ישעיהו כ"ו י"א - מדוע הנביא מבקש שהגויים לא יראו בטובת ישראל לעתיד?

שלו'

משתמש ותיק
ישעיהו כ"ו י"א
ברש"י:
...ומ''א [ראיתי בתנ"ך הכתר שציינו לאוצר מדרשים עמ' 417] יש שמבקש הנביא שלא יראו האומות בטובתו של הקב"ה בהיטיבו לישראל, אמר לו מוטב שיחזו ויבושו, ואין זה אחר הלשון שאין כתוב כאן כו'.

 

צ"ב מדוע לא רצה הנביא שיראו האומות בטובה שייטיב הקב"ה לישראל?

לכא' מה שהקב"ה משיבו הוא דבר פשוט!
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
שלו' אמר:
ישעיהו כ"ו י"א
ברש"י:
...ומ''א [ראיתי בתנ"ך הכתר שציינו לאוצר מדרשים עמ' 417] יש שמבקש הנביא שלא יראו האומות בטובתו של הקב"ה בהיטיבו לישראל, אמר לו מוטב שיחזו ויבושו, ואין זה אחר הלשון שאין כתוב כאן כו'.

 

צ"ב מדוע לא רצה הנביא שיראו האומות בטובה שייטיב הקב"ה לישראל?

לכא' מה שהקב"ה משיבו הוא דבר פשוט!
א. מנין הלשון הנוספת על המובא ברש"י שלפנינו?
ומ"א יש שמבקש הנבי' וכו' אמר לו מוטב שיחזו ויבושו ואין זה אחר הל' שאין כתוב כאן...
ב. רק אציין מספר מדרשים בנושא זה (הפוכים לכאורה)

1.תנא דבי אליהו אליהו זוטא (איש שלום) פרשה כא
באותה שעה מביא הקדוש ברוך הוא את התורה ומניחה בחיקו ומבהיק זיון של ישראל מסוף העולם ועד סופו, אמר גבריאל לפני הקדוש ברוך הוא, רבש"ע יבואו כל עכו"ם ויראו בטובתן של ישראל, ואומר לו, לא יבואו [ולא יראו, שנאמר ה' רמה ידך בל יחזיון (ישעיה כ"ו י"א), אמר משיח לפני הקדוש ברוך הוא] (אמר לפניו) רבונו של עולם יבואו יראו ויבושו, שנאמר יחזו ויבשו קנאת עם אף אש צריך תאכלם (שם /ישעיהו כ"ו/), אמרה כנסת ישראל לפני הקדוש ברוך הוא, רבש"ע יבואו יראו ויבושו, שנאמר ותרא אויבתי ותכסיה בושה (מיכה ז' י'), באותה שעה פתחה גיהנם פיה ויוצאין כל עכו"ם (רואין) [ורואין] בטובתן של ישראל ונופלים על פניהם ואומרים [לפניהם ולפני הקדוש ברוך הוא], כמה נאה [אדון] זה (או) כמה נאה אומה זו שאהב אותם ביותר, שנאמר אשרי העם שככה לו (תהלים קמ"ד ט"ו), 

2. פתרון תורה פרשת אלה הדברים עמוד 232

מה ראה מיכה לומר יראו גוים ויבושו וג' אילא לפי כשעמד ישעיה וראה מתן שכרן של צדיקים. אמ' לפני הק' רב' של עולם כשתבוא ליתן שכר לבניך אל יראו האומות, שנ' ה' רמה ידך בל יחזיון וג', אמ' לו הק' לא אילא יראו הם בעיניהם כדי שיבושו, שנ' יחזו ויבושו, לכך נא' יראו גוים ויבושו 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
ושמא בעצם הראיה יש מעלה והנאה.

ודומני שטובתן של ישראל אינה טקס חלוקת פרסים, ולשון התנדב"א "מביא הקב"ה את התורה ומניחה בחיקו ומבהיק זיון של ישראל מסוף העולם ועד סופו".
 
חלק עליון תַחתִית