ישנו דבר מרגיז עד מאד, שמזמן רציתי לכתוב עליו, ועתה נזכרתי בעקבות האשכול על הזכרת שמו של אותו האיש.
אני הוגה לפעמים במהדורת הש"ס המבוארת הידוע כ'שוטנשטיין', ולאחרונה למדתי מסכת עבודה זרה.
התוס' לאורך כל המסכת מזכירים כדבר פשוט שהנוצרים הם עובדי עבודה זרה לכל דבר.
הגמרא אומרת בתחילת עבודה זרה כי 'נוצרי לעולם אסור', ובמהדורות מאוחרות צונזר ל'יום ראשון לעולם אסור',
והכוונה שאסור לישא וליתן עם הנוצרים לעולם, כיון שאסור שלשה ימים לפני אידיהן ושלשה ימים לאחריהם, ויש להם איד בכל יום ראשון, ולעולם אסור לשאת ולתת עמהם.
התוס' דנים מדוע אין אנו נזהרים בכך, ומיישבים באופנים שונים.
כאשר למדתי בש"ס שוטנשטיין והגעתי לגמרא זו, ראיתי שהם מביאים בשם המאירי שהכוונה כאן לכת עובדי עבודה זרה שעבדו לשמש, ומזל השמש שולט ביום ראשון (וכידוע ברש"י בשלהי שבת לגבי מזלות שצ"ם חנכ"ל. וכידוע גם שבאידיש נקרא יום ראשון 'זונטאג', כלומר יום השמש).
את דברי התוס' הפשוטים שהכוונה לנוצרים, דברים החוזרים ונשנים לאורך כל המסכת, הם לא מזכירים אפילו באזכור קל.
תמהתי על דבר זה, והלכתי לראות בכל מיני מקומות אחרים בהם מוזכרים הנוצרים בש"ס.
והבחנתי שב'שוטנשטיין' מעדיפים בכלל לא להביא את הקטעים המצונזרים בש"ס, ואם כבר מביאים נזהרים מאד שלא תישמע חלילה פגיעה בנצרות.
היתכן?!
אני הוגה לפעמים במהדורת הש"ס המבוארת הידוע כ'שוטנשטיין', ולאחרונה למדתי מסכת עבודה זרה.
התוס' לאורך כל המסכת מזכירים כדבר פשוט שהנוצרים הם עובדי עבודה זרה לכל דבר.
הגמרא אומרת בתחילת עבודה זרה כי 'נוצרי לעולם אסור', ובמהדורות מאוחרות צונזר ל'יום ראשון לעולם אסור',
והכוונה שאסור לישא וליתן עם הנוצרים לעולם, כיון שאסור שלשה ימים לפני אידיהן ושלשה ימים לאחריהם, ויש להם איד בכל יום ראשון, ולעולם אסור לשאת ולתת עמהם.
התוס' דנים מדוע אין אנו נזהרים בכך, ומיישבים באופנים שונים.
כאשר למדתי בש"ס שוטנשטיין והגעתי לגמרא זו, ראיתי שהם מביאים בשם המאירי שהכוונה כאן לכת עובדי עבודה זרה שעבדו לשמש, ומזל השמש שולט ביום ראשון (וכידוע ברש"י בשלהי שבת לגבי מזלות שצ"ם חנכ"ל. וכידוע גם שבאידיש נקרא יום ראשון 'זונטאג', כלומר יום השמש).
את דברי התוס' הפשוטים שהכוונה לנוצרים, דברים החוזרים ונשנים לאורך כל המסכת, הם לא מזכירים אפילו באזכור קל.
תמהתי על דבר זה, והלכתי לראות בכל מיני מקומות אחרים בהם מוזכרים הנוצרים בש"ס.
והבחנתי שב'שוטנשטיין' מעדיפים בכלל לא להביא את הקטעים המצונזרים בש"ס, ואם כבר מביאים נזהרים מאד שלא תישמע חלילה פגיעה בנצרות.
היתכן?!