רש"י מפרש לפי ההוא-אמינא

יעקב יעקב

משתמש ותיק
זה משפט ידוע אצל הלומדים, שרש"י מפרש לפי ההו"א, ולא לפי המסקנא.

אשמח למקורות.

[גם מקורות מדברי רש"י, וגם מקורות על נושא זה]
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
כמובן שאינו כלל בכל מקום אלא שלפעמים מצוי שרש''י יפרש לפי ההו''א בגוונא שהיא יותר פשוטה וכדומה, וטעמו כדי להקל על הלומד ועוד דאם יפרש את המסקנא הלומד לא יבין אחרי זה את דברי הש''ס בהו''א.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
התוי"ט מעיר בכמה מקומות על הרע"ב שנמשך אחר רש"י ומפרש את המשנה לפי הס"ד של הגמרא ולא לפי המסקנה.

וז"ל התוי"ט נדה ב, א ד"ה ובאנשים:

"אבל הר"ב נמשך אחר לשון רש"י שפי' כן במשנה. ולדידיה לא קשיא כמו שכתבתי פעמים הרבה. שדרכו לפרש במשנה כדס"ד בגמרא. ולא כפי המסקנא. והוא סדר נכון לפי פירושו שבסדר הגמרא. אבל הר"ב ה"ל לפרש כפי המסקנא". 
 

בן יהוידע

משתמש ותיק
תוספ׳ רע״א במס׳ שבת פרק א׳ משנה א׳:
ועל רש"י אין קושיא שכן דרכו לפרש כפי ס"ד דהש"ס כמ"ש התוי"ט (פ"ב מ"ב דפאה).
וז״ל התוי״ט שם:
שעם היות שכן דרך רש"י ז"ל בהרבה מקומות לפרש המשנה כס"ד דבגמרא היינו משום דדרך פירושו כסדר המשנה שבגמרא וראוי הוא להבין המשנה כס"ד טרם בואו למסקנא דגמרא אבל פירוש הר"ב בסדר המשנה בלא גמרא ראוי ונכון שיפרש כמסקנא דשמעתא.
ע״כ
 

נדיב לב

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
כמובן שאינו כלל בכל מקום אלא שלפעמים מצוי שרש''י יפרש לפי ההו''א בגוונא שהיא יותר פשוטה וכדומה, וטעמו כדי להקל על הלומד ועוד דאם יפרש את המסקנא הלומד לא יבין אחרי זה את דברי הש''ס בהו''א.

יד מלאכי - כללי רש"י ותוספות והרא"ש - אות א
רש"י בפירושיו רגיל לפרש יותר קרוב לפשוטו אע"ג דלית הלכתא הכי כי כן דרך הש"ס ג"כ לאתויי הדרשה יותר פשוטה אף ע"ג דאתאמרה לפום סברא דאמורא דלא קי"ל כוותיה, באר שבע דף ב' ד' וע"ש עדים נאמנים:
 
חלק עליון תַחתִית