אז אמנם רוב או כמעט כולם הלכו, אבל היו גבורים שנשארו שם להלחם.אמרו במדרש (במד"ר בהעלותך, טו טו) בפירוש הפסוק שם 'וילחמו בכם בעלי יריחו' שנקבצו ליריחו גבורי החיל מכל ז' עממין להילחם בישראל.
מי אמר שנשארו בנחלתם, שמא יהושע נתן להם רק חנייה, מפני השבועה, אבל הפקיע מהם את נחלתם?אין חכמה אמר:אין המדובר בפסוק על דין כיבוש אלא קיום ההבטחה לתת נחלתם
ואם היו שם הגבעונים לא נתקיימה ההבטחה לגמרי
יתכן אבל נשארו בינותם ע"כHaimL אמר:מי אמר שנשארו בנחלתם, שמא יהושע נתן להם רק חנייה, מפני השבועה, אבל הפקיע מהם את נחלתם?אין חכמה אמר:אין המדובר בפסוק על דין כיבוש אלא קיום ההבטחה לתת נחלתם
ואם היו שם הגבעונים לא נתקיימה ההבטחה לגמרי
פשוט שכך.HaimL אמר:מי אמר שנשארו בנחלתם, שמא יהושע נתן להם רק חנייה, מפני השבועה, אבל הפקיע מהם את נחלתם?אין חכמה אמר:אין המדובר בפסוק על דין כיבוש אלא קיום ההבטחה לתת נחלתם
ואם היו שם הגבעונים לא נתקיימה ההבטחה לגמרי
זה חסר בכל העמים שעזרא הזכירם, ודוקא בגבעונים זה לא חיסרון.אין חכמה אמר:יתכן אבל נשארו בינותם ע"כHaimL אמר:מי אמר שנשארו בנחלתם, שמא יהושע נתן להם רק חנייה, מפני השבועה, אבל הפקיע מהם את נחלתם?אין חכמה אמר:אין המדובר בפסוק על דין כיבוש אלא קיום ההבטחה לתת נחלתם
ואם היו שם הגבעונים לא נתקיימה ההבטחה לגמרי
וחסר קצת בקיום ההבטחה
נשארו להיות חוטבי עצים ושואבי מים לעדה. ואדרבה, הוא יותר מההבטחה, שגם היו להם נתינים.אין חכמה אמר:יתכן אבל נשארו בינותם ע"כHaimL אמר:מי אמר שנשארו בנחלתם, שמא יהושע נתן להם רק חנייה, מפני השבועה, אבל הפקיע מהם את נחלתם?אין חכמה אמר:אין המדובר בפסוק על דין כיבוש אלא קיום ההבטחה לתת נחלתם
ואם היו שם הגבעונים לא נתקיימה ההבטחה לגמרי
וחסר קצת בקיום ההבטחה
בכל העמים היה החסרון בתביעה עליהם שלא כבשו כפי שכתבתי לעילשאר לעמו אמר:זה חסר בכל העמים שעזרא הזכירם, ודוקא בגבעונים זה לא חיסרון.אין חכמה אמר:יתכן אבל נשארו בינותם ע"כHaimL אמר:מי אמר שנשארו בנחלתם, שמא יהושע נתן להם רק חנייה, מפני השבועה, אבל הפקיע מהם את נחלתם?
וחסר קצת בקיום ההבטחה
כמדומה שמשמע שלא היו מרוצים מהמתנה הזו שניחתה עליהם ע"כHaimL אמר:נשארו להיות חוטבי עצים ושואבי מים לעדה. ואדרבה, הוא יותר מההבטחה, שגם היו להם נתינים.אין חכמה אמר:יתכן אבל נשארו בינותם ע"כHaimL אמר:מי אמר שנשארו בנחלתם, שמא יהושע נתן להם רק חנייה, מפני השבועה, אבל הפקיע מהם את נחלתם?
וחסר קצת בקיום ההבטחה
אין חכמה אמר:הרב @שאר לעמו
מה שנשארה הארץ הרבה לרשתה היה בתביעה עליהם כמבואר ריש שופטים
ולכאו' אין כאן חסרון בקיום ההבטחה
אלא בחסרון מצד המקבלים
הגבעונים סובבה ההשגחה שלא יוכלו לרשת את ארצם באופן שיגרשום לגמרי מפניהם והוי קצת חסרון בקיום ההבטחה
אף אם מדין כיבוש הוי שלהם לגמרי
אבל ההבטחה הייתה לתת את הארץ, לא להשמיד כל נוכחות של עממים בא"י (אלא א"כ אתה זוכר פסוקים שכתוב בהם אחרת).אין חכמה אמר:כמדומה שמשמע שלא היו מרוצים מהמתנה הזו שניחתה עליהם ע"כHaimL אמר:נשארו להיות חוטבי עצים ושואבי מים לעדה. ואדרבה, הוא יותר מההבטחה, שגם היו להם נתינים.אין חכמה אמר:יתכן אבל נשארו בינותם ע"כ
וחסר קצת בקיום ההבטחה
עכ"פ הארץ לא היתה נקייה מעממין ע"כ
ואין כאן קיום שלם של ההבטחה
א. זה בדיוק מה שאני טועןשאר לעמו אמר:אין חכמה אמר:הרב @שאר לעמו
מה שנשארה הארץ הרבה לרשתה היה בתביעה עליהם כמבואר ריש שופטים
ולכאו' אין כאן חסרון בקיום ההבטחה
אלא בחסרון מצד המקבלים
הגבעונים סובבה ההשגחה שלא יוכלו לרשת את ארצם באופן שיגרשום לגמרי מפניהם והוי קצת חסרון בקיום ההבטחה
אף אם מדין כיבוש הוי שלהם לגמרי
זה לא מיישב מפני שני דברים.
