדו (בבית שאליו הוא מכניסה ונהגו שקונה החדר מבעל האולם כידוע)

 
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
פותח הנושא
שו"ר בבית שמואל (כמדומה סי' נה) שמכח טענה זו פשיטא ליה שרק החדר ייחוד הוא החופה.
(נגד שאר שיטות ראשונים כנ"ל)

ומ"מ גם לדעה זו עדיין יקשה איך מברכים לפני שנכנסים לחדר ייחוד כנ"ל.
 
לא קשה מידי כי מברך קודם שמכניסה לחופה ומיד מכניסה,
ואדרבא, אסור לו להתייחד עמה קודם שמברך כי כלה בלא ברכה אסורה לבעלה.
ואף שביהודה היו מיחדים אין הלכה כיהודה.
ולשתי השיטות הראשונות נמי לא קשה מידי, שלפי השיטה שהיא ההינומא, כיון שההינומא עליה בשעה שמקדשה אז חלה החופה, והא הדין לשטה השניה.
ומה שבאה עם אמה והמועמדת להיות חמותה, גם לא קשה מידי שהרי אין הכוונה מכניסה בנשיאה על כפיו, כמו שסוברים כמה מאחב"י, אלא שנכנסת עמו לחופה.
 

בת עין

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
רק לשיטה שזה חדר ייחוד - לא קשה הנ"ל.
אבל בעצם קשה קושיה אחרת חמורה לא פחות - איך מברכים 7 ברכות לפני ה'חופה' = חדר ייחוד לדעה זו.
וצריך עיון גדול! וכי יעלה על הדעת לברך דיין האמת בגוסס לפני הפטירה? 
אז איך מברכים לפני שנתייחדו (בבית שאליו הוא מכניסה ונהגו שקונה החדר מבעל האולם כידוע)

בבתולה עושים חדר-יחוד רק לחומרא וממנהג, ועיקר הקנין הוא בהינומא ובמה שאנו קוראים חופה.

באלמנה אין קונה אלא היחוד, ואכן נזהרים מאד שלא לעשות הפסק בין מעמד החופה לחדר היחוד, כך שהברכות הן כעין ברכת המצוות שעובר לעשייתן.
(ויש אומרים, שמה שנהגו לעשות חופת אלמנה תחת הגג ולא באוויר השמים (כחופת בתולה), הוא כדי שלא להפסיק בין החופה לחדר היחוד).
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
לא קשה מידי כי מברך קודם שמכניסה לחופה ומיד מכניסה,
ואדרבא, אסור לו להתייחד עמה קודם שמברך כי כלה בלא ברכה אסורה לבעלה.
ואף שביהודה היו מיחדים אין הלכה כיהודה.
ולשתי השיטות הראשונות נמי לא קשה מידי, שלפי השיטה שהיא ההינומא, כיון שההינומא עליה בשעה שמקדשה אז חלה החופה, והא הדין לשטה השניה.
ומה שבאה עם אמה והמועמדת להיות חמותה, גם לא קשה מידי שהרי אין הכוונה מכניסה בנשיאה על כפיו, כמו שסוברים כמה מאחב"י, אלא שנכנסת עמו לחופה.
לא מדוייק, יהודה וגליל לא פליגי בדינא אלא במנהגא, וודאי יהודה היא להלכה, וביהודה היו מברכים קודם הייחוד כמבואר בראשונים.
 
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
רק לדייק שלרוב הראשונים החופה הוא ייחוד דדיקא.
ועיין בב''ח סי' סא' שמעיר כדבריך....
על המנהג שנהגו לכסות הכלה קודם הקידושין...
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
לא קשה מידי כי מברך קודם שמכניסה לחופה ומיד מכניסה,
ואדרבא, אסור לו להתייחד עמה קודם שמברך כי כלה בלא ברכה אסורה לבעלה.
ואף שביהודה היו מיחדים אין הלכה כיהודה.
ולשתי השיטות הראשונות נמי לא קשה מידי, שלפי השיטה שהיא ההינומא, כיון שההינומא עליה בשעה שמקדשה אז חלה החופה, והא הדין לשטה השניה.
ומה שבאה עם אמה והמועמדת להיות חמותה, גם לא קשה מידי שהרי אין הכוונה מכניסה בנשיאה על כפיו, כמו שסוברים כמה מאחב"י, אלא שנכנסת עמו לחופה.
לא בדיוק. יש עוד עסקים בחופה ולאחריה לפני ההליכה לחדר ייחוד. 

