קיצור דיני הטועה בברכת השנים, ובמקום 'ותן טל ומטר' אמר 'ותן ברכה'

אברך

משתמש ותיק
 
 
טעה בברכת השנים, ובמקום 'ותן טל ומטר' אמר 'ותן ברכה' 
 
א)    אם נזכר קודם שסיים ברכת השנים - אומר 'ותן טל ומטר [לברכה על פני האדמה' [1]] במקום שנזכר וימשיך מהיכן שאחז. 
ואם אמר כבר 'ושבענו מטובה', מעיקר הדין אין צריך לחזור ולומר 'ושבענו מטובה' אלא יכול לומר 'ותן טל ומטר לברכה [על פני האדמה] וברך שנתינו כשנים הטובות בא"י מברך השנים'. אך לכתחילה טוב שיחזור ויאמר גם 'ושבענו מטובה'. 
ואם כבר התחיל לומר 'וברך שנתינו' וכו', אזי אחר שאמר 'ותן טל ומטר' [וכו'] יחזור ויאמר 'וברך שנתנו כשנים הטובות', מכיון שצריך לומר מעֵין חתימת הברכה סמוך לחתימה (מ"ב סי' קי"ז סקט"ו).
ב)    אם נזכר אחר שסיים הברכה [או אחר שאמר ה' של סוף הברכה] - ימשיך להתפלל, ויזכיר ב'שומע תפילה' לפני 'כי אתה שומע' וכו' 'ותן טל ומטר [לברכה על פני האדמה'] (שו"ע שם ס"ה ובמ"ב שם).
ג)    [אם נזכר אחר שאמר 'כי אתה שומע' וכו' ועדיין לא אמר ה' של חתימת 'שומע תפילה' -  יאמר 'ותן טל ומטר' [וכו'] ויחזור לומר 'כי אתה שומע' וכו'] (כן משמע לענ"ד). 
ד)    ואם  נזכר אחר שאמר ה' של חתימת 'שומע תפילה' - יאמר 'למדני חוקיך', ויאמר 'ותן טל ומטר' [וכו'], ויחזור לומר 'כי אתה שומע' וכו' (מ"ב סקי"ט). 
ה)    ואם נזכר אחר שאמר תיבת 'שומע' של חתימת הברכה, או שכבר חתם 'שומע תפילה', ועדיין לא התחיל ברכת רצה - אומר 'ותן טל ומטר' [וכו'], וממשיך 'רצה' (שו"ע שם).
ו)    ואם נזכר אחר שהתחיל ברכת 'רצה' - חוזר לתחילת ברכת השנים (שו"ע שם).
ז)    ואם סיים התפילה [דהיינו שאמר יהיו לרצון שאחר תחנונים שבסוף התפילה] - חוזר לראש התפילה (שו"ע שם ומ"ב סקי"ח).

 


 
[1]. כן נראה לכאורה שצריך להשלים המשפט, שאל"כ אין לו משמעות.

 


מצורף גם כקובץ PDF להדפסה ולזיכוי הרבים
 


 

שמחה מנתניה

משתמש ותיק
אברך אמר:
 
 
טעה בברכת השנים, ובמקום 'ותן טל ומטר' אמר 'ותן ברכה' 
 
א)    אם נזכר קודם שסיים ברכת השנים - אומר 'ותן טל ומטר [לברכה על פני האדמה' [1]] במקום שנזכר וימשיך מהיכן שאחז. 
ואם אמר כבר 'ושבענו מטובה', מעיקר הדין אין צריך לחזור ולומר 'ושבענו מטובה' אלא יכול לומר 'ותן טל ומטר לברכה [על פני האדמה] וברך שנתינו כשנים הטובות בא"י מברך השנים'. אך לכתחילה טוב שיחזור ויאמר גם 'ושבענו מטובה'. 


מניין שראוי לחזור על 'ושבענו מטובה'
ואדרבא, י"ל שעדיף שלא לחזור, שא"כ נמצא כופל מילותיו לחינם כלפי שמיא
 

אברך

משתמש ותיק
פותח הנושא
שמחה מנתניה אמר:
אברך אמר:
 
 
טעה בברכת השנים, ובמקום 'ותן טל ומטר' אמר 'ותן ברכה' 
 
א)    אם נזכר קודם שסיים ברכת השנים - אומר 'ותן טל ומטר [לברכה על פני האדמה' [1]] במקום שנזכר וימשיך מהיכן שאחז. 
ואם אמר כבר 'ושבענו מטובה', מעיקר הדין אין צריך לחזור ולומר 'ושבענו מטובה' אלא יכול לומר 'ותן טל ומטר לברכה [על פני האדמה] וברך שנתינו כשנים הטובות בא"י מברך השנים'. אך לכתחילה טוב שיחזור ויאמר גם 'ושבענו מטובה'. 


מניין שראוי לחזור על 'ושבענו מטובה'
ואדרבא, י"ל שעדיף שלא לחזור, שא"כ נמצא כופל מילותיו לחינם כלפי שמיא
כך כתב המ"ב. והטעם כמדו' משום מעין החתימה סמוך לחתימה.
 
 

אברך

משתמש ותיק
פותח הנושא
לישועתך קויתי השם אמר:
אברך אמר:
כן נראה לכאורה שצריך להשלים המשפט, שאל"כ אין לו משמעות.
לכאו' גם ל"ותן טל ומטר" יש משמעות
יתכן. אבל עכ"פ תיבת "לברכה" נראה לכאו' ברור שהיא חלק מהמשפט שאותו תקנו חז"ל לבקש גשם. ולגבי תיבות "על פני האדמה" יש לדון. ומ"מ לכאורה המוסיף אותן לא גרע.
שוב ראיתי שת"ל זכינו לכוין לדברי גדולים. וז"ל הפסקי תשובות (סימן יז הערה 53):
והנה, סתימת לשון כל האחרונים והמשנ"ב (סקי"ט) בכללן 'ותן טל ומטר' וכלשון הב"י ושו"ע סעי' ה', אמנם פשוט שאפשר דנקטי דרך קצרה ולאו דווקא הוא, ובקישו"ע סי' סעי' ו' וכה"ח סקל"ז כתבו בהדיא שיאמר בשומע תפילה 'ותן טל ומטר לברכה' כי אתה שומע וכו', וכ"ה ג"כ בעולת תמיד סק"ו ובין איש חי בשלח אות י"ח, ובערוה"ש סעי' ו' ושלחן שלמה סעי' ד' כותבים לומר 'ותן טו"מ לברכה על פני האדמה' כי אתה שומע וכו', וכ"כ בשו"ת דברי ישראל ח"א סי' ר"ח בשם ליקוטי חבר בן חיים בהגהותיו לסי' זה שעיקר הברכה שהמטר משקה את פני האדמה, ויחיד הוא השלה"ט סעי' ו' שכותב "ויאמר בשומע תפילה 'ותן טל ומטר' ולא יותר". וכל זה הוא גם לענין מי שנזכר לאחר סיום ברכת השנים קודם תקע בשופר. 
 
 

חימקו

משתמש ותיק
אברך אמר:
אם יש הערות - אשמח לקבל.
מה הדין אם התחיל 'רצה' וחזר בטעות ל'שמע קולנו' ושם אמר 'ותן טל ומטר', האם מועיל בדיעבד?
 

אברך

משתמש ותיק
פותח הנושא
אריק אמר:
יהיה טוב אם תוסיף את הדין כשמסופק אם הזכיר
תוך ל' יום כבוודאי לא הזכיר, ואחר ל' יום (או שאמר 90 פעמים) אינו חוזר.
 
חלק עליון תַחתִית