יוני הר אמר:בישול בסיר אלומיניום המונח בתוך סיר טרף? האם מותר?
ומדובר שאי אפשר לבשל על הכיריים עצמם כיון שזה כיריים אינדוקציה!
למה זה תשאל לשמי אמר:יוני הר אמר:בישול בסיר אלומיניום המונח בתוך סיר טרף? האם מותר?
ומדובר שאי אפשר לבשל על הכיריים עצמם כיון שזה כיריים אינדוקציה!
חלילה. רמ''א יו''ד סי' צב ס''ח, וכ''ש לדהכא.
מחבת של חלב שנתנו בכירה תחת קדירה של בשר הזיעה עולה ונבלע בקדירה ואוסרתה:
הגה: אם היה חלב במחבת ובעינן ששים בתבשיל שבקדירה נגד החלב שבמחבת (ד"ע) וכל זה מיירי שהמחבת מגולה והזיעה עולה מן המאכל עצמו לקדירה שעליה (ארוך) וגם מיירי שהוא בקרוב כל כך שהיד סולדת בזיעה במקום שנוגע בקדירה אבל אם אין היד סולדת בזיעה הכל שרי ולכן תולין בשר לייבש על קדירות של חלב ולא חיישינן לזיעה שעולה (פסקי מהרא"י סימן ק"ג). וכן אם המחבת מכוסה הכל שרי מידי דהוי אשתי קדירות נוגעות זו בזו דאין אוסרין זו את זו בנגיעה כל שכן בזיעה (מרדכי פרק כ"ה) מיהו לכתחלה יש להזהר בכל זה (הגהות ש"ד):
ההיתר הוא דוקא כשאין שום רטיבות ולחלוחית בין ב' הקדרות, אך אם יש רטיבות אסור לכתחילה.יוני הר אמר:לפי דברי הרב יוצא לגבי השאלה שלי שמותר לעשות כן לכתחילה??
האם אין הבדל בין אלומיניום לבין סיר אחר
יוני הר אמר:לפי דברי הרב יוצא לגבי השאלה שלי שמותר לעשות כן לכתחילה??
האם אין הבדל בין אלומיניום לבין סיר אחר?
לא הבנתי מה רואים שם בדרכ"מ. אודה לך אם תבאר לי.אברהם העברי אמר:מיירי שם דוו' שיש חלב במחבת אבל אם אין חלב במחבת הדרינן לקמייתא דשתי קדירות נוגעות ומותר לכתחילה
(וגם מש"כ בסו"ד מהש"ד היינו באין יד סולדת כנראה לכל מתבונן בדרכ"מ שם)
הרמ"א מיירי בשיש בשניהם מאכל אלא שהמחבת מכוסה ולכן אין זיעה, אבל באופן שאין כאן אלא כלי ולא אוכל כלל, וכ"ש באינו בן יומו- ודאי מותר.מסיח לפי תומו אמר:לא הבנתי מה רואים שם בדרכ"מ. אודה לך אם תבאר לי.אברהם העברי אמר:מיירי שם דוו' שיש חלב במחבת אבל אם אין חלב במחבת הדרינן לקמייתא דשתי קדירות נוגעות ומותר לכתחילה
(וגם מש"כ בסו"ד מהש"ד היינו באין יד סולדת כנראה לכל מתבונן בדרכ"מ שם)
אני ידעתי תמיד ששתי קדרות בלא רטיבות ביניהם אסור לכתחילה כמבואר ברמ"א הנ"ל.
מנהג העולם להקל אפילו בבן יומו, ומטעם שכל הנופל על הכיריים מיד נשרף, וכדאיתא ברמ"א לענין ע"ג הקדרה מבחוץ כנגד האש.אברהם העברי אמר:יוני הר אמר:לפי דברי הרב יוצא לגבי השאלה שלי שמותר לעשות כן לכתחילה??
האם אין הבדל בין אלומיניום לבין סיר אחר?
