מכירי כהונה

הצבי

משתמש ותיק
בבא בתרא קכג ע''ב וגיטין ל' ע''א ובספרי רבותינו הראשונים והאחרונים שם כמדומני בעיקר בב''ב דברים מפורשים בזה
 

הצבי

משתמש ותיק
הצבי אמר:
בבא בתרא קכג ע''ב וגיטין ל' ע''א ובספרי רבותינו הראשונים והאחרונים שם כמדומני בעיקר בב''ב דברים מפורשים בזה

אא''כ הנידון הוא באם הישראל הנותן מת שזה לא מדובר שם
 

כנסת - ישראל

משתמש רגיל
פותח הנושא
הצבי אמר:
הצבי אמר:
בבא בתרא קכג ע''ב וגיטין ל' ע''א ובספרי רבותינו הראשונים והאחרונים שם כמדומני בעיקר בב''ב דברים מפורשים בזה

אא''כ הנידון הוא באם הישראל הנותן מת שזה לא מדובר שם
ראיתי שם את הגמ' אמנם לא ראיתי דיבור על העניין הנ"ל
אם תוכל להרחיב לי בזה או לכוון אותי יותר אשמח
תודה
 

הצבי

משתמש ותיק
הגמ' בב''ב עוסקת בעניין פי שניים לבכור בירושת מתנות כהונה ושואלת הגמ' במאי עסקינן אי דאתי לידי אבוהון פשיטא ואי דלא אתי לידי אבוהון ראוי הוא, ועומדים רבותינו בהא דפריך ראוי הוא והרי אי לא אתי לידי אבוהון מ''ט איכא בהא ירושה בכלל, ועי' בריטב''א שכ' פי' אחד דהגמ' ידע כבר דמיירי במכירי כהונה, והנה לנו דבן המכיר זכאי במתו''כ שהיו ראויין לבוא לידי האב אלא דזה ראוי ולא מוחזק, ועי' שם עוד פירושים בריטב''א ובשאר ראשונים, ובזה מתבררת הנקודה הנ''ל.
ובמתני' גיטין ל' תנן דמלווה מעות את הכהן והלוי להיות מפריש עליהן מחלקן וכו' דהיינו שהם חייבים לו מעות והוא גובה מהמתנו''כ שעתידים לבוא אליהם ופריך בגמ' ואע''ג דלא מטו לידי' [בתמי'] ותי' א' הוא דמיירי במכירי כהונה ושם בסוף המשנה מתו צריך ליטול רשות מן היורשין, ועי' שם במפרשים.
 
חלק עליון תַחתִית