מעשה אבות סימן לבנים

עלום

משתמש רשום
האם המושג של מעשה אבות סימן לבנים נאמר לא רק על ג' האבות? והאם יש צד שהוא נאמר עד ימינו אנו
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
עלום אמר:
האם המושג של מעשה אבות סימן לבנים נאמר לא רק על ג' האבות? והאם יש צד שהוא נאמר עד ימינו אנו
במקורות כמדומני נאמר רק על האבות, וקראתי שהרמב"ן על התורה האריך לבאר את מעשה האבות כיצד הם עולים בקנה אחד עם הבנים.
והיינו בכל המאורעות של כלל ישראל וודאי יש לזה השפעה לנצח על כלל עם ישראל.
יש עוד בחז"ל- מתי יגיעו מעשי למעשה אבותי, וזה כללי על כל האבות שבכל הדורות.
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
יש עוד בחז"ל- מתי יגיעו מעשי למעשה אבותי,
הלשון שם במלואה (תדא"ר פכ"ה. ויעו"ש):
לפיכך הייתי אומר, שכל אחד ואחד מישראל חייב לומר מתי יגיעו מעשי למעשה אבותי אברהם יצחק ויעקב, שלא קנו האבות העוה"ז והעוה"ב וימות בן דוד אלא בשביל מעשיהם הטובים ות"ת.
ולכן, במחכ"ת - פי' כת"ר תמוה הוא לכאורה.
 

אלף בית גימל

משתמש ותיק
עלום אמר:
האם המושג של מעשה אבות סימן לבנים נאמר לא רק על ג' האבות? והאם יש צד שהוא נאמר עד ימינו אנו

זה לדעתי משהו כללי שלא קשור לאבות . כי בן הוא ירך אביו .ולכן יורש את אביו .  
אביו נענש על מה שלימד את בנו לא כדין כל חייו והבן ממשיך לעשות . 
האבא נענש על מה שעשה בנו עד גיל 13 ולכן אומר ברוך שפטרנו. 
בן מזכה אב . 
היות ומעשה האבות מזכות אותנו בתור בנים שלהם  ולכאורה עם ישראל ירך האבות אז נמצא סימן אצל הבנים מהאבות 

 
 

נחלי מים

משתמש ותיק
אגב, יש שני פירושים למעשה אבות סימן לבנים:

א) מעשה אבות סימן למה שיקרה לבנים בעתיד
ב) מעשה האבות הם סימן לבנים איך ראוי להתנהג.
 

עלום

משתמש רשום
פותח הנושא
תודה לכל המגיבים
מצאתי ברבינו בחיי (שמות יב מ) משמעות (לא במפורש) של מעשה אבות גם על יציאת מצריים
שכמו שביציאת מצריים היה שלוש זמני קץ ככה גם בגאולה העתידה המובאת בדניאל עיי"ש
 

עלום

משתמש רשום
פותח הנושא
וכן בליקוטי שושנה (ר' אלימלך מליז'ענסק) אות עו הפך ים ליבשה
 

אלף בית גימל

משתמש ותיק
עלום אמר:
תודה לכל המגיבים
מצאתי ברבינו בחיי (שמות יב מ) משמעות (לא במפורש) של מעשה אבות גם על יציאת מצריים
שכמו שביציאת מצריים היה שלוש זמני קץ ככה גם בגאולה העתידה המובאת בדניאל עיי"ש
נראה לי שמקרה של האבות הקדושים הוא מקרה פרטי של כלל שקיים לגבי כל העולם . 
 
 
חלק עליון תַחתִית