א. כי בכל הארץ נשארו חבלים מכל ז' אומות, שלא רק שלא עשו עמם ברית אלא כלל לא כבשום כי נתעצלו לגרשם, ונשארו העמים בנחלתם. וזהו חסרון במקבלים כדבריך (וזה נכון), ואעפ"כ מנאם עזרא.
ב. הגבעונים זה כיבוש מדינא, ואין להם נחלה רק לא גרשום ממקומם מפני שנשבעו להם, אבל אינה נחלתם. והם היו עבדים מעלי מיסין וחזרו בתשובה, ומן הדין אסור להורישם וזה מדבר תורה. כך שאין זה חסרון בירושת הארץ, שהרי מחויבים היו לפתוח בשלום לכל העמים, ואם היו חוזרים בתשובה כל ז' אומות לא היו נלחמים בהם.
HaimL אמר:אבל ההבטחה הייתה לתת את הארץ, לא להשמיד כל נוכחות של עממים בא"י (אלא א"כ אתה זוכר פסוקים שכתוב בהם אחרת).אין חכמה אמר:כמדומה שמשמע שלא היו מרוצים מהמתנה הזו שניחתה עליהם ע"כHaimL אמר:נשארו להיות חוטבי עצים ושואבי מים לעדה. ואדרבה, הוא יותר מההבטחה, שגם היו להם נתינים.
עכ"פ הארץ לא היתה נקייה מעממין ע"כ
ואין כאן קיום שלם של ההבטחה
השבועה היתה ע"י הערמה שסובבה ההשגחה העליונהHaimL אמר:אבל לא הבנתי, שוב, כיצד השבועה לגבעונים היא חיסרון מצד הנותן?
ומה שהיו מצווים להורגם הוא כדי שלא יהו להם למכשולשאר לעמו אמר:לא היו מרוצים מהגבעונים מפני השקר, ומפני שהיה עליהם בעצם חיוב להרגם אחרי שלא באו לשלום, כדין לא תחיה כל נשמה.
למיטב הבנתי, לגבעונים לא היה שום שלטון משותף עם ישראל הם היו נתינים = כפופים לשלטון בלעדי של עמ"יאין חכמה אמר:HaimL אמר:אבל ההבטחה הייתה לתת את הארץ, לא להשמיד כל נוכחות של עממים בא"י (אלא א"כ אתה זוכר פסוקים שכתוב בהם אחרת).אין חכמה אמר:כמדומה שמשמע שלא היו מרוצים מהמתנה הזו שניחתה עליהם ע"כ
עכ"פ הארץ לא היתה נקייה מעממין ע"כ
ואין כאן קיום שלם של ההבטחה
נתינת הארץ משמעותה שלטון בלעדי בלא נוכחות של סיכים וצנינים למיניהם
אין חכמה אמר:א. זה בדיוק מה שאני טועןשאר לעמו אמר:אין חכמה אמר:הרב @שאר לעמו
מה שנשארה הארץ הרבה לרשתה היה בתביעה עליהם כמבואר ריש שופטים
ולכאו' אין כאן חסרון בקיום ההבטחה
אלא בחסרון מצד המקבלים
הגבעונים סובבה ההשגחה שלא יוכלו לרשת את ארצם באופן שיגרשום לגמרי מפניהם והוי קצת חסרון בקיום ההבטחה
אף אם מדין כיבוש הוי שלהם לגמרי
זה לא מיישב מפני שני דברים.
א. כי בכל הארץ נשארו חבלים מכל ז' אומות, שלא רק שלא עשו עמם ברית אלא כלל לא כבשום כי נתעצלו לגרשם, ונשארו העמים בנחלתם. וזהו חסרון במקבלים כדבריך (וזה נכון), ואעפ"כ מנאם עזרא.
ב. הגבעונים זה כיבוש מדינא, ואין להם נחלה רק לא גרשום ממקומם מפני שנשבעו להם, אבל אינה נחלתם. והם היו עבדים מעלי מיסין וחזרו בתשובה, ומן הדין אסור להורישם וזה מדבר תורה. כך שאין זה חסרון בירושת הארץ, שהרי מחויבים היו לפתוח בשלום לכל העמים, ואם היו חוזרים בתשובה כל ז' אומות לא היו נלחמים בהם.
