עונת אור זרוע- דין או חומרא או חומרא יתירה

שראלטשיק

משתמש ותיק
שחל אמר:
עמיקא וטמירא אמר:
ההדרכה היא לנהוג בזה כחומרא הן כאן והן בחו"ל
א) לעיל נכתב שבחו"ל לא נוהגים בזה מלבד בלייקווד.
ב) בארץ זו חומרא נפוצה אצל האשכנזים בציבור החרדי. הספרדים שהולכים אחרי הרב עובדיה מסתבר שלא נהגו.
א) לא נכון לגמרי הובא לעיל מקהלות חסידים שנהגו להחמיר בחוץ לארץ (ויותר מבלייקווד)
ב) השאלה מאימתי נהגו להחמיר בארץ ישראל, היום נוהגים להחמיר בדברים רבים שלא עלתה על לבם של ראשונים וברוך ה' אכשר דרא (כשנעשה בשמחה כמובן)
אך זה לא אומר שהוא חומרא אמיתי אם באמת זהו חומרה שנתפשט בשנים אחרונות בודאי לא מקבל על זה שם חומרה לדינה (נהגו להחמיר) כלל וכלל.
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
עמיקא וטמירא אמר:
שחל אמר:
עמיקא וטמירא אמר:
על מה יצא הקצף


סבורני שכת"ר לא הבין את הנידון, וכי באנו לזלזל בגדולי עולם, הנידון הוא על פסיקת הלכה.

ובכן:
א. בגמרא מוכח דלא כהאו"ז. [ובאמת האו"ז עצמו כתב שזו חומרא ולא מן הדין]
ב. הראשונים החולקים על  האו"ז, כפי שציין הרב מעיין המתגבר:
הרי"ף
הרמב"ם
הרא"ש
הרשב"א
בה"ג
ראב"ד
רא"ה
רמב"ן
ג. השו"ע פסק דלא כהאו"ז.
ד. וסתות דרבנן והולכים בהם לקולא.

האם אין זו 'חומרא יתירא' (כלשון האגור)?


הגדר של חומרא יתירא קשה לקבוע 
אמנם נראה שהעולם נהגו בחמרא זו ולזה הבאתי חת"ס וא"כ קשה לומר על זה חומרא יתירא
ועוד יהודי שדרכו לחוש לשיטת ראשונים וודאי יש לחוש אף לזה, אחר שהש"ך נקטו להלכה,
ולעצם הסברא שהעלו כאן שזהו מונע פו"ר הרי כיוון ששעת העיבור אינו סמוך לווסת קשה לומר שיש בזה פו"ר אא"כ עד שיכלו נשמות שבגוף, וזה אין סברא דהא לא מצינו עבור זה לשמש כל יום,

הנקודה כאן צריך להיות פשוט ביותר,

כל גדולי ראשונים פוסקים מובהקים שאנו פוסקים כמותם בכל התורה כולה חולקים על האור זרוע

פסקי האור זרוע לא נתקבלו בתפוצות ישראל כמו פסקי  הרי"ף, הרמב"ם, הרא"ש, הרשב"א, ראב"ד, רמב"ן, 

אלו הם הפוסקים המובקים בכלל ישראל בכל הדורות ועל פיהם יפסקו כל מורה הוראת הלכה למעשה, וודאי שאין בהאור זרוע כדאי לחלוק ע"ז, כמו מי שראה מעט כללי הפוסקים יעמוד על זה מיד, ולכן באמת תמוה מאוד מאוד כפי כללי הפסק בכל ד' חלקי שלחן ערוך להחמיר כהאור זרוע מדינה.

אך באמת מצינו כמה וכמה פעמים שהב"ח והש"ך מצאו ראשון אחד והחמירו כוותיה, לדוגמא בנוגע בדיקה בשעת ווסת שהב"ח וש"ך נקטו שיש לחשוש להשיטות שאם לא בדק מיד בשעת וסת אסור, הגם שזהו שלא כשאר כל הראשונים (אם זכרוני אינו מטעה אותי) ובאופן זה מצינו עוד הרבה פעמים.

ובאמת דבר זה צריך ביאור לעצמו




 
 

עמיקא וטמירא

משתמש ותיק
שראלטשיק אמר:
עמיקא וטמירא אמר:
שחל אמר:
סבורני שכת"ר לא הבין את הנידון, וכי באנו לזלזל בגדולי עולם, הנידון הוא על פסיקת הלכה.

ובכן:
א. בגמרא מוכח דלא כהאו"ז. [ובאמת האו"ז עצמו כתב שזו חומרא ולא מן הדין]
ב. הראשונים החולקים על  האו"ז, כפי שציין הרב מעיין המתגבר:
הרי"ף
הרמב"ם
הרא"ש
הרשב"א
בה"ג
ראב"ד
רא"ה
רמב"ן
ג. השו"ע פסק דלא כהאו"ז.
ד. וסתות דרבנן והולכים בהם לקולא.

האם אין זו 'חומרא יתירא' (כלשון האגור)?


