הליכה לכותל ולמקומות קדושים במקום סכנה

ריש תורא

משתמש ותיק
יומא יא, א
וְאָמַר רַבִּי יְהוּדָה: מַעֲשֶׂה בְּאַרְטָבִין אֶחָד שֶׁהָיָה בּוֹדֵק מְזוּזוֹת בַּשּׁוּק הָעֶלְיוֹן שֶׁל צִפּוֹרִי, וּמְצָאוֹ קַסְדּוֹר אֶחָד וְנָטַל מִמֶּנּוּ אֶלֶף זוּז. וְהָאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר: שְׁלוּחֵי מִצְוָה אֵין נִיזּוֹקִין? הֵיכָא דִּקְבִיעַ הֶיזֵּקָא, שָׁאנֵי. דִּכְתִיב: ״וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֵיךְ אֵלֵךְ וְשָׁמַע שָׁאוּל וַהֲרָגָנִי וַיֹּאמֶר ה׳ עֶגְלַת בָּקָר תִּקַּח בְּיָדֶךָ וְאָמַרְתָּ לִזְבּוֹחַ לַה׳ בָּאתִי״
מהי ההגדרה של מקום סכנה?
האם הליכה לכותל בתוך השוק?
נסיעה למערת המכפילה?
עוטף עזה?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
ריש תורא אמר:
יומא יא, א
וְאָמַר רַבִּי יְהוּדָה: מַעֲשֶׂה בְּאַרְטָבִין אֶחָד שֶׁהָיָה בּוֹדֵק מְזוּזוֹת בַּשּׁוּק הָעֶלְיוֹן שֶׁל צִפּוֹרִי, וּמְצָאוֹ קַסְדּוֹר אֶחָד וְנָטַל מִמֶּנּוּ אֶלֶף זוּז. וְהָאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר: שְׁלוּחֵי מִצְוָה אֵין נִיזּוֹקִין? הֵיכָא דִּקְבִיעַ הֶיזֵּקָא, שָׁאנֵי. דִּכְתִיב: ״וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֵיךְ אֵלֵךְ וְשָׁמַע שָׁאוּל וַהֲרָגָנִי וַיֹּאמֶר ה׳ עֶגְלַת בָּקָר תִּקַּח בְּיָדֶךָ וְאָמַרְתָּ לִזְבּוֹחַ לַה׳ בָּאתִי״
מהי ההגדרה של מקום סכנה?
האם הליכה לכותל בתוך השוק?
נסיעה למערת המכפילה?
עוטף עזה?
אם יש חשש למוות או פציעה אחד למאה ודאי הוי סכנה, ומסתבר דאף ביותר מזה.
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
ריש תורא אמר:
מהי ההגדרה של מקום סכנה?
האם הליכה לכותל בתוך השוק?
בתוך השוק שמגיעים משער יפו כבר קרה פעם משהו ? לא זכור לי. כמדו' שבעיקר בשער שכם הוא מקום סכנה.
 

ריש תורא

משתמש ותיק
פותח הנושא
ראיתי מביאים על הגרי"ח זוננפלד זצ"ל שבתקופת ה"מאורעות" הקפיד ללכת לכותל דרך שער שכם באומרו, שאסור שהערבים יחשבו שהם יכולים למנוע יהודים מללכת להתפלל בכותל.
 
זכורני בהיותי בישיבה, שבתחילת בין הזמנים היה מתוכנן נסיעה של הישיבה למקומות הקדושים. והיה פיגוע אז בצפון ועלו חששות, ורבני הישיבה עלו לגראי"ל שטיינמן והורה לבטל את הנסיעה.
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
צריך לזכור שכל שאלה ציבורית היא רק שאלה ציבורית ולא אלף שאלות פרטיות.

