י.א.ל אמר:
שלום לחברי הפורום,
אולי יש כאן ב' ענינים
מצינו נביאות הרי האמהות היו נביאות ולא עוד אלא שהיתה נבואתן לעיתים גדולה מן האבות[שרה ]וכן רבקה כאשר נאמר לה דברי עשיו לאביו יצחק,ואולי גם אסתר היתה נביאה
אבל הנהגת הדור אולי זה ענין אחר ושם לא שיך הנהגה של אישה.
ברוריה אשתו של רבי מאיר היתה חכמה,ומוסרת שיעורים,וכן בנות צלפחד ע' רשי שחכמות היו
ר' י.א.ל ראיתי מה שכתבת לחלק. אבל בפרקי התנ"ך עולה תמונה ברורה, שדבורה מלבד מה שהיתה נביאה הייתה גם מנהיגה של כלל ישראל, בשונה משאר ו' הנביאות שאך התנבאו אבל לא הנהיגו.
ומש"כ ברוריה וכו', נכון מאד, (עיין מש"כ הרמ"ע מפאנו - ספר גלגולי נשמות - אות ב שהיתה מלמדת ומש"כ השל"ה הק'- תורה שבעל פה - (כב) כללי יחוסי החכמים (ט) שהיתה גדולה כאחד התנאים וחולקת עמהם כד' השל"ה שם) ועם זאת יש חילוק בין ברוריה לנביא האחראי להעביר ולמסור את התורה לדור שלם. כמש"כ הרמב"ם בהקדמה לספר יד החזקה כתב בזה"ל- רבנו הקדוש חיבר המשנה. ומימות משה רבנו ועד רבנו הקדוש, לא חיברו חיבור שמלמדין אותו ברבים, בתורה שבעל פה. אלא, בכל דור ודור, ראש בית דין, או
נביא, שהיה באותו הדור, כותב לעצמו זכרון השמועות ששמע מרבותיו, והוא מלמד על פה לרבים.
מש"כ בענין האמהות ראה מש"כ המהרש"ל הובא בשפת"ח -בראשית פרק כט פסוק לד בזה"ל-
(ט) וא"ת והא בפרק קמא דמגילה (יד.) לא חשיב אלא שבע נביאות שרה, מרים, דבורה, חנה, אביגיל, וחולדה, ואסתר. וי"ל דהתם חשבו מה שהקרא מעיד עליהן, ושרה הקרא מעיד עליה דכתיב (לעיל כא, יב) כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה, מלמד שאברהם היה טפל לשרה בנביאות וכן כולם, אבל גבי אמהות לא מצינו שהיו מתנבאות, כי אפשר לפרש הקרא דהכא כפשוטו.
ומהרש"ל פירש שהאמהות לא היו מתנבאות כי אם על עצמן שהיו יודעות מה שיבוא עליהן, אבל מה שיבוא לעתיד על האחרים לא היו יודעות, משום הכי לא חשב אותם בכלל שאר נביאות: