פרעה בפיג'מה

  • Thread starter pkd
  • תאריך התחלה

pkd

משתמש רגיל
האם לאי מי ידוע על מקור אמיתי לכך שפרעה הסתובב באמצע הלילה עם פיג'מה (כדברי השיר המפורסם פרעה בפג'ימה...)?
 

דרומאי

משתמש ותיק
בנציון אמר:
זה השערה של הגננת צילה, שכיון שפרעה קם באמצע הלילה והוא היה מאד בלחץ, הוא לא החליף לבגדים. אבל יש להעיר על מסקנתה שכל המושג של בגדי לילה הוא דבר יחסית חדש.
''ואם איש עני הוא לא תשכב בעבוטו. השב תשיב לו את העבוט כבא השמש ושכב בשלמתו וברכך'' ועי' רש''י שם.
 

בנציון

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
בנציון אמר:
זה השערה של הגננת צילה, שכיון שפרעה קם באמצע הלילה והוא היה מאד בלחץ, הוא לא החליף לבגדים. אבל יש להעיר על מסקנתה שכל המושג של בגדי לילה הוא דבר יחסית חדש.
''ואם איש עני הוא לא תשכב בעבוטו. השב תשיב לו את העבוט כבא השמש ושכב בשלמתו וברכך'' ועי' רש''י שם.
השאלה אם שם מדובר על בגדי לילה או על שמיכה. בגמרא מבואר שלא היו ישנים בזמנם בבגדי לילה.
 

דרומאי

משתמש ותיק
בנציון אמר:
דרומאי אמר:
בנציון אמר:
זה השערה של הגננת צילה, שכיון שפרעה קם באמצע הלילה והוא היה מאד בלחץ, הוא לא החליף לבגדים. אבל יש להעיר על מסקנתה שכל המושג של בגדי לילה הוא דבר יחסית חדש.
''ואם איש עני הוא לא תשכב בעבוטו. השב תשיב לו את העבוט כבא השמש ושכב בשלמתו וברכך'' ועי' רש''י שם.
השאלה אם שם מדובר על בגדי לילה או על שמיכה. בגמרא מבואר שלא היו ישנים בזמנם בבגדי לילה.
שלמתו בפשיטות הוא בגד ולא שמיכה.
זמן הגמרא לחוד וזמן התורה לחוד.
ועוד גם בזמן הגמרא לאו כו''ע ישנים ערומים אלא הי' גם הדרך כן, אבל ודאי גם ישנו בבגדיהם.
 

יאיר

משתמש ותיק
אם קם באמצע הלילה בבהלה והחל לרוץ (ככל הנראה בלא להתמהמה רגע), מסתמא היה זה עם פיג'מה...

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%A8%D7%A2%D7%94_%D7%91%D7%A4%D7%99%D7%92%27%D7%9E%D7%94
פרעה בפיג'מה באמצע הלילה הוא שיר ילדים היתולי ידוע של רבי אלתר, יוצר המפורסם בקרב היהדות חרדית ועוד.
מילות השיר מבוססות על דברי מכילתא דרבי ישמעאל לפסוק "ויקרא למשה ולאהרן לילה"[1] בקטע המתאר את מכת בכורות: "מגיד שהיה פרעה מחזר ושואל בכל ארץ מצרים, היכן משה שרוי, היכן אהרן שרוי". המדרש מתאר כי באותו לילה בני ישראל שיטו בפרעה ולא גילו לו היכן משה ואהרון גרים.[2]
וַיִּקְרָא לְמֹשֶׁה וּלְאַהֲרֹן[3]. היה הולך וקורא בלילה בכל שוק ושוק ואומר היכן הוא משה והיכן הוא דר, והיו בניהם של ישראל משחקין בו, ואומרים לו פרעה להיכן אתה הולך, והוא אומר להם למשה אני מבקש, והם אומרים לו כאן הוא דר ומשחקים בו. עד שעמד עליו [א"ל פרעה] קוּמוּ צְּאוּ מִתּוֹךְ עַמִּי.

