האם חסידות חב"ד היא ככל החסידויות

חייל של הרבי

משתמש ותיק
הכהן אמר:
[mention=חייל של הרבי]חייל[/mention] יקר!
בדרך כלל, כשאומרים 'חסידים' מתכוונים ל'חסידי פולין' למיניהם. אל לך להזדעק אם בליובאוויטש נוהגים אחרת.

זה חידוש מעניין מה שאתה כותב. 
לי ברור ש"חסידים" פירושו אנשים ההולכים בדרכים שהנהיג הבעש"ט הק', בפרט בענייני לימוד פנימיות התורה, התקשרות לצדיקים וחיות בעבודת ה'.

אם לך (או לרב אור זרוע) יש מסורת ש"חסידים" זה רק בפולין, או רק מי שיש לו שטריימל וכיוצ"ב, הרי שהגענו למצב מאוד נמוך מבחינת הבנת המושג 'חסידות'.
כי גם יהודי ממרוקו הלובש כובע קסקט, יכול להיות חסיד. 
ומי שהעובדה הזו לא נראית לו, הרי שלא החל לדגדג את תורת הבעש"ט
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הכהן אמר:
חייל של הרבי אמר:
הרי שגם חסידויות שאינן מפולין, מוגדרות כחסידויות אצל כל העם, וצדיקיהם מוגדרים אדמו"רים חסידיים אצל כל העם.
http://chabadpedia.co.il/index.php/%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%99_%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9F
מה רצונך לומר בזה? 
וכי טענתי שאין הבדלים בין החסידיות בכלל? או בין חסידות חב"ד לשאר החסידיות בפרט? 
ודאי שיש הבדלים רבים ומהותיים (וניתן למנות גם את מנהג המצוה טאנץ כאחד מן ההבדלים [הלא מהותיים]), 
אך אין זה משנה את העובדה שסו"ס כולם חסידים! ולפלא הספק בדבר!!! 
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
הכהן אמר:
[mention=חייל של הרבי]חייל[/mention] יקר!
בדרך כלל, כשאומרים 'חסידים' מתכוונים ל'חסידי פולין' למיניהם. אל לך להזדעק אם בליובאוויטש נוהגים אחרת.

זה חידוש מעניין מה שאתה כותב. 
לי ברור ש"חסידים" פירושו אנשים ההולכים בדרכים שהנהיג הבעש"ט הק', בפרט בענייני לימוד פנימיות התורה, התקשרות לצדיקים וחיות בעבודת ה'.

אם לך (או לרב אור זרוע) יש מסורת ש"חסידים" זה רק בפולין, או רק מי שיש לו שטריימל וכיוצ"ב, הרי שהגענו למצב מאוד נמוך מבחינת הבנת המושג 'חסידות'.
כי גם יהודי ממרוקו הלובש כובע קסקט, יכול להיות חסיד. 
ומי שהעובדה הזו לא נראית לו, הרי שלא החל לדגדג את תורת הבעש"ט

בשפת בני אדם, לא מתכוונים לליובאוויטש.
גם כשמדברים על חרדים, לא תמיד מתכוונים לחסידי ליובאוויטש.
ואין בכך כלום.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
חייל של הרבי אמר:
הכהן אמר:
[mention=חייל של הרבי]חייל[/mention] יקר!
בדרך כלל, כשאומרים 'חסידים' מתכוונים ל'חסידי פולין' למיניהם. אל לך להזדעק אם בליובאוויטש נוהגים אחרת.

זה חידוש מעניין מה שאתה כותב. 
לי ברור ש"חסידים" פירושו אנשים ההולכים בדרכים שהנהיג הבעש"ט הק', בפרט בענייני לימוד פנימיות התורה, התקשרות לצדיקים וחיות בעבודת ה'.

