נטילת ידיים לכהנים ע"ח חזרת הש"ץ ועניית אמן

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
נשאלתי ע"י ידיד שהוא לוי,
במקום שהוא מתפלל, כשהוא יוצא ליטול את ידי הכהנים כנהוג לפני ברכת כהנים, הוא מפסיד כו"כ עניית אמן, חוץ ממה שהוא לא שומע חלק מחזרת הש"ץ,
האם עדיף להשאר לשמוע ולענות אמן, או קיום המנהג של נט"י לכהנים?
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
פותח הנושא
במבי אמר:
מה ההבדל בין כל מצווה שא"א לקיימה בידי אחרים?
אפשר לקיימה ע"י הכהן עצמו,
המנהג שהלוי נוטל (שמובא בשו"ע) מקורו מהזוהר,
אבל אולי זה רק באופן כגון שהכיור בפנים, כמו שיש בכמה מקומות,
שאז אין מפסיד חזרת הש"ץ וכו'.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
המנהג שהלוי נוטל (שמובא בשו"ע) מקורו מהזוהר,
אבל אולי זה רק באופן כגון שהכיור בפנים, כמו שיש בכמה מקומות,
שאז אין מפסיד חזרת הש"ץ וכו'.
יש הרבה בתי כנסת וישיבות שראשיהם הם והיו גדולי עולם שאין בהם כיורים בתוך ביהכ"נ \ בית המדרש, והלויים יוצאים עם הכהנים ליטול ידיהם.
ואני למדתי בישיבה שראש הישיבה עצמו היה לוי וגם הוא היה יוצא ליטול את ידי הכהנים באמצע חזרת הש"ץ, (ורק במוסף של ראש השנה היה הש"ץ מחכה לפני רצה עד שיחזרו כל הכהנים והלויים, כי חששו לחומרת הגרי"ז שבמוסף של ר"ה צריכים לשמוע כל מילה של חזרת הש"ץ משום תקיעות שבין הברכות).
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
קדמא ואזלא אמר:
המנהג שהלוי נוטל (שמובא בשו"ע) מקורו מהזוהר,
אבל אולי זה רק באופן כגון שהכיור בפנים, כמו שיש בכמה מקומות,
שאז אין מפסיד חזרת הש"ץ וכו'.
יש הרבה בתי כנסת וישיבות שראשיהם הם והיו גדולי עולם שאין בהם כיורים בתוך ביהכ"נ \ בית המדרש, והלויים יוצאים עם הכהנים ליטול ידיהם.
ואני למדתי בישיבה שראש הישיבה עצמו היה לוי וגם הוא היה יוצא ליטול את ידי הכהנים באמצע חזרת הש"ץ, (ורק במוסף של ראש השנה היה הש"ץ מחכה לפני רצה עד שיחזרו כל הכהנים והלויים, כי חששו לחומרת הגרי"ז שבמוסף של ר"ה צריכים לשמוע כל מילה של חזרת הש"ץ משום תקיעות שבין הברכות).
חומרת הרב מבריסק אינה דוקא משום התקיעות, אלא משום שלכמה שיטות עיקר התפילה בר"ה הוא בחזרת הש"ץ, ואין יוצאין כלל ביחיד ידי תשע ברכות. ולכן גם בשבת חוששין כנ"ל.
(כוונתי לר"ה שחל בשבת שאין תוקעין, ולא לכל שבת.)
 
 

יערב שיחי

משתמש ותיק
מרן בעל שבט הלוי זצוק''ל היה יוצא כל ימיו [לקיים את המצוה היחידה שיש ללווים בימינו, ליטול ידי הכהנים, שבזה הם נעשים חלק משלמות המצוה של נשיא''כ כמובא בזוה''ק] והקפיד ע''כ עד מעל גיל 90
 
חלק עליון תַחתִית