— מדרש תנחומא (בובר) פרשת בא סימן יט
מנגינת השיר היא ניגון לשמחת תורה וכן לתיקון ליל שבועות מישיבות ליטא על המילים "ברוך אלהינו שבראנו לכבודו" מתוך תפילת ובא לציון.
קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]
פרעה בפיג'מה, באתר YouTube
הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]
^ ספר שמות, פרק י"ב, פסוק ל"א
^ מדרש אגדה (בובר) שמות פרשת בא סימן יט
^ ספר שמות, פרק י"ב, פסוק ל"א

---
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=46&t=16553
 

כרם

משתמש ותיק
יש מי שיתאר את פרעה עם השברולט או הוולוו, כדי לקרב את הסיפור להמחשה בת ימינו
ורבה אלתר השתמש בפיג'מה למטרה זו.
ניתן להתווכח על הלגיטימציה של תופעה זו, כמובן, אבל זה מה שקרה.
 

בן של רב

משתמש ותיק
בלי קשר או אולי עם קשר.
יש לציין שרבי אלתר צודק בעצם הרעיון לזלזל בפרעה
כי הוא הולך בדרכו של הקב''ה שהתעלל בו
וציווה לספר 'את אשר התעללתי' ופירש''י שחקתי.
ויש כאן בנין אב לכל הדורות להשתדל לזלזל ברשעים כמ''ש רבינו יונה בשע''ת ג ריט באריכות
 

ים סוף

משתמש ותיק
מעניין לעניין באותו עניין
ראיתי שכ' ב'אור החיים' לבאר מה שכפל הפסוק 'ויקם פרעה לילה, ויקרא למשה ולאהרון לילה'
שחשש פרעה שלא יצא משה לקראתו שפוחד הוא משום שהזהירו(לעיל י כח) 'אל תוסף ראות פני כי ביום ראותך פני תמות', 'לזה אמר בקריאתו לילה פירוש אין זה מתנאי הגזירה כי הוא לא אמר אלא ביום ולא בלילה וזמן זה לילה הוא. או לצד שלא יראה פניו הוא אומר כי הוא לילה ואין כאן טענת אל תוסף ראות פני כי הוא במחשך לא יראו'.
 

אברך

משתמש ותיק
למרות שכמו שציינו כאן, יש דבר חיובי בלגלוג על פרעה, מכל מקום נראה לי שכל ה"דיון" כאן אינו לרמת הפורום, והיה יותר רצוי לחדול ממנו.
 

ענבשהל

משתמש רגיל
בן של רב אמר:
בלי קשר או אולי עם קשר.
יש לציין שרבי אלתר צודק בעצם הרעיון לזלזל בפרעה
כי הוא הולך בדרכו של הקב''ה שהתעלל בו
וציווה לספר 'את אשר התעללתי' ופירש''י שחקתי.
ויש כאן בנין אב לכל הדורות להשתדל לזלזל ברשעים כמ''ש רבינו יונה בשע''ת ג ריט באריכות
לכאורה לא פשוט כלל שהרי הקב"ה ציוה למשה ואהרון לכבד את פרעה: "צום עליו לחלוק לו כבוד בדבריהם זהו מדרשו" (רש"י שמות ו יג). וצ"ע אם זה רק שישמע דבריהם, או שהיה עליהם לכבדו ממש. ועוד צ"ע אף אם משה ואהרון צריכים לכבדו, האם זה ציווי לדורות או לאו.
 