אם לך (או לרב אור זרוע) יש מסורת ש"חסידים" זה רק בפולין, או רק מי שיש לו שטריימל וכיוצ"ב, הרי שהגענו למצב מאוד נמוך מבחינת הבנת המושג 'חסידות'.
כי גם יהודי ממרוקו הלובש כובע קסקט, יכול להיות חסיד. 
ומי שהעובדה הזו לא נראית לו, הרי שלא החל לדגדג את תורת הבעש"ט

בשפת בני אדם, לא מתכוונים לליובאוויטש.
גם כשמדברים על חרדים, לא תמיד מתכוונים לחסידי ליובאוויטש.
ואין בכך כלום.
לא הבני אדם שאני מכיר. חידשת לי. 
אני חשבתי (ואמשיך לחשוב) שחסידות חב"ד היא אחת מן החסידויות הבולטות, שתרמה רבות לתורת החסידות והפצת תורת הבעש"ט.
 
 

הכהן

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
לי ברור ש"חסידים" פירושו אנשים ההולכים בדרכים שהנהיג הבעש"ט הק', בפרט בענייני לימוד פנימיות התורה, התקשרות לצדיקים וחיות בעבודת ה'.
אכן, אבל כשאומרים "מנהג חסידים" לא מתכוונים בדרך כלל לדרכים שהנהיג הבעש"ט בענייני פנימיות התורה אלא למנהגים הקהילתיים שלהם.
האם כשנאמר מנהג החסידים ללבוש שיראין (שאף אחד לא חושב שזה הונהג על ידי הבעש"ט) ולאכול שיריים*, ולא נחריג שזה לא מנהג כל החסידים, עוון בידינו?!

*לא התכוונתי חלילה חלילה לזלזל, אלא למליצה בעלמא
 

אור זרוע

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
לא הבני אדם שאני מכיר. חידשת לי. 
אני חשבתי (ואמשיך לחשוב) שחסידות חב"ד היא אחת מן החסידויות הבולטות, שתרמה רבות לתורת החסידות והפצת תורת הבעש"ט.

חב"ד קובעת ברכה לעצמה, ואין לזה קשר להפצת תורת החסידות ולבולטות של החסידות.
במיוחד כשמדברים על מנהגים, חב"ד שונה בכל דבר, יש להם סידור משלהם, תפילין, טלית, אתרוגים, חגים ועוד ועוד.
אפילו בנושא חגירת האבנט בתפילה, שונים הם מכולם שכן הרווקים שבהם אינם נוהגים לחגור עצמם באבנט.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ברור שכך.
אגב, יותר מדויק להגדיר זאת כ'מנהג האשכנזים'; 'חסידי פולין' (ככינוים החב"די) פשוט לא שינו ממנהג אבותיהם ב'מצוה־טאנץ', נתינת יד וכו'. ותול"מ.
[משא"כ בליטא ודומותי', שם היחס לענינים כאלה הי' שונה - וכפי שהזכרתי במק"א].
 

HaimL

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
חייל של הרבי אמר:
לא הבני אדם שאני מכיר. חידשת לי. 
אני חשבתי (ואמשיך לחשוב) שחסידות חב"ד היא אחת מן החסידויות הבולטות, שתרמה רבות לתורת החסידות והפצת תורת הבעש"ט.

חב"ד קובעת ברכה לעצמה, ואין לזה קשר להפצת תורת החסידות ולבולטות של החסידות.
במיוחד כשמדברים על מנהגים, חב"ד שונה בכל דבר, יש להם סידור משלהם, תפילין, טלית, אתרוגים, חגים ועוד ועוד.
אפילו בנושא חגירת האבנט בתפילה, שונים הם מכולם שכן הרווקים שבהם אינם נוהגים לחגור עצמם באבנט.
וגם הרווקים שביניהם נוהגים להניח תפילין דר"ת, שזה נושא שטעון בירור, הרבה יותר מאשר האבנט, להבנתי.
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הכהן אמר:
חייל של הרבי אמר:
לי ברור ש"חסידים" פירושו אנשים ההולכים בדרכים שהנהיג הבעש"ט הק', בפרט בענייני לימוד פנימיות התורה, התקשרות לצדיקים וחיות בעבודת ה'.
אכן, אבל כשאומרים "מנהג חסידים" לא מתכוונים בדרך כלל לדרכים שהנהיג הבעש"ט בענייני פנימיות התורה אלא למנהגים הקהילתיים שלהם.
האם כשנאמר מנהג החסידים ללבוש שיראין (שאף אחד לא חושב שזה הונהג על ידי הבעש"ט) ולאכול שיריים*, ולא נחריג שזה לא מנהג כל החסידים, עוון בידינו?!