אני לא רב ולא פוסק אבל ממה שאני מכיר את הסוגיא זה אמור להיות מותר לכתחילה אם אין רטיבות (וגם אם יש רטיבות מנהג העולם בכיריים מעורבות לבשר וחלב להקל באינו בן יומו)
אם כוונתך לרמ"א צב,ו - הש"ך שם אוסר. (החכמ"א אכן מתיר, אך אינני יודע אם מורי ההוראה נוהגים בזה כהחכמ"א)דרומאי אמר:וכדאיתא ברמ"א לענין ע"ג הקדרה מבחוץ כנגד האש.
צודקדרומאי אמר:מנהג העולם להקל אפילו בבן יומו, ומטעם שכל הנופל על הכיריים מיד נשרף, וכדאיתא ברמ"א לענין ע"ג הקדרה מבחוץ כנגד האש.אברהם העברי אמר:יוני הר אמר:לפי דברי הרב יוצא לגבי השאלה שלי שמותר לעשות כן לכתחילה??
האם אין הבדל בין אלומיניום לבין סיר אחר?
אני לא רב ולא פוסק אבל ממה שאני מכיר את הסוגיא זה אמור להיות מותר לכתחילה אם אין רטיבות (וגם אם יש רטיבות מנהג העולם בכיריים מעורבות לבשר וחלב להקל באינו בן יומו)
גם אני איני יודע, אך כיריים קיל טפי לפי שהאש שם חזק ביותר ומיד נשרף הכל ולכן לכו"ע מותר (שמעתי).מסיח לפי תומו אמר:אם כוונתך לרמ"א צב,ו - הש"ך שם אוסר. (החכמ"א אכן מתיר, אך אינני יודע אם מורי ההוראה נוהגים בזה כהחכמ"א)דרומאי אמר:וכדאיתא ברמ"א לענין ע"ג הקדרה מבחוץ כנגד האש.
אכן כן מנהג העולם, אך לא בכיריים חשמליות רק בחצובות של כיריים גז.אברהם העברי אמר:צודקדרומאי אמר:מנהג העולם להקל אפילו בבן יומו, ומטעם שכל הנופל על הכיריים מיד נשרף, וכדאיתא ברמ"א לענין ע"ג הקדרה מבחוץ כנגד האש.אברהם העברי אמר:אני לא רב ולא פוסק אבל ממה שאני מכיר את הסוגיא זה אמור להיות מותר לכתחילה אם אין רטיבות (וגם אם יש רטיבות מנהג העולם בכיריים מעורבות לבשר וחלב להקל באינו בן יומו)
לא חישבנתי נכון ודימיתי מילתא למילתא במקום דלא דמיא כלל
כנראה בשביל זה צריך להיות פוסק...
נ"ב מנהג העולם להקל גם בבן יומו ?
מעניין. הרי זה הטעם של השולחן ערוך שכותב שהאש שורפו ומייבשו ואע"כ הש"ך מחמיר. יתכן מאד שדברי הרמ"א והחכמ"א הם עיקר הסיבה שמקילים.דרומאי אמר:אך כיריים קיל טפי לפי שהאש שם חזק ביותר ומיד נשרף הכל
מסיח לפי תומו אמר:אך כיריים קיל טפי לפי שהאש שם חזק ביותר ומיד נשרף הכל
האא ברור דיברתי על חשמליות (אני רגיל כבר שנים לקרמיות\אינדוקציה ולכן זה היה נשמע לי כ"כ מוזר - לנו בבית יש כיריים נפרדות בגלל זה והפתיע אותי לשמוע שמנהג העולם להקל...)דרומאי אמר:אכן כן מנהג העולם, אך לא בכיריים חשמליות רק בחצובות של כיריים גז.אברהם העברי אמר:צודקדרומאי אמר:מנהג העולם להקל אפילו בבן יומו, ומטעם שכל הנופל על הכיריים מיד נשרף, וכדאיתא ברמ"א לענין ע"ג הקדרה מבחוץ כנגד האש.
לא חישבנתי נכון ודימיתי מילתא למילתא במקום דלא דמיא כלל
כנראה בשביל זה צריך להיות פוסק...
נ"ב מנהג העולם להקל גם בבן יומו ?