בין בית ראשון לבית שני

משה בן חנינא

משתמש ותיק
כאשר חגי הנביא בא לעודד בנין בית ה' אמר:
 עלו ההר והבאתם עץ ובנו הבית וארצה בו ואכבד אמר ה'
 על פי כתיב החסר של 'ואכבד' אמרו שהיו חמשה דברים בבית ראשון שלא היו בבית שני. בירושלמי הדרשה מובאת בשם ר' שמואל בר ינא בשם ר' אחא:
 חמשה דברים היה המקדש האחרון חסר מן הראשון ואלו הן אש וארון ואורים ותומים ושמן המשחה ורוח הקודש על שם וארצה בו ואכבדה ואכבד כתיב חסר ה״א אלו חמשה דברים שהיה המקדש האחרון חסר מן הראשון
 רשימה דומה באה בשיר השירים רבה:
 ושדים אין לה אלו חמשה דברים שהיה בית אחרון חסר מן הראשון ואלו הן אש של מעלה ושמן המשחה ארון רוח הקדש ואורים ותומים הה"ד וארצה בו ואכבדה ואכבד כתיב חסר ה'
 בבבלי הרשימה מובאת בשם רב שמואל בר איניא בשם ר' אחא (השמיטו שמו של ר' אחא במהדורות אבל שמו מופיע ברוב כתבי היד):
 מאי דכת' וארצה בו ואכבד וקרינן ואכבדה אלו חמשה דברים שהיו בין מקדש ראשון למקדש שני ואלו הן ארון וכפרת וכרובים ואש ושכינה ורוח הקדש ואורים ותמים
 כתב יד הספרייה הבריטית אומר כאן ארון וכפורת וכרובים ואש ואורים ותומים, אבל קשה לראות ארון כפורת וכרובים כשלושה דברים נפרדים ולכן יש לקיים נוסח שאר כתבי היד.
 כולם מודים שלא היה שמן המשחה בבית שני אלא שיש מחלוקת בין התלמודים אם העדר השמן מספיק חשוב למנותו בין ההבדלים הגדולים בין הבתים. אולי יש גם מחלוקת על העדר או נוכחות השכינה בבית שני. בבית ראשון ענן הכבוד ירד לבית ה' ככתוב בספר מלכים ולכאורה כוונת הבבלי היא שהענן הזה לא נכח בבית שני. אם שני התלמודים מסכימים שגם הענן וגם השמן חסרו מן הבית השני, אז המחלוקת היא איזה מהם בא במניין.

 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
לגבי ההבדל שבבית ראשון היתה שכינה ולא בבית שני, ראיתי שמביאים כעין סמך מלשון הזוהר דלהלן:

זוהר כרך ג (במדבר) פרשת פנחס דף רכא עמוד א
מכון לשבתך פעלת יי', דא בית ראשון, מקדש יי' כוננו ידיך, דא בית שני

בית ראשון מוגדר כמכון לשבתך, היינו מקום השראת השכינה, ובית שני הוא מקדש - היינו מקום הקרבת קרבנות.
 
חלק עליון תַחתִית