ברכות ב' חופה לפני השקיעה

מענטשאלע

משתמש רגיל
ממשנה ראשונה בברכות יש ראיה שבתקופת חז"ל עזו את החופה לפני השקיעה, כי הרב בניו של ר"ג באו מבית המשתה אומרו לא קרינו ק"ש, הרי יכלו להתפלל ולקרוא קר"ש לפני החופה, אלא שמסתמא החופה היתה לפני השקיעה כמנהג הירושלמים עד היום. כך שמעתי מת"ח מופלג שליט"א.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
לא צריך לכזה דבר ראיות, שבזמן חז"ל כשלא יכלו לעשות כלום בלילה מחוסר תאורה מספקת, שכל האירועים התקיימו מבעו"י, מלבד סעודות שנערכו בתוך חדר עם נרות והעשירים יכלו להרשות לעצמם הרבה נרות.

ולגבי חופה יש לזה ראיות ממקומות אחרים שהקפידו ביום דווקא.
אבל מהמשנה כאן אין שום ראיה ואפילו לא זכר לדבר, כי יתכן שהיה בקיץ כשהלילה מתחיל מאוחר.
 

מה אדבר

משתמש ותיק
יתכן עוד שלא קראו ק"ש כי לא הספיקו או היו טרודים בלימודם.
ולעיקר הנידון יש להוכיח מדברי השו"ע לענין חופה ביום שישי.
 

HaimL

משתמש ותיק
בתולה נישאת ליום הרביעי, וכו' ולא שנו בתולה נישאת אור ליום החמישי
 

איש אהל

משתמש ותיק
האם מישהו יכול להביא מקור לעריכת חופה דווקא קודם השקיעה (חוץ מההו"א בהגרעק"א)
האם יש כזה מנהג ירושלים ? מה מקורו מי יסדו והיכן זה מובא ? (כי לכאו' זה ענין טכני כי עשו את החתונות בער"ש)
 

נותן טעם לשבח

משתמש ותיק
ממשנה ראשונה בברכות יש ראיה שבתקופת חז"ל עזו את החופה לפני השקיעה, כי הרב בניו של ר"ג באו מבית המשתה אומרו לא קרינו ק"ש, הרי יכלו להתפלל ולקרוא קר"ש לפני החופה, אלא שמסתמא החופה היתה לפני השקיעה כמנהג הירושלמים עד היום. כך שמעתי מת"ח מופלג שליט"א.
לא הבנתי, אולי זה היה בכלל ביום החמישי של השבע ברכות
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
ממשנה ראשונה בברכות יש ראיה שבתקופת חז"ל עשו את החופה לפני השקיעה. כך שמעתי מת"ח מופלג שליט"א.
חכמתו מוטלת בספק מופלג. המנהג לעשות החופה ביום הוא בגלל הקידושין, ובזמן המשנה לא היו קידושין ביום החתונה.
 

פפפפ

משתמש ותיק
ממשנה ראשונה בברכות יש ראיה שבתקופת חז"ל עזו את החופה לפני השקיעה, כי הרב בניו של ר"ג באו מבית המשתה אומרו לא קרינו ק"ש, הרי יכלו להתפלל ולקרוא קר"ש לפני החופה, אלא שמסתמא החופה היתה לפני השקיעה כמנהג הירושלמים עד היום. כך שמעתי מת"ח מופלג שליט"א.
בניו של ר"ג היו אולי בחופה משפחתית והיו מסייעים בעניני החופה וזה עוסק במצוה וע"כ לא קראו
 

ימר

משתמש ותיק
האם מישהו יכול להביא מקור לעריכת חופה דווקא קודם השקיעה (חוץ מההו"א בהגרעק"א)
האם יש כזה מנהג ירושלים ? מה מקורו מי יסדו והיכן זה מובא ? (כי לכאו' זה ענין טכני כי עשו את החתונות בער"ש)
כשהחופה בלילה, יום החופה מתחיל בלילה, בעצם יש להם יום החופה של שעה +
 

איש אהל

משתמש ותיק
כשהחופה בלילה, יום החופה מתחיל בלילה, בעצם יש להם יום החופה של שעה +
כל זה נכון, אבל מה המקור ומי נוהג ככה ?????????????
מקובל לומר שזה מנהג ירושלים, אבל מי התקין את המנהג והיכן זה כתוב ????
 

מענטשאלע

משתמש רגיל
פותח הנושא
הטעם והמקור הוא מדברי הרא"מ ח"ב סי' לו שמביא הבאר היטב בסי' כו סעי' ד, שקידושין בלילה הוי ספק מקודשת, ואמת נכון הדבר שגדולי האחרונים כהרעק"א ועוד דנו רובת בענין והתירו, אבל כך נהגו בירושלם מדורות קדמונים.
 

מענטשאלע

משתמש רגיל
פותח הנושא
למה אתה חושב שהיה להם פחות אור ממקום אחר? וידוע גם היום אצל רבים מרבני ירושלים (בעיקר בירושלמים השורשיים) שעושים כך, בשובעש עבר התקיימה חתונה שבגלל המנהג רצו לעשות החופה לפני השקיעה, אולם אל רצו לבטל את הציבור מלימוד ולא רצו לשרוף שתם זמן, עשו החופה ב4 ועד 7 התקיים סדר לימוד בביהמ"ד סמוך של רוב קרובי המשפחה, היה מעניין.
הסעודה לנשים התקיימה כרגיל קצת אחרי החופה.
 

איש אהל

משתמש ותיק
אכן בירושלים לא היה שונה מכל מקום בענין האור, אך עשו את החתונות ביום שיש בצהריים והסעודה בליל שב"ק (כנראה כדי לחסוך בהוצאות כפולות)
ולכן יש שהבינו שיש מנהג ירושלים לעשות חופה לפני השקיעה וכן נוהגים הרבה מבני הישוב הישן
אבל הא גופא קשיא האם אכן היה כזה מנהג או שאינו אלא טעות בעלמא וכנ"ל, האם מצינו תקנה כזאת בירושלים ? של מי?
לכאו' אין שום סיבה שבירושלים יחששו לדין מחודש שלא חששו לזה כל רבוותא בכל מקומות מושבותיהם
 

ימר

משתמש ותיק
כל זה נכון, אבל מה המקור ומי נוהג ככה ?????????????
מקובל לומר שזה מנהג ירושלים, אבל מי התקין את המנהג והיכן זה כתוב ????
יש תשובה בספר אבן ישראל להג"ר ישראל יעקב פישר
שכותב:
יש 2 סיבה לתענית, שכרות ומחילת עוונות.
וכשהחופה אחר השקיעה הסיבה לתענית הוא רק משום שכרות.
 

איש אהל

משתמש ותיק
יש תשובה בספר אבן ישראל להג"ר ישראל יעקב פישר
שכותב:
יש 2 סיבה לתענית, שכרות ומחילת עוונות.
וכשהחופה אחר השקיעה הסיבה לתענית הוא רק משום שכרות.
למה אין הסיבה משום מחילת עוונות ?
כל זה הוא הסברים דחוקים אם יש כזה מנהג,
השאלה שלי היא לא למה המנהג, אלא האם יש כזה מנהג ??? או שאינו אלא טעות (מי מביא את המנהג לפני 100 שנה)
 
חלק עליון תַחתִית