הגדר של חומרא יתירא קשה לקבוע 
אמנם נראה שהעולם נהגו בחמרא זו ולזה הבאתי חת"ס וא"כ קשה לומר על זה חומרא יתירא
ועוד יהודי שדרכו לחוש לשיטת ראשונים וודאי יש לחוש אף לזה, אחר שהש"ך נקטו להלכה,
ולעצם הסברא שהעלו כאן שזהו מונע פו"ר הרי כיוון ששעת העיבור אינו סמוך לווסת קשה לומר שיש בזה פו"ר אא"כ עד שיכלו נשמות שבגוף, וזה אין סברא דהא לא מצינו עבור זה לשמש כל יום,

הנקודה כאן צריך להיות פשוט ביותר,

כל גדולי ראשונים פוסקים מובהקים שאנו פוסקים כמותם בכל התורה כולה חולקים על האור זרוע

פסקי האור זרוע לא נתקבלו בתפוצות ישראל כמו פסקי  הרי"ף, הרמב"ם, הרא"ש, הרשב"א, ראב"ד, רמב"ן, 

אלו הם הפוסקים המובקים בכלל ישראל בכל הדורות ועל פיהם יפסקו כל מורה הוראת הלכה למעשה, וודאי שאין בהאור זרוע כדאי לחלוק ע"ז, כמו מי שראה מעט כללי הפוסקים יעמוד על זה מיד, ולכן באמת תמוה מאוד מאוד כפי כללי הפסק בכל ד' חלקי שלחן ערוך להחמיר כהאור זרוע מדינה.

אך באמת מצינו כמה וכמה פעמים שהב"ח והש"ך מצאו ראשון אחד והחמירו כוותיה, לדוגמא בנוגע בדיקה בשעת ווסת שהב"ח וש"ך נקטו שיש לחשוש להשיטות שאם לא בדק מיד בשעת וסת אסור, הגם שזהו שלא כשאר כל הראשונים (אם זכרוני אינו מטעה אותי) ובאופן זה מצינו עוד הרבה פעמים.

ובאמת דבר זה צריך ביאור לעצמו
אמנם אחר שהש"ך פסק ופוסקים כך חלק גדול מאוד בישראל 
ומתשובות הפוסקים נראה שכך היה המנהג 
עיין חת"ס שהובא לעיל 
וכן הפת"ת מביא כמה פעמים תשו' להיתיר באופנים מסויימים משמע שהמנהג היה להיזהר בחומרא זו 
וא"כ וודאי אין זה חומרא יתירא ואף שאינו מעיקר הדין כיון שרוב ראשונים חולקים בזה אמנם חומרא ראויה וודאי יש כאן,
עכ"פ מי שמעשר עוד פעם כל מה שקונה וודאי חומרא זו יש לה יותר מקום
 
 

שחל

משתמש ותיק
עמיקא וטמירא אמר:
ומתשובות הפוסקים נראה שכך היה המנהג
אינני בקי בפוסקים, אבל לשון הרב וואזנר בשבט הלוי ח"ד סי' צח

"וא"כ חומרת האו"ז דלא נתקבלה עכ"פ ברוב ישראל כאשר יראה מהפוסקים"
 

אבי חי

משתמש ותיק
דיין אמר:
אבי חי אמר:
הטענה שמה"ת צריך הרגשה היא נכונה.
ואעפ"כ שבחו הבודקת, כנראה כדי למנוע הרגשה דלאו אדעתה כגון עם מ"ר וכיו"ב (דהא חזקה אשה רואה בהרגשה כריש מכלתין), ע"ש בחילוק בין איש לאשה לחד מהפי'.
אכן על זה דברי מבוססים, דחיישינן דארגשה ולאו אדעתה, אבל זה עדיין לא מספיק.
הגע עצמך, אם היה מכשיר שמצליח לדעת אם יש דם או לא, והמכשיר הזה לא היה גורם ספק הרגשה, מה היה קורה אם האשה היתה בודקת במכשיר הזה? בין אם היה דם ובין אם לא היה דם היא היתה נשארת טהורה!
כעת תמיר את המכשיר לבדיקת עד, ונניח שהעד מצא דם, מה הרווחנו? שהיא יצרה לעצמה ספק הרגשה וטימאה את עצמה, מאיזה טומאה היא ניצלה?

באמת יש כאן חשבון מוזר, אבל אינו קושיא.
שכלפי דיעבד, דהיינו דם הנמצא, לעולם לא מטמאים משום שמא ארגשה ולאו אדעתה, ולכן בלא הרגשת עד [או במכשיר שלך] המוצאת דם בלא הרגשה טהורה (מה"ת).
אבל לכתחילה חיישינן שבמשך הזמן תרגיש ולאו אדעתה (שזה יסוד ענין הבדיקות התמידיות, ואולי כל הבדיקות), ולכן מצריכים אותה לבדוק (או משבחים), ומשתמשים ב'פטנט' הזה שאם תראה תהיה טמאה משום חשש חילוף בהרגשת עד, וכך 'מכסים' את האפשרות שמטרידה אותנו, שראתה בהרגשה ולאו אדעתה.

ובדברי בזה עם ת"ח א', טען שכל שיש לתלות בארגשה ולאו אדעתה אסורה מדאו', כמו בהרגשת עד ומ"ר, משום דחזקה רואה בהרגשה ולדבריו במכשיר שמציע מר תהא אסורה מדאו'. והבוחר יבחר.



עד כאן להבין עיקר ענין הבדיקות. וכעת לזמננו - 
דיין אמר:
כבר נדברנו בזה, מסברתי הדלה אני מבין שגם אם מחמירים בתליה אין זה מכריח שיש ענין למצוא את הדם הזה, טומאת כתמים חלה בעת מציאה, כל עוד לא מצאנו דם אין טומאה, וא"כ מנין שיש ענין למצוא ולהיטמא?
מחמירים כי חוששים לארגשה ולאו אדעתה. (יתכן גם שחוששים לאיסור דרבנן בלא ארגשה אף בלי מציאת כתם).

באמת איננו מוכרחים לקשר הדברים, שהרי גם המטהרים (בדיעבד) כתם שבא מגופה, ע"כ להודות לענין שבח הבודקת דמתני' [היינו בגוונא דליכא לבו נוקפו] שניצלת מארגשה ולאו אדעתה, ומסתברא מילתא דכ"ש בזמן שיש לחוש שתראה, כגון המועדת לטפטופים, וכ"ש בזה"ז שאין שום ראיה מדלא ארגשה.
וא"כ אף לדידהו לכ' ראוי להמליץ לבדוק הקינוחים, ע"מ שאם ימצא דם תבדוק בדיקה גמורה, ואם תמצא דם תאסר ותנצל מארגשה ולאו אדעתה.