*לא התכוונתי חלילה חלילה לזלזל, אלא למליצה בעלמא
אכן בדברים כגון זה, צריך לומר 'חלק מן החסידים'.
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
חייל של הרבי אמר:
לא הבני אדם שאני מכיר. חידשת לי. 
אני חשבתי (ואמשיך לחשוב) שחסידות חב"ד היא אחת מן החסידויות הבולטות, שתרמה רבות לתורת החסידות והפצת תורת הבעש"ט.

חב"ד קובעת ברכה לעצמה, ואין לזה קשר להפצת תורת החסידות ולבולטות של החסידות.
במיוחד כשמדברים על מנהגים, חב"ד שונה בכל דבר, יש להם סידור משלהם, תפילין, טלית, אתרוגים, חגים ועוד ועוד.
אפילו בנושא חגירת האבנט בתפילה, שונים הם מכולם שכן הרווקים שבהם אינם נוהגים לחגור עצמם באבנט.
כל אלה הופכים את חב"ד לחסידות 'מיוחדת' (או 'משונה', למי שחשוב לו להכניס גנאי), 
אבל לא מוציאה מהגדרת 'חסידות'.
 
 

הכהן

משתמש ותיק
או אולי "אצל כל החסידים חוץ ממי שלא בחב"ד לא נוהגים לחגור גארטל לפני החתונה"
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הכהן אמר:
או אולי "אצל כל החסידים חוץ ממי שלא בחב"ד לא נוהגים לחגור גארטל לפני החתונה"

דרך אגב, אצל חסידי חב"ד (גם בחורים) נוהגים לקשור את הטלית קטן ולהצמידו לגוף, ע"י גארטל או כל דבר אחר. 

ועיקר הטעם הוא דקדוק בהלכות ציצית, 
אבל כמדומה שהרבי ענה לאחד שתמה מדוע הבחורים בחב"ד לא חוגרים אבנט, שיש אבנט מתחת לחולצה. 

גם יש להעיר שהרבי כתב שהטעם על כך שאין חוגרים אבנט (מעל הבגד העליון כנהוג אצל השאר) אינו ברור ולו יישר חילו היה מכניס את זה לחב"ד.

 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
כל אלה הופכים את חב"ד לחסידות 'מיוחדת' (או 'משונה', למי שחשוב לו להכניס גנאי), 
אבל לא מוציאה מהגדרת 'חסידות'.

וחסידות מיוחדת שכזו אינה כלולה בלשון בני אדם כשמדברים על חסידים סתם.
עובדה.

ודרך אגב, אין עוד חסידות שיש לה מטבעות לשון ייחודיות לכינוי אלה שאינם נמנים על חצרם, מלבד חב"ד, כמובן.

ואין צריך לומר, שחב"ד אינם רואים עצמם חלק מהחברה החרדית, וכנראה שיש לזה גם קשר לנ"ל.
 

הכהן

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
דרך אגב, אצל חסידי חב"ד (גם בחורים) נוהגים לקשור את הטלית קטן ולהצמידו לגוף, ע"י גארטל או כל דבר אחר. 

ועיקר הטעם הוא דקדוק בהלכות ציצית, 
אבל כמדומה שהרבי ענה לאחד שתמה מדוע הבחורים בחב"ד לא חוגרים אבנט, שיש אבנט מתחת לחולצה. 

