מדוע מגבת לא חייבת בציצית

אמונה ובטחון

משתמש ותיק
בס"ד
האם חברי הפורום יכולים לעזור 
לי מדוע מגבת שפעמים שמים אותה על הראש  שיוצאים מהמקווה או מהים
כמלבוש .אינה חייבת בציצית



 
 

כפשוטו

משתמש ותיק
אם היא עוטפת רק את הראש אינה חייבת בציצית כי היא צריכה לעטוף את ראשו ורובו (עד הכתפיים לפחות), ואכן צריך להיזהר שלא יתעטף ראשו ורובו ביום, כי המגבת תתחייב בציצית.
 

בר נש

משתמש ותיק
אם לובשים מגבת אה''נ, אבל נ''ל שבמקרים שהזכרת לא לובשים אותה (לא נהנים ממנה שום הנאת מלבוש) אלא מטלטלים אותה בדרך נוחה, וגם אם היא משמשת ככיפה לא נהייתה מלבוש בגלל זה מכיוון שכיסוי הראש איננו מלבוש.

מי שיצא מהים ברחוב עם מגבת במקום בגדים יהיה אכן חייב להטיל בה ציצית.
 

אבי חי

משתמש ותיק
כפשוטו אמר:
אם היא עוטפת רק את הראש אינה חייבת בציצית כי היא צריכה לעטוף את ראשו ורובו (עד הכתפיים לפחות), ואכן צריך להיזהר שלא יתעטף ראשו ורובו ביום, כי המגבת תתחייב בציצית.



מ"ש ראשו ורובו לא דק, וכמ"ש דסגי במכסה את הכתפיים, אלא דכסות ראש לא שמה כסות.
ויעויין בשו"ע סי' י סעי' י-יא, בדין כסות שעיקרה לכיסוי הראש, ומכסה גם את הכתפיים, דפטורה.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
יש סוג מגבת עם כובע שמלבישים אותה ממש כלבוש

מצוי שילדים שהגיעו לחינוך לובשים אותו ולפי דברי המעוררים כאן

צריכה ציצית

יישר כח
 

אבי חי

משתמש ותיק
השאלה היא במה שנהוג לקשור את המגבת סביב המתניים כשיוצאים מהמקווה או מהים,
ואולי יש סברא שכיסוי זמני אינו נידון כמלבוש.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
בר נש אמר:
אם לובשים מגבת אה''נ, אבל נ''ל שבמקרים שהזכרת לא לובשים אותה (לא נהנים ממנה שום הנאת מלבוש) אלא מטלטלים אותה בדרך נוחה, וגם אם היא משמשת ככיפה לא נהייתה מלבוש בגלל זה מכיוון שכיסוי הראש איננו מלבוש.

מי שיצא מהים ברחוב עם מגבת במקום בגדים יהיה אכן חייב להטיל בה ציצית.
לכאו' תליא בפלוגתא האם סדינים שהוי דרך העלאה בעלמא חייבין בציצית
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
יעקב שלם אמר:
יש סוג מגבת עם כובע שמלבישים אותה ממש כלבוש
מגבות אלו, בד"כ, יש בהן גם שרוולים - ולפיכך פטורות הן מציצית.

מנא לך הא?


(דברי הערה"ש המחודשים, תמוהים, ונסתרים מדברי א"ר, ולא מצאנו כן בשאר פוסקים, ואף הערה"ש לא כתב כן אלא כא' מסניפי היתר ליישב המנהג)

שו"ר דכנראה מקור טעות מר נובע מדברי האר"י המובאים במ"ב טז ד דטוב שלא יהיו בט"ק בתי זרועות. וכמובן שאין זו סברא לפטור מציצית בגד שיש בו בתי זרועות, ואדרבה.

 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
מפני שאינה פתוחה אלא מרוח א'.
ראה סיכום הענין בלשון ברורה - בשו"ע אדה"ז סי' ח סט"ז ואילך, וש"נ.
 

יד אבשלום

משתמש ותיק
אחריות על כל מילה אמר:
לפי הרב שפרן במאתיים שנה האחרונות נקבע כהרגשה פנימית שלא משנים דברים גם אם מן הדין היה צריך לשנותם או להנהיגם, ויש בכח דבר זה לעקור דבר מן התורה, ולפי"ז גם מגבת פטורה כהיום הזה.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?style=1&f=8&t=10038#p133764
יש חילוק ברור בין נושא עקרוני כתכלת לבין פרט במצוות ציצית מעתה כל הנוהג שלא כהלכה יציין לדברי הרב שפרן ותשקט נפשו גם אם דבריו נכונים זה נאמר בצורה מאד ממוקדת ולא על כל הלכה שהעולם לא מקיים
 

אבי חי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
מפני שאינה פתוחה אלא מרוח א'.
ראה סיכום הענין בלשון ברורה - בשו"ע אדה"ז סי' ח סט"ז ואילך, וש"נ.