אא"כ טוענים שכל טומאת נשים דידן מדין כתמים (וזה רחוק מאד), ומוסיפים לטעון שכיון שבפועל אינן מרגישות [עכ"פ אותן שאינן מרגישות מאומה] אי"צ לחוש אצלם לארגשה ולאו אדעתה.
ואם נטען כן אין מובן כל הבדיקות דידן מה ענינם, ממה באים להציל, הרי בלא ראיה ודאי אינה טמאה.


כמדו' שסטינו מהנושא המקורי, וגם איני מונח כעת בהאי ענינא.
מצאתי שדנו בזה כאן עם הבאת מקורות, וכאן (ועמ"ש כאן)
 

אבי חי

משתמש ותיק
גבורות שמשון אמר:
אבי חי אמר:
דיין אמר:
היינו לרבנים שמטהרים כתמים כיום גם בבאו ודאי מגופה בלא שום תליה.
אתה מתכוון להתרעם על אלו שמטהרים גם פחות מכגריס?
היכן רמוז כזה בדברי?
כמדו' שמח' הפוסקים היא, אם בדליכא תליה אפשר לטהר כתם.

(אם כונתו לאלו שמטהרים כיום בלא המלצה לבדוק, וכ"ש אם להיפך, עי' בהודעתי הקודמת)


 
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
שראלטשיק אמר:
הנקודה כאן צריך להיות פשוט ביותר,

כל גדולי ראשונים פוסקים מובהקים שאנו פוסקים כמותם בכל התורה כולה חולקים על האור זרוע

פסקי האור זרוע לא נתקבלו בתפוצות ישראל כמו פסקי  הרי"ף, הרמב"ם, הרא"ש, הרשב"א, ראב"ד, רמב"ן, 

אלו הם הפוסקים המובקים בכלל ישראל בכל הדורות ועל פיהם יפסקו כל מורה הוראת הלכה למעשה, וודאי שאין בהאור זרוע כדאי לחלוק ע"ז, כמו מי שראה מעט כללי הפוסקים יעמוד על זה מיד, ולכן באמת תמוה מאוד מאוד כפי כללי הפסק בכל ד' חלקי שלחן ערוך להחמיר כהאור זרוע מדינה.
אני לא בטוח בזה, האו"ז בסיס גדול מאוד לפסקי האשר"י והמרדכי שעליהם מבוסס הרמ"א
 
 

עמיקא וטמירא

משתמש ותיק
שחל אמר:
עמיקא וטמירא אמר:
ומתשובות הפוסקים נראה שכך היה המנהג
אינני בקי בפוסקים, אבל לשון הרב וואזנר בשבט הלוי ח"ד סי' צח

"וא"כ חומרת האו"ז דלא נתקבלה עכ"פ ברוב ישראל כאשר יראה מהפוסקים"
ועכ"ז נקטו לחומרא כפי שרואים בהרבה תשובות שלו,
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
מסיח לפי תומו אמר:
איכא בשוקא אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
הב"י הביא שיטת אביאסף (ראבי"ה) דס"ל דיום או לילה היינו בתשרי וניסן, דהיינו דבעי' י"ב שעות שלימות ולא אזלי' בתר יום או לילה אלא בעי' י"ב שעות שלימות, וציין הב"י שזה נגד משמעות כל הפוסקים. כעת מצאתי שרש"י בשבועות יח:, להדיא דלא כהאביאסף.
גם לאביאסף אין הכוונה י"ב שעות לפני שעת הווסת, דהא להדיא מבואר בש"ס דהיינו שש שעות לפני הווסת ושש שעות לאחר הווסת, וזו כוונת האביאסף.
נ"ל שכוונת האביאסף היא לי"ב שעות שוות ביום, והיינו לחורף וקיץ, ולא לי"ב שעות שהווסת באמצען.
מחלוקת ט"ז ונקוה"כ. 
מה שהעלתי לענ"ד היום בעונת אור זרוע ושיטת האביאסף, ועוד חזון למועד.

הצג קובץ מצורף עונת אור זרוע ושיטת האביאסף.pdf
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
נותן טעם לשבח אמר:
דברי הבל!
כל היד המרבה לבדוק הרי זו משובחת!
אלו שמתעלמים ממה שיכול להיות אצלם בזמנים העלולים לכך, הם אלו שנכנסים לחששות!
מבלי להיכנס לויכוח ביניכם, רק אעיר דהראשונים והפוסקים כבר כתבו דלא נאמר כל היד המרבה על שעת תשמיש דאדרבה א"כ נוקף לבו ופורש, ואמנם לפעמים צריך בדיקה אבל כל המרבה לא נאמר בזה.
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
מבלי להיכנס לויכוח ביניכם, רק אעיר דהראשונים והפוסקים כבר כתבו דלא נאמר כל היד המרבה על שעת תשמיש דאדרבה א"כ נוקף לבו ופורש, ואמנם לפעמים צריך בדיקה אבל כל המרבה לא נאמר בזה.
היינו דאמרית.
ונוסחו של מר אינו מדוקדק לכל הראשונים, שיש כמה דרכים במה להעמיד הנאמר בגמ' שיש לחוש ללבו נוקפו.

ומ"מ שמעינן הרעיון שיש ענין לחשוש לארגשה ולאו אדעתה, וכ"ש השתא שאין ראיה מדלא ארגשה, וכ"ש כשהתעורר לה ספק (הקרוב לודאי. כגון שראתה בקינוח).
ולענין הבעיה הטכנית של לבו נוקפו כתבו הפוסקים דשלא בפניו או אם מצוה לבדוק לית לן בה, ובכלל מסתבר שאין שייך לבו נוקפו בבודקת לצאת ידי ספק ספציפי [וכן במעיינת בבדיקות דממילא כגון קינוח או בגד הסמוך לבשר].
 

