האם מותר ע"פ ההלכה לתת לייק/תודה לגוי?

דורשן

משתמש רשום
שלום רב לכלל משתמשי הפורום
אני נכנס לפעמים לאתרים כמו github שנמצאים שם גם (בעיקר) גוים
אסור להודות או לתת לייק לגוי משום לא תחנם?
והאם יש חילוק אם מה שהוא עשה הועיל לי או לא הועיל?
אשמח לשמוע את דעותיכם...
תודה רבה
 

לחשוב חשבונות

משתמש ותיק
דורשן אמר:
שלום רב לכלל משתמשי הפורום
אני נכנס לפעמים לאתרים כמו github שנמצאים שם גם (בעיקר) גוים
אסור להודות או לתת לייק לגוי משום לא תחנם?
והאם יש חילוק אם מה שהוא עשה הועיל לי או לא הועיל?
אשמח לשמוע את דעותיכם...
תודה רבה
כלל זה יהא נקוט בידך, כל מה שאתה עושה בשביל להפיק איזה תועלת אין בזה לא תחנם, כל מה שאתה עושה רק לשבח הגוי הוא איסור דלא תתן להם חן.
 
 

מענה לשון

משתמש ותיק
דורשן אמר:
שלום רב לכלל משתמשי הפורום
אני נכנס לפעמים לאתרים כמו github שנמצאים שם גם (בעיקר) גוים
אסור להודות או לתת לייק לגוי משום לא תחנם?
והאם יש חילוק אם מה שהוא עשה הועיל לי או לא הועיל?
אשמח לשמוע את דעותיכם...
תודה רבה

וואוו!
השבוע בדיוק הסתפקתי (יותר התחכגמלתי...) אם זה בסדר לתת לייק לסרטון (נקי למהדרין) שהעלה יהודי חילוני מבלי לחשוש שייתכן והעלה בשבת?
לגבי הצפייה זה יותר קל.. (סתם לא יודע..)
 

מםאלף

משתמש ותיק
"אסור לספר בשבחן, אפילו לומר כמה נאה נכרי זה בצורתו, קל וחומר שיספר בשבח מעשיו או שיחבב דבר מדבריו. אבל אם מכוון בשבחו להודות להקב"ה שברא בריה נאה כזו מותר" (שו"ע יו"ד סי' קנא סע' יד)

אך מצינו שהרמב"ם שיבח את אריסטו בחכמתו.
ולכאורה כשמשבח דבריו לתועלת למען ידעו שדבריו נכונים מותר.

ומה ששאלת אם יש הבדל אם היה לך תועלת מדבריו, נראה לכאורה פשוט שאם מדין הכרת הטוב קאתית ודאי ליכא משום לא תחנם והרי זה כמכירה כדאיתא בתוספתא "היה שכנו או אוהבו, הרי זה מותר, שאינו אלא כמוכרו לו."
 

לחשוב חשבונות

משתמש ותיק
מענה לשון אמר:
וואוו!
השבוע בדיוק הסתפקתי (יותר התחכגמלתי...) אם זה בסדר לתת לייק לסרטון (נקי למהדרין) שהעלה יהודי חילוני מבלי לחשוש שייתכן והעלה בשבת?
לגבי הצפייה זה יותר קל.. (סתם לא יודע..)
להיפך.
מעשה שבת אסור בהנאה.
לעשות לייק למעשה שבת זה מכוער אבל איני יודע אם יש איסור.
 
 

מענה לשון

משתמש ותיק
לחשוב חשבונות אמר:
מענה לשון אמר:
וואוו!
השבוע בדיוק הסתפקתי (יותר התחכגמלתי...) אם זה בסדר לתת לייק לסרטון (נקי למהדרין) שהעלה יהודי חילוני מבלי לחשוש שייתכן והעלה בשבת?
לגבי הצפייה זה יותר קל.. (סתם לא יודע..)
להיפך.
מעשה שבת אסור בהנאה.
לעשות לייק למעשה שבת זה מכוער אבל איני יודע אם יש איסור.
 

