"כל דעביד רחמנא לטב עביד" מה הפירוש?

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
לא ברור לי העניין ואשמח להסבר.

כידוע ר' עקיבא במעשה (בברכות דף ס ב') בכל דבר שקרה אמר שהכל לטובה, ובסוף רואים שבזכות הכל הוא ניצל משבי
ומזה ראיה שהכל לטובה. 

וכאן אני שואל: הרי לא כל מסכת יסורים בעולם נגמרת בכך שהדברים הובילו להצלה/לחיים דווקא, יש כאלה שנגמרים באסון/במוות וכדומה

אז מה בעצם בא הסיפור לומר? ומה הפירוש שהכל לטובה?
אם נאמר ש"הכל לטובה" - שכל יסורים מובילים לטוב נגלה בעולם הזה.  לכאורה לא כך היא המציאות
ואם נאמר שיכול להיות שהטוב הוא נסתר או לעולם הבא - מה הראיה מהמעשה של ר' עקיבא? הרי לפי זה גם אם הוא היה נשבה עם כולם המסקנה הייתה אותה מסקנה. 

אשמח להסבר מהמלומדים שכאן.  תודה
 
לענ"ד.
הקב"ה הוא מקור הטוב, ומפי עליון לא תצא הרעות, אלא שיש דברים הנראים כרעה ונמצאים כטובה, ודוגמא לזה הם מעשה רבי עקיבא.
ואף מעשים אלו לא היו טובה גמרוה, שהרי טוב היה אם לא היה צריך לצאת לדרך כלל, או שלא היו מגיעים שודדים לאותה עיר כלל, אלא שבהדי כבשי דרחמנא למה לן, רק שבדבר אחד רע נראה שהוא טוב.
וכך נלמד שאין רע מושלם וטוב מושלם, אלא פעמים מה שנראה רע מסתיים בטוב.
בין לרבי עקיבא שהיה חדור באמונה זו, ובין לשאר אינשי דעלמא.
 
חוזר בתשובה אמר:
לא ברור לי העניין ואשמח להסבר.

כידוע ר' עקיבא במעשה (בברכות דף ס ב') בכל דבר שקרה אמר שהכל לטובה, ובסוף רואים שבזכות הכל הוא ניצל משבי
ומזה ראיה שהכל לטובה. 

וכאן אני שואל: הרי לא כל מסכת יסורים בעולם נגמרת בכך שהדברים הובילו להצלה/לחיים דווקא, יש כאלה שנגמרים באסון/במוות וכדומה

אז מה בעצם בא הסיפור לומר? ומה הפירוש שהכל לטובה?
אם נאמר ש"הכל לטובה" - שכל יסורים מובילים לטוב נגלה בעולם הזה.  לכאורה לא כך היא המציאות
ואם נאמר שיכול להיות שהטוב הוא נסתר או לעולם הבא - מה הראיה מהמעשה של ר' עקיבא? הרי לפי זה גם אם הוא היה נשבה עם כולם המסקנה הייתה אותה מסקנה. 

אשמח להסבר מהמלומדים שכאן.  תודה

כתבו כאן באחד האשכולות שישראל אף על פי שלא חטא ישראל הוא...
ועל אותו הדרך אפשר לומר שהראיה מהמעשה שאפילו שזה נגמר בטוב בכ"ז הכל לטובה...
 

סאדיגורא

משתמש ותיק
חוזר בתשובה אמר:
וכאן אני שואל: הרי לא כל מסכת יסורים בעולם נגמרת בכך שהדברים הובילו להצלה/לחיים דווקא, יש כאלה שנגמרים באסון/במוות וכדומה

אז מה בעצם בא הסיפור לומר? ומה הפירוש שהכל לטובה?
אם נאמר ש"הכל לטובה" - שכל יסורים מובילים לטוב נגלה בעולם הזה.  לכאורה לא כך היא המציאות
ואם נאמר שיכול להיות שהטוב הוא נסתר או לעולם הבא - מה הראיה מהמעשה של ר' עקיבא? הרי לפי זה גם אם הוא היה נשבה עם כולם המסקנה הייתה אותה מסקנה. 
אשמח להסבר מהמלומדים שכאן.  תודה


הכל לטובה, לפעמים בנגלה ולפעמים בנסתר.
ומה היה קורה אם רבי עקיבא לא היה רואה את השודדים אלא ישן טוב ובבוקר קם והולך הביתה?
לא תמיד רואים אבל תמיד זה טוב.
 