בן של רב

משתמש ותיק
וגם זו ראיה נפלאה ליסוד העצום של כל העולם כולו
המורכבות וריבוי האנפין! דהיינו שבכל רע יתכן בו גם תערובת של משהו חיובי ולהיפך
אין לי כח להביא אלף דוגמאות
אבל רק ספציפית על זה
יש גמרא שאדם ירוץ לקראת מלכי עכו''ם שאם יזכה יבחין וכו'
ולכאורה מה הענין
אלא הנקודה היא שגם כשאנו תחת ממשלת גויים
זה מלמעלה מכוון בכוונה
ותכל'ס יש כאן הנהגת העולם ע''י עכו''ם שזה ממש לא נחמד אבל כעת זה רצונו
והראיה כאן היא לראות הנהגתו ובפרט ש'לב מלך ביד ה'
אלא מאי'שאם יזכה יבחין' - כאן יש כבר שלב נוסף
הרי אם ניקח את המן הרשע ששלט בנו
והרי באותו הזמן הרגישו רק שזה אסון טראגי
אבל חלפו שנים ולפתע קלטו ש'גדולה הסרת טבעת'
דהיינו: דוקא המן החזיר אותנו בתשובה
כי גם הוא בובה של השי''ת
וממילא אם יזכה יבחין בין הנהגת ה' ע''י הסתרה שבתוך ההסתרה כמו שהיה אצל המן
לבין הנהגה נגלית = גאולה


וכעת לשאלתך
פרעה הוא שליח ה' להנהגה גם אם הוא לא חושב כך...
וכמ''ש ועבדום וענו אותם וכו'
וברגע האחרון לפני תום עידן פרעה עדיין יש לנהוג בו כבוד (לפני שבר גאון. וכ' הגר''א שזה כדי להגדיל את ה'בום' ואת ה'טראח')
אבל 'שאם יזכה יבחין' איזה יופי כשמתגלה בסוף מי באמת ה'בוס' של פרעה שחשב שהוא עובד אצל עצמו ולא קלט שאני הכבדתי את ליבו
אי אי אי איזה התעללתי כשנופל לפרעה האסימון
 

סופר

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
בלי קשר או אולי עם קשר.
יש לציין שרבי אלתר צודק בעצם הרעיון לזלזל בפרעה
כי הוא הולך בדרכו של הקב''ה שהתעלל בו
וציווה לספר 'את אשר התעללתי' ופירש''י שחקתי.
ויש כאן בנין אב לכל הדורות להשתדל לזלזל ברשעים כמ''ש רבינו יונה בשע''ת ג ריט באריכות
אין הכוונה ב'התעללתי' שזלזל בו, ולא שהקב"ה צחק על מצרים, אלא הכוונה שעשה צחוק מהם.
 

יצחק

משתמש ותיק
שמעתי פעם מרמ"מ שולזינגר זצ"ל שרש"י אומר על הפסוק ויקם פרעה לילה - משנתו. ואמר שרש"י בא לומר שאחרי שה' הקשה את ליבו של פרעה הוא הלך לישן ונרדם כרגיל!! אפילו שהוא ידע שבחצות הממלכה מקבלת את המכה הנוראה ביותר מכת בכורות.
זה נותן זוית חדשה ל"פרעה בפיז'מה" הוא התארגן לשינה כרגיל עשה מקלחת טובה פיז'מה וכו' וכו' ונרדם עם חלומות מתוקים ורק בחצות פתאום התחיל דבר נורא.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אברך אמר:
למרות שכמו שציינו כאן, יש דבר חיובי בלגלוג על פרעה, מכל מקום נראה לי שכל ה"דיון" כאן אינו לרמת הפורום, והיה יותר רצוי לחדול ממנו.
אולי יש מקום לדיון על הנקודה, שלא מחדירים לילדים שקר בראש.
ועוד נוסף על זה מישהו שכתב לעיל 'מקורו טהור' אצל קלטת פלונית.. וכי שקר הוא מקור טהור. הרי לא ידענו משום מקום מה לבש פרעה, ממילא תיאור בצבעים חיים בדברים לא נכונים הוא חינוך לאי אמת!
ההדמיה היא כלי טוב כשמתקשים, אבל לא ציוריות שאיננה במקורות.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
אברך אמר:
למרות שכמו שציינו כאן, יש דבר חיובי בלגלוג על פרעה, מכל מקום נראה לי שכל ה"דיון" כאן אינו לרמת הפורום, והיה יותר רצוי לחדול ממנו.
אולי יש מקום לדיון על הנקודה, שלא מחדירים לילדים שקר בראש.
ועוד נוסיף על זה מיהו שכתבת לעיל 'מקורו טהור' אצל קלטת פלונית.. וכי שקר הוא מקור טהור. הרי לא ידענו משום מקום מה לבש פרעה, ממילא תיאור בצבעים חיים בדברעם לא נכונים הוא חינוך לאי אמת!
ההדמיה היא כלי טוב כשמתקשים, אבל לא ציוריות שאיננה במקורות.