ולכן כמו ששאלה צבאית כללית לא יכולה להפוך לנידון עצמאי של כל חייל בפנ"ע, (וקיי"ל שחותכים רגליים של חייל שנבהל ובורח, גמ' ורמב"ם)
כך גם בשאלה הציבורית שלנו - האם זה מועיל לטווך ארוך שהציבור ימשיך ללכת כרגיל במקומות שהערבים מתעצבנים כדי לא לתדלק הטרור, או שטובת הציבור היא דוקא להיכנע בבהלה ולתת להם הרגשת אופוריה שבזכות קצת קללות ומכות הם ניצחו והבריחו אותנו כמו ארנבים.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
ריש תורא אמר:
יומא יא, א
וְאָמַר רַבִּי יְהוּדָה: מַעֲשֶׂה בְּאַרְטָבִין אֶחָד שֶׁהָיָה בּוֹדֵק מְזוּזוֹת בַּשּׁוּק הָעֶלְיוֹן שֶׁל צִפּוֹרִי, וּמְצָאוֹ קַסְדּוֹר אֶחָד וְנָטַל מִמֶּנּוּ אֶלֶף זוּז. וְהָאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר: שְׁלוּחֵי מִצְוָה אֵין נִיזּוֹקִין? הֵיכָא דִּקְבִיעַ הֶיזֵּקָא, שָׁאנֵי. דִּכְתִיב: ״וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֵיךְ אֵלֵךְ וְשָׁמַע שָׁאוּל וַהֲרָגָנִי וַיֹּאמֶר ה׳ עֶגְלַת בָּקָר תִּקַּח בְּיָדֶךָ וְאָמַרְתָּ לִזְבּוֹחַ לַה׳ בָּאתִי״
מהי ההגדרה של מקום סכנה?
האם הליכה לכותל בתוך השוק?
נסיעה למערת המכפילה?
עוטף עזה?
אם יש חשש למוות או פציעה אחד למאה ודאי הוי סכנה, ומסתבר דאף ביותר מזה.
בדרך כלל לא קיים בארצנו הקדושה מקום שניזוק אחד ממאה, אא"כ בזמנים מסוימים מאד. 
ותמהני על כב' מהיכן נשאב המספר הזה. 

כמו"כ מסתמא מעבר חציה בהרבה מקומות, כגון בירושלים ע"י אולמי תמיר,
הוא סטטיסטית הרבה יותר מסוכן משער שכם. 
 
 

דבש לפי

משתמש ותיק
כל זמן שהמשטרה אינה מונעת הליכה דרך שם - זה אומר שזה לא יותר מידי מסוכן, וודאי מותר ללכת שם (וכפי שהובא כאן בשם ר' אביגדור נבנצל שהשאלה אם מסוכן ללכת במקום מסויים היא שאלה שצריך לשאול את הצבא ולא את הרב).
גם כשהמשטרה נוקטת שאין ללכת דרך מקום מסויים מפני הסכנה - עדיין יש עניין ללכת דרך שם [אם יש אפשרות להגיע לשם שלא דרך מחסומי המשטרה] מטעמיה דהגרי"ח זוננפלד (שלא יראו הערבים שהם מצליחים לסלק אותנו ממקומות הם משתוללים שם) אך בתנאי שהולכים שם בלי לפחד, והירא ורך הלבב (כפשוטו - כשיטת ר' עקיבא שנפסקה ברמב"ם) אסור ללכת שם, וההולך שם מוזהר לכאורה ב"אַל־יֵרַ֣ךְ לְבַבְכֶ֗ם אַל־תִּֽירְא֧וּ וְאַֽל־תַּחְפְּז֛וּ וְאַל־תַּעַרְצ֖וּ מִפְּנֵיהֶֽם".
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
אולי יואיל מישהו להחכימני [נוגע למעשה], מי שרוצה ללכת היום לכותל, מהי הדרך היותר בטוחה בהלוך, קו 1 או 3 [שיש לפעמים זריקת אבנים], או להכנס משער מיפו [לא דרך השוק]?
 