שחל

משתמש ותיק
עמיקא וטמירא אמר:
שחל אמר:
עמיקא וטמירא אמר:
ומתשובות הפוסקים נראה שכך היה המנהג
אינני בקי בפוסקים, אבל לשון הרב וואזנר בשבט הלוי ח"ד סי' צח

"וא"כ חומרת האו"ז דלא נתקבלה עכ"פ ברוב ישראל כאשר יראה מהפוסקים"
ועכ"ז נקטו לחומרא כפי שרואים בהרבה תשובות שלו,
דעת הרב וואזנר ידועה (כתבתיה למעלה) ולא על זה התייחסתי. הערתי הייתה, שלא נכון לומר שהמנהג הקדום היה להחמיר.
 
 

עמיקא וטמירא

משתמש ותיק
שחל אמר:
עמיקא וטמירא אמר:
שחל אמר:
אינני בקי בפוסקים, אבל לשון הרב וואזנר בשבט הלוי ח"ד סי' צח

"וא"כ חומרת האו"ז דלא נתקבלה עכ"פ ברוב ישראל כאשר יראה מהפוסקים"
ועכ"ז נקטו לחומרא כפי שרואים בהרבה תשובות שלו,
דעת הרב וואזנר ידועה (כתבתיה למעלה) ולא על זה התייחסתי. הערתי הייתה, שלא נכון לומר שהמנהג הקדום היה להחמיר.
מן הראוי להביא כל דבריו כאשר יראה הקורא
שו"ת שבט הלוי חלק ד סימן צח
ובמש"כ שם לענין אם אפשר להתיר חומרת או"ז שנהג בה כמו הנהגה טובה ביו"ד סי' רי"ד שניתר כמו נדר. הנה לכאורה למש"כ מהרש"ל בתשובה סימן ו' ובש"ך יו"ד שם דרק מנהג כמו חפיפה ביום (אם נימא שנתפשט) שנתפשט בכל ישראל אי אפשר להתיר, וא"כ חומרת האו"ז דלא נתקבלה עכ"פ ברוב ישראל כאשר יראה מהפוסקים הי' מקום להתיר, אבל למעשה מעולם לא עשיתי כן ודעתי להחמיר להנוהגים כן כמנהג איסור, אלא דאנו מקילים בלי היתר במקום טבילת מצוה אם חלה בעונת או"ז (כמבואר בפוסקים) ובמקום ביטול מצות פ"ו וכיו"ב דאדעתא דהכי לא קבלו, ועיין הי' בדג"מ ופת"ש יו"ד ריש סי' רי"ד. +ע"ע ח"ח סי' קצ"ה+ 


כוונתו שלא נתקבל לענין דינא כמו חפיפה ביום שהוא וודאי גדולי הפוסקים ס"ל כך ועכ"ז כיון שלא נתפשט אפשר להתירו,
ומנהג חפיפה וודאי יש לו מקום מדינא כפי דעת הרבה ראשונים ואעפ"כ כתב דאין זה נקרא מנהג שא"א להתירו כיון שלמעשה לא נקטו כן לדינא,
ויותר שה"ע כותב שלא היתיר מעולם אלא בשעת הדחק,
וכן הבאתי למעלה מהחת"ס שנראה בבירור שמנהגם היה להחמיר ולא התירו אלא בשעת הדחק, 
 
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
ונחנו מה אמר:
שראלטשיק אמר:
עמיקא וטמירא אמר:
הנקודה כאן צריך להיות פשוט ביותר,

כל גדולי ראשונים פוסקים מובהקים שאנו פוסקים כמותם בכל התורה כולה חולקים על האור זרוע

פסקי האור זרוע לא נתקבלו בתפוצות ישראל כמו פסקי  הרי"ף, הרמב"ם, הרא"ש, הרשב"א, ראב"ד, רמב"ן, 

אלו הם הפוסקים המובקים בכלל ישראל בכל הדורות ועל פיהם יפסקו כל מורה הוראת הלכה למעשה, וודאי שאין בהאור זרוע כדאי לחלוק ע"ז, כמו מי שראה מעט כללי הפוסקים יעמוד על זה מיד, ולכן באמת תמוה מאוד מאוד כפי כללי הפסק בכל ד' חלקי שלחן ערוך להחמיר כהאור זרוע מדינה.
אני לא בטוח בזה, האו"ז בסיס גדול מאוד לפסקי האשר"י והמרדכי שעליהם מבוסס הרמ"א


הנידון כאן אינו אם האור זרוע הוא מגדולי הראשונים שלדבריו יש משקל כבד בהלכה

הנידון כאן הוא שיש ראשונים העיקרים, שנקראים בלשון הפוסקים וראשונים פוסקים מובהקים

שהם השורה ראשונה של הראשונים שאנו גרירן בתרייהו כמו רי"ף, רמב"ם, תוס', רא"ש ועוד מעט

ויש עוד ראשונים כמו הרא"ה, ריטב"א, בעל המאור, אור זרוע, נמוקי יוסף, ועוד, שהם גדולי ראשונים שהעניקו את החמה, והובא דבריהם בכל מקום, אך אעפ"כ במסורת הכרעת הפסק אינם כדרגה הראשונה (ואין כאן סימן על גדלות רק כעין המהרש"ל כנגד הרמ"א וקצרתי)  

ולכן כשיש לפנינו כל גדולי הפוסקים שאנו נמשכים בתריהם בכל מקום, ועוד ראשונים עמהם, לא מובן כלל למה ניחש לדעת יחיד של האו"ז




