בעניין הזכרת "שמחה" בשכח יעלה ויבוא בר"ח

במבי

משתמש ותיק
הגמ' מסתפקת האם במקרה ששכח יעלה ויבוא בר"ח האם יזכיר שמחה

הֲדַר יָתֵיב וְקָאָמַר: טָעָה וְלֹא הִזְכִּיר שֶׁל רֹאשׁ חוֹדֶשׁ אוֹמֵר ״בָּרוּךְ שֶׁנָּתַן רָאשֵׁי חֳדָשִׁים לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל לְזִכָּרוֹן״. וְלָא יָדַעְנָא אִי אָמַר בָּהּ ״שִׂמְחָה״ אִי לָא אָמַר בָּהּ ״שִׂמְחָה״, אִי חָתֵים בָּהּ,אִי לָא חָתֵים בָּהּ, אִי דִּידֵיהּ אִי דְּרַבֵּיהּ. (ברכות מט.)

ואפשר להציע רעיון להביא צד לפשוט את הספק
 
במבי אמר:
במבי אמר:
 
הזוהר הקדוש החמיר מאוד בעונשו של אדם שאינו משמח עניים במועד.

וְתָא חֲזִי, בְּכֻלְּהוּ שְׁאָר זִמְנִין וְחַגִּין, בָּעֵי בַּר נַשׁ לֶחְדֵי, וּלְמֶחְדֵי לְמִסְכְּנֵי. וְאִי הוּא חָדֵי בִּלְחוֹדוֹי, וְלָא יָהִיב לְמִסְכְּנֵי, עוֹנְשֵׁהּ סַגִּי, דְּהָא בִלְחוֹדוֹי חָדֵי, וְלָא יָהִיב חֵדוּ לְאַחֲרָא. עֲלֵהּ כְּתִיב וְזֵרִ֤יתִי פֶ֙רֶשׁ֙ עַל־פְּנֵיכֶ֔ם פֶּ֖רֶשׁ חַגֵּיכֶ֑ם. וְאִי אִֽיהוּ בְּשַׁבָּתָא חָדֵי, אַף עַל גַּב דְּלָא יָהִיב לְאַחֲרָא, לָא יַהֲבִין עֲלֵהּ עוֹנְשָׁא, כִּשְׁאָר זִמְנִין וְחַגִּין, דִּכְתִּיב פֶּ֖רֶשׁ חַגֵּיכֶ֑ם. פֶּֽרֶשׁ חַגֵּיכֶם קָאָמַר, וְלֹא פֶּֽרֶשׁ שַׁבַּתְּכֶם. וּכְתִיב חָדְשֵׁיכֶ֤ם וּמוֹעֲדֵיכֶם֙ שָׂנְאָ֣ה נַפְשִׁ֔י. וְאִלּוּ שַׁבָּת לָא קָאָמַר.

(זוהר פרשת יתרו, פח: - מופיע  בברכון בסעודת שבת בבוקר)

 

וא"כ החיוב לשמח את העניים והמסכנים בעיקר בחגים אך בשבת ישנו פחות חיוב וא"ל שזהו שאומרים שעניין השמחה הוא רק בחג ולא בשבת !

שהרי ברור שגם בשבת צריך לשמוח רק שעניין השמחה שישנה בחגים ולא בשבת זה לשמח את העני והמסכן כדמשמע בנחמיה

וַיֵּלְכ֨וּ כָל־הָעָ֜ם לֶאֱכֹ֤ל וְלִשְׁתּוֹת֙ וּלְשַׁלַּ֣ח מָנ֔וֹת וְלַעֲשׂ֖וֹת שִׂמְחָ֣ה גְדוֹלָ֑ה כִּ֤י הֵבִ֙ינוּ֙ בַּדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁ֥ר הוֹדִ֖יעוּ לָהֶֽם....... וַיֵּלְכ֨וּ כָל־הָעָ֜ם לֶאֱכֹ֤ל וְלִשְׁתּוֹת֙ וּלְשַׁלַּ֣ח מָנ֔וֹת וְלַעֲשׂ֖וֹת שִׂמְחָ֣ה גְדוֹלָ֑ה כִּ֤י הֵבִ֙ינוּ֙ בַּדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁ֥ר הוֹדִ֖יעוּ לָהֶֽם׃ (נחמיה ח-י)