מלכות

משתמש רגיל
סאדיגורא אמר:
חוזר בתשובה אמר:
וכאן אני שואל: הרי לא כל מסכת יסורים בעולם נגמרת בכך שהדברים הובילו להצלה/לחיים דווקא, יש כאלה שנגמרים באסון/במוות וכדומה

אז מה בעצם בא הסיפור לומר? ומה הפירוש שהכל לטובה?
אם נאמר ש"הכל לטובה" - שכל יסורים מובילים לטוב נגלה בעולם הזה.  לכאורה לא כך היא המציאות
ואם נאמר שיכול להיות שהטוב הוא נסתר או לעולם הבא - מה הראיה מהמעשה של ר' עקיבא? הרי לפי זה גם אם הוא היה נשבה עם כולם המסקנה הייתה אותה מסקנה. 
אשמח להסבר מהמלומדים שכאן.  תודה


הכל לטובה, לפעמים בנגלה ולפעמים בנסתר.
ומה היה קורה אם רבי עקיבא לא היה רואה את השודדים אלא ישן טוב ובבוקר קם והולך הביתה?
לא תמיד רואים אבל תמיד זה טוב.

דוד המלך אמר "הראנו ה' חסדך"
כלומר לא תמיד הטוב נראה בעיני בשר
 

לומד התורה

משתמש ותיק
אגב - יש ליזכור שהובא להלכה בשולחן ערוך אורח חיים (סימן רל סעיף ה).
לעולם יהא אדם רגיל לומר: כל מה דעביד רחמנא, לטב עביד.
 

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
פותח הנושא
סאדיגורא אמר:
הכל לטובה, לפעמים בנגלה ולפעמים בנסתר.
ומה היה קורה אם רבי עקיבא לא היה רואה את השודדים אלא ישן טוב ובבוקר קם והולך הביתה?
לא תמיד רואים אבל תמיד זה טוב.

אם אני מבין נכון אתה מפרש שתמיד הדברים מובילים לטוב בעולם הזה רק לא תמיד שמים לב.
האמנם?  אז מה נאמר על אסונות? אז איך אפשר לומר "שהכל לטובה"
 

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
פותח הנושא
משכהו לבית המדרש אמר:
כתבו כאן באחד האשכולות שישראל אף על פי שלא חטא ישראל הוא...
ועל אותו הדרך אפשר לומר שהראיה מהמעשה שאפילו שזה נגמר בטוב בכ"ז הכל לטובה...

אני חייב להודות שלא הבנתי את התגובה, וזה נשמע עמוק. אשמח שתרחיב
 

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
פותח הנושא
סאדיגורא אמר:
נאמר על אסונות שהינם לטובה. פשוט וברור.

שמא בעולם הבא. (ואז חוזרת השאלה השניה מה מועיל המעשה והלימוד ממנו)
אבל שוב, אני מבין שאתה אומר שהטובה היא בעולם הזה
הרי אם אדם מת באסון לדוגמא, כבר לא תגיע אליו טובה בעולם הזה בשום אופן
 

סאדיגורא

משתמש ותיק
חוזר בתשובה אמר:
סאדיגורא אמר:
נאמר על אסונות שהינם לטובה. פשוט וברור.

שמא בעולם הבא. (ואז חוזרת השאלה השניה מה מועיל המעשה והלימוד ממנו)
אבל שוב, אני מבין שאתה אומר שהטובה היא בעולם הזה
הרי אם אדם מת באסון לדוגמא, כבר לא תגיע אליו טובה בעולם הזה בשום אופן
להוא שמת כמובן שלא.
לתיקון העולם וליהודים אחרים כמובן שכן.
דוגמת השואה שבלמה את ההשכלה ועוד.
 
 
חלק עליון תַחתִית