 
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
עמיקא וטמירא אמר:
שחל אמר:
עמיקא וטמירא אמר:
ומתשובות הפוסקים נראה שכך היה המנהג
אינני בקי בפוסקים, אבל לשון הרב וואזנר בשבט הלוי ח"ד סי' צח

"וא"כ חומרת האו"ז דלא נתקבלה עכ"פ ברוב ישראל כאשר יראה מהפוסקים"
ועכ"ז נקטו לחומרא כפי שרואים בהרבה תשובות שלו,

השבט הלוי נוהג הרבה לדון כפי המציאות שראה שהרבה נכשלו כמפוזר בדבריו בהרבה מקומות
 

שחל

משתמש ותיק
עמיקא וטמירא אמר:
מן הראוי להביא כל דבריו כאשר יראה הקורא
מה שפירשת בדבריו אינו נכון, דבריו ברור מיללו, שמהפוסקים מבואר שהחומרא לא התפשטה ברוב ישראל.

כת"ר חוזר שוב ושוב על החת"ס, ויתכן שבהונגריה נהגו כן ע"פ החת"ס, אך רוב האחרונים לא חששו לאו"ז, ומסתבר שהורו כן לשואליהם (למשל: ט"ז, תורת השלמים, סדרי טהרה, רעק"א, פליתי, חוו"ד, מהרש"ם, ערוה"ש, ועוד). זה מקורו של השבט הלוי שמהפוסקים נראה שהוראה זו לא נתפשטה ברוב ישראל, ופשוט.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
שראלטשיק אמר:
ונחנו מה אמר:
שראלטשיק אמר:
הנקודה כאן צריך להיות פשוט ביותר,

כל גדולי ראשונים פוסקים מובהקים שאנו פוסקים כמותם בכל התורה כולה חולקים על האור זרוע

פסקי האור זרוע לא נתקבלו בתפוצות ישראל כמו פסקי  הרי"ף, הרמב"ם, הרא"ש, הרשב"א, ראב"ד, רמב"ן, 

אלו הם הפוסקים המובקים בכלל ישראל בכל הדורות ועל פיהם יפסקו כל מורה הוראת הלכה למעשה, וודאי שאין בהאור זרוע כדאי לחלוק ע"ז, כמו מי שראה מעט כללי הפוסקים יעמוד על זה מיד, ולכן באמת תמוה מאוד מאוד כפי כללי הפסק בכל ד' חלקי שלחן ערוך להחמיר כהאור זרוע מדינה.
אני לא בטוח בזה, האו"ז בסיס גדול מאוד לפסקי האשר"י והמרדכי שעליהם מבוסס הרמ"א


הנידון כאן אינו אם האור זרוע הוא מגדולי הראשונים שלדבריו יש משקל כבד בהלכה

הנידון כאן הוא שיש ראשונים העיקרים, שנקראים בלשון הפוסקים וראשונים פוסקים מובהקים

שהם השורה ראשונה של הראשונים שאנו גרירן בתרייהו כמו רי"ף, רמב"ם, תוס', רא"ש ועוד מעט

ויש עוד ראשונים כמו הרא"ה, ריטב"א, בעל המאור, אור זרוע, נמוקי יוסף, ועוד, שהם גדולי ראשונים שהעניקו את החמה, והובא דבריהם בכל מקום, אך אעפ"כ במסורת הכרעת הפסק אינם כדרגה הראשונה (ואין כאן סימן על גדלות רק כעין המהרש"ל כנגד הרמ"א וקצרתי)  

ולכן כשיש לפנינו כל גדולי הפוסקים שאנו נמשכים בתריהם בכל מקום, ועוד ראשונים עמהם, לא מובן כלל למה ניחש לדעת יחיד של האו"ז.
מצד שני יש את הש"ך, שהוא כן בדרגה הראשונה באחרונים.
 
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
שראלטשיק אמר:
ונחנו מה אמר:
אני לא בטוח בזה, האו"ז בסיס גדול מאוד לפסקי האשר"י והמרדכי שעליהם מבוסס הרמ"א


הנידון כאן אינו אם האור זרוע הוא מגדולי הראשונים שלדבריו יש משקל כבד בהלכה

הנידון כאן הוא שיש ראשונים העיקרים, שנקראים בלשון הפוסקים וראשונים פוסקים מובהקים

שהם השורה ראשונה של הראשונים שאנו גרירן בתרייהו כמו רי"ף, רמב"ם, תוס', רא"ש ועוד מעט

ויש עוד ראשונים כמו הרא"ה, ריטב"א, בעל המאור, אור זרוע, נמוקי יוסף, ועוד, שהם גדולי ראשונים שהעניקו את החמה, והובא דבריהם בכל מקום, אך אעפ"כ במסורת הכרעת הפסק אינם כדרגה הראשונה (ואין כאן סימן על גדלות רק כעין המהרש"ל כנגד הרמ"א וקצרתי)  

ולכן כשיש לפנינו כל גדולי הפוסקים שאנו נמשכים בתריהם בכל מקום, ועוד ראשונים עמהם, לא מובן כלל למה ניחש לדעת יחיד של האו"ז.
מצד שני יש את הש"ך, שהוא כן בדרגה הראשונה באחרונים.