א. לא כאן שכפי שכתבתי מדובר רק בחשש ולא בוודאי (האם בכל סרטון שאתה צופה או קורא דף בויקיפדיה אתה בודק שלא נוצר בשבת?)
ב. לאחרים מותר במוצ"ש, והיהודי עשה זאת בשביל עצמו
ג. יש לדון במעשה וירטואלי
ד. בלייק מעודד אותו
ה. איני מונח בסוגיא, ואם יש לך דברים ברורים אשמח שתציע בפני
 

דיין

משתמש ותיק
@מענה לשון אם אתה חושש לעודד אותו אז גם אל תצפה בסרט כי כל צפיה נרשמת וגם מקדמת אותו בחיפושים.
לענ"ד אין מקום לאסור מעיקר הדין, כי לא ניכר מתי הוא העלה את הסרט, למרות שאפשר לברר על פי התאריך אם זה היה בשבת או לא, אבל זה רחוק שמישהו ישים לב, והוא עצמו מסתמא תולה שאף אחד לא בודק מתי זה עלה, אז זה לא נותן לו שום עידוד להעלות סרטים בשבת, וגם אם לא תתן לייק זה לא יהווה מחאה בכבוד השבת כי בעיניו ובעיני כל אדם אחר אין שום זיקה בין מניעת הלייק לבין מחאה על שבת.
אולי יש בזה ענין שברגש, אבל זה ודאי לא שייך בדין היבש לא למעשה שבת ולא לדיני מחזיק ידי עוברי עבירה.
 

יעקב לב

משתמש ותיק
דיין אמר:
וטעמו עימו, היות והם עשו איתך חסד, ויש להם עכשיו זכות שסייעו ליהודי, ואין אנו רוצים שיהיו להם זכויות שיעמדו להם כמו שדרשה הגמ' מהפסוק ביבש קצירה תשברנה
וכי בשל כך אין ליהנות אף פעם משירותו של גוי עבורנו?
אדרבה, הגמ' מספרת (זבחים יט.): אמר רב אשי: אמר לי הונא בר נתן: זימנא חדא הוה קאימנא קמיה דאיזגדר מלכא[2], והוה מדלי לי המיינאי ותיתייה ניהליה[3] ואמר לי: [ואתם תהיו לי] ממלכת כהנים וגוי קדוש כתיב בכו.
כי אתאי קמיה דאמימר, אמר ליה: אקיים בך (ישעיהו מט כג) והיו מלכים אומניך.

[ולהעיר, שגם שם, איזגדר הוא מלך פרס - רש"י].
ומאי שנא? מה באמת החילוק בין צדקה לזה?
ולכאורה הרי גם בלאו הכי, כל העולם נברא בשביל ישראל. וכל האומות ומעשיהם ג"כ בכלל.

 

 
 

חפר

משתמש ותיק
דורשן אמר:
שלום רב לכלל משתמשי הפורום
אני נכנס לפעמים לאתרים כמו github שנמצאים שם גם (בעיקר) גוים
אסור להודות או לתת לייק לגוי משום לא תחנם?
והאם יש חילוק אם מה שהוא עשה הועיל לי או לא הועיל?
אשמח לשמוע את דעותיכם...
תודה רבה
אולי לייק זה כאומר שמסכים לדברים ולאו דווקא שבח וחיבוב
 
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
מאיר גוטמן אמר:
כשהוא אינו מכירך ולכתוב לו תודה על הודעה זה לא שייך ללהיות בן אדם
בודאי שכן. צריך להיות בן אדם עבור עצמך, ולא בשביל שהלה יודע מכך.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
מאיר גוטמן אמר:
חימקו אמר:
היות 'בן אדם', לא עוברים על איסור לא תחנם.

לא תמיד זה להיותבן אדם
כשהוא אינו מכירך ולכתוב לו תודה על הודעה זה לא שייך ללהיות בן אדם


כנראה יש לך תועלת בהודעתו, לכן צריך להודות לו.
 
 

יעקב לב

משתמש ותיק
אבוקה כנגדו אמר:
לחשבן את הגיהנום או גן עדן של הלה
יש להעיר, שבהמדובר בגמ' שהביא אין הכוונה לזכויותיהם לעתיד בגן העדן אלא כעת בעלמא הדין, ולפי דבריה זה מעכב הגאולה, ראה שם. 
 

אברך

משתמש ותיק
לחשוב חשבונות אמר:
דורשן אמר:
שלום רב לכלל משתמשי הפורום
אני נכנס לפעמים לאתרים כמו github שנמצאים שם גם (בעיקר) גוים
אסור להודות או לתת לייק לגוי משום לא תחנם?
והאם יש חילוק אם מה שהוא עשה הועיל לי או לא הועיל?
אשמח לשמוע את דעותיכם...
תודה רבה
כלל זה יהא נקוט בידך, כל מה שאתה עושה בשביל להפיק איזה תועלת אין בזה לא תחנם, כל מה שאתה עושה רק לשבח הגוי הוא איסור דלא תתן להם חן.
מקור?
 
