משה בן חנינא
משתמש ותיק
כאשר חגי הנביא בא לעודד בנין בית ה' אמר:
כולם מודים שלא היה שמן המשחה בבית שני אלא שיש מחלוקת בין התלמודים אם העדר השמן מספיק חשוב למנותו בין ההבדלים הגדולים בין הבתים. אולי יש גם מחלוקת על העדר או נוכחות השכינה בבית שני. בבית ראשון ענן הכבוד ירד לבית ה' ככתוב בספר מלכים ולכאורה כוונת הבבלי היא שהענן הזה לא נכח בבית שני. אם שני התלמודים מסכימים שגם הענן וגם השמן חסרו מן הבית השני, אז המחלוקת היא איזה מהם בא במניין.
על פי כתיב החסר של 'ואכבד' אמרו שהיו חמשה דברים בבית ראשון שלא היו בבית שני. בירושלמי הדרשה מובאת בשם ר' שמואל בר ינא בשם ר' אחא:עלו ההר והבאתם עץ ובנו הבית וארצה בו ואכבד אמר ה'
רשימה דומה באה בשיר השירים רבה:חמשה דברים היה המקדש האחרון חסר מן הראשון ואלו הן אש וארון ואורים ותומים ושמן המשחה ורוח הקודש על שם וארצה בו ואכבדה ואכבד כתיב חסר ה״א אלו חמשה דברים שהיה המקדש האחרון חסר מן הראשון
בבבלי הרשימה מובאת בשם רב שמואל בר איניא בשם ר' אחא (השמיטו שמו של ר' אחא במהדורות אבל שמו מופיע ברוב כתבי היד):ושדים אין לה אלו חמשה דברים שהיה בית אחרון חסר מן הראשון ואלו הן אש של מעלה ושמן המשחה ארון רוח הקדש ואורים ותומים הה"ד וארצה בו ואכבדה ואכבד כתיב חסר ה'
כתב יד הספרייה הבריטית אומר כאן ארון וכפורת וכרובים ואש ואורים ותומים, אבל קשה לראות ארון כפורת וכרובים כשלושה דברים נפרדים ולכן יש לקיים נוסח שאר כתבי היד.מאי דכת' וארצה בו ואכבד וקרינן ואכבדה אלו חמשה דברים שהיו בין מקדש ראשון למקדש שני ואלו הן ארון וכפרת וכרובים ואש ושכינה ורוח הקדש ואורים ותמים
כולם מודים שלא היה שמן המשחה בבית שני אלא שיש מחלוקת בין התלמודים אם העדר השמן מספיק חשוב למנותו בין ההבדלים הגדולים בין הבתים. אולי יש גם מחלוקת על העדר או נוכחות השכינה בבית שני. בבית ראשון ענן הכבוד ירד לבית ה' ככתוב בספר מלכים ולכאורה כוונת הבבלי היא שהענן הזה לא נכח בבית שני. אם שני התלמודים מסכימים שגם הענן וגם השמן חסרו מן הבית השני, אז המחלוקת היא איזה מהם בא במניין.