דבש לפי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
אולי יואיל מישהו להחכימני [נוגע למעשה], מי שרוצה ללכת היום לכותל, מהי הדרך היותר בטוחה בהלוך, קו 1 או 3 [שיש לפעמים זריקת אבנים], או להכנס משער מיפו [לא דרך השוק]?
קוים 1 ו3 בתקופה זו (עכ"פ בשעות הערב) אינם עוברים דרך רחוב סולטן סולימן (הצמוד לשער שכם) אלא יורדים במנהרה ועולים לכיוון הכותל מהכיוון של הירידה.
המהומות בשער שכם הם בדרך כלל רק בשעות הערב, ובמשך היום אין חשש ללכת שם (וכל שכן דרך שער יפו והשוק שלו, ואין צורך להקיף דרך הכביש).
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
דבש לפי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
אולי יואיל מישהו להחכימני [נוגע למעשה], מי שרוצה ללכת היום לכותל, מהי הדרך היותר בטוחה בהלוך, קו 1 או 3 [שיש לפעמים זריקת אבנים], או להכנס משער מיפו [לא דרך השוק]?
קוים 1 ו3 בתקופה זו (עכ"פ בשעות הערב) אינם עוברים דרך רחוב סולטן סולימן (הצמוד לשער שכם) אלא יורדים במנהרה ועולים לכיוון הכותל מהכיוון של הירידה.
המהומות בשער שכם הם בדרך כלל רק בשעות הערב, ובמשך היום אין חשש ללכת שם (וכל שכן דרך שער יפו והשוק שלו, ואין צורך להקיף דרך הכביש).
השאלה מה קורה בערב בשוק של שער יפו.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
ריש תורא אמר:
יומא יא, א
וְאָמַר רַבִּי יְהוּדָה: מַעֲשֶׂה בְּאַרְטָבִין אֶחָד שֶׁהָיָה בּוֹדֵק מְזוּזוֹת בַּשּׁוּק הָעֶלְיוֹן שֶׁל צִפּוֹרִי, וּמְצָאוֹ קַסְדּוֹר אֶחָד וְנָטַל מִמֶּנּוּ אֶלֶף זוּז. וְהָאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר: שְׁלוּחֵי מִצְוָה אֵין נִיזּוֹקִין? הֵיכָא דִּקְבִיעַ הֶיזֵּקָא, שָׁאנֵי. דִּכְתִיב: ״וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֵיךְ אֵלֵךְ וְשָׁמַע שָׁאוּל וַהֲרָגָנִי וַיֹּאמֶר ה׳ עֶגְלַת בָּקָר תִּקַּח בְּיָדֶךָ וְאָמַרְתָּ לִזְבּוֹחַ לַה׳ בָּאתִי״
מהי ההגדרה של מקום סכנה?
האם הליכה לכותל בתוך השוק?
נסיעה למערת המכפילה?
עוטף עזה?
אם יש חשש למוות או פציעה אחד למאה ודאי הוי סכנה, ומסתבר דאף ביותר מזה.
בדרך כלל לא קיים בארצנו הקדושה מקום שניזוק אחד ממאה, אא"כ בזמנים מסוימים מאד. 
ותמהני על כב' מהיכן נשאב המספר הזה. 

כמו"כ מסתמא מעבר חציה בהרבה מקומות, כגון בירושלים ע"י אולמי תמיר,
הוא סטטיסטית הרבה יותר מסוכן משער שכם. 
שאלת מה גדר סכנה, ורציתי לכתוב לך שכיצד אתה רוצה שנענה לך, כיצד אפשר להגדיר במילים מקום סכנה צריך לשאול על מקרה מסויים ולענות עליו וכן על כל מקום לגופו, ולבסוף חשבתי שאפשר לענות לך באחוזים, ועל זה כתבתי שבאחד למאה ודאי הוי סכנה לכל הפחות ואפשר דאף ביותר רק סלק את זה מהספק.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
אם יש חשש למוות או פציעה אחד למאה ודאי הוי סכנה, ומסתבר דאף ביותר מזה.
יש קושיא ידועה:
למה אנשים עוברים את הכביש לקנות לוטו כשדוכן הפייס הוא מעבר לכביש?
הרי הסיכויים לזכות בלוטו הם הרבה פחות מהסיכויים להיפצע בתאונת דרכים בכביש?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
אם יש חשש למוות או פציעה אחד למאה ודאי הוי סכנה, ומסתבר דאף ביותר מזה.
יש קושיא ידועה:
למה אנשים עוברים את הכביש לקנות לוטו כשדוכן הפייס הוא מעבר לכביש?
הרי הסיכויים לזכות בלוטו הם הרבה פחות מהסיכויים להיפצע בתאונת דרכים בכביש?
אינו קשה, כי כל הקונה לוטו הדמיון מתעתע בו שמא יזכה מחמת שמאוד רוצה כן על כן מתעורר הדמיון, אבל למות לא מתעורר הדמיון, וא''ת א''כ מבחינה שכלית אין לקנות י''ל דהתקוה שהדמיון נותן גם היא שוה משהו.
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
אם יש חשש למוות או פציעה אחד למאה ודאי הוי סכנה, ומסתבר דאף ביותר מזה.
יש קושיא ידועה:
למה אנשים עוברים את הכביש לקנות לוטו כשדוכן הפייס הוא מעבר לכביש?
הרי הסיכויים לזכות בלוטו הם הרבה פחות מהסיכויים להיפצע בתאונת דרכים בכביש?
התשובה האמיתית היא, 
שכל פעולה שקשורה לניהול אורח חיים נורמלי, אינה נכנסת בגדר של האיסור לסכן את עצמו. 
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
וכמארז"ל עה"פ 'שומר פתאים ד'' (שבת קכט, ב. יבמות עב, א. ע"ז ל, ב. וכתבו הפוסקים (שו"ת צ"צ אה"ע סו"ס יא) שאף ת"ח היודע ומכיר הסכנה רשאי לסמוך ע"ז).
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
יושב אוהלים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
אם יש חשש למוות או פציעה אחד למאה ודאי הוי סכנה, ומסתבר דאף ביותר מזה.
יש קושיא ידועה:
למה אנשים עוברים את הכביש לקנות לוטו כשדוכן הפייס הוא מעבר לכביש?
הרי הסיכויים לזכות בלוטו הם הרבה פחות מהסיכויים להיפצע בתאונת דרכים בכביש?
אינו קשה, כי כל הקונה לוטו הדמיון מתעתע בו שמא יזכה מחמת שמאוד רוצה כן על כן מתעורר הדמיון, אבל למות לא מתעורר הדמיון, וא''ת א''כ מבחינה שכלית אין לקנות י''ל דהתקוה שהדמיון נותן גם היא שוה משהו.
מישהו אחר השיב, שכיון שמבחינת סטטיסטיקה לא זכו בלוטו אנשים שקנו בדוכן שהיה באותו צד של הכביש, יותר ממה שזכו אנשים שקנו בדוכן מצד השני של הכביש, אז למרות שמבחינת הסבירות לא כדאי לקנות בדוכן שמעבר לכביש, אבל המציאות הוכיחה שהסבירות לא קובע במקרה הזה.
ופשוט שהם צודקים, שאם היו חושבים על סבירות של הזכיה לא היה אף אחד קונה לוטו. וע"כ שבלוטו אין הסבירות קובע, שהרי כל מי שזכה אי פעם זכה נגד הסבירות, והרי כמעט כל שבוע  או כל כמה 2 או 3 שבועות יש זוכה.