לא מסתבר שר' אלתר התעמק כ"כ בלבוש לילה המסורתי במצרים של ימים ההם, כשהוא חיבר השיר.
אבל בכל זאת למרות שאני מאד נגד שקרים גם למטרות טובות, לא נראה שיש כאן ענין לעשות עסק במקרה הזה. בסה"כ רצה להמחיש שפרעה הלך לישון והתעורר באמצע הלילה. אין הרבה נ"מ לדידן אם הוא ישן בפ'ימה איזה בגד אחר או בלי בגדים כלל. לא צריך לטפל לפרטים שוליים לגמרי כגון אלו.
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
אני מתעורר לענין דרך פורום מקביל שדן על כל מיני טעויות שנכנסו לאנשים דרך הגננות
מה שהוסכם שם הוא שהמחשה ציורית אינה שקר גם אם לא מדויקת בפרטים

לספר על עשיו שויקם וילך היינו בלא כיפה ובלא ברכה זה לא שקר אלא המחשה ציורית שהיא חיובית לגמרי
כנ" לספר שאם הילד בים סוף רצה "אייס קפה" או "חמצוצים" הוא קיבל (לולי שמעתי לא האמנתי...) כנ"ל אף שיבוא כאן החוקר הנבון ויטען שילדי אותה תקופה לא שתו אייס קפה ...
ההמחשה הציורית לדעתי היא חלק מהלימוד עם הילדים
הבעיה מתחילה בדבר שהוא שקר והיפך המכוון ואכמ"ל בענין שיש לי דוגמאות רבות לענין להבנות מוטעות ושקריות

באמת חשבתי לפתוח אשכול לענין זה
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=45&t=7886
ישמע חכם ויוסיף לקח
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
המחשה היא חיובית, אין ספק. אבל צריכה להיות צמודה בדיוק, אבל בדיוק לחז"ל.
יש גם חסרון בהמחשת יותר, שמגבילה וכולאת את הדמיון ופיתוח החשיבה, ולכן כל דבר צריך להישקל בפלס מאזניים, ומתוך איזון.
פעם שמעתי ממו"ח שליט"א שאמר לו ידידו המחנך הרב מאיר מונק זצ"ל מנהל ת"ת תורת אמת, שאחד שאלו אודות משניות המצוירות ואמר לו שזה מקלקל את החשיבה והדמיון של הילדים.. לא מדובר על נושאים קשים בכלים או בכלאיים..

