סיפור אחד או שני סיפורים?

רואים שקוף

משתמש ותיק
ברכות כ"ז ב':
אמר ר' זירא אמר רבי אסי אמר ר' אלעזר א"ר חנינא אמר רב בצד עמוד זה התפלל ר' ישמעאל בר' יוסי של שבת בערב שבת כי אתא עולא אמר בצד תמרה הוה ולא בצד עמוד הוה ולא ר' ישמעאל ברבי יוסי הוה אלא ר' אלעזר בר' יוסי הוה ולא של שבת בערב שבת הוה אלא של מוצאי שבת בשבת הוה.
זה לא היה באותו מקום, לא אותו אדם, ולא אותה תפילה, מסקנא שלי, זה שני סיפורים, מדוע פשוט לעולא שזה אותו מעשה?
 

TKH

משתמש רשום
לא הביאו סתם סיפור אלא שיש ממנו הלכה למעשה.
לפי ר' זירא אפשר להתפלל מוקדם גם בלי צורך.
לפי עולא מדובר על ר"א בר"י שנסע לצורך ציבור ולכך היה צריך להתפלל מוקדם, כן מבאר באו"ש (תפלה ג,ז). אבל בל"ז אסור.
(מותך שיעורי הגרמ"מ שולזינגר זצוק"ל)
 

צבי הירש

משתמש ותיק
לפום ריהטא נראה כאילו עולא אומר מעצמו גירסא אחרת, ששונה מגירסתו של ר' זירא. אך באמת נראה לענ"ד [גם מכח הקושיא הנ"ל, וגם כיון שעולא ור' זירא היו בזמן אחד] ששניהם אומרים את השמועה מפי אותו שרשור של מעבירי השמועה [רבי אסי בשם רבי אלעזר בשם רבי חנינא בשם רב], ועל כרחך שלסיפור אחד נתכוונו, ונחלקו איך סיפר ר' אסי סיפור זה [ויתכן שעולא שמע מרבי זירא עצמו, והמחלוקת היא בין סתמא דגמרא לבין עולא בדעת ר' זירא].
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
TKH אמר:
לא הביאו סתם סיפור אלא שיש ממנו הלכה למעשה.
לפי ר' זירא אפשר להתפלל מוקדם גם בלי צורך.
לפי עולא מדובר על ר"א בר"י שנסע לצורך ציבור ולכך היה צריך להתפלל מוקדם, כן מבאר באו"ש (תפלה ג,ז). אבל בל"ז אסור.
(מותך שיעורי הגרמ"מ שולזינגר זצוק"ל)
העמדת המח', אך לא תירצת השאלה.
 
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
צבי הירש אמר:
לפום ריהטא נראה כאילו עולא אומר מעצמו גירסא אחרת, ששונה מגירסתו של ר' זירא. אך באמת נראה לענ"ד [גם מכח הקושיא הנ"ל, וגם כיון שעולא ור' זירא היו בזמן אחד] ששניהם אומרים את השמועה מפי אותו שרשור של מעבירי השמועה [רבי אסי בשם רבי אלעזר בשם רבי חנינא בשם רב], ועל כרחך שלסיפור אחד נתכוונו, ונחלקו איך סיפר ר' אסי סיפור זה [ויתכן שעולא שמע מרבי זירא עצמו, והמחלוקת היא בין סתמא דגמרא לבין עולא בדעת ר' זירא].
כתוב 'כי אתא עולא אמר', ולא כי אתא עולא אמר ר"א וכו'. כדרך הש"ס בכה"ג.
 
 
חלק עליון תַחתִית