נכון אבל זה גופא צע"ג א) מה פשט בהש"ך שחלק על כל גדולי ראשונים, ב) האם נכון לחשוש להש"ך כשדבריו כנגד כל ראשונים הנ"ל, ג) ועד כמה תוקף יש לדבריו במקום כזה
 

דרומאי

משתמש ותיק
שראלטשיק אמר:
דרומאי אמר:
שראלטשיק אמר:
הנידון כאן אינו אם האור זרוע הוא מגדולי הראשונים שלדבריו יש משקל כבד בהלכה

הנידון כאן הוא שיש ראשונים העיקרים, שנקראים בלשון הפוסקים וראשונים פוסקים מובהקים

שהם השורה ראשונה של הראשונים שאנו גרירן בתרייהו כמו רי"ף, רמב"ם, תוס', רא"ש ועוד מעט

ויש עוד ראשונים כמו הרא"ה, ריטב"א, בעל המאור, אור זרוע, נמוקי יוסף, ועוד, שהם גדולי ראשונים שהעניקו את החמה, והובא דבריהם בכל מקום, אך אעפ"כ במסורת הכרעת הפסק אינם כדרגה הראשונה (ואין כאן סימן על גדלות רק כעין המהרש"ל כנגד הרמ"א וקצרתי)  

ולכן כשיש לפנינו כל גדולי הפוסקים שאנו נמשכים בתריהם בכל מקום, ועוד ראשונים עמהם, לא מובן כלל למה ניחש לדעת יחיד של האו"ז.
מצד שני יש את הש"ך, שהוא כן בדרגה הראשונה באחרונים.

נכון אבל זה גופא צע"ג א) מה פשט בהש"ך שחלק על כל גדולי ראשונים, ב) האם נכון לחשוש להש"ך כשדבריו כנגד כל ראשונים הנ"ל, ג) ועד כמה תוקף יש לדבריו במקום כזה
ג)  הש"ך נשאר ש"ך גם אם הולך בדעת יחיד מהראשונים, ובודאי יש מקום גדול לחוש לדבריו, ואין פחות תוקף לדבריו במקום כזה מבשאר מקומות.
אף שלענין עיקר הדין כמדומה שלא סוברים כהש"ך.
 
 

מסיח לפי תומו

משתמש ותיק
שראלטשיק אמר:
נכון אבל זה גופא צע"ג א) מה פשט בהש"ך שחלק על כל גדולי ראשונים, ב) האם נכון לחשוש להש"ך כשדבריו כנגד כל ראשונים הנ"ל, ג) ועד כמה תוקף יש לדבריו במקום כזה
הש"ך מבסס את דבריו על זה שצריך לפרוס בעונה הסמוך לווסתה. בזמן הגמרא היתה שעה קבועה לוסת ולכן העונה הסמוכה היא העונה שבה מגיעה הראיה. אבל בזמננו שרואה כל פעם בשעה אחרת אז כל העונה נחשבת "שעת וסתה" והעונה הקודמת נקראת עונה הסמוכה לוסתה.

לכן לא בטח שזה טענה מה שהראשונים לא החמירו את חומרת אור זרוע כי בזמנם היו רואים כל פעם באותה שעה.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
מסיח לפי תומו אמר:
שראלטשיק אמר:
נכון אבל זה גופא צע"ג א) מה פשט בהש"ך שחלק על כל גדולי ראשונים, ב) האם נכון לחשוש להש"ך כשדבריו כנגד כל ראשונים הנ"ל, ג) ועד כמה תוקף יש לדבריו במקום כזה
הש"ך מבסס את דבריו על זה שצריך לפרוס בעונה הסמוך לווסתה. בזמן הגמרא היתה שעה קבועה לוסת ולכן העונה הסמוכה היא העונה שבה מגיעה הראיה. אבל בזמננו שרואה כל פעם בשעה אחרת אז כל העונה נחשבת "שעת וסתה" והעונה הקודמת נקראת עונה הסמוכה לוסתה.

לכן לא בטח שזה טענה מה שהראשונים לא החמירו את חומרת אור זרוע כי בזמנם היו רואים כל פעם באותה שעה.
באשה שאין לה וסת גם בזמן הגמרא לא היתה רואה בשעה מסוימת, ואפי' הכי לא החמירו אור זרוע.
 
 

מסיח לפי תומו

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
באשה שאין לה וסת גם בזמן הגמרא לא היתה רואה בשעה מסוימת, ואפי' הכי לא החמירו אור זרוע.
אם אתה מתכוון לוסת שאינו קבוע. הרי זו ראיה אחת, ומה שייך לומר על ראיה אחת ללא שעה קבועה, היא ראתה בשעה מסויימת ובחודש הבא אותה שעה נחשבת לשעת ראייתה ומדין עונה הסמוכה לוסת היא צריכה לפרוש בכל העונה. ואם אתה מתכוון לאשה שאין לה וסת דסימן קפו שצריכה בדיקה, שם לא דיברו על ווסתות אלא דין בדיקה קו"ת ואח"ת.
לכן לא הבנתי כל כך דבריך.
 

מסיח לפי תומו

משתמש ותיק
ובלאו הכי, כמדומני הש"ך מכניס את דבריו בסוגיית הגמ', דהגמ' איירי באופן שאשה רואה בשעה לא קבועה וזה גופא הפשט בגמ'. (אך צ"ע דהרי בזמן הגמ' ראו בשעה קבועה. אינני מונח כעת בסוגיא, מקוה שלא כתבתי שטויות)
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
מסיח לפי תומו אמר:
שראלטשיק אמר:
נכון אבל זה גופא צע"ג א) מה פשט בהש"ך שחלק על כל גדולי ראשונים, ב) האם נכון לחשוש להש"ך כשדבריו כנגד כל ראשונים הנ"ל, ג) ועד כמה תוקף יש לדבריו במקום כזה
הש"ך מבסס את דבריו על זה שצריך לפרוס בעונה הסמוך לווסתה. בזמן הגמרא היתה שעה קבועה לוסת ולכן העונה הסמוכה היא העונה שבה מגיעה הראיה. אבל בזמננו שרואה כל פעם בשעה אחרת אז כל העונה נחשבת "שעת וסתה" והעונה הקודמת נקראת עונה הסמוכה לוסתה.

