''ואם איש עני הוא לא תשכב בעבוטו. השב תשיב לו את העבוט כבא השמש ושכב בשלמתו וברכך'' ועי' רש''י שם.בנציון אמר:זה השערה של הגננת צילה, שכיון שפרעה קם באמצע הלילה והוא היה מאד בלחץ, הוא לא החליף לבגדים. אבל יש להעיר על מסקנתה שכל המושג של בגדי לילה הוא דבר יחסית חדש.
השאלה אם שם מדובר על בגדי לילה או על שמיכה. בגמרא מבואר שלא היו ישנים בזמנם בבגדי לילה.דרומאי אמר:''ואם איש עני הוא לא תשכב בעבוטו. השב תשיב לו את העבוט כבא השמש ושכב בשלמתו וברכך'' ועי' רש''י שם.בנציון אמר:זה השערה של הגננת צילה, שכיון שפרעה קם באמצע הלילה והוא היה מאד בלחץ, הוא לא החליף לבגדים. אבל יש להעיר על מסקנתה שכל המושג של בגדי לילה הוא דבר יחסית חדש.
שלמתו בפשיטות הוא בגד ולא שמיכה.בנציון אמר:השאלה אם שם מדובר על בגדי לילה או על שמיכה. בגמרא מבואר שלא היו ישנים בזמנם בבגדי לילה.דרומאי אמר:''ואם איש עני הוא לא תשכב בעבוטו. השב תשיב לו את העבוט כבא השמש ושכב בשלמתו וברכך'' ועי' רש''י שם.בנציון אמר:זה השערה של הגננת צילה, שכיון שפרעה קם באמצע הלילה והוא היה מאד בלחץ, הוא לא החליף לבגדים. אבל יש להעיר על מסקנתה שכל המושג של בגדי לילה הוא דבר יחסית חדש.
כמדומה שמקורו טהור אצל הרה''צ ר' אלתר יאכנעס שליט''א, המכונה 'רבי אלתר'.בנציון אמר:זה השערה של הגננת צילה, שכיון שפרעה קם באמצע הלילה והוא היה מאד בלחץ, הוא לא החליף לבגדים.
לכאורה לא פשוט כלל שהרי הקב"ה ציוה למשה ואהרון לכבד את פרעה: "צום עליו לחלוק לו כבוד בדבריהם זהו מדרשו" (רש"י שמות ו יג). וצ"ע אם זה רק שישמע דבריהם, או שהיה עליהם לכבדו ממש. ועוד צ"ע אף אם משה ואהרון צריכים לכבדו, האם זה ציווי לדורות או לאו.בן של רב אמר:בלי קשר או אולי עם קשר.
יש לציין שרבי אלתר צודק בעצם הרעיון לזלזל בפרעה
כי הוא הולך בדרכו של הקב''ה שהתעלל בו
וציווה לספר 'את אשר התעללתי' ופירש''י שחקתי.
ויש כאן בנין אב לכל הדורות להשתדל לזלזל ברשעים כמ''ש רבינו יונה בשע''ת ג ריט באריכות
אין הכוונה ב'התעללתי' שזלזל בו, ולא שהקב"ה צחק על מצרים, אלא הכוונה שעשה צחוק מהם.בן של רב אמר:בלי קשר או אולי עם קשר.
יש לציין שרבי אלתר צודק בעצם הרעיון לזלזל בפרעה
כי הוא הולך בדרכו של הקב''ה שהתעלל בו
וציווה לספר 'את אשר התעללתי' ופירש''י שחקתי.
ויש כאן בנין אב לכל הדורות להשתדל לזלזל ברשעים כמ''ש רבינו יונה בשע''ת ג ריט באריכות
אולי יש מקום לדיון על הנקודה, שלא מחדירים לילדים שקר בראש.אברך אמר:למרות שכמו שציינו כאן, יש דבר חיובי בלגלוג על פרעה, מכל מקום נראה לי שכל ה"דיון" כאן אינו לרמת הפורום, והיה יותר רצוי לחדול ממנו.
שאר לעמו אמר:אולי יש מקום לדיון על הנקודה, שלא מחדירים לילדים שקר בראש.אברך אמר:למרות שכמו שציינו כאן, יש דבר חיובי בלגלוג על פרעה, מכל מקום נראה לי שכל ה"דיון" כאן אינו לרמת הפורום, והיה יותר רצוי לחדול ממנו.
ועוד נוסיף על זה מיהו שכתבת לעיל 'מקורו טהור' אצל קלטת פלונית.. וכי שקר הוא מקור טהור. הרי לא ידענו משום מקום מה לבש פרעה, ממילא תיאור בצבעים חיים בדברעם לא נכונים הוא חינוך לאי אמת!
ההדמיה היא כלי טוב כשמתקשים, אבל לא ציוריות שאיננה במקורות.
שאר לעמו אמר:אבל השיר הילדותי הזה מתאים לבני 3 ..
אני לא חושב שהמחשה צריכה להיות צמודה אלא מדויקתשאר לעמו אמר:המחשה היא חיובית, אין ספק. אבל צריכה להיות צמודה בדיוק, אבל בדיוק לחז"ל.
יש גם חסרון בהמחשת יותר, שמגבילה וכולאת את הדמיון ופיתוח החשיבה, ולכן כל דבר צריך להישקל בפלס מאזניים, ומתוך איזון.
פעם שמעתי ממו"ח שליט"א שאמר לו ידידו המחנך הרב מאיר מונק זצ"ל מנהל ת"ת תורת אמת, שאחד שאלו אודות משניות המצוירות ואמר לו שזה מקלקל את החשיבה והדמיון של הילדים.. לא מדובר על נושאים קשים בכלים או בכלאיים..
דוגמא של המחשה מוטעית. אפשר לומר לילד ולהמחיש שהיו פירות מתוקים וטעימים בחצייתם את ים סוף, כדברי חז"ל, אבל למה לומר חמצוצים? זה הרי לא היה!
אפשר לומר שהמן היה מתחלף לכל טעם אהוב על האוכלו, אבל למה לומר גלידה - זה מושג מקטין, תן לילד לעשות את החשבון שלו לבד מה טעים לו....
דברים שהם שקר בודאי שאסור.
לומר שפרעה הלך בבגד לילה, זה הגיוני, אבל השיר הילדותי הזה מתאים לבני 3 ...
שלו' אמר:נשאלתי האם יש מקור בחז"ל לשיר המפורסם 'פרעה בפיג'מה באמצע הלילה' - זה שחיפש את משה ואהרן בלילה - מפורש,
אך זה שהיה בפיג'מה כתוב באיזה מקום, או שזה רק ליצנותא דע"ז שהוסיף מחבר השיר?