איך הגענו מ'יש בהן שרוולים' ל'אינה פתוחה אלא מרוח אחת'?


אא"כ כונת מר היתה שתפורות מצידן (ברובו), ולזה קרא שיש בהן שרוולים.
 
יד אבשלום אמר:
אחריות על כל מילה אמר:
לפי הרב שפרן במאתיים שנה האחרונות נקבע כהרגשה פנימית שלא משנים דברים גם אם מן הדין היה צריך לשנותם או להנהיגם, ויש בכח דבר זה לעקור דבר מן התורה, ולפי"ז גם מגבת פטורה כהיום הזה.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?style=1&f=8&t=10038#p133764
יש חילוק ברור בין נושא עקרוני כתכלת לבין פרט במצוות ציצית מעתה כל הנוהג שלא כהלכה יציין לדברי הרב שפרן ותשקט נפשו גם אם דבריו נכונים זה נאמר בצורה מאד ממוקדת ולא על כל הלכה שהעולם לא מקיים
להטיל ציצית במגבת זו חריגה מהנורמה ושינוי עוד יותר מתכלת,
חיוב מגבת בציצית יכול בין יום להיהפך לנושא עקרוני לא פחות מתכלת אלא שכרגע אין ולא ידוע על מי שמטיל ציצית במגבת, ברגע שקבוצה מסויימת תתחיל לנהוג כך, ההרגשה הפנימית תתעורר ויתחילו להתפרסם תשובות בסגנון זה.
 

אבי חי

משתמש ותיק
אחריות על כל מילה אמר:
יד אבשלום אמר:
אחריות על כל מילה אמר:
לפי הרב שפרן במאתיים שנה האחרונות נקבע כהרגשה פנימית שלא משנים דברים גם אם מן הדין היה צריך לשנותם או להנהיגם, ויש בכח דבר זה לעקור דבר מן התורה, ולפי"ז גם מגבת פטורה כהיום הזה.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?style=1&f=8&t=10038#p133764
יש חילוק ברור בין נושא עקרוני כתכלת לבין פרט במצוות ציצית מעתה כל הנוהג שלא כהלכה יציין לדברי הרב שפרן ותשקט נפשו גם אם דבריו נכונים זה נאמר בצורה מאד ממוקדת ולא על כל הלכה שהעולם לא מקיים
להטיל ציצית במגבת זו חריגה מהנורמה ושינוי עוד יותר מתכלת,
חיוב מגבת בציצית יכול בין יום להיהפך לנושא עקרוני לא פחות מתכלת אלא שכרגע אין ולא ידוע על מי שמטיל ציצית במגבת, ברגע שקבוצה מסויימת תתחיל לנהוג כך, ההרגשה הפנימית תתעורר ויתחילו להתפרסם תשובות בסגנון זה.
ועל כגון דא איתמר: חכמים (היינו הגרממ"ש) הזהרו בדבריכם וכו'

או בנוסח אחר: @אחריות על כל מילה, בבקשה...
 
אבי חי אמר:
אחריות על כל מילה אמר:
יד אבשלום אמר:
יש חילוק ברור בין נושא עקרוני כתכלת לבין פרט במצוות ציצית מעתה כל הנוהג שלא כהלכה יציין לדברי הרב שפרן ותשקט נפשו גם אם דבריו נכונים זה נאמר בצורה מאד ממוקדת ולא על כל הלכה שהעולם לא מקיים
להטיל ציצית במגבת זו חריגה מהנורמה ושינוי עוד יותר מתכלת,
חיוב מגבת בציצית יכול בין יום להיהפך לנושא עקרוני לא פחות מתכלת אלא שכרגע אין ולא ידוע על מי שמטיל ציצית במגבת, ברגע שקבוצה מסויימת תתחיל לנהוג כך, ההרגשה הפנימית תתעורר ויתחילו להתפרסם תשובות בסגנון זה.
ועל כגון דא איתמר: חכמים (היינו הגרממ"ש) הזהרו בדבריכם וכו'

או בנוסח אחר: @אחריות על כל מילה, בבקשה...
אז באיזה עוד צורה הוא יכל לכתוב את זה? שזה טעם כמוס?
לדעתי הוא הגדיר מאד יפה את הטעם של המחזיקים שזה תכלת ובכ"ז בשיטה שאין להטיל תכלת.
 
