ישנם שני דברים המונעים את האדם מלהגיע לשלווה פנימיתשי למורא אמר:אשמח לקבל המלצות לספרים המלמדים איך ללמוד גמרא לבד - כללים עצות והדרכות.
לדוגמא החוברת 'סייעתא לגמרא' של הרב אריה כרמל.
כמו כן המלצות לספרים המדריכים כיצד ללמוד בעיון ישיבתי [ליטאי] .
תודה רבה !
'מפתחות לתלמוד', חיברוּ הגר"נ רבינוביץ והגרי"ח ביינדמאן.שי למורא אמר:אשמח לקבל המלצות לספרים המלמדים איך ללמוד גמרא לבד - כללים עצות והדרכות.
סתם שאלה. אתה לומד את התורה כי הקב"ה נתן אותה או כי אתה רוצה להיות "ליטאי"?שי למורא אמר:אשמח לקבל המלצות לספרים המלמדים איך ללמוד גמרא לבד - כללים עצות והדרכות.
לדוגמא החוברת 'סייעתא לגמרא' של הרב אריה כרמל.
כמו כן המלצות לספרים המדריכים כיצד ללמוד בעיון ישיבתי [ליטאי] .
תודה רבה !
לא מבין את השאלה בכללHaimL אמר:סתם שאלה. אתה לומד את התורה כי הקב"ה נתן אותה או כי אתה רוצה להיות "ליטאי"?שי למורא אמר:אשמח לקבל המלצות לספרים המלמדים איך ללמוד גמרא לבד - כללים עצות והדרכות.
לדוגמא החוברת 'סייעתא לגמרא' של הרב אריה כרמל.
כמו כן המלצות לספרים המדריכים כיצד ללמוד בעיון ישיבתי [ליטאי] .
תודה רבה !
אתה אומר שאתה רוצה ללמוד בעיון "ליטאי", וככל שאני יודע, התורה ניתנה בסיני ולא בליטא. ושאלתי היא, האם הרצון ללמוד דווקא בנוסח "הליטאי" היא לא העדפה של הצורה על התוכן.שי למורא אמר:לא מבין את השאלה בכללHaimL אמר:סתם שאלה. אתה לומד את התורה כי הקב"ה נתן אותה או כי אתה רוצה להיות "ליטאי"?שי למורא אמר:אשמח לקבל המלצות לספרים המלמדים איך ללמוד גמרא לבד - כללים עצות והדרכות.
לדוגמא החוברת 'סייעתא לגמרא' של הרב אריה כרמל.
כמו כן המלצות לספרים המדריכים כיצד ללמוד בעיון ישיבתי [ליטאי] .
תודה רבה !
יצחק ב אמר:ישנם שני דברים המונעים את האדם מלהגיע לשלווה פנימיתשי למורא אמר:אשמח לקבל המלצות לספרים המלמדים איך ללמוד גמרא לבד - כללים עצות והדרכות.
לדוגמא החוברת 'סייעתא לגמרא' של הרב אריה כרמל.
כמו כן המלצות לספרים המדריכים כיצד ללמוד בעיון ישיבתי [ליטאי] .
תודה רבה !
א. גזירת הפרנסה מה שהוא בהול וטרוד כל הימים להמציא לחם לו ולצאצאיו.
ב. ספרי הדרכה לשלווה פנימית.
א"א בשו"א ללמוד בצורה ישיבתית עם הדרכה של ספר, צריך לקחת חברותא טוב, לדבר עם אברכים מופלגים, וכו'
התפיסה שרווחת היום שלכל בעיה שיש לנו, אז אם נקרא בספר זה, או אחר, היא תיפתר,
היא תפיסה שגויה לחלוטין שמנהלי תעשיית הספרים מאד מנסים להנחילה בעם.
אני מכיר המון אנשים שנכנסו לבור הזה וקוראים בלי סוף על בעיות של חוסר משמעות וכו' וכו'
ואפילו שכל פעם שהם משקיעים הם רואים שזה לא עוזר
הם עדיין משוכנעים שיום אחד יהיה איזה ספר שהם יקראו בו וכל עולמם הפנימי יתהפך.
ואז הם מגיעים לחנות ספרים ואת עיניהם צדה מודעה "הספר שישנה את החיים שלך" הם נחפזים לקנותו ושוב מתאכזבים ושוב...
קצורו של דבר אין שום ספר שבכחו לשנות חיים וגם לא ללמד תהליכי חשיבה עמוקים וייסודים (-כלימוד ישיבתי)
כי הענינים הנ"ל הם ענינים שנקנים ב"נפש" ב"תפיסה"בדבר שגדול יותר מהידע (-שלזה ורק לזה נועד ספר)
ייש"כ
ספר שותף לדף מהרב משה יודולוב ספר נפלא ומועיל מאוד לחלק הראשון של שאלתךשי למורא אמר:אשמח לקבל המלצות לספרים המלמדים איך ללמוד גמרא לבד - כללים עצות והדרכות.
לדוגמא החוברת 'סייעתא לגמרא' של הרב אריה כרמל.
