בא סנחריב ובלבל את האומות

סיידוף

משתמש רגיל
"כבר עלה סנחריב מלך אשור ובלבל את כל האומות שנאמר ואסיר גבולות עמים ועתידותיהם שוסתי ואוריד כאביר יושבים".[ברכות דף כ"ח ע"א].
מדוע סיבבה ההשגחה העליונה כך, ומה תועלת יצאה לכלל ישראל מזה. ואדרבא לכאורה יש בזה קלקול, שמכאן ואילך אין ידוע מי הוא עמלקי, מצרי, אדומי, עמוני ומואבי.
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
סיידוף אמר:
ואדרבא לכאורה יש בזה קלקול, שמכאן ואילך אין ידוע מי הוא עמלקי, מצרי, אדומי, עמוני ומואבי.
(בלי להתייחס לשאלה על כונת ההשגח העליונה שאין זה מעסקי(נו) "כי לא מחשבותי כו' ")
ברגע שהם אינם כאומה אלא מבולבלים וכו' בטל כל עניינם וכוחם מבחינה רוחנית, וגם מבחינת ההלכה יש דיון באחרונים ודעת המנח"ח שנאמר בזה כל דפריש וכו' וממילא בטל עניינם וכוחם, וכעין ביטול איסור שנעשה היתר ודוק.
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
שמעתי לבאר בזה. שע"י הבלבול נתבטל ונעקר מרוב האומות יצרא דעבודה זרה.
כיון שכל עבודת פולחן האליל היתה קשורה לכללות הקיום המסודר של האומה עצמה, וכן היתה קשורה דווקא למקום עליו ישבו האומה שעבדה אותו.
וכגון למשל, האומה המואבית שעבדה ל'כמוש' כמבואר בכתוב, שהם בסכלותם ובבערותם חשבו שה'אל' הזה הוא ה'אל' שלהם, כאומה, והמקום שישבו בו הוא המקום שבו הוא 'מתגורר'.
וכך היתה קיימת כל הפולחן סביב האלילים שלהם.
וכשהגיע סנחריב ובלבל את כל האומות, נעקרו בכך רוב ענייני העבודה זרה.
 
חלק עליון תַחתִית