וכותב שם המלבי"ם

כי הבינו, שמצוה לשמוח ולשמח גם העני והגר והיתום והאלמנה, ולכן שלחו מנות ועשו שמחה גדולה שישמחו על העם העני והעשיר יחדו:

וא"כ ר"ח שהוא גם כחג כפי שמשמע בזוהר 

"חָדְשֵׁיכֶ֤ם וּמוֹעֲדֵיכֶם֙ שָׂנְאָ֣ה נַפְשִׁ֔י. וְאִלּוּ שַׁבָּת לָא קָאָמַר"

וא"כ אם לא הזכיר יעלה ויבוא ישנה ראיה כלפי הסתפקות הגמ' שיצטרך להזכיר שמחה כפי שמזכיר בחג

​בָּרוּךְ אַתָּה ...... אֲשֶׁר נָתַן יָמִים טוֹבִים לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה אֶת יוֹם חַג (פלוני) הַזֶּה וכו'


(ולהלכה מחמת הספק לא מזכירים)
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אך צ"ב מדוע לא מוזכרת המילה "שמחה" כלל ביעלה ויבוא ?

ואולי אגב תפילת שמו"ע שלא רצו להזכיר אז "שמחה" כי יש להתפלל מתוך כובד ראש (ואמנם מתוך שמחה של מצוה ושורש התפילה הרי הוא שמחת הלב בהקב"ה)
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ונשאלת השאלה, האדם ששכח יעלה ויבוא ולבסוף נזכר והזכיר גם ״שמחה״ (בנוסח שאומרים אשר נתן ימים טובים וכו׳) האם יש בזה מעליותא מסוימת יותר מהאדם שאמר יעלה ויבוא כרגיל ?
 

HaimL

משתמש ותיק
במבי אמר:
שהרי ברור שגם בשבת צריך לשמוח
מניין הברירות? דל"כ ושמחת בשבת. וא"ת משום דקרא כתיב, וביום שמחתכם וגו', ואמרז"ל, אלו שבתות. שמא הוא רק במקדש, דאיירי ביה קרא, ותקעתם בחצוצרות וגו'.
 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
במבי אמר:
שהרי ברור שגם בשבת צריך לשמוח
מניין הברירות? דל"כ ושמחת בשבת. וא"ת משום דקרא כתיב, וביום שמחתכם וגו', ואמרז"ל, אלו שבתות. שמא הוא רק במקדש, דאיירי ביה קרא, ותקעתם בחצוצרות וגו'.
 


מכיוון ששבת ניתנה לעונג ואיך ייתכן עונג ללא שמחה ?

ומאז ומתמיד נפלאתי שהרי אם תאמר לחסיד שאין שמחה בשבת הוא יגלגל אותך על אתר מכל המדרגות ובסידור נוסח ספרד לא מוזכר שמחה בלכה דודי (אלא רק ביו"ט מוסיפים אותו) ובנוסח אשכנז הוא מוזכר בכל שבת רגילה