לכן לא בטח שזה טענה מה שהראשונים לא החמירו את חומרת אור זרוע כי בזמנם היו רואים כל פעם באותה שעה.
באשה שאין לה וסת גם בזמן הגמרא לא היתה רואה בשעה מסוימת, ואפי' הכי לא החמירו אור זרוע.

יש לזכור שבזמן בגמ' היה להם הרגשות חזקות וממילא דברי האור זרוע תהיה באופן זה חומרה גדולה, משא"כ אם ננקוט שכל דברי האור זרוע הוא חומרה משורשו כמשמע מדבריו המובא לעיל י"ל שזה מחמת שמחלשו החושים והווסתות לא באים בזמנם וממילא ראוי לפרוש קודם (ואח"כ להאגודה) ולפ"ז אין כאן מחלוקת ראשונים כלל ויש לאמר שכו"ע מודה בזה
 

מחכים

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
מבלי להיכנס לויכוח ביניכם, רק אעיר דהראשונים והפוסקים כבר כתבו דלא נאמר כל היד המרבה על שעת תשמיש דאדרבה א"כ נוקף לבו ופורש, ואמנם לפעמים צריך בדיקה אבל כל המרבה לא נאמר בזה.
היינו דאמרית.
ונוסחו של מר אינו מדוקדק לכל הראשונים, שיש כמה דרכים במה להעמיד הנאמר בגמ' שיש לחוש ללבו נוקפו.

ומ"מ שמעינן הרעיון שיש ענין לחשוש לארגשה ולאו אדעתה, וכ"ש השתא שאין ראיה מדלא ארגשה, וכ"ש כשהתעורר לה ספק (הקרוב לודאי. כגון שראתה בקינוח).
ולענין הבעיה הטכנית של לבו נוקפו כתבו הפוסקים דשלא בפניו או אם מצוה לבדוק לית לן בה, ובכלל מסתבר שאין שייך לבו נוקפו בבודקת לצאת ידי ספק ספציפי [וכן במעיינת בבדיקות דממילא כגון קינוח או בגד הסמוך לבשר].

משמע בעליל בהג"מ שחיוב הבדיקה הוא מצד הדם בלא הרגשה גופא
וכן מורי רבינו מיחה באשה שהיתה בודקת תמיד אחר תשמיש ואף על פי שאין לה וסת למה תחמיר לקלקל עצמה בדבר שאסרו לה חכמים כיון דמדאורייתא בעינן שתרגיש בבשרה אלא דרבנן אסור רואה בלא הרגשה כמו כתמים והם אמרו דהיכא דאשכחה דם אסרו והם אמרו שלא לבדוק 
 
ולכאורה גם מוכח מדבריו שדם בלא הרגשה אסרינן בוודאי מגופה. ויל"ע
 

אברך

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
מסיח לפי תומו אמר:
איכא בשוקא אמר:
נ"ל שכוונת האביאסף היא לי"ב שעות שוות ביום, והיינו לחורף וקיץ, ולא לי"ב שעות שהווסת באמצען.
מחלוקת ט"ז ונקוה"כ. 
מה שהעלתי לענ"ד היום בעונת אור זרוע ושיטת האביאסף, ועוד חזון למועד.

עונת אור זרוע ושיטת האביאסף.pdf
יישר כח על המ"מ!
לענין הכרעת ההלכה, שאלה לי אליך, אמנם לכאורה מסתבר כדבריך, שיש לפסוק כדעת רוב הראשונים, ובפרט בנידון דרבנן, אבל מדוע רוב ככל הפוסקים ופוסקי זמנינו אינם מורים כדבריך להקל בשופי, אלא רק במקום צורך גדול, או עם צירופים. לכאורה מגישתם בנושא זה (וכן בעוד עשרות ומאות נושאים אחרים), רואים שגישתך (ההגיונית לכאורה וכאמור) אינה מקובלת. באמת מעניין מדוע, אבל לענין ההנהגה למעשה, לכאורה עליך לבטל דעתך בפני דעת כל רבותינו הפוסקים.
גישתך מזכירה את גישת הרב עובדיה, ובאמת מענין כיצד הוא "הסתדר" עם כל ה"הלוך ילך" בפוסקים, שנראה להדיא שלא הלכו בדרך פסיקתו.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
אברך אמר:
כמדומני שאף הפוסקים שהזכרת סוברים (או יסברו כן אם יראו כל הראשונים) שעיקר ההלכה אינה כן והמנהג הקיים אינו חשוב למנהג מחייב אמנם כיון שכבר אכשור דרי אז למה לקלקל בידיים, אבל היות שספרי אינו נועד לפי סגנונו לשמש כספר קיצורים למען ידעו המון העם הפשוט את ההלכה אלא לעיון של ת"ח (הרבה אברכים מוגדרים כת"ח לגבי זה), על כן בספרי אני כותב את עיקר הדין, וכמובן שאם הייתי מתאים את לשוני ועושה ספר קצר לדורות להמון העם שאינו ת"ח, הייתי מסגנן אחרת, אבל ודאי חשוב שהת"ח ידעו את עיקר הדין, וכבר בש"ס מוזכר חילוק בין איך עונים לת"ח לבין איך עונים לעם הארץ. (כמובן שיש עוד סיבות להבדלי הפסיקה אבל זו נקודה חשובה).
 
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
אברך אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
מסיח לפי תומו אמר:
מחלוקת ט"ז ונקוה"כ. 
מה שהעלתי לענ"ד היום בעונת אור זרוע ושיטת האביאסף, ועוד חזון למועד.