גם יש להעיר שהרבי כתב שהטעם על כך שאין חוגרים אבנט (מעל הבגד העליון כנהוג אצל השאר) אינו ברור ולו יישר חילו היה מכניס את זה לחב"ד.
נתפסת לדוגמה, אז אתן דוגמה אחרת: לא נהוג אצל החסידים לחבוש כובע מיוחד בשבת, מלבד אצל החסידים שאינם חסידי חב"ד.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
הכהן אמר:
נתפסת לדוגמה, אז אתן דוגמה אחרת: לא נהוג אצל החסידים לחבוש כובע מיוחד בשבת, מלבד אצל החסידים שאינם חסידי חב"ד.
כמובן, בד"כ מייחדים כובע לש"ק - אף שאינו שונה בצורתו הכללית.
 
אור זרוע אמר:
ואין צריך לומר, שחב"ד אינם רואים עצמם חלק מהחברה החרדית, וכנראה שיש לזה גם קשר לנ"ל.
אינו נכון כלל.

לכללות הנדון:
לפענ"ד ניתן להתבטא בלשון כללית 'אצל החסידים' (אף שאי"צ ל'אישורי', כמובן...); אך אכן יתכן שבפירוט 'כל החסידים' יש איזה נטל"פ.
בכללות, רוב המנהגים הנזכרים הינם תלויי ארץ־מוצא, ואינם שייכים לחסידות כשיטה ודרך־חיים.
 

הכהן

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
כמובן, בד"כ מייחדים כובע לש"ק - אף שאינו שונה בצורתו הכללית.
גם אתה נתפסת לדוגמה, ודלגת על הביטוי "כל החסידים מלבד אלו שאינם חסידי חב"ד"
 

אור זרוע

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
 
אור זרוע אמר:
ראה דוגמא . . 
מחלוקת עצומה ניטשה בין בעלזא למונקאטש, בין צאנז לרוז'ין (ועוד), ובכללה נאמרו ביטויים חריפים ביותר - האם בשל כך נטען כי א' הצדדים אינו משתייך לציבור החרדי?!
ה'נטורי־קרתא' מבקרים את הנהגותיהם של כל החרדים לדבר ה' (שמא חוץ מתו"א...); האם עקב זאת נוציאם מן הכלל, ונגדירם כ'לא־חרדים'? האם הם רואים עצמם כך?!
ספציפית על הכתבה המדוברת: מדובר ב'משפיעון' צעיר, שבמחכ"ת - עוד לא נפקחו עיניו, ואינו יודע למשוך בעט־סופרים; אין מקום לדקדק במלותיו כיוצאות מפי הגבורה.

אמרתי שחב"ד אינם רואים עצמם כחלק מהחברה החרדית, ומה זה קשור לכל המחלוקות שמנית.
אף אחד לא הוציא את חב"ד, ומזל שהם לא יכולים להוציא אותנו, הם רק יכולים להוציא עצמם, וזה מה שהם עשו.

אתר חבד"י מכובד לא היה מפרסם דברים כאלה אם הם לא היו נכונים. גם המגיבים ברובם המוחלט הסכימו לרוח הדברים.
לא אמרנו שהם לא חרדים, אלא שאינם רואים עצמם חלק מהחברה החרדית, והדבר נכון גם בייחס לחסידות.
 

הכהן

משתמש ותיק
המושג "חסיד" בשפת היום יום* הוא מושג סוציולוגי, כמו המושג "חרדי".
בתורה לא כתוב להיות חרדי, אלא לשמור את כל המצוות. מי ששומר את כל המצוות חוץ מלבישת חולצה לבנה, לא ייענש בב"ד של מעלה, אבל מבחינה סוציולוגית הוא לא חרדי.
באותה מידה, יתכן וחב"ד קרובים לדרך הבעש"ט יותר מאלה שבחג"ת, אבל ההגדרה הסוציולוגית "חסיד" היא על הקבוצות שנקרא להם לצורך העניין "חובשי השטריימלאך", ואין בכך שום פסול בעצם.

*לא התכוונתי כמובן ל"היום יום" החב"די....
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
ומה זה קשור לכל המחלוקות שמנית.
שמא מכיון שציטוטי מר מהמאמר שם עסקו בבקורת מסוימת על (חלק מ)הציבור החרדי?...

 
אור זרוע אמר:
לא אמרנו שהם לא חרדים, אלא שאינם רואים עצמם חלק מהחברה החרדית, והדבר נכון גם בייחס לחסידות.
איני יודע מי הם אלו ש'אמרו'.
כמובן, אין בכחי ליטול אחריות על דעותיו של כל המשייך עצמו לחב"ד (שאם בכלל ישראל ארז"ל 'אין דעותיהם שוות' - כ"ש וק"ו בק"ק זו, כנודע), אך בכללות - חסידי חב"ד (הסטנדרטיים) בהחלט רואים עצמם כחלק מהציבור החרדי (לטוב ולמוטב).
אם קיימת 'הפרדה' שכזו - היא מגיעה ממחוזות מסוימים מאד בב"ב, ואכמ"ל.
תקותי כי אצ"ל שאינני אמור להתייחס לשרבוטיהם של מגיבים אנונימיים לחלוטין באתרי אינטרנט.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הכהן אמר:
המושג "חסיד" בשפת היום יום* הוא מושג סוציולוגי, כמו המושג "חרדי".
בתורה לא כתוב להיות חרדי, אלא לשמור את כל המצוות. מי ששומר את כל המצוות חוץ מלבישת חולצה לבנה, לא ייענש בב"ד של מעלה, אבל מבחינה סוציולוגית הוא לא חרדי.
באותה מידה, יתכן וחב"ד קרובים לדרך הבעש"ט יותר מאלה שבחג"ת, אבל ההגדרה הסוציולוגית "חסיד" היא על הקבוצות שנקרא להם לצורך העניין "חובשי השטריימלאך", ואין בכך שום פסול בעצם.

*לא התכוונתי כמובן ל"היום יום" החב"די....
הגם שאני חלוק עליך במידת מה, 
לאחר שביארת עצמך היטב, נראה שהמחלוקת היא זעירה ולא משמעותית. כט"ס
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
לבי במערב אמר:
 
אור זרוע אמר:
ראה דוגמא . . 
מחלוקת עצומה ניטשה בין בעלזא למונקאטש, בין צאנז לרוז'ין (ועוד), ובכללה נאמרו ביטויים חריפים ביותר - האם בשל כך נטען כי א' הצדדים אינו משתייך לציבור החרדי?!
ה'נטורי־קרתא' מבקרים את הנהגותיהם של כל החרדים לדבר ה' (שמא חוץ מתו"א...); האם עקב זאת נוציאם מן הכלל, ונגדירם כ'לא־חרדים'? האם הם רואים עצמם כך?!
ספציפית על הכתבה המדוברת: מדובר ב'משפיעון' צעיר, שבמחכ"ת - עוד לא נפקחו עיניו, ואינו יודע למשוך בעט־סופרים; אין מקום לדקדק במלותיו כיוצאות מפי הגבורה.

אמרתי שחב"ד אינם רואים עצמם כחלק מהחברה החרדית, ומה זה קשור לכל המחלוקות שמנית.
אף אחד לא הוציא את חב"ד, ומזל שהם לא יכולים להוציא אותנו, הם רק יכולים להוציא עצמם, וזה מה שהם עשו.

