החיד''א בשם הגדולים ערך רש''י הביא מחלוקת אם הוא מרש''י, ודעת החיד''א שהוא מרש''י.עתיקא אמר:ראיתי ברוב המשניות שאין פירוש ברטנורא על פרק זה, אבל באיזהו מקומן ישנו.
מה הענין?
ומהו פירוש רש"י על אבות?
עי' במסכת אבות עם פירושי הראשונים 'משנת ראובן' (מוסד הרב קוק) ח"ב עמ' 419-442 (בעמודי אוצר החכמה)עתיקא אמר:מהו פירוש רש"י על אבות?
עי' כאן: https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%94:%D7%91%D7%A8%D7%98%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%90_%D7%A2%D7%9C_%D7%90%D7%91%D7%95%D7%AA_%D7%95 שבדפוס הראשון של פירוש הרע"ב וינציה ש"ח אין בכלל פרק ו' לאבות. וכן פראג שע"ה, וקרקוב ת"געתיקא אמר:ראיתי ברוב המשניות שאין פירוש ברטנורא על פרק זה, אבל באיזהו מקומן ישנו.
מה הענין?
?????עתיקא אמר:הרמב"ם ורבינו יונה רש"י ועוד הרבה ראשונים כתבו על זה
ודאי שלא מוסמך, וככה"נ גם רש"י לאעתיקא אמר:רש"י, תלמידו רבי יעקב ב"ר שמשון, מאירי, ספורנו.
וראיתי שמביאים פירוש גם לרמב"ם ורבינו יונה, ואיני יודע אם מוסמך.
אבר כיונה אמר:ודאי שלא מוסמך, וככה"נ גם רש"י לאעתיקא אמר:רש"י, תלמידו רבי יעקב ב"ר שמשון, מאירי, ספורנו.
וראיתי שמביאים פירוש גם לרמב"ם ורבינו יונה, ואיני יודע אם מוסמך.
עי' בתחילת ח"ב של מוה"ק הנ"ל ש"פרק זה לא נתפרש ע"י המפרשים הנ"ל (= רש"י, ר' יעקב ב"ר שמשון, רמב"ם, רבינו יונה, מאירי, רבנו בחיי, רשב"ץ, ספורנו) פרט לרבי יעקב ב"ר שמשון ולספורנו"עתיקא אמר:על סמך מה אתה טוען כך לגבי רמב"ם ורבינו יונה?
יתכן שטעיתי, אך למיטב זכרוני והבנתי גם להם זה לא כ"כ ברור ולכן הם מכנים את זה "מיוחס לרש"י"עתיקא אמר:ולגבי רש"י, בספר "משנת ראובן" שציינת לעיל, מוסד הרב קוק טוענים שיחוסו נכון.
אבר כיונה אמר:עי' בתחילת ח"ב של מוה"ק הנ"ל ש"פרק זה לא נתפרש ע"י המפרשים הנ"ל (= רש"י, ר' יעקב ב"ר שמשון, רמב"ם, רבינו יונה, מאירי, רבנו בחיי, רשב"ץ, ספורנו) פרט לרבי יעקב ב"ר שמשון ולספורנו"
יש גם את פירוש האברבנאל מאותה תקופהעתיקא אמר:יש גם את הפירוש של החסיד יעב"ץ מתקופת גירוש ספרד, וכן של נינו רבי יצחק ב"ר שלמה הנקרא "חסדי אבות".
בשלמא אמר:קנין תורה אינו משניות ולכן כנראה הברטנורא לא כתב עליו
עתיקא אמר:רש"י ועוד הרבה ראשונים כתבו על זה, זה לא נראה הסיבה.
יכול להיות שנאבד החיבור וכדומה.
אבר כיונה אמר:יש גם את פירוש האברבנאל מאותה תקופה
עתיקא אמר:החסיד יעב"ץ
אבר כיונה אמר:עתיקא אמר:החסיד יעב"ץ
ראה כאן https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=45&t=19668 שצ"ל יעבץ (ולא יעב"ץ)
כתב רב עמרם גאון:בכלל מעניין, מתי נוסד כל פרק זה?
ודרך אגב לגבי הנידון באשכול זהוהכי אמר רב נטרונאי (ויש גורסים שר שלום) גאון
שמותר להתעסק בשבת בתלמוד
ומנהג בית רבנו שבבל אר תפילת מנחה בשבת שונין אבות וקנין תורה