חסד הוא - התיישבות דרשות חז"ל בגוף המקרא

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
אריך
הודעות: 1156
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 359 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חסד הוא

שליחה על ידי אריך » 11 מאי 2016, 12:36

[אגב, שמעתי וורט יפה על הגמרא ההיא: ויקנאו למשה במחנה לאהרן קדוש ה'. עדת קורח היו מלאים טענות. על משה טענו שהוא יותר מדי פרוש וקדוש ולמה הוא לא מעורב במחנה ישראל. ועל אהרן שהיה אוהב שלום ורודף שלום טענו למה הוא לא מספיק פרוש וקדוש. מה שלא יעשו, תמיד יש לעדת קורח טענות וליצנות. אפשר גם להגיד את הוורט להיפך, ומסתמא השתמשו בשתי הנוסחאות...].

ערכים:


יעבץ
הודעות: 1076
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 413 פעמים
קיבל תודה: 431 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חסד הוא - התיישבות דרשות חז"ל בגוף המקרא

שליחה על ידי יעבץ » 11 מאי 2016, 22:15

אם האשכול זכה להגיע לעמוד השני... אני יבוא לסבך כאן קצת יותר את העניינים...
מצאתי בירושלמי יבמות את הדרשה הזו, ושם היא מגיעה בתוספת! הירושלמי שם שואל למה כתוב לשון "קיחה" באחותו (ואיש כי יקח...) ומתרץ על ידי מדרש זה שמדובר על קין שנשא אחותו ששם היה הדבר חסד ובהיתר, ולכן כתבה התורה קיחה.
ראשית הדבר מפליא שהירושלמי משתמש במדרש אגדה כדי ליישב שאלה הלכתית (ההוו"א של הירושלמי שיתפוס קידושין בחייבי כריתות), ומה' יצא הדבר שבדיוק בבוקר היום שראיתי הירושלמי הנ"ל עיינתי באקראי בספר הנפלא 'אמרי במערבא' של הרב אחיקם קשת, ו'בדיוק' ראיתי שם שכתב שכן דרך הירושלמי להוכיח מאגדות על הלכות. ויהי כפלא בעיני.
על כל פנים מהירושלמי נראה שצריך לדרוש את כל הפסוק, שהרי דרש את תחילתו בלשון "כי יקח". וזה לא מובן שהרי אי אפשר לדרוש את ההמשך של ונכרתו. אולי כמו שכתב אריך שדורשים רק חצי פסוק?
למען ה"גילוי הנאות" אני לא התרגשתי כלל מקושיא זו מפני שהיה לי ברור שהכוונה בדרשה רק להסביר למה התורה בחרה את הלשון חסד, שאינו לשון רגיל לשמש במובן זה. ועל זה דורשים שבא לרמז על החסד בבריאת העולם וכו', וזה 'רמז' ולא 'דרשה'. אבל לא היה לי פנאי למצוא דוגמאות נוספות.


פותח הנושא
אריך
הודעות: 1156
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 359 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חסד הוא - התיישבות דרשות חז"ל בגוף המקרא

שליחה על ידי אריך » 15 מאי 2016, 13:54

שמעתי עתה מהגאון רבי נתן רוטמן בביאור השתלבות הדרשה בפסוק, שרוצה לומר, נישואי אח ואחות הינם דבר זר ומורחק, אם לא במקום שהדבר נצרך ל'עולם חסד יבנה'. והיינו ש'חסד הוא' בא לתחם את הפעולה הזו, ולהפקיע אותה מכל השאר.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 2096
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 1973 פעמים
קיבל תודה: 943 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חסד הוא

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 23 יוני 2017, 14:46

בדרך המלך כתב:ואיש אשר יקח את אחותו וכו' חסד הוא וכו', אמר הבעש"ט, ואיש אשר יקח את אחותו חסד הוא, הנה מי שהולך אל הערוה ר"ל, הלא הוא מחמת אהבה שבו, הלא האהבה ההוא יט) חסד הוא, המדה שבבורא יתברך שמו, ועתה עושה בזה רעה, ומוריד את האהבה כביכול במקום מטונף. (מאור עינים פ' מקץ, שמיני, ופ' שלח)
אכן אור החסידות, קילורין לעיניים !