אתר חבד"י מכובד לא היה מפרסם דברים כאלה אם הם לא היו נכונים. גם המגיבים ברובם המוחלט הסכימו לרוח הדברים.
לא אמרנו שהם לא חרדים, אלא שאינם רואים עצמם חלק מהחברה החרדית, והדבר נכון גם בייחס לחסידות.
אם ישנם חסידי חב"ד (ויש הרבה, אבל הם ממש לא הרוב) שאינם קשובים להוראות רבני חב"ד (ואני עוד לא מדבר על הוראות הרבי) בענייני אינטרנט, הצבעה בבחירות, לימודי חול לפני החתונה וכיוצ"ב,
הרי שמשהו בחב"דיות שלהם טעון תיקון. ואמנם הם לא מגורשים בבושת פנים מן החסידות, אלא נשארים במגזר כרגיל (ואפשר באמת לדון על זה, עד כמה הנהגה זו היא טובה, ואיך ולמה), 
ומ"מ הם לא מייצגים את ריבוי החסידים שכן מקשיבים להוראות הרבי, ורבני חב"ד.
אשר אין להם כלל אינטרנט. כי אם מי שצריך את זה בשביל פרנסה או ניהול מוסד או בית חב"ד וכיוצ"ב, וגם אז זה מסונן כדבעי. 
ושמצביעים למפלגות החרדיות בלבד (על אף שאין עושים זאת בלב שלם, מצד חוסר המאמץ דמפלגות אלו בענייני שלימות הארץ, מ"מ סו"ס הן החרדיות ביותר). 
ושלומדים בישיבה כל זמן שלא התחתנו. ומשהתחתנו לומדים בכולל לפחות שנה או שנתיים כהוראת הרבי. 
כל אלה ודאי לא הוציאו עצמם מהציבור החרדי, רק שבענייני תכלית הבריאה ותכלית המצוות וכו' דעותיהם רחוקות מאוד מהדעות החרדיות הקלאסיות, הרי שבזה הם באמת מתחלקים. אבל לא מבחינה סוציולוגית. 
 
 

בשובה ונחת

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
זה חידוש מעניין מה שאתה כותב.
לי ברור ש"חסידים" פירושו אנשים ההולכים בדרכים שהנהיג הבעש"ט הק', בפרט בענייני לימוד פנימיות התורה, התקשרות לצדיקים וחיות בעבודת ה'.

אם לך (או לרב אור זרוע) יש מסורת ש"חסידים" זה רק בפולין, או רק מי שיש לו שטריימל וכיוצ"ב, הרי שהגענו למצב מאוד נמוך מבחינת הבנת המושג 'חסידות'.
כי גם יהודי ממרוקו הלובש כובע קסקט, יכול להיות חסיד.
ומי שהעובדה הזו לא נראית לו, הרי שלא החל לדגדג את תורת הבעש"ט
התוכל להודיעני מהם הדרכם שהנהיג הבעש"ט?
בעניני לימוד פנימיות התורה - לימוד תורות ארוכות והגדרות אינסופיות באלוקות נוסח חב"ד, או ווארטים קלילים נוסח רוב החסידויות, גימטריאות ורמזים נוסח ויז'ניץ (זה כבר מהרופשיצער), או ווארטים חריפים נוסח קאצק. וחוץ מחב"ד כמעט אף אחד לא עסק בפנימיות התורה באופן מיוחד.
התקשרות לצדיקים - גם בזה יש בלי סוף נוסחאות, אם התקשרות לצדיק כהצדיק שבדור [כשלכל א' ברור שבנו של הרב'ה שלו, שעדיין הינו עובר במעי אמו, שמור תפקיד... להיות הצדיק של הדור הבא], או רק כמדריך בעבודת ד' כקוברין וסלונים, וכיום בחסידויות רבות.
חיות בעבודת ה' - תפילה בהתלהבות נוסח קרלין או נוסח ויז'ניץ, או תפילה במהירות עצומה נוסח קאצק (גור), תפילה בנץ כהבעש"ט וראשוני החסידות, או תפילה עם 'הכנה' כמו חסידי דורינו, או אולי התבודדות נוסח ברסלב.
ובלי ציניות, האם יש תשובה לשאלה הנ"ל שיכולים להסכים איתה גם חסידי חב"ד וגם חסידי פולין וגם חסידי הונגריה גליציה ודומיהם? האם יש קשר בין הקפיצות והקולות המשונים בתפילה של תלמידי ר"א קאליסקער למתינות וישוב הדעת של בעל התניא ותלמידיו?
רק דגדגתי את תורת הבעש"ט.
 

