ברכות דף ו עמוד א
וכי מאחר דאפילו תלתא - עשרה מבעיא? - עשרה קדמה שכינה ואתיא, תלתא - עד דיתבי.
רש"י
קדמה שכינה ואתיא - קודם שיהיו כל העשרה.
לכאורה יש לשאול מה הנפקא מינה שבאה קודם ומדוע באה בכלל קודם
ולכאורה יש להוציא מכאן שמי שנמצא בבית הכנסת קודם שהגיעו עשרה ולומד או מתפלל יש לזה מעלה
לקבלת התפילה שהרי השכינה מקדימה לבוא ואמנם איאפשר לומר קדיש עד שיהיו עשרה בפועל
אבל אלו שהקדימו השכינה גם מקדימה ויש להם מעלות מיוחדות שתתקבל התפילה שהם מתפללים לפני התפילה שהרי השכינה כבר
נמצאת
אך כל זה חידוש
ויותר נראה שבדינים השכינה מגיעה רק כשיושבים בדין
אבל במנין השכינה מגיעה מיד כשיש עשרה גם אם עדיין לא התחילו להתפלל וצריך עיון
והדברים לא בהירים לי
האם מישהו יכול להחכים אותנו מה הביאור בענין הזה.
וכי מאחר דאפילו תלתא - עשרה מבעיא? - עשרה קדמה שכינה ואתיא, תלתא - עד דיתבי.
רש"י
קדמה שכינה ואתיא - קודם שיהיו כל העשרה.
לכאורה יש לשאול מה הנפקא מינה שבאה קודם ומדוע באה בכלל קודם
ולכאורה יש להוציא מכאן שמי שנמצא בבית הכנסת קודם שהגיעו עשרה ולומד או מתפלל יש לזה מעלה
לקבלת התפילה שהרי השכינה מקדימה לבוא ואמנם איאפשר לומר קדיש עד שיהיו עשרה בפועל
אבל אלו שהקדימו השכינה גם מקדימה ויש להם מעלות מיוחדות שתתקבל התפילה שהם מתפללים לפני התפילה שהרי השכינה כבר
נמצאת
אך כל זה חידוש
ויותר נראה שבדינים השכינה מגיעה רק כשיושבים בדין
אבל במנין השכינה מגיעה מיד כשיש עשרה גם אם עדיין לא התחילו להתפלל וצריך עיון
והדברים לא בהירים לי
האם מישהו יכול להחכים אותנו מה הביאור בענין הזה.