אם זו ברכת המצוות - היה נכון לכאורה לברך בחדר ייחוד עצמו. 
אולי זה רק ברכת השבח? ואז? 
 
 
זה לא ברכת המצות אלא ברכת השבח, אםביהודה היו מברכים את זה בשעת האירוסין שמא יתיחד עם כלתו, משמע שהוא שבח של נישואין שצריך לעשותו לפני היחוד אבל אין חשש הפסק כלל.
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני שומע.

ומ"מ טרם קיבלתי תשובה לשאלה שבכותרת.

ובפרט כשראיתי היום שזה נידון אם בכלל שייך חופה לפני קידושין ומוכיחים מראשונים שכן בניגוד לאחרונים שס"ל שלא מהני.
הרי כולנו עושים זאת?! ותמיד!
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
אני שומע.

ומ"מ טרם קיבלתי תשובה לשאלה שבכותרת.

ובפרט כשראיתי היום שזה נידון אם בכלל שייך חופה לפני קידושין ומוכיחים מראשונים שכן בניגוד לאחרונים שס"ל שלא מהני.
הרי כולנו עושים זאת?! ותמיד!

פעם היו עושין הקידושין הרבה זמן (יב חודש) לפני הנישואין, אבל בזמן מאוחר יותר חששו מפני התקלה של אשה ארוסה ללא חופה לכן תקנו את המנהג ואסרו לעשות קידושין שלא בזמן החופה, ולכן עשו שהקידושין יהיה תחת החופה ממש שזה הכי קרוב שזה יכול להיות, ותלינן שעיקר הנישואין נגמר בייחוד שאח"כ.
כך שמעתי פעם מרב ת"ח מסדר קידושין שהסביר לציבור לפני הקידושין והחופה את כל תהליך את העניינים.
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
פותח הנושא
אולי לב ב"ד מתנה שקנין חופה יחול (בעמדם בתוך החופה) רק לאחר הקידושין.
זה עדיין לא מתרץ את הדעה שחופה היינו הינומא.
 

בשובה ונחת

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
לא בדיוק. יש עוד עסקים בחופה ולאחריה לפני ההליכה לחדר ייחוד.
ככל הדברים הנ"ל הקשו כבר האחרונים, עי' מקנה סי' סב וסי' סד בקונ' אחרון, שהקשה אמאי ההליכה ל"ה הפסק, ובשער המפקד הל' קידושין סי' יב כתב דמשו"ה נהוג ליתן יד לכלה להוליכה, וכ' הט"ז סי' נז סק"ד, דבהולכה זו קונה אותה כמסירה לרשותו, וע"כ ליכא הפסק בהכי.
וכל העסק שיש בחופה אם זה אמירת מזל טוב וכו' לכאו' הוו מעניני נישואין ול"ה הפסק.
מתאהב על ידך אמר:
אם זו ברכת המצוות - היה נכון לכאורה לברך בחדר ייחוד עצמו. 
אולי זה רק ברכת השבח? ואז?
יש באמת שחשבו זה לברכת השבח, וכמש"כ הר"ן הביאו הב"י ריש סימן סב, אך משמע מהב"י שהבין בדעת הרמב"ם דהוו ברכות המצות, וכן הבין הגר"א בד' הב"י, וכ"כ הבית שמואל, וזכורני דכ"כ נמי הפרישה (אולי בסו"ס סא).
ובלא"ה מוכח מהרבה ראשונים דאף בברכת השבח אין לעשות הפסק גדול, אף דל"ב עובר לעשייתן.
ומהאחרונים יש שרצו לו' דהוי ברכות השבת העומדים במקו' ברכות המצות, וע"כ בעי' להסמיך. ואכמ"ל.
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
בלת"ק

נוסח ברכת אירוסין

והתיר לנו את הנשואות לנו ע"י חופה וקידושין

זכור לי מימי בחרותי איז ראשון שגורס "חופה בקידושין" שאכן עושים את החופה לפני (אולי מובא בשלטי גיבורים על הריף שאין לי לפני כעת)
 

דבש לפי

משתמש ותיק
ברוךווייס אמר:
זכור לי מימי בחרותי איז ראשון שגורס "חופה בקידושין" שאכן עושים את החופה לפני (אולי מובא בשלטי גיבורים על הריף שאין לי לפני כעת)
אדרבה, מהגירסא הרגילה "חופה וקידושין" דייקו חלק מהראשונים שחופה קודמת לקידושין, וההגהה "חופה בקידושין" באה כדי לבטל דיוק זה.
 
חלק עליון תַחתִית