מ אלישע

משתמש ותיק
היה בזה ויכוח ארוך בענין חלוקת מעות ארץ ישראל. לפני יותר ממאה שנה
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשובה ונחת אמר:
חייל של הרבי אמר:
זה חידוש מעניין מה שאתה כותב.
לי ברור ש"חסידים" פירושו אנשים ההולכים בדרכים שהנהיג הבעש"ט הק', בפרט בענייני לימוד פנימיות התורה, התקשרות לצדיקים וחיות בעבודת ה'.

אם לך (או לרב אור זרוע) יש מסורת ש"חסידים" זה רק בפולין, או רק מי שיש לו שטריימל וכיוצ"ב, הרי שהגענו למצב מאוד נמוך מבחינת הבנת המושג 'חסידות'.
כי גם יהודי ממרוקו הלובש כובע קסקט, יכול להיות חסיד.
ומי שהעובדה הזו לא נראית לו, הרי שלא החל לדגדג את תורת הבעש"ט
אף שאין זה מענין האשכול, אבל אם כבר נגעת בזה;
התוכל להודיעני מהם הדרכם שהנהיג הבעש"ט?
בעניני לימוד פנימיות התורה - לימוד תורות ארוכות והגדרות אינסופיות באלוקות נוסח חב"ד, או ווארטים קלילים נוסח רוב החסידויות, גימטריאות ורמזים נוסח ויז'ניץ (זה כבר מהרופשיצער), או ווארטים חריפים נוסח קאצק. וחוץ מחב"ד כמעט אף אחד לא עסק בפנימיות התורה באופן מיוחד.
התקשרות לצדיקים - גם בזה יש בלי סוף נוסחאות, אם התקשרות לצדיק כהצדיק שבדור [כשלכל א' ברור שבנו של הרב'ה שלו, שעדיין הינו עובר במעי אמו, שמור תפקיד... להיות הצדיק של הדור הבא], או רק כמדריך בעבודת ד' כקוברין וסלונים, וכיום בחסידויות רבות.
חיות בעבודת ה' - תפילה בהתלהבות נוסח קרלין או נוסח ויז'ניץ, או תפילה במהירות עצומה נוסח קאצק (גור), תפילה בנץ כהבעש"ט וראשוני החסידות, או תפילה עם 'הכנה' כמו חסידי דורינו, או אולי התבודדות נוסח ברסלב.
ובלי ציניות, האם יש תשובה לשאלה הנ"ל שיכולים להסכים איתה גם חסידי חב"ד וגם חסידי פולין וגם חסידי הונגריה גליציה ודומיהם? האם יש קשר בין הקפיצות והקולות המשונים בתפילה של תלמידי ר"א קאליסקער למתינות וישוב הדעת של בעל התניא ותלמידיו?
רק דגדגתי את תורת הבעש"ט.


זה הכל מחלוקות איך מקיימים דברי הבעש"ט, אבל כולם שואפים לקיים דבריו. ובזה הם חסידים. 
ליטאים, על אף שלא יימלט שהם לומדים פנימיות התורה, ועל אף שאין לומר עליהם ח"ו שאין להם כלל חיות בעבודת ה' (וכפי שהסברת יפה שכל אחד והדרכים שלו), מ"מ הם אינם חסידים, כיוון שאינם כפופים לשיטת הבעש"ט, אלא עושים זאת ע"פ הבנתם או ע"פ הבנת רבנים וגדו"י אחרים. 

ושאלתך יכולה להישאל על ידי גוי להבדיל - במה כולנו יהודים שומרי תומ"צ? הרי אלו מתפללים בנוסח א' ואלו בב', אלו מצחצחים שיניים בשבת ואלו לא, וכו' וכו',
והתשובה אליו היא שכולנו כפופים לתורה ולרצון ה' כפי שנתגלה במעמד סיני, ורק יש בזה מסורות שונות או מחלוקות בפרשנות והבנה. 
 
 
חלק עליון תַחתִית