כמו כן המלצות לספרים המדריכים כיצד ללמוד בעיון ישיבתי [ליטאי] .
תודה רבה !
יש מי שחושב אחרת ?HaimL אמר:ככל שאני יודע, התורה ניתנה בסיני ולא בליטא
אדרבה, מזה שאתה אומר שגם חסידים לומדים בסגנון "הליטאי", משמע שהוא לאו דווקא "ליטאי", אלא "יהודי"תלמיד נאמן אמר:יש מי שחושב אחרת ?HaimL אמר:ככל שאני יודע, התורה ניתנה בסיני ולא בליטא
אבל רוב הלומדים מכל הארצות ומכל החוגים מעונינים ללמוד בדרך העיון הישיבתי (העיון הליטאי). גם בסלונים ובנובומינסק לומדים בדרך העיון הליטאי. וכו"כ מגדולי הגאונים החסידיים לומדים בדרך העיון הליטאי (לדוגמא: הג"ר אשר וייס שליט"א).
HaimL אמר:אדרבה, מזה שאתה אומר שגם חסידים לומדים בסגנון "הליטאי", משמע שהוא לאו דווקא "ליטאי", אלא "יהודי"תלמיד נאמן אמר:יש מי שחושב אחרת ?HaimL אמר:ככל שאני יודע, התורה ניתנה בסיני ולא בליטא
אבל רוב הלומדים מכל הארצות ומכל החוגים מעונינים ללמוד בדרך העיון הישיבתי (העיון הליטאי). גם בסלונים ובנובומינסק לומדים בדרך העיון הליטאי. וכו"כ מגדולי הגאונים החסידיים לומדים בדרך העיון הליטאי (לדוגמא: הג"ר אשר וייס שליט"א).
אני מנסה להבין. אדם מישראל לומד תורה, כי הקב"ה ציווה לדעת את כולה. אני לא יודע בדיוק למה הכוונה סגנון "ליטאי", אבל אני מניח שהיסוד שציינתי לעיל הוא מוסכם, ואין בו מחלוקת.
כעת. אם הסגנון "הליטאי" הוא פשוט להבין את התורה, אז במה זה שונה ממני, שהוריי בכלל הגיעו ממקום אחר ואני גם מנסה להבין את התורה.
ואם הסגנון הליטאי הוא לא להבין את התורה, אלא יותר לעסוק בפלפולים וחידודים, אז זה לא יכול להיות עיקר הלימוד, כיוון שאין בזה הבנה של התורה, רק לחידודא.
עכשיו השאלה יותר ברורה?
אני מודע לקיומם של סגנונות שונים, אבל פחות מכיר את ההבדלים.תלמיד נאמן אמר:HaimL אמר:תלמיד נאמן אמר:
אכן עכשיו השאלה ברורה. כי עד עכשיו לא עלה בדעתי שכב' לא מכיר את הסגנונות השונים.
כמובן אם כב' ישקיע מאמץ הוא יכול ללמוד אודות ההבדלים.
עכ"פ הביטוי "ליטאי" לא בא לומר שזה "שייך" לליטא, אלא שדרך זו התגבשה בליטא.
HaimL אמר:אני מודע לקיומם של סגנונות שונים, אבל פחות מכיר את ההבדלים.תלמיד נאמן אמר:
אכן עכשיו השאלה ברורה. כי עד עכשיו לא עלה בדעתי שכב' לא מכיר את הסגנונות השונים.
כמובן אם כב' ישקיע מאמץ הוא יכול ללמוד אודות ההבדלים.
עכ"פ הביטוי "ליטאי" לא בא לומר שזה "שייך" לליטא, אלא שדרך זו התגבשה בליטא.
השאלה היא כזאת. אתה אומר "דרך", משמע, קיימת מטרה אחידה (ידיעת התורה), ודרכים שונות להגיע אליה.
נגיד, אני רוצה ללמד מישהו לפתור משוואות, אני יכול להסביר לו את כל התיאוריות, את המוטיבציה ללימוד וכדומה, ואז לתת לו דוגמה או שתיים, ולסמוך עליו. אני יכול, מצד שני, להציף אותו בדוגמאות כבר בהתחלה, ואז לחכות שהוא יהיה בשל כבר לקלוט את התיאוריה. בסוף, המטרה היא שהוא יבין מה זה משוואה, וכיצד לפתור אותה.
אם הדרכים השונות מביאות להבנה אחידה של התורה, אז למעשה אין הבדל, מדובר בסה"כ על שיטות פדגוגיות שונות. אבל אם הדרכים מביאות לתוצאות שונות, למשל, בחור אחד יידע מקופיא את כל התורה, כי אצלם לומדים בעיקר בקיאות; ובחור שני יידע רק נשים נזיקין, אבל עם כל שיטות הראשונים; ושלישי בכלל יקפוץ ישר לקצות, אז בהכרח יש פה תוצאות שונות, ואולי הדרכים שמובילות לתוצאות הרצויות צריכות להיות הפופולריות ושאר הדרכים צריכות להיזנח.