עונת אור זרוע ושיטת האביאסף.pdf
יישר כח על המ"מ!
לענין הכרעת ההלכה, שאלה לי אליך, אמנם לכאורה מסתבר כדבריך, שיש לפסוק כדעת רוב הראשונים, ובפרט בנידון דרבנן, אבל מדוע רוב ככל הפוסקים ופוסקי זמנינו אינם מורים כדבריך להקל בשופי, אלא רק במקום צורך גדול, או עם צירופים. לכאורה מגישתם בנושא זה (וכן בעוד עשרות ומאות נושאים אחרים), רואים שגישתך (ההגיונית לכאורה וכאמור) אינה מקובלת. באמת מעניין מדוע, אבל לענין ההנהגה למעשה, לכאורה עליך לבטל דעתך בפני דעת כל רבותינו הפוסקים.
גישתך מזכירה את גישת הרב עובדיה, ובאמת מענין כיצד הוא "הסתדר" עם כל ה"הלוך ילך" בפוסקים, שנראה להדיא שלא הלכו בדרך פסיקתו.

גישה זו בולטת בעיקר בהלכות נדה, לדוגמא חומרת תרומה"ד להפסיק 5 ימים לפני ההפסק טהרה, כשלמדתי נדה ספרנו כמדומני 6/7 חששות של חומרות זו על גבי זו, שמובילות לזה, וחלק מהם אף סותרות זה את זה
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
ונחנו מה אמר:
אברך אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
מה שהעלתי לענ"ד היום בעונת אור זרוע ושיטת האביאסף, ועוד חזון למועד.

עונת אור זרוע ושיטת האביאסף.pdf
יישר כח על המ"מ!
לענין הכרעת ההלכה, שאלה לי אליך, אמנם לכאורה מסתבר כדבריך, שיש לפסוק כדעת רוב הראשונים, ובפרט בנידון דרבנן, אבל מדוע רוב ככל הפוסקים ופוסקי זמנינו אינם מורים כדבריך להקל בשופי, אלא רק במקום צורך גדול, או עם צירופים. לכאורה מגישתם בנושא זה (וכן בעוד עשרות ומאות נושאים אחרים), רואים שגישתך (ההגיונית לכאורה וכאמור) אינה מקובלת. באמת מעניין מדוע, אבל לענין ההנהגה למעשה, לכאורה עליך לבטל דעתך בפני דעת כל רבותינו הפוסקים.
גישתך מזכירה את גישת הרב עובדיה, ובאמת מענין כיצד הוא "הסתדר" עם כל ה"הלוך ילך" בפוסקים, שנראה להדיא שלא הלכו בדרך פסיקתו.

גישה זו בולטת בעיקר בהלכות נדה, לדוגמא חומרת תרומה"ד להפסיק 5 ימים לפני ההפסק טהרה, כשלמדתי נדה ספרנו כמדומני 6/7 חששות של חומרות זו על גבי זו, שמובילות לזה, וחלק מהם אף סותרות זה את זה
זה נושא כאוב מאוד, הענין שחומרא הופכת להלכה פסוקה ולאחר מכן היא כאיסור דאורייתא שחייבים עליו כרת ומצרפים חומרא על חומרא על חומרא, וכואב הלב, הלא חז"ל צווחים ספיקא דרבנן לקולא, וכמובן לא כל דבר נחשב ספק אבל שיטה שאינה מעיקר הדין היא ודאי לא גרעא מספק, ולפעמים גם ההשלכות כבידות כי לפעמים זה יוצר עומס ונערויין על אנשים מסוימים והסבל גורם להתחלשות בעבודת ה'.
אגב בענין נערוין בחציצה, כדאי לראות את לשון הרמב"ן בסוף הל' נדה שלו (מודפסים בסוף חידושיו לנדה), ומבואר מדבריו שזה היה מצוי כבר בזמנו.
אגב ראיתי שהרא"ש באיזה מקום בנדה כועס על הראב"ד בבעלי הנפש שהחמיר כמה חומרות וכתבם כהלכה פסוקה לרבים, וכתב הרא"ש אם אדם קדוש ורוצה להחמיר אין זה מתיר לכתוב כך להמון העם כהלכה פסוקה.
ובאמת אני נתקלתי בכמה מקומות בדברי הראב"ד בבעלי הנפש שנראה בעליל שהוא אסר כן שלא מן הדין כי הטעם אינו מספיק כלל לאסור ולפעמים גם בש"ס מבואר לא כן.
 
 

עמיקא וטמירא

משתמש ותיק
מסיח לפי תומו אמר:
שראלטשיק אמר:
נכון אבל זה גופא צע"ג א) מה פשט בהש"ך שחלק על כל גדולי ראשונים, ב) האם נכון לחשוש להש"ך כשדבריו כנגד כל ראשונים הנ"ל, ג) ועד כמה תוקף יש לדבריו במקום כזה
הש"ך מבסס את דבריו על זה שצריך לפרוס בעונה הסמוך לווסתה. בזמן הגמרא היתה שעה קבועה לוסת ולכן העונה הסמוכה היא העונה שבה מגיעה הראיה. אבל בזמננו שרואה כל פעם בשעה אחרת אז כל העונה נחשבת "שעת וסתה" והעונה הקודמת נקראת עונה הסמוכה לוסתה.

לכן לא בטח שזה טענה מה שהראשונים לא החמירו את חומרת אור זרוע כי בזמנם היו רואים כל פעם באותה שעה.


כשלמדתי את הש"ך לא הבנתי את דבריו 
דעתו היא שכיון שאין שעה קבועה א"כ כל היום הוא כשעת ווסתה ממש ועונה קודם הוא סמוך לווסתה 
וקשה לי הרי אפ' אשה שזמן ווסתה הוא בתחילה היום ממש הרי עונתה אינו אלא אותו היום וא"כ מדוע אם ווסתה כל היום יהיה עונה הסמוכה עונה קודם?
 
 
חלק עליון תַחתִית