יאיר
הודעות: 1312
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 314 פעמים
קיבל תודה: 389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חסד הוא

שליחה על ידי יאיר » 24 יוני 2017, 23:29

דוד העיתונאי כתב:
בדרך המלך כתב:ואיש אשר יקח את אחותו וכו' חסד הוא וכו', אמר הבעש"ט, ואיש אשר יקח את אחותו חסד הוא, הנה מי שהולך אל הערוה ר"ל, הלא הוא מחמת אהבה שבו, הלא האהבה ההוא יט) חסד הוא, המדה שבבורא יתברך שמו, ועתה עושה בזה רעה, ומוריד את האהבה כביכול במקום מטונף. (מאור עינים פ' מקץ, שמיני, ופ' שלח)
אכן אור החסידות, קילורין לעיניים !
ומה כתב שם ב-יט'?


יודע ספר
הודעות: 505
הצטרף: 12 אוקטובר 2015, 00:48
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חסד הוא - התיישבות דרשות חז"ל בגוף המקרא

שליחה על ידי יודע ספר » 24 יוני 2017, 23:35

אולי משהו יכול להסביר לי מה הווארט במה שהביאו כאן משמיה דהבעש"ט זצ"ל? שהוא לוקח את האהבה שהיא מידה שבבורא ית' למקום מטונף.
לא די שהוא לוקח את האדם עצמו צלם אלקים יציר כפיו אל מקום מטונף? התורה מקפידה על לקיחת המידה של הקב"ה אהבה אל המקום המטונף.
תפסיקו להדביק כל ווארט שאמר פעם איזה רעבאלע בסעודת יא"צ של אמא שלו על הבעש"ט.


חגי פאהן
הודעות: 365
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 123 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חסד הוא - התיישבות דרשות חז"ל בגוף המקרא

שליחה על ידי חגי פאהן » 25 יוני 2017, 01:49

בעזהי"ת

יישוב המדרש הוא בשינוי מכוון המילה "הוא": בפשט "הוא" זה המעשה המדובר בפסוק, "אשר יקח את אחותו וגו' - חסד [=חרפה] הוא [מעשה כזה], ונכרתו וגו'".
אך בדרש "הוא" מדבר על מעשה קין לבדו ש"חסד הוא" משום בניית העולם, וכיון שכאן זה לא חסד "ונכרתו" וגו'.

דומה לדבר דברי ה' לשמואל כאשר עמד אליאב לפניו - "כי מאסתיו", ושואלים היכן מאסו? חלק עונים שבהמשך ימאסהו כשיכעס על דוד ללא הצדקה, או שהוא כעסן ולכן מאסו. אך קשה אם טרם חטא על מה לא בחרו בגלל העתיד להיות? והיכן הוזכר שהוא כעסן? ופי' הר' חגי ולוסקי שליט"א ש"מאסתיהו" מדבר על שאול. למה? כי כששמואל ראה את אליאב הגבוה והיפה הוא נזכר מיד בשאול והדבר היטה אותו לסבור שאליאב מתאים, וה' היודע תעלומות לב הוכיחו "אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ", ואם תאמר שהוא מזכיר את המלך הנוכחי -"כִּי מְאַסְתִּיהוּ", ושמואל הבין למי ה' מתכוון. אולי גם פה: התורה דיברה אל לב האדם שמעשה אח ואחות מזכיר לו את קין, ובאה לשלול זאת.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 2096
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 1973 פעמים
קיבל תודה: 943 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חסד הוא - התיישבות דרשות חז"ל בגוף המקרא

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 25 יוני 2017, 10:28

יודע ספר כתב: תפסיקו להדביק כל ווארט שאמר פעם איזה רעבאלע בסעודת יא"צ של אמא שלו על הבעש"ט.
אם לא הבנת, זה לא כ"כ נורא. אבל המאור עינים היה תלמידו של הבעש"ט.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח