מה קורה בבית הכנסת לפני שמגיע העשירי למנין [הצענטער]

אור זורח

משתמש ותיק
 ברכות דף ו עמוד א
וכי מאחר דאפילו תלתא - עשרה מבעיא? - עשרה קדמה שכינה ואתיא, תלתא - עד דיתבי. 

רש"י 
קדמה שכינה ואתיא - קודם שיהיו כל העשרה.



לכאורה יש לשאול מה הנפקא מינה שבאה קודם ומדוע באה בכלל קודם

ולכאורה יש להוציא מכאן שמי שנמצא בבית הכנסת קודם שהגיעו עשרה ולומד או מתפלל יש לזה מעלה 
לקבלת התפילה שהרי השכינה מקדימה לבוא ואמנם איאפשר לומר קדיש עד שיהיו עשרה בפועל
אבל אלו שהקדימו השכינה גם מקדימה ויש להם מעלות מיוחדות שתתקבל התפילה שהם מתפללים לפני התפילה שהרי השכינה כבר 
נמצאת

אך כל זה חידוש

ויותר נראה שבדינים השכינה מגיעה רק כשיושבים בדין 
אבל במנין השכינה מגיעה מיד כשיש עשרה גם אם עדיין לא התחילו להתפלל וצריך עיון

והדברים לא בהירים לי 

האם מישהו יכול להחכים אותנו מה הביאור בענין הזה.
 

HaimL

משתמש ותיק
מרש"י משמע שקדמה ואתיא, אע"פ שאין שם כל העשרה, ונ"ל לפי זה, שע"כ בבית הכנסת קבוע מיירי, שוודאי יבואו לבסוף כל העשרה.
 

HaimL

משתמש ותיק
ואולי זה מסביר את הלשון בגמרא בסנהדרין, כל בי עשרה שכינתא שריא וכו', שלפי זה, סגי במה שהוא מקום עשרה, אע"פ שאין שם כל העשרה.
 

HaimL

משתמש ותיק
ועל דרך הבדיחה, אפשר לדון שאם נתערבו מקצת הנמצאים ברוב שאינם נמצאים, ייבטלו המקצת ברוב, וייחשבו שאינם נמצאים. אבל אז ה"ל דבר שבמניין - ואינו בטל.
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
מרש"י משמע שקדמה ואתיא, אע"פ שאין שם כל העשרה, ונ"ל לפי זה, שע"כ בבית הכנסת קבוע מיירי, שוודאי יבואו לבסוף כל העשרה.
לא הבנתי הלא הקב''ה יודע אם יגיעו או לא אז ממילא אפי' לא קבוע
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
אם תעיין באשכול הזה, אולי תמצא שם דברים לתועלת שאלתך.
יישר כח
מה ששאלתם שם על לשון הרשב''א שבאים כולם כאחד אולי יש לומר הכוונה שמגיע העשירי נחשב כאילו באו כולם כי השכינה מגיעה בגלל העשירי
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
ואולי זה מסביר את הלשון בגמרא בסנהדרין, כל בי עשרה שכינתא שריא וכו', שלפי זה, סגי במה שהוא מקום עשרה, אע"פ שאין שם כל העשרה.
פשט הלשון עשרה ממש וכן נראה ברור ומה שאמרו בי עשרה כי השכינה שורה שם בתוכם כמו שכתוב ושכנתי בתוכם וזהו בי עשרה
 

HaimL

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
HaimL אמר:
מרש"י משמע שקדמה ואתיא, אע"פ שאין שם כל העשרה, ונ"ל לפי זה, שע"כ בבית הכנסת קבוע מיירי, שוודאי יבואו לבסוף כל העשרה.
לא הבנתי הלא הקב''ה יודע אם יגיעו או לא אז ממילא אפי' לא קבוע
אבל חכמים גילו לנו את זה, משמע שאנחנו יודעים אם השכינה קדמה ואתיא, ומסתבר שהוא במקום דשכיחי עשרה.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
HaimL אמר:
ואולי זה מסביר את הלשון בגמרא בסנהדרין, כל בי עשרה שכינתא שריא וכו', שלפי זה, סגי במה שהוא מקום עשרה, אע"פ שאין שם כל העשרה.
פשט הלשון עשרה ממש וכן נראה ברור ומה שאמרו בי עשרה כי השכינה שורה שם בתוכם כמו שכתוב ושכנתי בתוכם וזהו בי עשרה
אז היו יכולים לומר -  בגו (ולא בי) עשרה שכינתא שריא.
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
אבל חכמים גילו לנו את זה, משמע שאנחנו יודעים אם השכינה קדמה ואתיא, ומסתבר שהוא במקום דשכיחי עשרה.
אולי
אבל אינני רואה לזה שום הכרח כי יש לפרש שאנחנו באמת לא יודעים עד שיבואו עשרה וקודם לכן לא ידענו
הרי הרבה דברים אנחנו לא יודעים אז לא אסון אם נצרף עוד דבר לרשימה שאנחנו לא יודעים וחז''ל גילו לנו שאם בסוף באו עשרה אז תדע שקודם לכן גם היו אך אין לי דברים ברורים בזה ושוב אולי אתה צודק אבל אני לא רואה לזה שום הכרח
 
חלק עליון תַחתִית