[אני מבקש סליחה מפותח האשכול על הסטת הנושא, ויש לחזור לנושא של סכנה]
 

דבש לפי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
דבש לפי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
אולי יואיל מישהו להחכימני [נוגע למעשה], מי שרוצה ללכת היום לכותל, מהי הדרך היותר בטוחה בהלוך, קו 1 או 3 [שיש לפעמים זריקת אבנים], או להכנס משער מיפו [לא דרך השוק]?
קוים 1 ו3 בתקופה זו (עכ"פ בשעות הערב) אינם עוברים דרך רחוב סולטן סולימן (הצמוד לשער שכם) אלא יורדים במנהרה ועולים לכיוון הכותל מהכיוון של הירידה.
המהומות בשער שכם הם בדרך כלל רק בשעות הערב, ובמשך היום אין חשש ללכת שם (וכל שכן דרך שער יפו והשוק שלו, ואין צורך להקיף דרך הכביש).
השאלה מה קורה בערב בשוק של שער יפו.
מכך שהמשטרה מַפְנה את הולכי הרגל ללכת דרך שער יפו - משמע ששם לא מסוכן, ואכן לא שמעתי על אירועים בשוק עצמו (אבל כן היו אירועים בתחילת השביל מהכיכר [מכיוון העיריה] לשער יפו).
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
שכל פעולה שקשורה לניהול אורח חיים נורמלי, אינה נכנסת בגדר של האיסור לסכן את עצמו.
השאלה לא היתה משום האיסור (הרי לא שאלנו למה מותר לחצות כביש) אלא מבחינת הגיון וסיכויים לזכות בלוטו.
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
דבש לפי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
אולי יואיל מישהו להחכימני [נוגע למעשה], מי שרוצה ללכת היום לכותל, מהי הדרך היותר בטוחה בהלוך, קו 1 או 3 [שיש לפעמים זריקת אבנים], או להכנס משער מיפו [לא דרך השוק]?
קוים 1 ו3 בתקופה זו (עכ"פ בשעות הערב) אינם עוברים דרך רחוב סולטן סולימן (הצמוד לשער שכם) אלא יורדים במנהרה ועולים לכיוון הכותל מהכיוון של הירידה.
המהומות בשער שכם הם בדרך כלל רק בשעות הערב, ובמשך היום אין חשש ללכת שם (וכל שכן דרך שער יפו והשוק שלו, ואין צורך להקיף דרך הכביש).
מן הסתם, היום יותר מסוכן לעבור שם. מעניין אם יש היום [ער'ח סיון, בד'כ מלא] פחות נהירה לכותל בגלל המצב.
 