במבי אמר:
ור' בחיי כותב

וראיתי בספר ידיעת הכוכבים ורוחניות שלהם הנקרא אגרת גאלינו"ס, כי מי שעשה תמונה פלונית מברזל לכוכב שבתאי בשעה פלונית ובמזל פלוני ויקבור אותו תחת חנותו של חנוני יפסיד הריוח שלו, ואם יקברנה בביתו ינזקו כל עניניו, וידוע לכל בעל עינים כי החכמה הזאת חורבן עולם, ואין עמידת העולם וקיומו אלא א"כ ילך על טבעו הפשוט אשר בו בראו וחדשו הבורא יתברך. עוד הזכירו שם באותה אגרת כי מי שרוצה להמשיך אליו רוחניותו של שבתאי שהוא כוכב המשמש ביום שבת, שיש לו למעט באכילת הבשר ובשאר כל המאכלים ושימנע מתשמיש המטה ושילבש בגדים שחורים ויעשה תמונת אריה של נחשת והשעה לשבתאי והמזל לגדי וישחטו על אותה תמונה חתול שחור ואז יתקרב אליו לעבוד עבודתו ויגיד לו עתידות, עד כאן באותה אגרת העתקתיו משפת הגרי אל שפה ברורה היא שפת לשון הקדש. והנה זה מחכמת התורה העולה על חכמת הכוכבים והמזלות שצותה אותנו במצות השבת אשר כוכב שלו שבתאי שנעשה בהפך מכל זה, כי החכמה הזאת סבה גדולה לתחלואי הנפש, וחכמת התורה להם תחבושת ורטיה, החכמה הזאת אסרה אכילת הבשר ביום שבת ולמעט במאכלים, ואנו נצטוינו שנתענג ביום השבת לאכול בשר ולשתות יין וכל דבר שיערב לנו, שנאמר (ישעיהו נ״ח:י״ג) וקראת לשבת ענג, החכמה הזאת אסרה התשמיש ואנו עקר עונה בשבת, שנאמר (תהילים א׳:ג׳) אשר פריו יתן בעתו, החכמה הזאת תלביש שחורים ואנו נלבש ביום שבת מילת וצבעונין, שנאמר (ישעיהו נ״ח:י״ג) וכבדתו מעשות דרכיך, והם המלבושים הנכבדים, שכן רבי יוחנן קרי למאניה מכבדותי, וברוך אל עליון אשר חנן אותנו דעה והשכל בידיעת תורתו ומצותיו ומנע אותנו מלטעות אחר הכוכבים והמזלות, הוא שאמר (דברים ד׳:י״ט) ופן תשא עיניך השמימה וראית את השמש ואת הירח, והנחילנו המצות לזכותנו בהם ולהיות לנו בשמרם עקב רב. (דברים יח-י)

 
 

HaimL

משתמש ותיק
במבי אמר:
HaimL אמר:
מכיוון ששבת ניתנה לעונג ואיך ייתכן עונג ללא שמחה ?

ומאז ומתמיד נפלאתי שהרי אם תאמר לחסיד שאין שמחה בשבת הוא יגלגל אותך על אתר מכל המדרגות ובסידור נוסח ספרד לא מוזכר שמחה בלכה דודי (אלא רק ביו"ט מוסיפים אותו) ובנוסח אשכנז הוא מוזכר בכל שבת רגילה
בפשטות, הם שני דברים שונים,

במה מענגו רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמי' דרב אמר בתבשיל של תרדין ודגים גדולים וראשי שומין רב חייא בר אשי אמר רב אפי' דבר מועט ולכבוד שבת עשאו הרי זה עונג מאי היא א"ר פפא כסא דהרסנא.

ת"ר חייב אדם לשמח בניו ובני ביתו ברגל שנא' (דברים טז, יד) ושמחת בחגך במה משמחם ביין רבי יהודה אומר אנשים בראוי להם ונשים בראוי להן אנשים בראוי להם ביין ונשים במאי תני רב יוסף בבבל בבגדי צבעונין בארץ ישראל בבגדי פשתן מגוהצין תניא רבי יהודה בן בתירא אומר בזמן שבית המקדש קיים אין שמחה אלא בבשר שנאמר (דברים כז, ז) וזבחת שלמים ואכלת שם ושמחת לפני ה' אלהיך ועכשיו שאין בית המקדש קיים אין שמחה אלא ביין שנאמר (תהלים קד, טו) ויין ישמח לבב אנוש

---
כלומר,

עונג = אוכל טעים, כ"א כפי הראוי לו.
שמחה = בשר ויין לגברים, בגדים לנשים.

 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
רבינו @HaimL לא בכדי אנו מזמרים להתענג בתענוגים ברבורים ושליו ודגים וכן שתות יינות מבושמים ומסיים בעל הפיוט כל המתענגים בה יזכו לרוב שמחה !
 

HaimL

משתמש ותיק
במבי אמר:
רבינו @HaimL לא בכדי אנו מזמרים להתענג בתענוגים ברבורים ושליו ודגים וכן שתות יינות מבושמים ומסיים בעל הפיוט כל המתענגים בה יזכו לרוב שמחה !
אדרבה, הוא מסיים, יזכו לרוב שמחה, אולי דווקא לעת"ל (ושמא זהו גם מה שאומרים בלכה דודי, בואי בשלום וכו' גם בשמחה וכו' שהזכרת, אולי זה קאי דווקא אדלעת"ל).
 
 
חלק עליון תַחתִית