 

חימקו

משתמש ותיק
אברך אמר:
לחשוב חשבונות אמר:
דורשן אמר:
שלום רב לכלל משתמשי הפורום
אני נכנס לפעמים לאתרים כמו github שנמצאים שם גם (בעיקר) גוים
אסור להודות או לתת לייק לגוי משום לא תחנם?
והאם יש חילוק אם מה שהוא עשה הועיל לי או לא הועיל?
אשמח לשמוע את דעותיכם...
תודה רבה
כלל זה יהא נקוט בידך, כל מה שאתה עושה בשביל להפיק איזה תועלת אין בזה לא תחנם, כל מה שאתה עושה רק לשבח הגוי הוא איסור דלא תתן להם חן.
מקור?

ראה שו"ע יו"ד קנ"א ס' יא עם נושאי כלים.
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
דזה ברור שאנו שמחים לעשות רצון השם, וברור שלא צריך לא לצדקת וחסד העכו"ם ולא לזכויותיהם וכמו שאמרו חז"ל כנ"ל.
לא הבנתי כל דבריך מה הם שייכים לסיפור הלז.
בכל אופן תודה על העצ"ט לשאוף קצת אויר.
להיות בן אדם לא מגיע מ'חילוניות', ולהתפלפל בשביל לעשות את הדבר הבסיסי לאדם שעזר והועיל לך ולהודות לו, הוא דרך חיים מעותת. 
אם דחוף לך אמצא לך הרבה מקומות בתורה וחז"ל על הצורך להכרת הטוב גם לגויים [כמו 'לא תתעב מצרי']
 
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
אבוקה כנגדו אמר:
להיות בן אדם לא מגיע מ'חילוניות', ולהתפלפל בשביל לעשות את הדבר הבסיסי לאדם שעזר והועיל לך ולהודות לו, הוא דרך חיים מעותת. 
אם דחוף לך אמצא לך הרבה מקומות בתורה וחז"ל על הצורך להכרת הטוב גם לגויים [כמו 'לא תתעב מצרי']
הוא אמר לו "תודה רבה" בחיוך גדול
 
 

קצר ולעניין

משתמש ותיק
אבוקה כנגדו אמר:
יוסף יצחק אמר:
דזה ברור שאנו שמחים לעשות רצון השם, וברור שלא צריך לא לצדקת וחסד העכו"ם ולא לזכויותיהם וכמו שאמרו חז"ל כנ"ל.
לא הבנתי כל דבריך מה הם שייכים לסיפור הלז.
בכל אופן תודה על העצ"ט לשאוף קצת אויר.
להיות בן אדם לא מגיע מ'חילוניות', ולהתפלפל בשביל לעשות את הדבר הבסיסי לאדם שעזר והועיל לך ולהודות לו, הוא דרך חיים מעותת. 
אם דחוף לך אמצא לך הרבה מקומות בתורה וחז"ל על הצורך להכרת הטוב גם לגויים [כמו 'לא תתעב מצרי']
 

מר @אבוקה כנגדו ממקום שבאת, לא תתעב מצרי כי?
אתה מוזמן להשלים..
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
תרגום יהונתן בראשית פמ"ז
(כב) לחוד ארעא דכומרניא לא זבן מן בגלל דחמון ליה זכותא בזמן דבעא רבוניה למקטליה ושיזבוהי מן דין קטול וברם ארום חולקא אמר למיתיהבא להום מלוות פרעה ואכלין ית חולקהון דיהב להון פרעה בגין כן לא זבינו ית ארעהון:

של"ה פרשת ויגש [על הפסוק הנ"ל]
צריך אדם שלא להיות כפוי טובה, וישלם טובה תחת טובה אפילו לגוי, 

רד"ק תהלים טו ה
ולא נאמר כן בגזילה וגניבה ובאבידה ובאונאה, כי אפילו לנכרי אסור להונותו או לגזלו או לגנוב ממנו, אבל הנשך שהוא לוקח ממנו ברצונו ובדעתו מותר. כי ישראל חייב לעשות חסד עם ישראל חבירו, וההלואה בלא נשך הוא חסד וטובה, ויותר טובה במקומות מן המתנה, כי הרבה אנשים יבושו לקחת המתנה ולא יבושו לקחת ההלואה. ולא כן ישראל עם הגוי, כי אינו חייב לעשות עמו חסד ולהלוות לו ממונו בחינם, כי ברוב הם שונאים ישראל. אבל בודאי אם עושה הגוי חסד וטובה עם ישראל חייב לעשות הישראל גם כן עמו חסד ולהיטיב לו.
@יוסף יצחק
@קצר ולעניין 
 

תלמיד קטן

משתמש ותיק
אבוקה כנגדו אמר:
להיות בן אדם לא מגיע מ'חילוניות',
שומר תורה שעובר על הלכה מנומסת "מרתיח" אותנו, ויהודי שמעלה סרטון בשבת לא "מרתיח" אותנו, כי אנחנו ליברליים והרי 'איש באמונתו יחיה'.
אז אולי זה כבר כן מגיע מ'חילוניות', כלומר: הערכים האוניברסליים מתיישבים לנו על הלב יותר מהערכים העתיקים שנכתבו באש שחורה ע"ג אש לבנה.
 

