ברטנורא על פרק קנין תורה

עתיקא

משתמש רגיל
ראיתי ברוב המשניות שאין פירוש ברטנורא על פרק זה, אבל באיזהו מקומן ישנו.

מה הענין?

ומהו פירוש רש"י על אבות?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
עתיקא אמר:
ראיתי ברוב המשניות שאין פירוש ברטנורא על פרק זה, אבל באיזהו מקומן ישנו.

מה הענין?

ומהו פירוש רש"י על אבות?
החיד''א בשם הגדולים ערך רש''י הביא מחלוקת אם הוא מרש''י, ודעת החיד''א שהוא מרש''י.
 
 

עתיקא

משתמש רגיל
פותח הנושא
יישר כח!

אני מצרף פה את העמודים הנ"ל לתועלת כל החברים בפורום.
 

קבצים מצורפים

  • פירש''י על אבות.pdf
    6.2 MB · צפיות: 11

אבר כיונה

משתמש ותיק
עתיקא אמר:
ראיתי ברוב המשניות שאין פירוש ברטנורא על פרק זה, אבל באיזהו מקומן ישנו.

מה הענין?
עי' כאן: https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%94:%D7%91%D7%A8%D7%98%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%90_%D7%A2%D7%9C_%D7%90%D7%91%D7%95%D7%AA_%D7%95 שבדפוס הראשון של פירוש הרע"ב וינציה ש"ח אין בכלל פרק ו' לאבות. וכן פראג שע"ה, וקרקוב ת"ג
 

בשלמא

משתמש ותיק
קנין תורה אינו משניות ולכן כנראה הברטנורא לא כתב עליו
 

עתיקא

משתמש רגיל
פותח הנושא
הרמב"ם ורבינו יונה רש"י ועוד הרבה ראשונים כתבו על זה, זה לא נראה הסיבה.
יכול להיות שנאבד החיבור וכדומה.
 

עתיקא

משתמש רגיל
פותח הנושא
רש"י, תלמידו רבי יעקב ב"ר שמשון, מאירי, ספורנו, רבי מתתיה היצהרי. 

וראיתי שמביאים פירוש גם לרמב"ם ורבינו יונה, ואיני יודע אם מוסמך.
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
עתיקא אמר:
רש"י, תלמידו רבי יעקב ב"ר שמשון, מאירי, ספורנו.

וראיתי שמביאים פירוש גם לרמב"ם ורבינו יונה, ואיני יודע אם מוסמך.
ודאי שלא מוסמך, וככה"נ גם רש"י לא
 

עתיקא

משתמש רגיל
פותח הנושא
אבר כיונה אמר:
עתיקא אמר:
רש"י, תלמידו רבי יעקב ב"ר שמשון, מאירי, ספורנו.

וראיתי שמביאים פירוש גם לרמב"ם ורבינו יונה, ואיני יודע אם מוסמך.
ודאי שלא מוסמך, וככה"נ גם רש"י לא

על סמך מה אתה טוען כך לגבי רמב"ם ורבינו יונה?
ולגבי רש"י, בספר "משנת ראובן" של מוסד הרב קוק שציינת לעיל, משמע שיחוסו נכון. 
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
עתיקא אמר:
על סמך מה אתה טוען כך לגבי רמב"ם ורבינו יונה?
עי' בתחילת ח"ב של מוה"ק הנ"ל ש"פרק זה לא נתפרש ע"י המפרשים הנ"ל (= רש"י, ר' יעקב ב"ר שמשון, רמב"ם, רבינו יונה, מאירי, רבנו בחיי, רשב"ץ, ספורנו) פרט לרבי יעקב ב"ר שמשון ולספורנו"


עתיקא אמר:
ולגבי רש"י, בספר "משנת ראובן" שציינת לעיל, מוסד הרב קוק טוענים שיחוסו נכון.
יתכן שטעיתי, אך למיטב זכרוני והבנתי גם להם זה לא כ"כ ברור ולכן הם מכנים את זה "מיוחס לרש"י"
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
מתנצל על הבאת סברת כרס, לכאורה כמ"ש לעיל שהר"ב כתב פירוש על המשנה ולכן לא פירש הברייתא שהונהג כהשלמה לפרקי אבות בימים ההם בזמן הזה.
אולי היו ראשונים שביארו מס אבות כבר בתור המנהג של אמירתו בין פסח לשבועות וממילא פירשו גם הברייתא
 

עתיקא

משתמש רגיל
פותח הנושא
אבר כיונה אמר:
עי' בתחילת ח"ב של מוה"ק הנ"ל ש"פרק זה לא נתפרש ע"י המפרשים הנ"ל (= רש"י, ר' יעקב ב"ר שמשון, רמב"ם, רבינו יונה, מאירי, רבנו בחיי, רשב"ץ, ספורנו) פרט לרבי יעקב ב"ר שמשון ולספורנו"

בפועל הם הביאו גם את המאירי, ראה למשל על משנה ג' שם.

וישנו גם את רבי מתתיה היצהרי, נמצא בבר אילן.

ויש גם את פירוש "אור זרוע" לרבי דוד בן יהודה החסיד, נכד הרמב"ן. נמצא באוצר החכמה. 
 

עתיקא

משתמש רגיל
פותח הנושא
יש גם את הפירוש של החסיד יעב"ץ מתקופת גירוש ספרד, וכן של נינו רבי יצחק ב"ר שלמה הנקרא "חסדי אבות".
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
עתיקא אמר:
יש גם את הפירוש של החסיד יעב"ץ מתקופת גירוש ספרד, וכן של נינו רבי יצחק ב"ר שלמה הנקרא "חסדי אבות".
יש גם את פירוש האברבנאל מאותה תקופה
אבל נין החסיד יעב"ץ ודאי שאינו מהראשונים
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
קנין תורה אינו משניות ולכן כנראה הברטנורא לא כתב עליו
עתיקא אמר:
רש"י ועוד הרבה ראשונים כתבו על זה, זה לא נראה הסיבה.
יכול להיות שנאבד החיבור וכדומה.

יש לחלק
שהברטנורא פירש את ששה סדרי משנה, ומסכת אבות בתוכם, ופרק קנין תורה אינו משנה
אך כל הראשונים שהבאת פירשו את מסכת אבות בפני עצמה, ולא כחלק מהש"ס, ולכן פירשו גם את הפרק שנספח לאבות

אחרי שכתבתי זאת שמתי לב שכבר כתב כן לעיל הרב @אהרן פישר
 

עתיקא

משתמש רגיל
פותח הנושא
אבר כיונה אמר:
יש גם את פירוש האברבנאל מאותה תקופה

כעת ראיתי, שיש גם פירוש "מילי דאבות" של רבי יוסף חיון, רבו של האברבנאל.
ורבינו שם טוב, בעל ספר האמונות. 

כל אלו כתבו גם על פרק קנין תורה. 
 
בכלל מעניין, מתי נוסד כל פרק זה?
כתב רב עמרם גאון:
והכי אמר רב נטרונאי (ויש גורסים שר שלום) גאון
שמותר להתעסק בשבת בתלמוד
ומנהג בית רבנו שבבל אר תפילת מנחה בשבת שונין אבות וקנין תורה
ודרך אגב לגבי הנידון באשכול זה
כבר העירו כמה רבנים פה שהברטנורא כתב פירוש רק על המשנה
ולכן לא כתב פירוש על פרק קנין תורה שהוא ברייתא
וכן נראה שגם על פרק ד' בביכורים שהוא תוספתא לא כתב רע"ב פירוש
 
חלק עליון תַחתִית