מתיקות אינסופית אמר:
בואו לא נגלוש, אשכולות על פולמוס התכלת בזה"ז יש מספיק.
כל כך צודק, אבל שים לב שנושא האשכול על חיוב מגבת בציצית וזה כולל גם את התכלת,
כלומר אם זה היה חייב, יש לדון בו את הדיון על תכלת.
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
יש סוג מגבת עם כובע שמלבישים אותה ממש כלבוש

מצוי שילדים שהגיעו לחינוך לובשים אותו ולפי דברי המעוררים כאן

צריכה ציצית

יישר כח



רק אם היא חתוכה מהצדדים ברובה, דבר שלא שכיח.
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
אחריות על כל מילה אמר:
יד אבשלום אמר:
אחריות על כל מילה אמר:
לפי הרב שפרן במאתיים שנה האחרונות נקבע כהרגשה פנימית שלא משנים דברים גם אם מן הדין היה צריך לשנותם או להנהיגם, ויש בכח דבר זה לעקור דבר מן התורה, ולפי"ז גם מגבת פטורה כהיום הזה.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?style=1&f=8&t=10038#p133764
יש חילוק ברור בין נושא עקרוני כתכלת לבין פרט במצוות ציצית מעתה כל הנוהג שלא כהלכה יציין לדברי הרב שפרן ותשקט נפשו גם אם דבריו נכונים זה נאמר בצורה מאד ממוקדת ולא על כל הלכה שהעולם לא מקיים
להטיל ציצית במגבת זו חריגה מהנורמה ושינוי עוד יותר מתכלת,
חיוב מגבת בציצית יכול בין יום להיהפך לנושא עקרוני לא פחות מתכלת אלא שכרגע אין ולא ידוע על מי שמטיל ציצית במגבת, ברגע שקבוצה מסויימת תתחיל לנהוג כך, ההרגשה הפנימית תתעורר ויתחילו להתפרסם תשובות בסגנון זה.

אם אתה ציני זה בסדר, אם אתה רציני החילוק ברור לכל בר דעה...
 
שמש מרפא אמר:
אחריות על כל מילה אמר:
יד אבשלום אמר:
יש חילוק ברור בין נושא עקרוני כתכלת לבין פרט במצוות ציצית מעתה כל הנוהג שלא כהלכה יציין לדברי הרב שפרן ותשקט נפשו גם אם דבריו נכונים זה נאמר בצורה מאד ממוקדת ולא על כל הלכה שהעולם לא מקיים
להטיל ציצית במגבת זו חריגה מהנורמה ושינוי עוד יותר מתכלת,
חיוב מגבת בציצית יכול בין יום להיהפך לנושא עקרוני לא פחות מתכלת אלא שכרגע אין ולא ידוע על מי שמטיל ציצית במגבת, ברגע שקבוצה מסויימת תתחיל לנהוג כך, ההרגשה הפנימית תתעורר ויתחילו להתפרסם תשובות בסגנון זה.

אם אתה ציני זה בסדר, אם אתה רציני החילוק ברור לכל בר דעה...
הכל בציניות כמובן.
 

מ אלישע

משתמש ותיק
הרב קוק חשש לכך, והפקיר את המגבת לפני שהתעטף בה.
כ"כ בחוברת לשלשה באלול
 

אור זרוע

משתמש ותיק
מתוך פסקי תשובות אורח חיים סימן י אות יב


יב. מגבת, סינר, חגורה, רעלה, תחפושות פורים, שכפצים ואפודי מגן וכו'
ביה"ל ד"ה סודר: כתוב בב"י וכו' שעיקר הבאת הסודרים לחגור בהם, לקנח בהם את הידים, לצרור בהם מעות, להביא בהם פירות, לקנח הזיעה וכו', אף על פי שנהנים בהם בחמה מפני החמה ובגשמים מפני הגשמים, כיון שהבאתם אינה לכך לא קרינן 'אשר תכסה בה', ולזה משמע שהסכימו המג"א והגר"א שהעתיקוהו בביאורם.

ומכאן נלמד להתיר כמה וכמה סוגי בגדים העונים למטרות הנ"ל, וכגון מגבות, סינרים, חגורות, סדין המניח עליו בעת גילוח שערותיו, רעלה העשויה לצורך מסוה או לצניעות, ובכלל זה תחפושות של פורים, בגדים וכיסויים שונים העשויים להגן מפני קרינה, שכפ"ץ ואפודי מגן העשויים להגן ממכת חרב והרג וכדורי האוייב, וכל כיוצא בזה,

כיון שאין הם עומדים ועשויים בעיקרם לצורך הנאת לבישה מפני החמה או מפני הקור והגשמים, אין חל עליהם כלל חיוב ציצית, הגם שהוא עתה יתעטף בהם בהנאת לבישה מפני החמה או הקור, ואין מקום להחמיר לעגל כנף.
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
דרופתקי דאורייתא אמר:
ומה בנוגע אלה שלובשים את המגבת בשבת על הכתפיים כדי שלא לטלטל?

לבישה ע"מ לטלטל לל"ח "אשר תכסה", וכמו בבגד שהוא לכבוד בעלמא. 
 
חלק עליון תַחתִית