מםאלף

משתמש ותיק
תלמיד קטן אמר:
אבוקה כנגדו אמר:
להיות בן אדם לא מגיע מ'חילוניות',
שומר תורה שעובר על הלכה מנומסת "מרתיח" אותנו, ויהודי שמעלה סרטון בשבת לא "מרתיח" אותנו, כי אנחנו ליברליים והרי 'איש באמונתו יחיה'.
אז אולי זה כבר כן מגיע מ'חילוניות', כלומר: הערכים האוניברסליים מתיישבים לנו על הלב יותר מהערכים העתיקים שנכתבו באש שחורה ע"ג אש לבנה.
לא כי, הנימוס אינו מרתיח כלל, בשונה מחילול השבת אשר די מקובל להפגין עבורה (מימיי לא שמעתי צועקים בהפגנה "נימוווווס"....).
אך יהודי אשר ל"ע מעלה סרטון בשבת גורם לנו לכאב, ואם בזדון עשה כן הרי הוא מרתיח אותנו.
אולם שומר תורה שעובר על הנימוס בשם התורה מרתיח הרבה יותר.
אם יגבר יצרו התעטף נא בשחורים ויעשה מה שליבו חפץ, אך מה לו לערב את התורה הקדושה בשרירות לבו וכפיות טובתו?!

נ.ב. את דעתי האישית כתבתי לעיל ועדיין לא הכרעתי לגמרי, אולם את רתיחם הבנתי ודעתי נוטה לדבריהם.
 

תלמיד קטן

משתמש ותיק
ומה תשיב על זאת?

כשמתחוללת פגיעה בילדה קטנה ('פנויה', במלעיל) אנו נזעקים קשות, ולא מסוגלים להבין איך יכול אדם להגיע לשפלות כזאת, אבל כשמתחוללת פגיעה באשת איש בהסכמת שני הצדדים, ההרגשה היא אחרת. סוף דבר, עבירה שיש בה 'מידה מגונה' מרגיזה אותנו יותר מעבירה שבין אדם למקום, גם אם זו השניה חמורה פי כמה.

פעם התהלכתי בליל שבת עם רעייתי בכיכר השבת בירושלים, וראינו אברך 'קנאי' נוזף באשה שחרגה מכללי הצניעות. משום מה, עלה על פנינו חיוך מול הסיטואציה המסקרנת. ניגשה אלינו גברת אחת ונזפה בנו קשות על פשר חיוכינו: "זה ממש לא מצחיק! זה מגעיל!" וכו'. נו, אז מה ההבדל בין אותו אברך לאותו גברת?

אנו קנאים והם קנאים! אנו קנאים לדברי תורה, והם קנאים לדברים בטלים. נכון נכון, נימוסים אינם דברים בטלים, בפרט אם הם מגובים במדרשים וכו', אבל מפלס העונש יוכיח, שכפוי טובה ראוי לנזיפה בעלמא, ואילו הנוגע במוקצה חייב מכת מרדות.
 

חימקו

משתמש ותיק
תלמיד קטן אמר:
אבל מפלס העונש יוכיח, שכפוי טובה ראוי לנזיפה בעלמא, ואילו הנוגע במוקצה חייב מכת מרדות.

לא תמיד, בית ראשון חרב בגלל שחטאו  בג' עברות, ונמחל להם לאחר שבעים שנה.
בית שני נחרב בעוון שנאת חנם ואנחנו עדיין בגלות.
(יש לזה אריכות במשך חכמה, איני זוכר כעת היכן)
 

תלמיד קטן

משתמש ותיק
חימקו אמר:
תלמיד קטן אמר:
אבל מפלס העונש יוכיח, שכפוי טובה ראוי לנזיפה בעלמא, ואילו הנוגע במוקצה חייב מכת מרדות.

לא תמיד, בית ראשון חרב בגלל שחטאו  בג' עברות, ונמחל להם לאחר שבעים שנה.
בית שני נחרב בעוון שנאת חנם ואנחנו עדיין בגלות.
(יש לזה אריכות במשך חכמה, איני זוכר כעת היכן)
אפשר שהדבר דומה למאסר על תנאי. לאחר שבעים שנות גלות חזרו במידה גדושה של רחמים, ולאחר שחטאו בשנאת חינם חזר דינם משום ג' חמורות.
 
חלק עליון תַחתִית