מתלבט

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
דבש לפי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
אולי יואיל מישהו להחכימני [נוגע למעשה], מי שרוצה ללכת היום לכותל, מהי הדרך היותר בטוחה בהלוך, קו 1 או 3 [שיש לפעמים זריקת אבנים], או להכנס משער מיפו [לא דרך השוק]?
קוים 1 ו3 בתקופה זו (עכ"פ בשעות הערב) אינם עוברים דרך רחוב סולטן סולימן (הצמוד לשער שכם) אלא יורדים במנהרה ועולים לכיוון הכותל מהכיוון של הירידה.
המהומות בשער שכם הם בדרך כלל רק בשעות הערב, ובמשך היום אין חשש ללכת שם (וכל שכן דרך שער יפו והשוק שלו, ואין צורך להקיף דרך הכביש).
מן הסתם, היום יותר מסוכן לעבור שם. מעניין אם יש היום [ער'ח סיון, בד'כ מלא] פחות נהירה לכותל בגלל המצב.
התפרסם בשם הגר"ח קנייבסקי כי אסור ללכת בימים לכותל המערבי
 
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
ריש תורא אמר:
יומא יא, א
וְאָמַר רַבִּי יְהוּדָה: מַעֲשֶׂה בְּאַרְטָבִין אֶחָד שֶׁהָיָה בּוֹדֵק מְזוּזוֹת בַּשּׁוּק הָעֶלְיוֹן שֶׁל צִפּוֹרִי, וּמְצָאוֹ קַסְדּוֹר אֶחָד וְנָטַל מִמֶּנּוּ אֶלֶף זוּז. וְהָאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר: שְׁלוּחֵי מִצְוָה אֵין נִיזּוֹקִין? הֵיכָא דִּקְבִיעַ הֶיזֵּקָא, שָׁאנֵי. דִּכְתִיב: ״וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֵיךְ אֵלֵךְ וְשָׁמַע שָׁאוּל וַהֲרָגָנִי וַיֹּאמֶר ה׳ עֶגְלַת בָּקָר תִּקַּח בְּיָדֶךָ וְאָמַרְתָּ לִזְבּוֹחַ לַה׳ בָּאתִי״
מהי ההגדרה של מקום סכנה?
האם הליכה לכותל בתוך השוק?
נסיעה למערת המכפילה?
עוטף עזה?
אני מאמין שהגאון ר' אשר ווייס ועוד שהקפידו ביותר על קורונה, וכן אלו שהקפידו על הצפיפות במירון, לדעתם אסור ללכת למקומות אלו, וכן אסור לגור באיזור הדרום,  
 
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
מתלבט אמר:
קדמא ואזלא אמר:
דבש לפי אמר:
קוים 1 ו3 בתקופה זו (עכ"פ בשעות הערב) אינם עוברים דרך רחוב סולטן סולימן (הצמוד לשער שכם) אלא יורדים במנהרה ועולים לכיוון הכותל מהכיוון של הירידה.
המהומות בשער שכם הם בדרך כלל רק בשעות הערב, ובמשך היום אין חשש ללכת שם (וכל שכן דרך שער יפו והשוק שלו, ואין צורך להקיף דרך הכביש).
מן הסתם, היום יותר מסוכן לעבור שם. מעניין אם יש היום [ער'ח סיון, בד'כ מלא] פחות נהירה לכותל בגלל המצב.
התפרסם בשם הגר"ח קנייבסקי כי אסור ללכת בימים לכותל המערבי

היכן פורסם ???
 

מתלבט

משתמש ותיק
בן ישיבה אמר:
מתלבט אמר:
קדמא ואזלא אמר:
מן הסתם, היום יותר מסוכן לעבור שם. מעניין אם יש היום [ער'ח סיון, בד'כ מלא] פחות נהירה לכותל בגלל המצב.
התפרסם בשם הגר"ח קנייבסקי כי אסור ללכת בימים לכותל המערבי

היכן פורסם ???
בישיבת מיר,
ראש הישיבה הגרא"י פרסם בשם הגר"ח כי אין ללכת לכותל בימים אלו
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
מתלבט אמר:
בן ישיבה אמר:
מתלבט אמר:
התפרסם בשם הגר"ח קנייבסקי כי אסור ללכת בימים לכותל המערבי

היכן פורסם ???
בישיבת מיר,
ראש הישיבה הגרא"י פרסם בשם הגר"ח כי אין ללכת לכותל בימים אלו
 
זה מוסמך?
דחוף לי מאוד לדעת.
 

מתלבט

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
מתלבט אמר:
בן ישיבה אמר:
היכן פורסם ???
בישיבת מיר,
ראש הישיבה הגרא"י פרסם בשם הגר"ח כי אין ללכת לכותל בימים אלו
זה מוסמך?
דחוף לי מאוד לדעת.
הנוסח של הראש ישיבה אם איני טועה היא בערך
שאין לבחורים ללכת בימים אלו לכותל המערבי בדרכים שהם בחזקת סכנה,

האמת היא עכשיו אני חושב כי אולי הכוונה היא רק הליכה דרך שער שכם וכד' אז אני לא יודע,
 
 
חלק עליון תַחתִית