כפיית מטה

חוקי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
שמואל דוד
פותח הנושא
הודעות: 73
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: מנותק

כפיית מטה

הודעהעל ידי שמואל דוד » 02 מאי 2016, 01:28

כתובות סב: כפו מטתו וברש"י כדת המתאבלים כו'

צ"ע שלכאורה הול"ל מטתה או מטתן ודוק

אריך
הודעות: 1129
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 309 פעמים
סטטוס: מחובר

Re: כפיית מטה

הודעהעל ידי אריך » 02 מאי 2016, 08:59

המיטה שלו ושלה אחת היא, כפי שהיה בזמנם.

מנין
הודעות: 253
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 14:32
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: כפיית מטה

הודעהעל ידי מנין » 02 מאי 2016, 14:21

מנין לך שכך היה בזמנם? שבת י"ג ע"ב? זה שייך גם בזמנינו.

אריך
הודעות: 1129
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 309 פעמים
סטטוס: מחובר

Re: כפיית מטה

הודעהעל ידי אריך » 03 מאי 2016, 07:55

כך מתואר בסוגיות של פרק מי שמתו, שהמשפחה היתה ישנה יחד במטה אחת.

שמואל דוד
פותח הנושא
הודעות: 73
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: כפיית מטה

הודעהעל ידי שמואל דוד » 03 מאי 2016, 09:18

נא להעתיק דברי הגמרא

יעבץ
הודעות: 795
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 303 פעמים
קיבל תודה: 301 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: כפיית מטה

הודעהעל ידי יעבץ » 04 מאי 2016, 00:38

מסתמא כוונת אריך לדף כ"ד בדין שנים שישנים במיטה אחת עיי"ש. אבל עיין כתובות ד ע"ב אלא כופה מיטתה וכו', ובגמ' שבת יג לא הבנתי כוונת מנין, וראה שם בע"א איבעיא להו דמשמע שהוא בבגדו הוי שינוי. וברש"י ד"ה איכא שינוי צ"ב ודוק בכל זה.
"שמר תם וראה ישר, כי אחרית לאיש שלום"

שמואל דוד
פותח הנושא
הודעות: 73
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: כפיית מטה

הודעהעל ידי שמואל דוד » 04 מאי 2016, 10:06

תודה

אמסטרדם
הודעות: 14
הצטרף: 01 אפריל 2016, 18:00
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: כפיית מטה

הודעהעל ידי אמסטרדם » 06 מאי 2016, 18:58

ומה עשו בימי נידת דותה של האשה?

מנין
הודעות: 253
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 14:32
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: כפיית מטה

הודעהעל ידי מנין » 07 מאי 2016, 21:54

אריך כתב:המשפחה היתה ישנה יחד במטה אחת.

כך כתוב ברמב"ן בפרשתנו:
ויקרא כ יז
"כי האח עם אחותו ישנים יחד ואין צריך וכו'"
עוד שם:
"באח הישן עמה אולי שלא מדעתה יערה בה".

אריך
הודעות: 1129
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 309 פעמים
סטטוס: מחובר

Re: כפיית מטה

הודעהעל ידי אריך » 07 מאי 2016, 22:13

שו"ר במו"ק דף כ, ב: מי שמת חמיו וכו' אלא כופה מטתו ונוהג עמה אבילות, וכן היא שמת חמיה וכו' אלא כופה מיטתו. הרי שיש מיטתו ויש מיטתה. ויש לדחות להשיטות שכפיית המיטה קאי על מיטת ההסיבה לאכילה, ולא מיטת השינה.

שמואל דוד
פותח הנושא
הודעות: 73
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: כפיית מטה

הודעהעל ידי שמואל דוד » 08 מאי 2016, 20:14

האחרונים האריכו בזה...

יעבץ
הודעות: 795
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 303 פעמים
קיבל תודה: 301 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: כפיית מטה

הודעהעל ידי יעבץ » 08 מאי 2016, 20:22

אריך כתב:שו"ר במו"ק דף כ, ב: מי שמת חמיו וכו' אלא כופה מטתו ונוהג עמה אבילות, וכן היא שמת חמיה וכו' אלא כופה מיטתו. הרי שיש מיטתו ויש מיטתה. ויש לדחות להשיטות שכפיית המיטה קאי על מיטת ההסיבה לאכילה, ולא מיטת השינה.


זוהי הגמ' שהבאתי לעיל, אלא שציטטתי מכתובות...
אי אפשר לדחוק מה שבקשת, כי הגמ' יוצרת שם 'סתירה' בין ברייתא זו לבין הברייתא של מצעת לו מיטתו. גם מסברא לא מסתבר שיש מיטה מיוחדת לאדם לאכילה, מה שאין כן בשינה.
"שמר תם וראה ישר, כי אחרית לאיש שלום"

אריך
הודעות: 1129
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 309 פעמים
סטטוס: מחובר

Re: כפיית מטה

הודעהעל ידי אריך » 08 מאי 2016, 21:49

לי כן נראה שיש חילוק, כי בשינה אפשר לכמה בנ"א במיטה אחת, אבל להסב על המיטה ולאכול משולחן לא שייך לכמה אנשים ביחד. וז"פ.

אגב נזכרתי בעוד גמרא, בפ"ק דסנהדרין ז, א: כי רחימתין הוה עזיזא וכו' השתא דלא עזיזא רחמתין פוריא בת שיתין גרמידי לא סגי לן. ופרש"י דקאי על איש ואשתו. הרי זכר לדבר שישנים על מיטה אחת.

יעבץ
הודעות: 795
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 303 פעמים
קיבל תודה: 301 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: כפיית מטה

הודעהעל ידי יעבץ » 08 מאי 2016, 22:16

לא ענית איך תבאר את הסתירה בגמ' שם.
"שמר תם וראה ישר, כי אחרית לאיש שלום"

אריך
הודעות: 1129
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 309 פעמים
סטטוס: מחובר

Re: כפיית מטה

הודעהעל ידי אריך » 09 מאי 2016, 08:10

התייחסותי בהודעה הקודמת היתה למה שסיימת שלא מסתבר וכו'.

יעבץ
הודעות: 795
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 303 פעמים
קיבל תודה: 301 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: כפיית מטה

הודעהעל ידי יעבץ » 09 מאי 2016, 09:00

גם את החילוק שלך לא הבנתי. מטת הסבה היא כמו כסא. כל פעם יושבים על כסא אחר. זה לא כמו מיטה לשינה שכל אחד יש לו מיטה המיוחדת לו/להם. לא כך?!
"שמר תם וראה ישר, כי אחרית לאיש שלום"


חזור אל “ש"ס ודף היומי”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים

התחבר  •  הרשמה