דוגמא של המחשה מוטעית. אפשר לומר לילד ולהמחיש שהיו פירות מתוקים וטעימים בחצייתם את ים סוף, כדברי חז"ל, אבל למה לומר חמצוצים? זה הרי לא היה!
אפשר לומר שהמן היה מתחלף לכל טעם אהוב על האוכלו, אבל למה לומר גלידה - זה מושג מקטין, תן לילד לעשות את החשבון שלו לבד מה טעים לו....
דברים שהם שקר בודאי שאסור.
לומר שפרעה הלך בבגד לילה, זה הגיוני, אבל השיר הילדותי הזה מתאים לבני 3 ...
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
זה לא והגדת לבנך, זה וקרקרת לבנך.. אני משתדל לערוך סדר יותר מרומם, כן, גם לפעוטות כערכם!
גדלות זה חובת האדם.
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
המחשה היא חיובית, אין ספק. אבל צריכה להיות צמודה בדיוק, אבל בדיוק לחז"ל.
יש גם חסרון בהמחשת יותר, שמגבילה וכולאת את הדמיון ופיתוח החשיבה, ולכן כל דבר צריך להישקל בפלס מאזניים, ומתוך איזון.
פעם שמעתי ממו"ח שליט"א שאמר לו ידידו המחנך הרב מאיר מונק זצ"ל מנהל ת"ת תורת אמת, שאחד שאלו אודות משניות המצוירות ואמר לו שזה מקלקל את החשיבה והדמיון של הילדים.. לא מדובר על נושאים קשים בכלים או בכלאיים..

דוגמא של המחשה מוטעית. אפשר לומר לילד ולהמחיש שהיו פירות מתוקים וטעימים בחצייתם את ים סוף, כדברי חז"ל, אבל למה לומר חמצוצים? זה הרי לא היה!
אפשר לומר שהמן היה מתחלף לכל טעם אהוב על האוכלו, אבל למה לומר גלידה - זה מושג מקטין, תן לילד לעשות את החשבון שלו לבד מה טעים לו....
דברים שהם שקר בודאי שאסור.
לומר שפרעה הלך בבגד לילה, זה הגיוני, אבל השיר הילדותי הזה מתאים לבני 3 ...
אני לא חושב שהמחשה צריכה להיות צמודה אלא מדויקת
אסור להמציא מושג חדש אבל להמחיש ולהדגים מושגים קימים ולקרב הדברים ללב של הילדאני חושב שזה חיובי
אדם שישב בליל הסדר וידון האם היה גלידה בקריעת ים סוף או אם פרעה באמת לבש פיג'מה... תסלחו לי אבל זה לא פחות ממטופש
ההמחשה הראויה מחויבת אמנם למה שבאמת היה אך לא מחויבת לדיוק בפרטים - אדגיש ההמחשה בלבד לא מחויבת להצמד לפרטים
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
(מרן הגרנ"ק זצ"ל כמדו׳ גם התנגד להמחשת המשכן וכליו ע"י ציורים, ונדפס בחוט שני [אולי בסוף הל׳ ת"ת])
 

שלו'

משתמש ותיק
נשאלתי האם יש מקור בחז"ל לשיר המפורסם 'פרעה בפיג'מה באמצע הלילה' - זה שחיפש את משה ואהרן בלילה - מפורש,
אך זה שהיה בפיג'מה כתוב באיזה מקום, או שזה רק ליצנותא דע"ז שהוסיף מחבר השיר?

- שאלה כפולה עקב מיזוג אשכולות -
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:
שלו' אמר:
נשאלתי האם יש מקור בחז"ל לשיר המפורסם 'פרעה בפיג'מה באמצע הלילה' - זה שחיפש את משה ואהרן בלילה - מפורש,
אך זה שהיה בפיג'מה כתוב באיזה מקום, או שזה רק ליצנותא דע"ז שהוסיף מחבר השיר?

לא זוכר כרגע. אבל מציע לך לעיין בספרים הנפלאים של ר' מאיר למברסקי "על מצות ומרורים" או "על הפורקן".
אם יש מקור הוא בטוח מצא אותו.
 

הערשלה

משתמש ותיק
לא ידוע לי על מקור,
אבל שמעתי פעם שממה שכתוב "ויקם פרעה", משמע שהלך לישון ומסתבר שגם הלביש פיז'מה ולא רק התנמנם בבגדיו...
נו, כשהתעורר בחצות מה נראה לך שהוא גם התלבש...

סה"כ סברא מעורבת בליצנותא דע"ז
 
חלק עליון תַחתִית