מה שנתעצלו לגרש אינו חסרון בקיום ההבטחה
זה מה שקראתי חסרון במקבלים הקב"ה מצדו ,נתן עמ"י מצדם לא לקחו
וע"כ הזכירם עזרא בתור כאלו שניתנה נחלתם
שונים הגבעונים שלא ניתנה נחלתם לגמרי מצד הנותן
שע"כ דעמ"י נשארו שם
ב. מאן יימר שאם היו חוזרים בתשובה כל שבעת עממין היתה מקיימת ההבטחה בשלמות?
HaimL אמר:למיטב הבנתי, לגבעונים לא היה שום שלטון משותף עם ישראל הם היו נתינים = כפופים לשלטון בלעדי של עמ"יאין חכמה אמר:HaimL אמר:אבל ההבטחה הייתה לתת את הארץ, לא להשמיד כל נוכחות של עממים בא"י (אלא א"כ אתה זוכר פסוקים שכתוב בהם אחרת).
נתינת הארץ משמעותה שלטון בלעדי בלא נוכחות של סיכים וצנינים למיניהם
א. והעצלות שבכיבוש יתר העממים זה כבר של ישראל?אין חכמה אמר:השבועה היתה ע"י הערמה שסובבה ההשגחה העליונהHaimL אמר:אבל לא הבנתי, שוב, כיצד השבועה לגבעונים היא חיסרון מצד הנותן?
בימי שאול זו לא היתה היתה מפאת נוכחות מטרידה. כמו שעבדים שפרוצים הם אין זו נוכחות מטרידה.אין חכמה אמר:לא כתבתי שהם שלטוHaimL אמר:למיטב הבנתי, לגבעונים לא היה שום שלטון משותף עם ישראל הם היו נתינים = כפופים לשלטון בלעדי של עמ"יאין חכמה אמר:נתינת הארץ משמעותה שלטון בלעדי בלא נוכחות של סיכים וצנינים למיניהם
אלא שהיתה להם נוכחות מטרידה
[וכפי שבאה לידי ביטוי גם בדורות הבאים כגון בימי שאול וגזירת דוד עליהם]
אם כן, מדוע התורה בכלל מתירה עבד כנעני, שטבעם פרוץ, והם יהיו לצנינים ולסיכים?אין חכמה אמר:HaimL אמר:למיטב הבנתי, לגבעונים לא היה שום שלטון משותף עם ישראל הם היו נתינים = כפופים לשלטון בלעדי של עמ"יאין חכמה אמר:נתינת הארץ משמעותה שלטון בלעדי בלא נוכחות של סיכים וצנינים למיניהם
לא כתבתי שהם שלטו
אלא שהיתה להם נוכחות מטרידה
[וכפי שבאה לידי ביטוי גם בדורות הבאים כגון בימי שאול וגזירת דוד עליהם]
שאר לעמו אמר:אין חכמה אמר:א. זה בדיוק מה שאני טועןשאר לעמו אמר:זה לא מיישב מפני שני דברים.
א. כי בכל הארץ נשארו חבלים מכל ז' אומות, שלא רק שלא עשו עמם ברית אלא כלל לא כבשום כי נתעצלו לגרשם, ונשארו העמים בנחלתם. וזהו חסרון במקבלים כדבריך (וזה נכון), ואעפ"כ מנאם עזרא.
ב. הגבעונים זה כיבוש מדינא, ואין להם נחלה רק לא גרשום ממקומם מפני שנשבעו להם, אבל אינה נחלתם. והם היו עבדים מעלי מיסין וחזרו בתשובה, ומן הדין אסור להורישם וזה מדבר תורה. כך שאין זה חסרון בירושת הארץ, שהרי מחויבים היו לפתוח בשלום לכל העמים, ואם היו חוזרים בתשובה כל ז' אומות לא היו נלחמים בהם.
מה שנתעצלו לגרש אינו חסרון בקיום ההבטחה
זה מה שקראתי חסרון במקבלים הקב"ה מצדו ,נתן עמ"י מצדם לא לקחו
וע"כ הזכירם עזרא בתור כאלו שניתנה נחלתם
שונים הגבעונים שלא ניתנה נחלתם לגמרי מצד הנותן
שע"כ דעמ"י נשארו שם
ב. מאן יימר שאם היו חוזרים בתשובה כל שבעת עממין היתה מקיימת ההבטחה בשלמות?
היות וחובה לפתוח להם לשלום, ומי שרוצה להשלים ישלים כדאמרו בירושלמי פ"ו משביעית, הרי פשוט שאם כולם היו חוזרים בתשובה להיות מעלי מסין ומשועבדים, אסור היה להילחם בהם. ויש מקום בארץ גם להם.
הגבעונים היו כאלו. וזה המצב המושלם של הרוצה להשלים ישלים - אלא שמן הדין כבר היה חובה להרגם כי חזרו בתשובה אחר שפתחו במלחמה, ומפני השבועה לא הרגום.
וזה אינו חסרון מצד המקבלים ולא מצד הנותן.
הערתי מברית עם חירם: https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=6&t=19339&p=286132#p286132אין חכמה אמר:אחר שנשארו ע"כ במצב ביש כזה שיש בתוכם מחוייבי הכחדה יתכן שזה חסרון בנתינת הארץ בשלמות